Полный текст акафиста святой Анастасии Узорешительнице, когда и как читать


История появления акафиста Анастасие Узорешительнице

Римские императоры на протяжении 2-х столетий пытались бороться с распространением христианства. Учение Иисуса Христа, как считали правители Рима, расшатывало государственные устои. К этому периоду относится жизнеописание святой Анастасии Узорешительницы, знатной и богатой римлянки. Ее мать тайно исповедовала христианство, отец поклонялся римским богам.

Мать с малых лет воспитывала девочку по заповедям Божьим, сделав ее учителем христианского проповедника Хрисогона. После смерти матери молодая девушка оказалась во власти деспотичного отца, который выдал ее замуж за Помплия-язычника.

Анастасия желала сохранить девственность и обманула мужа, сообщив ему, что больна заразной женской болезнью. Она стала жить в отдельной комнате от мужа. По ночам, переодевшись в нищенское одеяние, в сопровождении рабыни молодая девушка посещала тюрьмы, где томились христиане.

Щедрые взятки охране помогали получать доступ к заключенным, которым она приносила еду, питье. Анастасия ухаживала за больными и истерзанными пытками людьми, в том числе за учителем Хрисогоном. Муж узнал от рабыни о ночных бдениях жены и пришел в ярость.

Помплей глумился над Анастасией, не давал выйти из дома. Понимая, что ему не сломить дух христианки, он решил уморить ее и стать наследником огромного богатства. Но случилось так, что скорая смерть настигла его самого: Помплей утонул в море вместе с кораблем во время бури. Овдовевшая Анастасия распродала свое имущество, золотые и серебряные статуэтки богов отдала на переплавку и чеканку монет.

Хрисогона перевели из римской тюрьмы в Аквилею, где подвергли казни. Анастасия последовала за учителем. После его смерти она стала странствовать, всюду помогая гонимым христианам словами утешения, деньгами, за что была прозвана Узорешительницей (разрешающей проблемы/узы). В Македонии судьба свела Анастасию с Феодотией, также помогавшей страждущим христианам.

Анастасию опознали как христианку и взяли под стражу. По приказу императора ее отвели к верховному жрецу, чтобы он или убедил ее отречься от Христа или предал казни.

Жрец не смог добиться от христианки отказа. За нечестивые желания в отношении девственницы Бог покарал его смертью. Узорешительница оказалась на свободе и продолжила свое богоугодное дело с Феодотией.

Феодотию с сыновьями казнили, Анастасию заключили в тюрьму. После неудачной попытки утопить святую вместе с осужденными 120 преступниками правитель провинции приказал убить всех, кто спасся на море. Преступникам, уверовавшим в Христа и крестившимся после чуда спасения, отрубили головы. Анастасию предали мучительной смерти, привязав к 4-м столбам над костром.

После кончины Анастасии не обезображенное огнем тело было предано земле. Впоследствии над ним был возведен храм. С V века великомученица причислена к лику святых всеми христианскими церквями. В XII веке в ее честь был составлен акафист, принятый РПЦ для общецерковного употребления.

Расцвет жанра

В русской православной традиции данный вид песнопений получил наибольшее распространение довольно поздно. К середине девятнадцатого столетия количество акафистов стало возрастать год от года. Так, уже к началу двадцатого века, специальный церковный совет, занимавшийся цензурой церковной литературы, одобрил около ста пятидесяти песнопений, написанных русскими авторами. Почти вдвое больше акафистов было цензурой не принято ввиду их несоответствия по содержанию либо по структуре.

Ещё больше песнопений этого жанра было создано после Октябрьской революции, в годы жестоких гонений на православную церковь, когда многие храмы были разрушены, а часть духовенства подверглась жестоким репрессиям. Тогда, в силу сложившихся обстоятельств, многие люди вынуждены были скрывать свои религиозные взгляды. Потребность людей в совместной молитве нередко удовлетворялась на домашних богослужениях. Тогда на помощь верующим и пришли акафисты, среди которых, одним из самых популярных был акафист Анастасии Узорешительнице, от суда и тюрьмы оберегающий. Этот жанр оказался востребованным в то нелёгкое для Русской православной церкви время по той причине, что богослужение с исполнением акафиста не требует присутствия священнослужителей. Не обязательно даже иметь глубокие познания о канонической структуре богослужения.

Полный текст акафиста Анастасие Узорешительнице на русском языке

В молитвослове можно найти акафист и молитву, обращенные к Анастасии Узорешительнице.

Кондак 1

Избранней угоднице Христовой, всеблаженней великомученице Анастасии похвальное пение приносим, яко имущей многое дерзновение ко Господу еже от всяких бед, скорбей и болезней свобождати верныя, и с любовию взываем сице:

Радуйся, всеблаженная великомученице Анастасие, узников святая посетительнице и молитвеннице о душах наших.

Икос 1

Ангелом уподобилася еси разумом чистым, познавши Того, Иже есть всего видимаго и невидимаго вечное начало и единый конец желаний всех благочестивых; мы же, восхваляюще мудрое обучение твое от святаго мученика Хрисогона, с любовию вопием ти:

Радуйся, возлюбившая веру Христову; радуйся, последовавшая благочестию матере твоея Фавсты.

Радуйся, соблюдшая чистоту девства твоего; радуйся, всегда невидимо охраняемая Ангелами.

Радуйся, чистотою твоею к Богу приблизившаяся.

Радуйся, всеблаженная великомученице Анастасие, узников святая посетительнице и молитвеннице о душах наших.

Кондак 2

Видящи святая Анастасия, яко мнози христиане страждут в темницах за Имя и учение Иисус Христово, начат со усердием служити им, утешати же и целити я, содействующу Богу, со благоговением поющи: Аллилуиа.

Икос 2

Уразуме богомудрая Анастасия, яко вся мира сего красная тлению причастна суть, и того ради презревши светлыя одежды и утвари многоценны, тайно оболкшися во одежды нищих, вхождаше в темницы послужити исповедником Христовым; мы же, мысленно споследствующе ей, взываем к ней с любовию:

Радуйся, посетительнице заключенных в темницах; радуйся, утешительнице исповедников Христовых.

Радуйся, злато и сребро твое на них расточившая; радуйся, теми стяжавшая Царствие Небесное.

Радуйся, руце и нозе святых омывавшая и власы их очищавшая; радуйся, подражательнице Христова.

Радуйся, недуги их врачевавшая; радуйся, телеса их честне погребавшая.

Радуйся, всеблаженная великомученице Анастасие, узников святая посетительнице и молитвеннице о душах наших.

Кондак 3

Силою укрепляема свыше, святая мученице, послужи благочестно святым и посрами ненавистника всякия добродетели диавола, наустившаго рабыню открыти деяния твоя пред мужем неверным; мы же, восхваляюще благотворения твоя, Анастасие, поем вкупе с тобою: Аллилуиа.

Икос 3

Имущи великую любовь о Господе ко всем, в темницах страждущим за имя Христово, еяже ради множицею биена бывши от невернаго мужа, напоследок в дому его себе темницу обрете; темже мужеству ея дивящеся, вопием к ней:

Радуйся, заповедей Христовых усердная хранительнице: радуйся, не словом точию, но и делом сия исполнившая.

Радуйся, душу свою за други положити готовая; радуйся, многое озлобление за Христа приявшая.

Радуйся. терпением своим адаманту крепкому уподобившаяся.

Радуйся, всеблаженная великомученице Анастасие, узников святая посетительнице и молитвеннице о душах наших.

Кондак 4

Бурю ярости своея воздвиже на тя нечестивый мучитель муж твой, яко пленницу и рабу вмени тя, святая Анастасие; мы же, воспоминающе озлобления от него и страдания твоя, поем укреплявшему тя Господу: Аллилуиа.

Икос 4

Слыша блаженная Анастасия, яко много претерпе святый учитель ея Хрисогон за Христа, ему же и последова страданьми своими и тайно восписа ему сице: “Учителю! Чаю умрети и ничтоже ино остается, точию да испустивши дух, паду мертва”. Мы же, чудящеся терпению твоему, глаголем сице:

Радуйся, не пощадившая плоти своея честныя; радуйся, желавшая расточити богатство твое Бога ради неимущим.

Радуйся, мудро куплю деющая; радуйся, едино имущая попечение о страждущих во узах.

Радуйся, с усердием им служившая; радуйся, небоязненно входившая в темницы.

Радуйся, невозбранно вшедшая в Чертог Небесный.

Радуйся, всеблаженная великомученице Анастасие, узников святая посетительнице и молитвеннице о душах наших.

Кондак 5

Яко боготечная звезда явилася еси в римстей стране, великомученице Анастасие, посещающи страждущих за Христа в темницах и сердца их в вере утверждающи, да присно взывают с тобою Спасителю всех Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Виде тя богоносный учитель твой Хрисогон в смущении и волнении мира сего сущу, повеле с пророком взывати тебе: “Вскую прискорбна еси, душе моя, и вскую смущаеши мя, уповай на Бога», мы же, поминающе скорбь и печаль твою, яже по Бозе, зовем ти:

Радуйся, возложившая все упование твое на Господа; радуйся, претерпевшая тесноту Царствия ради Небеснаго.

Радуйся, чистотою твоею со Ангелы жити на небесех сподобившаяся; радуйся, скорбьми твоими к Богу приблизившаяся.

Радуйся, сподобльшаяся зрети разумными очесы Господа Вседержителя; радуйся, молитвами твоими избавляющая нас от многих скорбей.

Радуйся, ходатайством твоим свобождающая от искушений.

Радуйся, всеблаженная великомученице Анастасие, узников святая посетительнице и молитвеннице о душах наших.

Кондак 6

Проповедует весь мир христианский честныя подвиги твоя, великомученице Анастасие, и страдания твоя славит, мученическую кончину твою ублажает и поет Богу: Аллилуиа.

Икос 6

Возсияла еси паче солнца добродетельми твоими в великом граде Риме, егда исполнися предречение учителя твоего святаго Хрисогона о погибели безбожнаго мужа твоего. Свободна бо сущи, с вящшим усердием начала еси пещися о мученицех Христовых; мы же, взирающе с любовию на деяния твоя, глаголем ти сице:

Радуйся, усердная помощнице страждущим; радуйся, божественными словесы утешавшая друзей Христовых.

Радуйся, наставнице, имевшая велие попечение о трех девах: Агапии, Хионии и Ирине; радуйся, тех на подвиг мученичества укрепившая.

Радуйся, честная тела их на избранном месте положившая; радуйся, ум твой горе имевшая.

Радуйся, сердце твое жилище Святаго Духа соделавшая; радуйся, огнем любви к Богу всецело возгоревшая.

Радуйся, в крове крил Его небесный покров обретшая; радуйся, мужеством твоим врага спасения до конца низложившая.

Радуйся, всеблаженная великомученице Анастасие, узников святая посетительнице и молитвеннице о душах наших.

Кондак 7

Хотение святаго Хрисогона, еже умрети за Христа, исполнися Божиим Промыслом; егда же узрела еси честныя мощи своего учителя страстотерпца, любезно их лобызающи, восплакалася еси, из глубины души износящи Богу песнь: Аллилуиа.

Икос 7

Новую благодать и силу дарова тебе Господь наш, егда восприяла еси подвиг преходити из града в град, посещающи во узах седящих. Мы же, последующе странствованию твоему, умильно вопием ти:

Радуйся, последовательнице стопам Христовым; радуйся, служительнице многим святым.

Радуйся, отрадо тяжко испытуемых; радуйся, надеждо ненадежных.

Радуйся, златом твоим купующая свободу верным от уз темничных; радуйся, Божественными словесы узы страха разрешающая.

Радуйся, молитвами твоими избавляющая нас уз греховных; радуйся, узорешительнице проименованная.

Радуйся, всеблаженная великомученице Анастасие, узников святая посетительнице и молитвеннице о душах наших.

Кондак 8

Странствование твое со святою мученицею Феодотиею многим ослабу подаде: болящим дарова исцеление, многим умершим уготова погребение, живым на вящшия подвиги добродетели укрепление; нас же недостойных сподоби, святая, молитвами твоими пети разумно Богу: Аллилуиа.

Икос 8

Вся храмина темницы исполнися многим плачем и рыданиями твоими, егда рано притекши в ню по обычаю твоему и ни единаго же обретши от узник, за имя Христово всажденных, вси бо в нощь едину повелением злочестиваго царя смерти преданы быша; мы же, вспоминающе скорбь твою о друзех Божиих, взываем тако:

Радуйся, со усердием поискавшая в темницах рабов Христовых; радуйся, паки обретшая тех в небесных селениих.

Радуйся, вземшая с любовию на рамо свое крест Господень; радуйся, сподобльшаяся всюду зрети разумными очесы Господа Вседержителя.

Радуйся, за любовь твою к ближним велие дерзновение к Богу стяжавшая; радуйся, врачевание больным ниспосылающая.

Радуйся, Божиим велением полумертвых возставляющая; радуйся, чистотою уневестившаяся Христу.

Радуйся, великомученице прославленная.

Радуйся, всеблаженная великомученице Анастасие, узников святая посетительнице и молитвеннице о душах наших.

Кондак 9

Нечестивии мучителие совет сотвориша на тя, страстотерпице непобедимая, хотяще приклонити тя ко идольскому служению; ты же небоязненно взывала еси к ним: “Раба Христова есмь, и пою Ему день и нощь: Аллилуиа”.

Икос 9

Витийствова с тобою начальнейший жрец идольский, хотяй лестию уловити святую душу твою; ты же, познавши всю хитрость вражию, посрамила еси мучителя и пременила вся злая во благая, безтрепетно взирающи на орудия мучительская и на вся муки; мы же, дивящеся мужеству твоему, зовем ти умиленными гласы:

Радуйся, отвергшая вся мира сего красная; радуйся, избравшая прияти различныя муки за Христа.

Радуйся, с любовию на смерть идти возхотевшая; радуйся, и самех мучителей терпением твоим удивившая.

Радуйся, страданиями твоими Церковь Христову украсившая; радуйся, избравшая жизнь вечную – Христа.

Радуйся, жреца идольскаго посрамившая; радуйся, демоны ногама твоима поправшая.

Радуйся, всеблаженная великомученице Анастасие, узников святая посетительнице и молитвеннице о душах наших.

Кондак 10

Спастися всем хотящим людям споспешествуй молитвами твоими, великомученице, пред Господем и испроси разрешение грехов почитающим страдания твоя, да вопием с тобою: Аллилуиа.

Икос 10

Царя Небеснаго возлюби всем сердцем своим святая Анастасия и в темницу ввержена бысть за Сладчайшаго Иисуса, надолзе гладом и жаждею истаявающи и молитвою укрепляющися; темже прославляюще тоя честная страдания, возсылаем к ней пение таковое:

Радуйся, последовательнице страстем Христовым; радуйся, украсившаяся победоносною славою.

Радуйся, земною темницею в Небесный Чертог востекшая; радуйся, тамо с мученики водворившаяся.

Радуйся, молитвою твоею у Престола Божия воспоминающая нас; радуйся, узы греховныя скоро разрешающая.

Радуйся, демоны от человек прогоняющая; радуйся, разбойники на путь правды наставляющая.

Радуйся, всеблаженная великомученице Анастасие, узников святая посетительнице и молитвеннице о душах наших.

Кондак 11

Пение всеумиленное приносим ти, прославляюще твоя за Христа страдания, и молим тя: святая страстотерпице, испроси у милостиваго Господа всем людем здравие, долгоденствие и на враги победу и одоление. Нам же, восхваляющим мучения твоя, подаждь мир и спасение, да поем Богу во веки: Аллилуиа.

Икос 11

Светлым и радостным лицем последовала еси на страдание, уготованное ти от мучителей, еже помышляюще с радостию зовем:

Радуйся, в темнице Иллиристийстей гладом моримая; радуйся, питавшаяся надеждою своею – Христом.

Радуйся, от потопления на мори Божиим смотрением избавльшаяся; радуйся, меж четырех столпов протяженная.

Радуйся, уподобльшаяся распятому на Кресте Сыну Божию; радуйся, жегомая огнем даже до смерти.

Радуйся, Узорешительнице, от уз и плоти разрешившаяся.

Радуйся, всеблаженная великомученице Анастасие, узников святая посетительнице и молитвеннице о душах наших.

Кондак 12

Благодать свыше ниспосли всем нам, притекающим с любовию к иконе твоей, и испроси у Господа прощение согрешений наших, болящим же и страждущим исцеление, да благодарственно вси вопием дивному во святых Богу: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще подвиги твоего вольнаго мучения за Христа, покланяемся страданию твоему, великомученице досточудная, почитаем святую кончину твою и молим тя, простри твою с небесе помощь и на нас, живущих во тьме страстей и искушений и вопиющих ти:

Радуйся, великомученице святая; радуйся, принесшая тело свое в богоприятную жертву во многообразных мучениих.

Радуйся, горлице, взлетевшая во Иерусалим Вышний; радуйся, чистая и непорочная невесто Христова.

Радуйся, кадильнице духовная, фимиам молитвы о нас к Богу приносящая; радуйся, сокровищнице исцелений неоскудная.

Радуйся, чаше даров Божиих преизобильная; радуйся, всех благих желаний скорая исполнительнице.

Радуйся, светлый образе жития всем чающим спасения.

Радуйся, всеблаженная великомученице Анастасие, узников святая посетительнице и молитвеннице о душах наших.

Кондак 13

О многострадальная и предивная святая великомученице Анастасие! Нынешнее наше малое моление приими от недостойных раб твоих, с любовию приносимое тебе, и испроси нам у Христа Бога греховных уз разрешение, да избавимся молитвами твоими гнева Божия и вечнаго осуждения, и да удостоимся в Небесном Царствии купно с тобою во веки пети Богу: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос «Ангелом уподобилася еси…» и 1-й кондак «Избранней угоднице Христовой…»).

Попечение о заключённых

Христианство в ту эпоху подвергалось гонениям со стороны римской власти. Приверженцев новой религии жестоко истязали в тюрьмах. Одним из популярнейших зрелищ среди всех сословий римских граждан было скармливание христиан львам. На эту жуткую казнь собирались посмотреть тысячи народа.

Но даже в столь грозную для христиан эпоху Анастасия проявляла заботу о своих братьях и сёстрах по вере. Она навещала их в тюрьмах, принося им еду и леча их от болезней.

Узнав об этом, муж жестоко избил Анастасию и посадил её под домашний арест. Её учитель, святой Хрисогон, в это время тоже находился в тюремном заключении с прочими христианами. Поэтому общаться Анастасия могла со своим наставником только в переписке. Даже в условиях тюремного заключения Хрисогон находил силы не только не потерять веру в Господа Бога и не упасть духом, но и вселить уверенность и надежду на светлое будущее в свою ученицу. Благодаря его примеру Анастасия развила в себе необычайную стойкость характера, а её вера в Господа многократно укрепилась.

Допрос у императора

Вскоре слава о её благодеяниях распространилась по всей Римской империи и дошла до самого императора. Повелителю также стало известно, что дочь знатного римлянина придерживается религии, которая находится под строжайшим запретом в империи. По его повелению христианка была схвачена. Через некоторое время он сам решил допросить Анастасию. На допросе та созналась, что израсходовала всё наследство, доставшееся от отца, бывшего сенатором, на помощь христианам, находившимся в тюремном заключении. Статуэтки из драгоценных металлов, которые передавались из поколения в поколение в их семье, она продавала и на полученные деньги покупала еду для нуждающихся.

Правитель могущественной империи предложил Анастасии самой определить свою дальнейшую судьбу. По левую руку от неё были положены богатые дары, а по правую – страшные орудия пыток. Анастасия указала на правую сторону, сказав, что благодаря этим предметам она станет угоднее Господу. Перед казнью император решил совершить над ней насилие, но как только он приблизился к ней, то тут же ослеп и вскоре умер в нестерпимых мучениях.

Рейтинг
( 1 оценка, среднее 4 из 5 )
Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Для любых предложений по сайту: [email protected]