Акафист Воскресению Христову (иной)
Кондак 1
Возбранный Воеводо, Господи Небесе и земли, победно благодарственное пение приносим Тебе, раби Твои, во ад ныне сшедшему и с Собою вся воскресившему, и наше избавление празднующе, светло вопием: Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.
Икос 1
Ангел Господень, в вечер субботний в трусе велии сошед с Небесе, отвали камень от дверий гроба Иисусова и седяще на нем. От страха его сотрясошася стрегущии и быша яко мертви. Мы же Воскресшему Живому Богу с мироносицами покланяемся и Пасху тайную благовествуем, вопиюще:
Христос воскресе, и князи адстии падоша.
Христос воскресе, и устрашишася вратницы адовы.
Христос воскресе, и сокрушишася врата медная.
Христос воскресе, и твердыни адовы положишася в запустение.
Христос воскресе, и смерть рыдает.
Христос воскресе, и ад, стеня, вопиет: Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.
Кондак 2
Видяще Мария Магдалина, и Мария Иаковля, и Саломия юношу во гробе Иисусове, одеяна во одежду белу и седяща в десных, ужасошася. Он же глагола к ним: «Иисуса Распятаго ищете? Несть зде, воста бо, якоже рече. Приидите, видите место, идеже лежа Господь, и скоро шедше рцыте учеником Его: Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав».
Икос 2
Разум неразумеваемый разумети ищуще, Петр и другий ученик течаста ко гробу и, вшедше в онь, видеша ризы едины лежаща и сударь, иже бе на главе Иисусове, не с ризами лежащъ, но особь свит на единем месте, веровавше же, возопиша с веселием:
Христос воскресе, и вся тварь радуется.
Христос воскресе, Небеса да веселятся.
Христос воскресе, и сликовствуют нам Ангели.
Христос воскресе, и просветишася преисподняя.
Христос воскресе, воскликнем с веселием, от смерти спасеннии. Пойте же Господеви вся земля: Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.
Кондак 3
Силою свыше облече Господь Своя ученики по Воскресении. Тии же идоша в Галилею, в гору, аможе повеле им Иисус, и пришедшим им глагола Иисус: «Дадеся Ми всяка власть на Небеси и на земли. Шедше убо, научите вся языки, крестяще их во имя Отца и Сына и Святаго Духа, учаще их блюсти вся, елика заповедах вам». Тии же поклонишася Ему, зовуще: Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.
Икос 3
Имущи в сердце своем любовь к Учителю, Мария Магдалина стояще у гроба вне, плачущи, и Воставшаго из мертвых видящи, яко вертоградаря, вопрошаше: «Аще Ты еси взял Его, повеждь ми, где еси положил Его, и аз возьму Его». Обаче, паче чаяния, слышавши: «Марие, восхожду ко Отцу Моему и Отцу вашему и Богу Моему и Богу вашему», прииде ко учеником, глаголющи:
Христос воскресе, и жало греховное притупися.
Христос воскресе, и мир от потопа греховнаго спасеся.
Христос воскресе, и мы от работы врагу свободихомся.
Христос воскресе, и диаволе прельщение упразднися.
Христос воскресе, и бывшее на нас рукописание загладися.
Христос воскресе, и вся тварь обновися, зовущи: Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.
Кондак 4
Бурю помышлений сумнительных внутрь имея, Фома учеником, глаголющим, яко видехом Господа, рече им: «Аще не увижу на руку Его язвы гвоздиныя и вложу перста моего в язвы гвоздиныя, и вложу руку в ребра Его, не иму веры», но, уверився, с веселием возопи: Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.
Икос 4
Слышав Фома ученик, видевших Господа, и очима своима хотяй Того зрети, рече: «Не иму веры». По днех же осьмих прииде Иисус затворенным дверем, ста посреде ученик и глагола Фоме: «Принеси перст твой семо, и виждь руце Мои, и принеси руку твою, и вложи в ребра Моя: и не буди неверен, но верен». И отвеща Фома, и рече:
Христос воскресе, Ты еси Господь мой.
Христос воскресе, Ты еси Бог мой.
Христос воскресе, и вси нетление и жизнь восприяхом.
Христос воскресе, и мертвии восташа.
Христос воскресе, и избавихомся осуждения и муки.
Христос воскресе, и жизнь из гроба возсия мирови поющему: Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.
Кондак 5
Божества огнем не опалися Фома, ребро Спасово дерзновенно осязав. Паче же просветися, Бога, на спасение наше воплотившася и паки с плотию воскресшаго, познав. Темже неверием своим блаженный близнец церковную веру утверждает, юже исповедующе согласно вопием: Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.
Икос 5
Видевше Иисуса воскресша, ученицы убояхуся, мняще дух видети. Иисус же, хотя уверити их, показа им руце и нозе и ребра Своя, таже рыбы печены часть прием и от пчел сот пред ними яде. Тем уверившеся и страх свой и печаль свою отложивше, в радости пояху:
Христос воскресе, хуждшая восприим, и подаде нам лучшая.
Христос воскресе, и ад умертвися блистанием Божества Его.
Христос воскресе, и тьма разрушися, и мрачнии демони отгнашася.
Христос воскресе, и истлевшее страстьми человеческое естество обновися.
Христос воскресе, и беззакония наша туне очистишася.
Христос воскресе, и мы веи, в нетление облекшеся, песнь сию Ему приносим: Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.
Кондак 6
Проповедники по Воскресении Твоем в мир посылая, богоносныя апостолы Твоя, Христе, рекл еси им, дунув: «Приимите Дух Свят. Имже отпустите грехи, отпустятся им; и имже держите, держатся». Темже даждь и до днесь во всем мире чада церковная, от грехов разрешаеми, славят непрестанно Твое милосердие и душами чистыми в радости поют: Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.
Икос 6
Возсиял еси, Христе, и во мрачных удолиях ада свет Твоего Воскресения, прощение и ослабу, и избавление благовествуя, Многомилостиве, душам от века тамо содержимым. Темже от змия, человекоубийцы, исхищаеми, играюще, к свету Твоему устремишася, поюще:
Христос воскресе, и узы наша разтерзашася.
Христос воскресе, и сень смертная в вечную жизнь преложися.
Христос воскресе, и держава смерти уже не возможет держати человека.
Христос воскресе, и мучителева дерзость низложися.
Христос воскресе, и рай вместо ада жити нам даровася.
Христос воскресе, и мир воспевает присно: Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.
Кондак 7
Хотяй падшему Адаму послужити, Спасе наш, на земли явился еси, и на земли того не обрет, даже до ада низшел еси ища, да, сретив Тя долу, в преисподних земли, со всеми спасемыми поет: Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.
Икос 7
Новыя жизни начало положил еси мирови, Господи, Твоим славным Воскресением. Ветхая бо вся мимоидоша: и ад, и смерть, и властительство диавола. Свободна убо вся тварь познавается, и прежде омраченнии, ныне яко сынове Божии, ликуют, поюще:
Христос воскресе, бездну милости и щедрот излияв на род наш.
Христос воскресе, в ров низпадших нас воздвигнувый с Собою.
Христос воскресе, и мы от сетей демонских избавихомся.
Христос воскресе, и горесть греха в сладость райския жизни преложися.
Христос воскресе, и древом умерщвленнии ожихом.
Христос воскресе, и нас возведе в прежнее достояние, да зовем: Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.
Кондак 8
Странствуя с Клеопою и Лукою в весь, отстоящую стадий шестьдесят от Иерусалима, и не познан быв има, поносил еси, Спасе, неверствию их и жестосердию, глаголя: «Не сия ли подобаше пострадати Христу и внити в славу Свою?» И, начен от Моисея и от всех пророк, научил еси их пети: Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.
Икос 8
Всего Себе, Бога суща и человека совершенна, преподал еси, Спасе, двема ученикома Твоима во Еммаусе, егда приимь хлеб, благословил еси и, преломив, дал еси има. Онема и отверзостеся очи, и познаста Тебе, Ты же невидимь бысть има, и рекоста к себе:
Христос воскресе, и жизнь воцарися.
Христос воскресе, и диаволя лесть обличися.
Христос воскресе, и преста жертва идольская.
Христос воскресе, и вся земля приносит Ему жертву хваления.
Христос воскресе, и мы, вкусивше древле преслушаннаго брашна, ныне вкушаем пищи вечныя.
Христос воскресе, и мы радости присносущныя причастницы бываем, поющии: Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.
Кондак 9
Вси Ангели, Христе Спасе, твое Воскресение поют на небеси. Сподоби и нас на земли чистым сердцем в веселии воспевати: Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.
Икос 9
Ветия всемирный и учитель языков Павел богоглаголивый, яко труба, вопиет: «Христос воскресе от мертвых, Начаток востания умерших бысть. Якоже во Адаме вси умирают, такожде и о Христе вси оживут». Темже Воскресение Христово видевше, в радости вопием:
Христос воскресе, и князь мира низложися.
Христос воскресе, и трепещет преисподняя.
Христос воскресе, и смерть пожерта бысть победою.
Христос воскресе, и ад пленен бысть Того державою.
Христос воскресе, и свободихомся от адовых нерушимых уз.
Христос воскресе, и мы, из нетления избавльшеся, сыны воскресения явихомся, и поем: Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.
Кондак 10
Спасти хотя род человеческий от работы вражия, распятие и смерть претерпел еси, Господи, погребен же быв, в третий день от мертвых востал еси. Тем же Ангел, блистаяйся во гробе, благовествует женам, глаголя: Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.
Икос 10
Третие по Воскресении явися Иисус на мори Тивериадстем рыбу ловящим Симону Петру, и Фоме, и Нафанаилу, и сыном Зеведеевым со инема от ученик Его двема и, яко Владыка всех, повелевает мрежу одесную страну корабля воврещи, и бысть слово дело вскоре, и многое рыб множество, и вечеря странна готова на земли. Ея же ныне мысленно насладитися и нас сподоби, Господи, поющих:
Христос воскресе, и дадеся Ему власть на небеси и на земли.
Христос воскресе, и Царство Божие наста.
Христос воскресе, и Тело Его, яко Хлеб Жизни, вси приемлем.
Христос воскресе, и Крови Его, яко Источника Безсмертнаго, вкушаем.
Христос воскресе, и Адам, свобожден, с нами ликует.
Христос воскресе, и Ева, от уз избавляема, радуется, зовущи: Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.
Кондак 11
Пение всеумиленное приношаше Воскресшему Тебе, Петр, трищи бо отвержеся Тебе, трищи же и исповедуя: «Господи, Ты вся веси, Ты веси, яко люблю Тя». Трищи и слышит от Тебе сладчайшее на паству паки призвание: «Паси агнцы Моя, паси овцы Моя». Темже и зовет: Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.
Икос 11
Света Подателю, якоже солнце, возсиял еси тридневно от гроба и вся просветил еси светом истиннаго богопознания. Темже седящии во тьме неверия и сомнения уверихомся со апостолы, яко Господь еси, и не истязуем уже: «Ты кто еси?» Но Воскресшаго Тя славяще; во умилении зовем:
Христос воскресе, и всяческая просвети Воскресением Своим.
Христос воскресе, и свет вечный возсия во тьме и сени смертней седящим.
Христос воскресе, и верным подаде тайно осеняющее свыше Духа сияние.
Христос воскресе, и духовная очеса прежде слепых отверзошася.
Христос воскресе, и мы Отца светов познахом.
Христос воскресе, да посрамятся вси отвергшиися Господа славы и с нами да воспоют: Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.
Кондак 12
Благодатию Твоею всякому человеку удобнейший путь спасения указуя, Христе, глаголал еси Симону Петру: «Егда состареешися, воздежеши руце твои, и ин тя пояшет и ведет, аможе не хощеши», назнаменуя, коею смертию прославит Бога. Возлюбленному же ученику повелел еси пребывати, дондеже приидеши. Темже, аще и разлучившеся апостоли, обаче союзом любве связуеми, согласно воспеваху: Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.
Икос 12
Поюще Твое тридневное Воскресение, Христе, радуемся Твоему непреложному обещанию. С нами бо до скончания века быти обещался еси, от всякаго зла нас избавляя и к жизни вечней руководствуя. Сего ради, славяще Тя, вопием:
Христос воскресе, и мы вреда всякаго избавляемся ныне.
Христос воскресе, и нас одесную Отца с Собою посадил есть.
Христос воскресе, и нас причастники вечныя славы Своея содела.
Христос воскресе, и древле сокрушивый праотца сильный враг сокрушися.
Христос воскресе, и со Ангелы мы, прежде отриновеннии, водворяемся.
Христос воскресе, и с Собою вся воскресит, зовущия: Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.
Кондак 13
О Пасха велия и священнейшая, Христе Иисусе, Спасителю наш, благодарно исповедуем спасительную великую милость Твою, яко и паки сподобил еси нас, недостойных, ныне вкусити радости Светлаго Воскресения Твоего. Подавай нам в невечернем дни Царствия Твоего истее и совершеннее Тебе, Сладчайшаго, причащатися, да со Ангелы и всеми святыми во веки веков поем вси радостно: Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав.
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)
Молитва Воскресшему Спасителю
Слава Тебе, Господи Иисусе Христе, Боже мой, яко паки сподобил мя еси недостойного, прешедша поприще святаго поста, поклонитися Божественным Страстем Твоим и видети всерадостный день преславнаго из гроба Воскресения Твоего, воньже свободил еси сущия во аде от век связанныя души праведных. Тоя Божественныя свободы духа и плоти, дражайший Спасителю мой, и аз желаю, да разреши мя, связана суща многими грехи, и да сотвориши возсияти живоносному свету Воскресения Твоего во мрачней души моей: вижду бо безчисленныя щедроты и неизреченное человеколюбие Твое, яко не точию от небытия в бытие мя приведеси, и образа Твоего подобием украсив, всеядольния твари владыку поставил мя еси, но и посем падша с высоты и врагу поработившася, не оставил еси, но, искупив мя безценною Кровию Твоею, благодатию крещения снабдил мя еси, да востеку на первое достояние. Аз же, окаянный, запят быв умом плотским, обратихся вспять и паки раб сотворихся греха и страстей, донедеже един по единому погубих вся дары благодати Твоея. И ныне убо, что сотворю, не вем: обаче помянув глаголы пречистых уст Твоих, яко не пришел еси призвати праведники, но грешники в покаяние, и аз, яко един от сих, с верою и смирением прихожду к Живоносному Гробу Твоему, не ароматы и воню мира носяй (наг бо есмь и пуст благих дел), но паче надежду имый обрести в нем прощение грехом моим и обновление нечистому житию моему. Призри убо на мя, кающася и служити Тебе хотяща, и не отрини от благодати Воскресения Твоего! Живоносною смертию Твоею и погребением умертви моя лютыя страсти, да яко мертв и погребен живу в мире сем. Преславным востанием Твоим воздвигни мою душу, умерщвленную грехи, и оживи совесть, еяже ничтоже в мире нужнейше есть. Вознесением Твоим отторгни мя от суетных и душетленных благ земных, и сотвори мя горняя мудрствовати, яко да не ктому себе живя и угождая, но Тебе, Господу и Богу моему, служа и работая, якоже сподобихся поклонитися Воскресению Твоему на земли, тако сподоблен буду видети Тебе, дражайшаго Искупителя моего, и на Небеси, за приятие смерти крестныя славою и честию венчанна, и став одесную величествия Твоего, со Архангелы и Ангелы, и со всеми искупленными Тобою братиями моими, во веки веков пою Тебе: Аллилуиа. Аминь.
Когда и кем были написаны призведения
Иконография: Воскресение Христово Датировки: XIX в. 1894 год. Иконописная школа или художественный центр: Палехская школа иконописи Иконописец: Хохлов Василий Александрович Происхождение: поступила от А.В. Хохлова, 1960-е.Материал: дерево, левкас, темпера, золото. Размеры иконы: высота 29,7 см, ширина 19,8 см. Литературная основа сложной многофигурной композиции – Псалтирь и апокрифическое Евангелие от Никодима. Это икона – один из лучших примеров палехского подстаринного письма. Инв. № ГМПИ 3601. ДИ-419-И. © Государственный музей Палехского искусства Литература: 1.Палехская школа 1923-1950. Лаковые миниатюры иконописцев. Мюнхен, 2011. № 12. С. 42.
Духовный подъем, который вызывают слова акафистов, требует читать их стоя, поэтому их называют еще «неседальными песнопениями». И, конечно, один из самых ярких, радостных – Акафист Воскресению.
Таких акафистов из истории христианской церкви известно немного. Одно из первых таких песнопений создал Константинопольский патриарх Филофей (XIV в.), наименовавший свой гимн «Акафист Живоносному Гробу и Воскресению Господню».
В Русской же Церкви интерес к этому виду гимнографии появился только с XIX в., когда их создают многие клирики, а также благочестивые миряне. Однако священноначалие благословляло к общецерковному употреблению далеко не все такие тексты.
Прот. Максим Козлов пишет, что:
«к 1901 году на 158 разрешенных приходилось 291 (или более) неразрешенных акафистов. Это могло быть связано с несоответствием требованиям, предъявляемым к духовной литературе, или с существованием уже одобренного ранее акафиста с тем же посвящением».
Акафист барона Николая Нольде
Произведение, созданное бароном Н.К.Нольде, стало одним из первых акафистов Воскресению, благословленных к чтению верующими.
Николай Карлович происходил из древнего рода курляндских дворян. Его предки состояли на русской службе с середины XVII в., проживали в Туле. Отец Николая служил по военному ведомству, отличился на войне с Наполеоном (1812 г.), имел медали. Активной натурой был также его сын: выбрал военную службу, дослужился до поручика. После отставки он – активный депутат дворянского собрания г. Белёва, смотритель местного народного училища.
К тому же Николай Карлович слыл набожным человеком, часто посещал Свято-Жабынскую пустынь близ Белёва, писал духовные стихи.
6
Июня
1860 года
Его акафист Воскресению стал одним из немногих, одобренных для общецерковного чтения.
Издали его, правда, только в 1889 г., когда барон уже был в сибирской ссылке. Привела Нольде к такому концу обычная тогда многим страсть к азартным играм. Проигравшись, он попал под суд, был сослан. Но, по неисповедимым судьбам Господним, раб Божий Николай остался в истории как автор акафиста, который верующие читают до сих пор.
Творение патриарха Сергия
Достаточно поздно, в 1974 г., вышел из печати еще один акафист Воскресению, которые ранее не мог быть издан из-за запретов властей. Создан он, предположительно, в 1920-е гг. митрополитом Сергием (Страгородским), будущим патриархом.
То были тяжелые годы гонений, когда казалось, что Церкви не устоять. Но именно тогда митрополит Сергий пишет множество богослужебных гимнов. Среди них есть акафисты:
- Владимирской иконе Богородицы, написанный во время заключении;
- Боголюбскому образу Матери Божией.
- Особое же место занимает акафист Воскресению, звучащий как вызов окружающей действительности, твердая надежда: люди могут малодушествовать, бояться, скорбеть, но Христос победит!