Разновидности полунощниц и правила проведения воскресной службы


Понятие полунощницы в православии

Полунощница относится к повседневным богослужениям. В христианской церкви сложилась традиция молитвенного освящения девяти повседневных общественных служб. Истоки освящения именно в таком порядке относятся к ветхозаветному периоду, когда существовало правило трижды в течение дня совершать моления для принесения жертв – утром, днем, вечером.

В начале службы совершались по отдельности друг от друга, но со временем сгруппировались в три срока богослужений по 3 службы:

  • вечером – девятый час, вечерня, повечерие;
  • утром – полунощница, утреня и 1-й час;
  • днем – третий и шестой час, литургия.

Но, если установка времени проведения общественных служб сложилась под влиянием ветхозаветной Церкви, то содержание богослужений Православная Церковь определила, исходя из христианских событий, совершившихся в эти часы. На богослужениях читаются и поются такие молитвы и места из Священного Писания, которые прямо или косвенно рассказывают о событии и призывается имя святого.

По этой причине во время ежедневных служб читают и поют как ветхозаветные псалмы, так и новозаветные молитвы и песнопения. Например, в 3-й час (в 9 часов утра) вспоминают о сошествии Святого Духа на апостолов; в 6-й час (в 12 часов дня) – страданиях Христа; в 9-й час (в 15 часов дня) – смерти Иисуса на кресте, в других службах – о воскресении Спасителя, об Успении Божией Матери и так далее.

Полунощница посвящена молитве Иисуса о чаше, Его второму пришествию и Его Страшному суду. Полночная тишина – самое благоприятное время для сосредоточенной молитвы Господу, осмыслению и раскаянию в совершенных грехах, принятии решения об исправлении. В полунощном молении верующие вспоминают о молитве Иисуса Христа Богу в Гефсиманском саду. Перед предстоящими тяжкими испытаниями Иисус молит Господа, если можно, избавить от этой «горькой» чаши, но тут же произносит, что готов «испить» ее до дна, подчиняясь воле Бога Отца.

О втором Пришествии Христа напоминает притча Христа о десяти девах, когда пять из них забыли елей для свеч и не смогли в полночь встретить Жениха. Смысл притчи подразумевает, что надо всегда помнить, что душа (свеча) в любой момент может расстаться с телом (встретить Жениха). Никогда нельзя забывать о добрых делах (елее), чтобы попасть в Царство Небесное, потому как времени для покаяния не будет. В прославлении Господа верующим надо брать пример с ангелов, хор которых не умолкает ни днем, ни ночью.

ПОЛУНОЩНИЦА ПОВСЕДНЕВНАЯ

По обычнем начале глаголем со умилением и сокрушением сердца:

З

а молитв святых отец наших, Господи Исусе Христе, Сыне Божии, помилуй нас
(поклон).А
минь.

С

лава Тебе, Боже наш, слава Тебе всяческих ради
(трижды).
Б

оже, очисти мя грешнаго, яко николиже благо сотворих пред Тобою
(поклон),
но избави мя от лукаваго, и да будет во мне воля Твоя
(поклон),
да неосуждено отверзу уста моя недостойная, и восхвалю имя Твое святое, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веком, аминь
(поклон).
Ц

арю Небесныи, Утешителю, Душе Истинныи, Иже везде сыи, и вся исполняя, сокровище благих, и жизни Подателю, прииди и вселися в ны, и очисти мы от всякия скверны, и спаси Блаже, душа наша.

С

вятыи Боже, Святыи Крепкии, Святыи Безсмертныи, помилуй нас
(трижды, и поклоны три).
С

лава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веком, аминь.

П

ресвятая Троице, помилуй нас. Господи, очисти грехи наша. Владыко, прости беззакония наша. Святыи, посети и исцели немощи наша; имене Твоего ради.

Г

осподи помилуй
(трижды).
Слава, и ныне.

О

тче наш, Иже еси на небесех; да святится имя Твое; да приидет царствие Твое; да будет воля Твоя, яко на небеси и на земли, хлеб наш насущныи даждь нам днесь; и остави нам долги наша, якоже и мы оставляем должником нашим; и не введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго.

Г

осподи Исусе Христе, Сыне Божии, помилуй нас.
А
минь.

Г

осподи помилуй
(12).
Посих, молитва:
От
сна востав, благодарю Тя, Всесвятая Троице, яко многия ради благости и долготерпения не прогневася на мя грешнаго, и лениваго раба Твоего, и не погубил еси мене со беззаконии моими, но человеколюбьствова, и в не чаянии лежаща, воздвиже мя утреневати и славословити державу Твою непобедимую; и ныне, Владыко Боже Пресвятыи, просвети очи сердца моего, и отверзи ми устне поучатися словесем Твоим, и разумети заповеди Твоя, и творити волю Твою, и пети Тя во исповедании сердечнем, воспевати же и славити пречестное и великолепое имя Твое: Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веком, аминь.

П

риидите, поклонимся Цареви нашему Богу
(поклон).
П

риидите, поклонимся Христу, Цареви и Богу нашему
(поклон).
П

риидите, поклонимся и припадем к самому Господу Исусу Христу, Цареви и Богу нашему
(поклон).
Таже,
Псалом 50.П
омилуй мя Боже.

Таже, кафисма 17. Аллилуия, псалом 118.

Слава, и ныне, без Аллилуии. Таже, исповедание
православныя веры.В
ерую во единаго Бога.

Трисвятое. И по

Отче наш.

Тропари сия, глас 8:
С
е Жених грядет в полунощи, и блажен раб, его же обрящет бдяща. Недостоин же паки, его же обрящет ленящася. Блюди убо душе моя, да не сном отяготишися и да не смерти предана будеши, и царствия вне затворишися, но воспряни зовущи: свят, свят, свят еси, Боже, Богородицы ради, помилуй нас.

Слава.
Д
ень он страшныи помышляющи, душе моя побди, вжигающи свещу свою, и маслом просвещающи, не веси бо когда приидет к тебе глас глаголющии: се Жених. Блюди убо, душе моя, да не воздремлеши, и пребудеши вне толкущи, яко пять дев; но бодрено побди, яко да усрящеши Христа милостива, и даст ти чертог божественыя славы Своея.

И ныне.

Тебе необоримую стену имуще вернии, и спасения утвержение, Богородице Дево молим: сопротивных советы разори и людей Своих печаль на радость преложи. Мiр Свой умири и православных утверди, и о смирении мiра молися, яко Ты еси Богородице, упование наше.

Г

осподи помилуй
(40).
Таже молитва Великаго Василия:
И
же на всяко время, и на всяк час, на небеси и на земли, покланяемыи и славимыи, Боже Благии, долготерпеливе и многомилостиве; Иже праведники любя и грешных милуя; Иже всех зовыи ко спасению, обещания ради будущих благ; сам Господи, приими молитвы наша в час сий, и в благости исправи живот наш, к заповедем Твоим. Душа наша освяти, и телеса очисти, помышления исправи, и мысли очисти, разум уцеломудри и истрезви, и избави нас от всякия скорби, зол и болезней, и душевных страстей, и огради нас святыми ангелы Твоими, яко да ополчением их соблюдаеми и наставляеми, достигнем во единство веры, и в разум неприкосновенныя Ти славы, яко благословен еси во веки, аминь.

Таже,
Г
осподи помилуй
(трижды). Слава, и ныне.
Ч

естнейшую херувим, и славнейшую воистину серафим, без истления Бога Слова рождьшую, сущую Богородицу Тя величаем.
И поклон.
И

менем Господним благослови, отче.

З

а молитв святых отец наших, Господи Исусе Христе, Сыне Божии, помилуй нас.
А
минь.

Аще есть пост, или кроме поста, егда поем Аллилуия, и творим три поклоны великия, глаголюще молитву святаго Ефрема.

Г

осподи, и Владыко животу моему, дух уныния, небрежения, сребролюбия и празднословия, отжени от мене
(поклон).
Д

ух же целомудрия, смирения, терпения и любве, даруий ми рабу Твоему
(поклон).
Е

й, Господи Царю, даждь ми зрети моя согрешения, и еже не осужати брата моего, яко благословен еси во веки, аминь
(поклон).И прочих поклонов 12, глаголюще в себе:
Г

осподи Исусе Христе, Сыне Божии, помилуй мя грешнаго
(дважды с поклонами).
Б

оже, милостив буди мне грешному
(поклон).
Б

оже, очисти грехи моя, и помилуй мя
(поклон).
С

оздавыи мя, Господи, помилуй
(поклон).
Б

ез числа согреших, Господи, прости мя
(поклон).
И паки скончав поклоны, глаголем молитву всю
выше писаную:Г
осподи, и Владыко животу моему.
И поклон един.
И по изглаголании молитвы, или по
Ч
естнейшую херувим,
глаголем сию молитвуВеликаго Василия:
В

ладыко Боже, Отче Вседержителю, и Господи Сыне Единородныи Исусе Христе, и Святыи Душе, едино Божество, и едина сила, помилуй мя грешнаго, и ими же веси судьбами, спаси мя недостойнаго раба Твоего, яко благословен еси во веки, аминь.

Таже,
П
риидите, поклонимся
(трижды).И поклоны три.
Псалом 120.
В
озведох очи мои в горы, отнюдуже приидет помощь моя. Помощь моя от Господа, сотворшаго небо и землю. Не даждь во смятение ноги твоея, ниже воздремлет храняи тя. Се не воздремлет, ни уснет храняи Израиля. Господь сохранит тя, Господь покров Твой на руку десную твою. Во дни солнце не ожжет тебе, ни луна нощию, Господь сохранит тя от всякаго зла, сохранит душу твою Господь. Господь сохранит вхождение твое, и исхождение твое от ныне и до века.

Псалом 133.
С
е ныне благословите Господа вси раби Господни, стоящии в храме Господни, во дворех дому Бога нашего. В нощех воздежите руки ваша во святая, и благословите Господа. Благословит тя Господь от Сиона, сотворивыи небо и землю.

Слава, и ныне.

Трисвятое, и поклоны три.

По
О
тче наш, тропари сия:

П

омяни Господи, яко благ, рабы Своя, и елика в житии сем согрешиша, прости. Никтоже бо без греха, токмо Ты могии преставленым дати покой.

И

же глубинами мудрости, человеколюбне вся строя, и еже на пользу всем подавая, едине Содетелю, покой Господи, душа усопших раб Своих, на Тя бо упование возложиша, Творца и Зиждителя и Бога нашего.

Слава.
С
о святыми покой, Христе, душа раб Своих, идеже несть болезни, ни печали, ни воздыхания, но жизнь. вечная.

И ныне, богородичен:
Б
лажим, Тя вси роди, Богородице Дево, в Тя бо невместимыи Христос Бог наш, вместитися изволи, блажени есмы и мы помощницу Тя имуще, день бо и нощь молишися о нас, и державы царствия Твоими молитвами утвержаются. Тем благодаряще вопием Ти: радуися обрадованная, Господь: с Тобою.

Г

осподи помилуй
(12).Таже, молитву сию:
П

омяни Господи, иже в надежи воскресения, и жизни вечныя, усопшия отцы и братию нашу, и всех иже во благочестивей вере скончавшихся, и прости им всяко согрешение, вольное же и невольное, словом и делом, и помышлением согрешенное ими и всели их в места светла, в места прохладна, в места покойна, отнюдуже отбеже всяка болезнь, и печаль и воздыхание, идеже присещает свет лица Твоего, и веселит вся иже от века святыя Твоя. И даруй им царствие Твое, и причастие неизреченных и вечных Твоих благ, и Твоея безконечныя, и блаженныя жизни наслаждение. Ты бо еси воскресение и живот и покой; усопшим рабом Твоим, Христе Боже наш, и Тебе славу возсылаем, со безначальным Ти Отцем, и с Пресвятым и Благим и Животворящим Ти Духом, ныне и присно и во веки веком, аминь.

Таже:
Слава, и ныне.Г
осподи помилуй
(дважды)
.
Г
осподи благослови.

И отпуст:
Г
осподи Исусе Христе, Сыне Божии, молитв ради Пречистыя Твоея Матере, преподобных и богоносных отец наших и всех ради святых, помилуй и спаси нас, яко Благ и Человеколюбец, аминь.

И прощение:
О
сла6и, остави, отпусти Боже, согрешения моя, вольная и невольная, яже в слове и в деле, и яже в ведении и не в ведении, яже во уме и в помышлении, яже во дни и в нощи, вся ми прости, яко Благ и Человеколюбец, аминь.

И молитва с поклонами:
Н
енавидящих и обидящих нас прости, Господи Человеколюбче. Благотворящим благо сотвори, братиям и всем сродником нашим, иже и уединившимся, даруй им вся, яже ко спасению прошения и живот вечныи
(поклон).
В

болезнех сущия посети и исцели, в темницах сущих свободи, по водам плавающим Правитель буди и иже в путех шествующим исправи и поспеши
(поклон).
П

омяни Господи, и плененныя братию нашу, единоверных православныя веры, и избави их всякаго злаго обстояния
(поклон).
П

омилуй Господи, давших нам милостыню и заповедавших нам, недостойным, молитися о них, прости их и помилуй
(поклон).
П

омилуй Господи, труждающихся и служащих нам, милующих и питающих нас, и даруй им вся, яже ко спасению, прошения и живот вечныи
(поклон).
П

омяни Господи, прежде отшедшия отцы и братию нашу и всели их, идеже присещает свет лица Твоего
(поклон).
П

омяни Господи, и нашу худость и убожество, и просвети наш ум светом разума святаго Евангелия Твоего, и настави нас на стезю заповедей Твоих, молитвами Пречистыя Твоея Матере и всех святых Твоих, аминь
(поклон).
Г

осподи помилуй
(трижды),
и обычные исходные

поклоны.

Разновидности

Каждый день недели – это и день года, поэтому на каждый день приходятся воспоминания часовые, связанные определенным часом дня; седмичные (недельные), соединенные с определенным днем недели; годовые, имеющие связь с определенным числом и месяцем.

Как следствие этого, в православии существует несколько видов полунощниц:

  • вседневная (с понедельника по пятницу);
  • субботняя;
  • воскресная;
  • праздничная;
  • пасхальная.

Отличие между одноименными службами заключается в содержании и последовательности молитвословий.

Субботняя и вседневная состоят из 2-х частей, остальные – из одной.

В приходской практике во всех православных храмах читается пасхальная полунощница. Остальные разновидности службы исполняются в монастырях Русской Православной Церкви. Праздничная может заменять положенное по Уставу Всенощное бдение или читаться в некоторые православные праздники.

Рейтинг
( 2 оценки, среднее 5 из 5 )
Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Для любых предложений по сайту: [email protected]