Православный акафист в честь праздника Воскресения Христова


Акафист Воскресению Христову (иной)

Кондак 1

Воз­бран­ный Вое­во­до, Гос­по­ди Небе­се и зем­ли, побед­но бла­го­дар­ствен­ное пение при­но­сим Тебе, раби Твои, во ад ныне сшед­ше­му и с Собою вся вос­кре­сив­ше­му, и наше избав­ле­ние празд­ну­ю­ще, свет­ло вопи­ем: Хри­стос вос­кре­се из мерт­вых, смер­тию смерть поправ и сущим во гро­бех живот даровав.

Икос 1

Ангел Гос­по­день, в вечер суб­бот­ний в тру­се велии сошед с Небе­се, отва­ли камень от две­рий гро­ба Иису­со­ва и седя­ще на нем. От стра­ха его сотря­со­ша­ся стре­гу­щии и быша яко мерт­ви. Мы же Вос­крес­ше­му Живо­му Богу с миро­но­си­ца­ми покла­ня­ем­ся и Пас­ху тай­ную бла­го­вест­ву­ем, вопиюще:

Хри­стос вос­кре­се, и кня­зи адстии падоша.

Хри­стос вос­кре­се, и устра­ши­ша­ся врат­ни­цы адовы.

Хри­стос вос­кре­се, и сокру­ши­ша­ся вра­та медная.

Хри­стос вос­кре­се, и твер­ды­ни адо­вы поло­жи­ша­ся в запустение.

Хри­стос вос­кре­се, и смерть рыдает.

Хри­стос вос­кре­се, и ад, сте­ня, вопи­ет: Хри­стос вос­кре­се из мерт­вых, смер­тию смерть поправ и сущим во гро­бех живот даровав.

Кондак 2

Видя­ще Мария Маг­да­ли­на, и Мария Иаков­ля, и Сало­мия юно­шу во гро­бе Иису­со­ве, оде­я­на во одеж­ду белу и седя­ща в дес­ных, ужа­со­ша­ся. Он же гла­го­ла к ним: «Иису­са Рас­пя­та­го ище­те? Несть зде, воста бо, яко­же рече. При­и­ди­те, види­те место, иде­же лежа Гос­подь, и ско­ро шед­ше рцы­те уче­ни­ком Его: Хри­стос вос­кре­се из мерт­вых, смер­тию смерть поправ и сущим во гро­бех живот даровав».

Икос 2

Разум нера­зу­ме­ва­е­мый разу­ме­ти ищу­ще, Петр и дру­гий уче­ник теча­ста ко гро­бу и, вшед­ше в онь, виде­ша ризы еди­ны лежа­ща и сударь, иже бе на гла­ве Иису­со­ве, не с риза­ми лежащъ, но особь свит на еди­нем месте, веро­вав­ше же, возо­пи­ша с веселием:

Хри­стос вос­кре­се, и вся тварь радуется.

Хри­стос вос­кре­се, Небе­са да веселятся.

Хри­стос вос­кре­се, и сли­ков­ству­ют нам Ангели.

Хри­стос вос­кре­се, и про­све­ти­ша­ся преисподняя.

Хри­стос вос­кре­се, вос­клик­нем с весе­ли­ем, от смер­ти спа­сен­нии. Пой­те же Гос­по­де­ви вся зем­ля: Хри­стос вос­кре­се из мерт­вых, смер­тию смерть поправ и сущим во гро­бех живот даровав.

Кондак 3

Силою свы­ше обле­че Гос­подь Своя уче­ни­ки по Вос­кре­се­нии. Тии же идо­ша в Гали­лею, в гору, амо­же пове­ле им Иисус, и при­шед­шим им гла­го­ла Иисус: «Даде­ся Ми вся­ка власть на Небе­си и на зем­ли. Шед­ше убо, научи­те вся язы­ки, кре­стя­ще их во имя Отца и Сына и Свя­та­го Духа, уча­ще их блю­сти вся, ели­ка запо­ве­дах вам». Тии же покло­ни­ша­ся Ему, зову­ще: Хри­стос вос­кре­се из мерт­вых, смер­тию смерть поправ и сущим во гро­бех живот даровав.

Икос 3

Иму­щи в серд­це сво­ем любовь к Учи­те­лю, Мария Маг­да­ли­на сто­я­ще у гро­ба вне, пла­чу­щи, и Востав­ша­го из мерт­вых видя­щи, яко вер­то­гра­да­ря, вопро­ша­ше: «Аще Ты еси взял Его, повеждь ми, где еси поло­жил Его, и аз возь­му Его». Оба­че, паче чая­ния, слы­шав­ши: «Марие, вос­хо­жду ко Отцу Мое­му и Отцу ваше­му и Богу Мое­му и Богу ваше­му», при­и­де ко уче­ни­ком, глаголющи:

Хри­стос вос­кре­се, и жало гре­хов­ное притупися.

Хри­стос вос­кре­се, и мир от пото­па гре­хов­на­го спасеся.

Хри­стос вос­кре­се, и мы от рабо­ты вра­гу свободихомся.

Хри­стос вос­кре­се, и диа­во­ле пре­льще­ние упразднися.

Хри­стос вос­кре­се, и быв­шее на нас руко­пи­са­ние загладися.

Хри­стос вос­кре­се, и вся тварь обно­ви­ся, зову­щи: Хри­стос вос­кре­се из мерт­вых, смер­тию смерть поправ и сущим во гро­бех живот даровав.

Кондак 4

Бурю помыш­ле­ний сум­ни­тель­ных внутрь имея, Фома уче­ни­ком, гла­го­лю­щим, яко виде­хом Гос­по­да, рече им: «Аще не уви­жу на руку Его язвы гвоз­ди­ныя и вло­жу пер­ста мое­го в язвы гвоз­ди­ныя, и вло­жу руку в реб­ра Его, не иму веры», но, уве­ри­вся, с весе­ли­ем возо­пи: Хри­стос вос­кре­се из мерт­вых, смер­тию смерть поправ и сущим во гро­бех живот даровав.

Икос 4

Слы­шав Фома уче­ник, видев­ших Гос­по­да, и очи­ма сво­има хотяй Того зре­ти, рече: «Не иму веры». По днех же ось­мих при­и­де Иисус затво­рен­ным две­рем, ста посре­де уче­ник и гла­го­ла Фоме: «При­не­си перст твой семо, и виждь руце Мои, и при­не­си руку твою, и вло­жи в реб­ра Моя: и не буди неве­рен, но верен». И отве­ща Фома, и рече:

Хри­стос вос­кре­се, Ты еси Гос­подь мой.

Хри­стос вос­кре­се, Ты еси Бог мой.

Хри­стос вос­кре­се, и вси нетле­ние и жизнь восприяхом.

Хри­стос вос­кре­се, и мерт­вии восташа.

Хри­стос вос­кре­се, и изба­ви­хом­ся осуж­де­ния и муки.

Хри­стос вос­кре­се, и жизнь из гро­ба воз­сия миро­ви пою­ще­му: Хри­стос вос­кре­се из мерт­вых, смер­тию смерть поправ и сущим во гро­бех живот даровав.

Кондак 5

Боже­ства огнем не опа­ли­ся Фома, реб­ро Спа­со­во дерз­но­вен­но ося­зав. Паче же про­све­ти­ся, Бога, на спа­се­ние наше вопло­тив­ша­ся и паки с пло­тию вос­крес­ша­го, познав. Тем­же неве­ри­ем сво­им бла­жен­ный близ­нец цер­ков­ную веру утвер­жда­ет, юже испо­ве­ду­ю­ще соглас­но вопи­ем: Хри­стос вос­кре­се из мерт­вых, смер­тию смерть поправ и сущим во гро­бех живот даровав.

Икос 5

Видев­ше Иису­са вос­крес­ша, уче­ни­цы убо­я­ху­ся, мня­ще дух виде­ти. Иисус же, хотя уве­ри­ти их, пока­за им руце и нозе и реб­ра Своя, таже рыбы пече­ны часть при­ем и от пчел сот пред ними яде. Тем уве­рив­ше­ся и страх свой и печаль свою отло­жив­ше, в радо­сти пояху:

Хри­стос вос­кре­се, хужд­шая вос­при­им, и пода­де нам лучшая.

Хри­стос вос­кре­се, и ад умерт­ви­ся бли­ста­ни­ем Боже­ства Его.

Хри­стос вос­кре­се, и тьма раз­ру­ши­ся, и мрач­нии демо­ни отгнашася.

Хри­стос вос­кре­се, и истлев­шее страстьми чело­ве­че­ское есте­ство обновися.

Хри­стос вос­кре­се, и без­за­ко­ния наша туне очистишася.

Хри­стос вос­кре­се, и мы веи, в нетле­ние облек­ше­ся, песнь сию Ему при­но­сим: Хри­стос вос­кре­се из мерт­вых, смер­тию смерть поправ и сущим во гро­бех живот даровав.

Кондак 6

Про­по­вед­ни­ки по Вос­кре­се­нии Тво­ем в мир посы­лая, бого­нос­ныя апо­сто­лы Твоя, Хри­сте, рекл еси им, дунув: «При­и­ми­те Дух Свят. Имже отпу­сти­те гре­хи, отпу­стят­ся им; и имже дер­жи­те, дер­жат­ся». Тем­же даждь и до днесь во всем мире чада цер­ков­ная, от гре­хов раз­ре­ша­е­ми, сла­вят непре­стан­но Твое мило­сер­дие и душа­ми чисты­ми в радо­сти поют: Хри­стос вос­кре­се из мерт­вых, смер­тию смерть поправ и сущим во гро­бех живот даровав.

Икос 6

Воз­си­ял еси, Хри­сте, и во мрач­ных удо­ли­ях ада свет Тво­е­го Вос­кре­се­ния, про­ще­ние и осла­бу, и избав­ле­ние бла­го­вест­вуя, Мно­го­мило­сти­ве, душам от века тамо содер­жи­мым. Тем­же от змия, чело­ве­ко­убий­цы, исхи­ща­е­ми, игра­ю­ще, к све­ту Тво­е­му устре­ми­ша­ся, поюще:

Хри­стос вос­кре­се, и узы наша разтерзашася.

Хри­стос вос­кре­се, и сень смерт­ная в веч­ную жизнь преложися.

Хри­стос вос­кре­се, и дер­жа­ва смер­ти уже не воз­мо­жет дер­жа­ти человека.

Хри­стос вос­кре­се, и мучи­те­ле­ва дер­зость низложися.

Хри­стос вос­кре­се, и рай вме­сто ада жити нам даровася.

Хри­стос вос­кре­се, и мир вос­пе­ва­ет прис­но: Хри­стос вос­кре­се из мерт­вых, смер­тию смерть поправ и сущим во гро­бех живот даровав.

Кондак 7

Хотяй пад­ше­му Ада­му послу­жи­ти, Спа­се наш, на зем­ли явил­ся еси, и на зем­ли того не обрет, даже до ада низ­шел еси ища, да, сре­тив Тя долу, в пре­ис­под­них зем­ли, со все­ми спа­се­мы­ми поет: Хри­стос вос­кре­се из мерт­вых, смер­тию смерть поправ и сущим во гро­бех живот даровав.

Икос 7

Новыя жиз­ни нача­ло поло­жил еси миро­ви, Гос­по­ди, Тво­им слав­ным Вос­кре­се­ни­ем. Вет­хая бо вся мимо­идо­ша: и ад, и смерть, и вла­сти­тель­ство диа­во­ла. Сво­бод­на убо вся тварь позна­ва­ет­ся, и преж­де омра­чен­нии, ныне яко сыно­ве Божии, лику­ют, поюще:

Хри­стос вос­кре­се, без­дну мило­сти и щед­рот изли­яв на род наш.

Хри­стос вос­кре­се, в ров низ­пад­ших нас воз­двиг­ну­вый с Собою.

Хри­стос вос­кре­се, и мы от сетей демон­ских избавихомся.

Хри­стос вос­кре­се, и горесть гре­ха в сла­дость рай­ския жиз­ни преложися.

Хри­стос вос­кре­се, и дре­вом умерщ­влен­нии ожихом.

Хри­стос вос­кре­се, и нас воз­ве­де в преж­нее досто­я­ние, да зовем: Хри­стос вос­кре­се из мерт­вых, смер­тию смерть поправ и сущим во гро­бех живот даровав.

Кондак 8

Стран­ствуя с Клео­пою и Лукою в весь, отсто­я­щую ста­дий шесть­де­сят от Иеру­са­ли­ма, и не познан быв има, поно­сил еси, Спа­се, невер­ствию их и жесто­сер­дию, гла­го­ля: «Не сия ли подо­ба­ше постра­да­ти Хри­сту и вни­ти в сла­ву Свою?» И, начен от Мои­сея и от всех про­рок, научил еси их пети: Хри­стос вос­кре­се из мерт­вых, смер­тию смерть поправ и сущим во гро­бех живот даровав.

Икос 8

Все­го Себе, Бога суща и чело­ве­ка совер­шен­на, пре­по­дал еси, Спа­се, две­ма уче­ни­ко­ма Тво­има во Еммау­се, егда при­имь хлеб, бла­го­сло­вил еси и, пре­ло­мив, дал еси има. Оне­ма и отвер­зо­сте­ся очи, и позна­ста Тебе, Ты же неви­димь бысть има, и реко­ста к себе:

Хри­стос вос­кре­се, и жизнь воцарися.

Хри­стос вос­кре­се, и диа­во­ля лесть обличися.

Хри­стос вос­кре­се, и пре­ста жерт­ва идольская.

Хри­стос вос­кре­се, и вся зем­ля при­но­сит Ему жерт­ву хваления.

Хри­стос вос­кре­се, и мы, вку­сив­ше древ­ле пре­слу­шан­на­го браш­на, ныне вку­ша­ем пищи вечныя.

Хри­стос вос­кре­се, и мы радо­сти прис­но­сущ­ныя при­част­ни­цы быва­ем, пою­щии: Хри­стос вос­кре­се из мерт­вых, смер­тию смерть поправ и сущим во гро­бех живот даровав.

Кондак 9

Вси Анге­ли, Хри­сте Спа­се, твое Вос­кре­се­ние поют на небе­си. Спо­до­би и нас на зем­ли чистым серд­цем в весе­лии вос­пе­ва­ти: Хри­стос вос­кре­се из мерт­вых, смер­тию смерть поправ и сущим во гро­бех живот даровав.

Икос 9

Ветия все­мир­ный и учи­тель язы­ков Павел бого­гла­го­ли­вый, яко тру­ба, вопи­ет: «Хри­стос вос­кре­се от мерт­вых, Нача­ток воста­ния умер­ших бысть. Яко­же во Ада­ме вси уми­ра­ют, також­де и о Хри­сте вси ожи­вут». Тем­же Вос­кре­се­ние Хри­сто­во видев­ше, в радо­сти вопием:

Хри­стос вос­кре­се, и князь мира низложися.

Хри­стос вос­кре­се, и тре­пе­щет преисподняя.

Хри­стос вос­кре­се, и смерть пожер­та бысть победою.

Хри­стос вос­кре­се, и ад пле­нен бысть Того державою.

Хри­стос вос­кре­се, и сво­бо­ди­хом­ся от адо­вых неру­ши­мых уз.

Хри­стос вос­кре­се, и мы, из нетле­ния избав­ль­ше­ся, сыны вос­кре­се­ния яви­хом­ся, и поем: Хри­стос вос­кре­се из мерт­вых, смер­тию смерть поправ и сущим во гро­бех живот даровав.

Кондак 10

Спа­сти хотя род чело­ве­че­ский от рабо­ты вра­жия, рас­пя­тие и смерть пре­тер­пел еси, Гос­по­ди, погре­бен же быв, в тре­тий день от мерт­вых востал еси. Тем же Ангел, бли­ста­яй­ся во гро­бе, бла­го­вест­ву­ет женам, гла­го­ля: Хри­стос вос­кре­се из мерт­вых, смер­тию смерть поправ и сущим во гро­бех живот даровав.

Икос 10

Тре­тие по Вос­кре­се­нии яви­ся Иисус на мори Тиве­ри­ад­стем рыбу ловя­щим Симо­ну Пет­ру, и Фоме, и Нафа­наи­лу, и сыном Зеве­де­е­вым со ине­ма от уче­ник Его две­ма и, яко Вла­ды­ка всех, пове­ле­ва­ет мре­жу одес­ную стра­ну кораб­ля вовре­щи, и бысть сло­во дело вско­ре, и мно­гое рыб мно­же­ство, и вече­ря стран­на гото­ва на зем­ли. Ея же ныне мыс­лен­но насла­ди­ти­ся и нас спо­до­би, Гос­по­ди, поющих:

Хри­стос вос­кре­се, и даде­ся Ему власть на небе­си и на земли.

Хри­стос вос­кре­се, и Цар­ство Божие наста.

Хри­стос вос­кре­се, и Тело Его, яко Хлеб Жиз­ни, вси приемлем.

Хри­стос вос­кре­се, и Кро­ви Его, яко Источ­ни­ка Без­смерт­на­го, вкушаем.

Хри­стос вос­кре­се, и Адам, сво­бож­ден, с нами ликует.

Хри­стос вос­кре­се, и Ева, от уз избав­ля­е­ма, раду­ет­ся, зову­щи: Хри­стос вос­кре­се из мерт­вых, смер­тию смерть поправ и сущим во гро­бех живот даровав.

Кондак 11

Пение все­уми­лен­ное при­но­ша­ше Вос­крес­ше­му Тебе, Петр, три­щи бо отвер­же­ся Тебе, три­щи же и испо­ве­дуя: «Гос­по­ди, Ты вся веси, Ты веси, яко люб­лю Тя». Три­щи и слы­шит от Тебе слад­чай­шее на паст­ву паки при­зва­ние: «Паси агн­цы Моя, паси овцы Моя». Тем­же и зовет: Хри­стос вос­кре­се из мерт­вых, смер­тию смерть поправ и сущим во гро­бех живот даровав.

Икос 11

Све­та Пода­те­лю, яко­же солн­це, воз­си­ял еси три­днев­но от гро­ба и вся про­све­тил еси све­том истин­на­го бого­по­зна­ния. Тем­же седя­щии во тьме неве­рия и сомне­ния уве­ри­хом­ся со апо­сто­лы, яко Гос­подь еси, и не истя­зу­ем уже: «Ты кто еси?» Но Вос­крес­ша­го Тя сла­вя­ще; во уми­ле­нии зовем:

Хри­стос вос­кре­се, и вся­че­ская про­све­ти Вос­кре­се­ни­ем Своим.

Хри­стос вос­кре­се, и свет веч­ный воз­сия во тьме и сени смерт­ней седящим.

Хри­стос вос­кре­се, и вер­ным пода­де тай­но осе­ня­ю­щее свы­ше Духа сияние.

Хри­стос вос­кре­се, и духов­ная оче­са преж­де сле­пых отверзошася.

Хри­стос вос­кре­се, и мы Отца све­тов познахом.

Хри­стос вос­кре­се, да посра­мят­ся вси отверг­ши­и­ся Гос­по­да сла­вы и с нами да вос­по­ют: Хри­стос вос­кре­се из мерт­вых, смер­тию смерть поправ и сущим во гро­бех живот даровав.

Кондак 12

Бла­го­да­тию Тво­ею вся­ко­му чело­ве­ку удоб­ней­ший путь спа­се­ния ука­зуя, Хри­сте, гла­го­лал еси Симо­ну Пет­ру: «Егда соста­ре­е­ши­ся, воз­де­же­ши руце твои, и ин тя поя­шет и ведет, амо­же не хоще­ши», назна­ме­нуя, коею смер­тию про­сла­вит Бога. Воз­люб­лен­но­му же уче­ни­ку пове­лел еси пре­бы­ва­ти, дон­де­же при­и­де­ши. Тем­же, аще и раз­лу­чив­ше­ся апо­сто­ли, оба­че сою­зом люб­ве свя­зу­е­ми, соглас­но вос­пе­ва­ху: Хри­стос вос­кре­се из мерт­вых, смер­тию смерть поправ и сущим во гро­бех живот даровав.

Икос 12

Пою­ще Твое три­днев­ное Вос­кре­се­ние, Хри­сте, раду­ем­ся Тво­е­му непре­лож­но­му обе­ща­нию. С нами бо до скон­ча­ния века быти обе­щал­ся еси, от вся­ка­го зла нас избав­ляя и к жиз­ни веч­ней руко­вод­ствуя. Сего ради, сла­вя­ще Тя, вопием:

Хри­стос вос­кре­се, и мы вре­да вся­ка­го избав­ля­ем­ся ныне.

Хри­стос вос­кре­се, и нас одес­ную Отца с Собою поса­дил есть.

Хри­стос вос­кре­се, и нас при­част­ни­ки веч­ныя сла­вы Сво­ея содела.

Хри­стос вос­кре­се, и древ­ле сокру­ши­вый пра­от­ца силь­ный враг сокрушися.

Хри­стос вос­кре­се, и со Анге­лы мы, преж­де отри­но­вен­нии, водворяемся.

Хри­стос вос­кре­се, и с Собою вся вос­кре­сит, зову­щия: Хри­стос вос­кре­се из мерт­вых, смер­тию смерть поправ и сущим во гро­бех живот даровав.

Кондак 13

О Пас­ха велия и свя­щен­ней­шая, Хри­сте Иису­се, Спа­си­те­лю наш, бла­го­дар­но испо­ве­ду­ем спа­си­тель­ную вели­кую милость Твою, яко и паки спо­до­бил еси нас, недо­стой­ных, ныне вку­си­ти радо­сти Светла­го Вос­кре­се­ния Тво­е­го. Пода­вай нам в неве­чер­нем дни Цар­ствия Тво­е­го истее и совер­шен­нее Тебе, Слад­чай­ша­го, при­ча­ща­ти­ся, да со Анге­лы и все­ми свя­ты­ми во веки веков поем вси радост­но: Хри­стос вос­кре­се из мерт­вых, смер­тию смерть поправ и сущим во гро­бех живот даровав.

(Этот кондак чита­ет­ся три­жды, затем икос 1 и кондак 1)

Молитва Воскресшему Спасителю

Сла­ва Тебе, Гос­по­ди Иису­се Хри­сте, Боже мой, яко паки спо­до­бил мя еси недо­стой­но­го, пре­шед­ша попри­ще свя­та­го поста, покло­ни­ти­ся Боже­ствен­ным Страс­тем Тво­им и виде­ти все­ра­дост­ный день пре­слав­на­го из гро­ба Вос­кре­се­ния Тво­е­го, вонь­же сво­бо­дил еси сущия во аде от век свя­зан­ныя души пра­вед­ных. Тоя Боже­ствен­ныя сво­бо­ды духа и пло­ти, дра­жай­ший Спа­си­те­лю мой, и аз желаю, да раз­ре­ши мя, свя­за­на суща мно­ги­ми гре­хи, и да сотво­ри­ши воз­си­я­ти живо­нос­но­му све­ту Вос­кре­се­ния Тво­е­го во мрач­ней души моей: вижду бо без­чис­лен­ныя щед­ро­ты и неиз­ре­чен­ное чело­ве­ко­лю­бие Твое, яко не точию от небы­тия в бытие мя при­ве­де­си, и обра­за Тво­е­го подо­би­ем укра­сив, все­я­доль­ния тва­ри вла­ды­ку поста­вил мя еси, но и посем пад­ша с высо­ты и вра­гу пора­бо­тив­ша­ся, не оста­вил еси, но, иску­пив мя без­цен­ною Кро­вию Тво­ею, бла­го­да­тию кре­ще­ния снаб­дил мя еси, да восте­ку на пер­вое досто­я­ние. Аз же, ока­ян­ный, запят быв умом плот­ским, обра­тих­ся вспять и паки раб сотво­рих­ся гре­ха и стра­стей, доне­де­же един по еди­но­му погу­бих вся дары бла­го­да­ти Тво­ея. И ныне убо, что сотво­рю, не вем: оба­че помя­нув гла­го­лы пре­чи­стых уст Тво­их, яко не при­шел еси при­зва­ти пра­вед­ни­ки, но греш­ни­ки в пока­я­ние, и аз, яко един от сих, с верою и сми­ре­ни­ем при­хо­жду к Живо­нос­но­му Гро­бу Тво­е­му, не аро­ма­ты и воню мира носяй (наг бо есмь и пуст бла­гих дел), но паче надеж­ду имый обре­сти в нем про­ще­ние гре­хом моим и обнов­ле­ние нечи­сто­му житию мое­му. При­з­ри убо на мя, каю­ща­ся и слу­жи­ти Тебе хотя­ща, и не отри­ни от бла­го­да­ти Вос­кре­се­ния Тво­е­го! Живо­нос­ною смер­тию Тво­ею и погре­бе­ни­ем умерт­ви моя лютыя стра­сти, да яко мертв и погре­бен живу в мире сем. Пре­слав­ным воста­ни­ем Тво­им воз­двиг­ни мою душу, умерщ­влен­ную гре­хи, и ожи­ви совесть, еяже ничто­же в мире нуж­ней­ше есть. Воз­не­се­ни­ем Тво­им отторг­ни мя от сует­ных и душет­лен­ных благ зем­ных, и сотво­ри мя гор­няя мудр­ство­ва­ти, яко да не кто­му себе живя и уго­ждая, но Тебе, Гос­по­ду и Богу мое­му, слу­жа и рабо­тая, яко­же спо­до­бих­ся покло­ни­ти­ся Вос­кре­се­нию Тво­е­му на зем­ли, тако спо­доб­лен буду виде­ти Тебе, дра­жай­ша­го Иску­пи­те­ля мое­го, и на Небе­си, за при­я­тие смер­ти крест­ныя сла­вою и честию вен­чан­на, и став одес­ную вели­че­ствия Тво­е­го, со Архан­ге­лы и Анге­лы, и со все­ми искуп­лен­ны­ми Тобою бра­ти­я­ми мои­ми, во веки веков пою Тебе: Алли­лу­иа. Аминь.

Когда и кем были написаны призведения

Иконография: Воскресение Христово Датировки: XIX в. 1894 год. Иконописная школа или художественный центр: Палехская школа иконописи Иконописец: Хохлов Василий Александрович Происхождение: поступила от А.В. Хохлова, 1960-е.Материал: дерево, левкас, темпера, золото. Размеры иконы: высота 29,7 см, ширина 19,8 см. Литературная основа сложной многофигурной композиции – Псалтирь и апокрифическое Евангелие от Никодима. Это икона – один из лучших примеров палехского подстаринного письма. Инв. № ГМПИ 3601. ДИ-419-И. © Государственный музей Палехского искусства Литература: 1.Палехская школа 1923-1950. Лаковые миниатюры иконописцев. Мюнхен, 2011. № 12. С. 42.

Духовный подъем, который вызывают слова акафистов, требует читать их стоя, поэтому их называют еще «неседальными песнопениями». И, конечно, один из самых ярких, радостных – Акафист Воскресению.

Таких акафистов из истории христианской церкви известно немного. Одно из первых таких песнопений создал Константинопольский патриарх Филофей (XIV в.), наименовавший свой гимн «Акафист Живоносному Гробу и Воскресению Господню».

В Русской же Церкви интерес к этому виду гимнографии появился только с XIX в., когда их создают многие клирики, а также благочестивые миряне. Однако священноначалие благословляло к общецерковному употреблению далеко не все такие тексты.

Прот. Максим Козлов пишет, что:

«к 1901 году на 158 разрешенных приходилось 291 (или более) неразрешенных акафистов. Это могло быть связано с несоответствием требованиям, предъявляемым к духовной литературе, или с существованием уже одобренного ранее акафиста с тем же посвящением».

Акафист барона Николая Нольде

Произведение, созданное бароном Н.К.Нольде, стало одним из первых акафистов Воскресению, благословленных к чтению верующими.

Николай Карлович происходил из древнего рода курляндских дворян. Его предки состояли на русской службе с середины XVII в., проживали в Туле. Отец Николая служил по военному ведомству, отличился на войне с Наполеоном (1812 г.), имел медали. Активной натурой был также его сын: выбрал военную службу, дослужился до поручика. После отставки он – активный депутат дворянского собрания г. Белёва, смотритель местного народного училища.

К тому же Николай Карлович слыл набожным человеком, часто посещал Свято-Жабынскую пустынь близ Белёва, писал духовные стихи.

6

Июня

1860 года

Его акафист Воскресению стал одним из немногих, одобренных для общецерковного чтения.

Издали его, правда, только в 1889 г., когда барон уже был в сибирской ссылке. Привела Нольде к такому концу обычная тогда многим страсть к азартным играм. Проигравшись, он попал под суд, был сослан. Но, по неисповедимым судьбам Господним, раб Божий Николай остался в истории как автор акафиста, который верующие читают до сих пор.

Творение патриарха Сергия

Достаточно поздно, в 1974 г., вышел из печати еще один акафист Воскресению, которые ранее не мог быть издан из-за запретов властей. Создан он, предположительно, в 1920-е гг. митрополитом Сергием (Страгородским), будущим патриархом.

То были тяжелые годы гонений, когда казалось, что Церкви не устоять. Но именно тогда митрополит Сергий пишет множество богослужебных гимнов. Среди них есть акафисты:

  • Владимирской иконе Богородицы, написанный во время заключении;
  • Боголюбскому образу Матери Божией.
  • Особое же место занимает акафист Воскресению, звучащий как вызов окружающей действительности, твердая надежда: люди могут малодушествовать, бояться, скорбеть, но Христос победит!
Рейтинг
( 2 оценки, среднее 4 из 5 )
Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Для любых предложений по сайту: [email protected]