Акафист Пресвятой Богородице. Похвала Пресвятой Богородицы(текст)

Икона «Похвала Пресвятой Богородицы»

Похвала Пресвятой Богородицы
— праздник Православной Церкви в память заступничества Пресвятой Богородицы. Празднование также известно как
Суббота Акафиста
Празднование в субботу пятой седмицы Великого поста

Праздник был установлен в веке для восхваления Божией Матери за неоднократное избавление Константинополя от нашествий врагов. Среди побед, ставших причиной учреждения праздника, было чудесное избавление города от соединённых сил агарян и персов, которые подошли к Царьграду с моря и с суши, но были во множестве рассеяны и потоплены внезапно поднявшейся ночной бурей. Остальные враги со стыдом бежали. Тогда во всю эту ночь благодарный народ, пребывавший во Влахернском храме, возгласил Защитнице града победную, всенощную и неседальную («акафист» по-гречески) песнь: «Взбранной Воеводе победительная, яко избавльшеся от злых, благодарственная восписуем Ти раби Твои, Богородице!»

Праздник также стал хвалебным воспоминанием о снятии осады с Константинополя летом 626 года. В то время город был осажден аварами и славянами. Патриарх Константинопольский Сергий с иконой Пресвятой Богородицы обошел городские стены. Народ искал защиты в храмах Божиих, день и ночь умоляя Усердную Заступницу спасти свой город, и опасность была отвращена. По этому поводу к уже составленному Великому акафисту Божией Матери был добавлен благодарственный проимий.

Праздник Похвалы Пресвятой Богородицы отмечался торжественным пением Великого акафиста в субботу пятой седмицы Великого поста. Иосиф Студит написал канон на Субботу акафиста, а некоторые другие лица прибавили благодарственные молитвы в всесильного воеводства Божией Матери.

Сначала праздник акафиста совершался лишь в самом Константинополе, в Влахернском храме, где хранились чудотворная икона Божией Матери и священные предметы земной Ее жизни — риза и пояс Ее. Позднее праздник был внесён в уставы монастырей святого Саввы Студийскогои потом в церковные богослужебные книги, таким образом сделавшись общим для всей Восточной Церкви.

При совершении торжества Похвалы Пресвятой Богородицы, Церковь утверждает кающихся в надежде на Заступницу Небесную, которая, избавляя верных от врагов видимых, тем более готова помочь в борьбе с врагами невидимыми.

В современной богослужебной практике Великий акафист в субботу пятой седмицы Великого поста поётся на утрене (обычно накануне, в пятницу вечером) — не весь сразу, а раздельно, в промежутке других песней, в четыре разные выхода.

Песнь 1

Ирмос:

Отве́рзу уста́ моя, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся све́тло торжеству́я, и воспою́ ра́дуяся Тоя́ чудеса́.

Припев: Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.

Христо́ву кни́гу одушевле́нную, запечатле́нную Тя Ду́хом, вели́кий Арха́нгел, Чи́стая, зря возглаша́ше Ти: ра́дуйся, ра́дости прия́телище, Е́юже прама́терняя кля́тва разреши́тся.

Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.

Ада́мово исправле́ние, ра́дуйся, Де́во Богоневе́сто, а́дово умерщвле́ние; ра́дуйся, Всенепоро́чная, Пала́то всех Царя́; ра́дуйся, Престо́ле о́гненный Вседержи́теля.

Слава:

Цве́те неувяда́емый, ра́дуйся, Еди́на прозя́бшая Я́блоко Благово́нное; ра́дуйся, ро́ждшая благоуха́ние Еди́наго Царя́; ра́дуйся Неискусобра́чная, ми́рови спасе́ние.

И ныне:

Чистоты́ сокро́вище, ра́дуйся, Е́юже от паде́ния на́шего воста́хом; ра́дуйся, сладкоуха́нный кри́не, Влады́чице, ве́рных благоуха́яй, кади́ло благово́нное и ми́ро многоце́нное.

Песнь 3

Ирмос:

Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, живы́й и незави́стный исто́чниче, лик себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверд́и: в Боже́ственней Твое́й сла́ве венце́в сла́вы сподо́би.

Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.

Клас прозя́бшая Боже́ственный, я́ко ни́ва неора́нная я́ве, ра́дуйся, одушевле́нная Трапе́зо, Хлеб живо́тный вме́щшая; ра́дуйся, живо́тныя воды́ Исто́чниче неистоща́емый, Влады́чице.

Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.

Ю́нице Юнца́ ро́ждшая непоро́чнаго, ра́дуйся ве́рным; ра́дуйся. А́гнице, ро́ждшая Бо́жияго А́гнца, взе́млющаго ми́ра всего́ прегреше́ния; ра́дуйся те́плое очисти́лище.

Слава:

У́тро светле́йшее, ра́дуйся, Еди́на со́лнца нося́щая Христа́ све́та жили́ще; ра́дуйся, тьму разруши́вшая, и мра́чныя бе́сы отню́д отгна́вшая.

И ныне

: Ра́дуйся, две́ре Еди́на, Е́юже Сло́во про́йде Еди́но, вереи́ и врата́ а́дова, Влады́чице, Рождество́м Твои́м сокруши́вшая; ра́дуйся Боже́ственный вхо́де спаса́емых, Богоневе́сто.

Господи, помилуй. (Трижды.)

Песнь 4

Ирмос:

Седя́й в сла́ве, на престо́ле Божества́, во о́блаце ле́гце прии́де Иису́с Пребоже́ственный, нетле́нною дла́нию, и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.

Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.

Во гла́сех пе́ний, Де́во, Тебе́ вопие́м, Всепе́тая: ра́дуйся, ту́чная Горо́ и усыре́нная Ду́хом; ра́дуйся Све́щниче, и Ста́мно ма́нну нося́щая, услажда́ющая всех благочести́вых чу́вства.

Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.

Очисти́лище ми́ру, ра́дуйся, Пречи́стая Влады́чице; ра́дуйся Ле́ствице, от земли́ всех возвы́сившая благода́тию; ра́дуйся Мо́сте, вои́стинну преводя́й всех от сме́рти к животу́ пою́щих Тя.

Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.

Небе́с превы́шшая, ра́дуйся, земли́ основа́ние в Твои́х ложесна́х, Пречи́стая, нетру́дно носи́вшая; ра́дуйся Червлени́це, багряни́цу Божестве́нную омочи́вшая от крове́й Твои́х Царе́ви си́лам.

Слава:

Законода́вца ро́ждшая и́стиннаго, ра́дуйся Влады́чице, беззако́ния всех ту́не очища́ющаго; недове́домая Глубино́, Высото́ неизрече́нная, браконеиску́сная, Е́юже мы обожи́хомся.

И ныне:

Тя, испле́тшую ми́рови нерукоплете́нный вене́ц, песносло́вим, ра́дуйся, Тебе́ Де́во зову́ще: храни́лище всех и огражде́ние, и утвержде́ние, и свяще́нное прибе́жище.

Песнь 5

Ирмос:

Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты бо, Неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га и родила́ еси́ безле́тнаго Сы́на, всем воспева́ющим Тя мир подава́ющая.

Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.

Путь ро́ждшая жи́зни, ра́дуйся, Пренепоро́чная, от пото́па грехо́внаго мир спа́сшая; ра́дуйся, Богоневе́сто, слы́шание и глаго́лание стра́шное; ра́дуйся пребыва́ние Влады́ки тва́ри.

Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.

Кре́пость и утвержде́ние челове́ков, ра́дуйся, Пречи́стая, ме́сто освяще́ния сла́вы, умерщвле́ние а́дово, Черто́же всесве́тлый; ра́дуйся А́нгелов Ра́досте; ра́дуйся по́моще ве́рно моля́щихся Тебе́.

Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.

Огнеобра́зная Колесни́це Сло́ва, ра́дуйся, Влады́чице, одушевле́нный Раю́, дре́во посреде́ иму́щи жи́зни Го́спода, Его́же сла́дость оживотворя́ет ве́рою причаща́ющихся, и тли подклони́вшихся.

Слава:

Укрепля́еми си́лою Твое́ю, ве́рно вопие́м Ти: ра́дуйся, Гра́де всех Царя́, пресла́вная и достослы́шанная о Не́йже глаго́лана бы́ша я́ве, Горо́ несеко́мая: ра́дуйся, Глубино́ неизмери́мая.

И ныне:

Простра́нное селе́ние сло́ва, ра́дуйся, Пречи́стая, сосу́де, Боже́ственный би́сер произве́дшая; ра́дуйся всечу́дное всех к Бо́гу примире́ние, блажа́щих Тя Богоро́дице всегда́.

Акафист Похвала Богородице

Акафист Похвала Богородице – это молебное благодарственное пение, посвященное Той, Которая родила Спасителя всем миру. Раз в году – на пятой неделе Великого поста – верующие собираются в храме, чтобы вместе обратиться к Ней. Есть немало хвалебных песен, посвященных Иисусу, святым, церковным праздникам, но все они появились позже, чем Акафист Богоматери. Именно он стал началом новой гимнографической традиции в VI-VII веках. И до сих пор это единственный из всех акафист, который вписан в богослужебный устав и включен непосредственно в церковную службу.

«Радуйся…, радуйся…, радуйся…» — повторяются на протяжении всего акафиста слова Архангела, благовестившего Деве Марии о рождении Сына. И, кажется, так неожиданно звучит этот призыв в дни Великого поста, когда все в храме настраивает на покаяние: когда всего лишь два дня назад здесь же звучал Великий канон Андрея Критского на Мариином стоянии, все ближе Страстная седмица и все напоминает о Жертве, принесенной на Голгофе…

Но ведь Сам Христос заповедал не быть унылыми во время поста (Мф.6:16). Воскресение Христово свершилось, и мы знаем об этом. Можем ли мы не радоваться и не благодарить Господа и Матерь Божью?..

Мы предлагаем вам текст Акафиста Похвала Богородицы, который читается в храме вечером накануне праздника, то есть в пятницу пятой седмицы Великого поста. Он может читаться по желанию верующего дома и в другие дни.

Текст акафиста Похвала Богородице

Песнь 6

Ирмос:

Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, богому́дрии, Богома́тере, прииди́те, рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.

Черто́же Сло́ва Нескве́рный, вина́ всех обоже́ния, ра́дуйся, Пречи́стая, проро́ков оглаше́ние; ра́дуйся, апо́столов удобре́ние.

Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.

От Тебе́ роса́ ука́ну, пла́мень многобо́жия угаси́вшая; тем вопие́м Ти: ра́дуйся, Руно́ одушевле́нное, е́же Гедео́н, Де́во, предви́де.

Слава:

Се Тебе́, Де́во, ра́дуйся, зове́м: приста́нище нам бу́ди вла́ющимся, и оти́шие в пучи́не скорбе́й и собла́знов всех бори́теля.

И ныне:

Ра́дости вина́, облагодати́ наш по́мысл, е́же зва́ти Тебе́: ра́дуйся, неопали́мая Купино́, О́блаче всесве́тлый, ве́рныя непреста́нно осеня́ющий.

Господи, помилуй. (Трижды.

) Слава, и ныне:

Икос

А́нгел предста́тель с небесе́ по́слан бысть рещи́ Богоро́дице: ра́дуйся! И со безпло́тным гла́сом, воплоща́ема Тя зря, Го́споди, ужаса́шеся, и стоя́ше, зовы́й к Ней такова́я: ра́дуйся, Е́юже ра́дость возсия́ет; ра́дуйся, Е́юже кля́тва исче́знет. Ра́дуйся, па́дшаго Ада́ма воззва́ние; ра́дуйся, слез Е́виных избавле́ние. Ра́дуйся, высото́ неудобовосходи́мая челове́ческими помы́слы; ра́дуйся, глубино́ неудобозри́мая и А́нгельскима очи́ма. Ра́дуйся, яко еси́ Царе́во седа́лище; ра́дуйся, я́ко носи́ши Нося́щаго вся. Ра́дуйся, звездо́, явля́ющая со́лнце; ра́дуйся, утро́бо Боже́ственнаго воплоще́ния. Ра́дуйся, Е́юже обновля́ется тварь; ра́дуйся, Е́юже покланя́емся Творцу́. Ра́дуйся, Неве́сто Неневе́стная.

Акафист Пресвятой Богородице. Похвала Пресвятой Богородицы(текст)

Акафист Пресвятой Богородице. Похвала Пресвятой Богородицы.

Кондак 1 Взбранной Воеводе победительная, яко избавльшеся от злых, благодарственная восписуем Те раби Твои, Богородице; но, яко имущая державу непобедимую, от всяких нас бед свободи, да зовем Ти:

Радуйся, Невесто Неневестная.

Икос 1 Ангел предстатель с Небесе послан бысть рещи Богородице: радуйся, и со безплотным гласом, воплощаема Тя зря, Господи, ужасашеся и стояше, зовый к Ней таковая:

Радуйся, Еюже радость возсияет; радуйся, Еюже клятва изчезнет.

Радуйся, падшаго Адама воззвание; радуйся, слез Евиных избавление.

Радуйся, высото неудобовосходимая человеческими помыслы; радуйся, глубино неудобозримая и ангельскима очима.

Радуйся, яко еси Царево седалище; радуйся, яко носиши Носящаго вся.

Радуйся, Звездо, являющая Солнце; радуйся, утробо Божественнаго воплощения.

Радуйся, Еюже обновляется тварь; радуйся, Еюже покланяемся Творцу.

Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 2 Ведящи Святая Себе в чистоте, глаголет Гавриилу дерзостно: преславное твоего гласа неудобоприятельно души Моей является; безсеменнаго бо зачатия рождество како глаголеши, зовый: Аллилуиа.

Икос 2 Разум недоразумеваемый разумети Дева ищущи, возопи к служащему: из боку чисту, Сыну како есть родитися мощно, рцы Ми? К Нейже он рече со страхом, обаче зовый сице:

Радуйся, совета неизреченнаго Таиннице; радуйся, молчания просящих веро.

Радуйся, чудес Христовых начало; радуйся, велений Его главизно.

Радуйся, лествице небесная, Еюже сниде Бог; радуйся, мосте, преводяй сущих от земли на Небо.

Радуйся, Ангелов многословущее чудо; радуйся, бесов многоплачевное поражение.

Радуйся, Свет неизреченно родившая; радуйся, еже како, ни единаго же научившая.

Радуйся, премудрых превосходящая разум; радуйся, верных озаряющая смыслы.

Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 3 Сила Вышняго осени тогда к зачатию Браконеискусную, и благоплодная Тоя ложесна, яко село показа сладкое, всем хотящим жати спасение, внегда пети сице: Аллилуиа.

Икос 3 Имущи Богоприятную Дева утробу, востече ко Елисавети; младенец же оноя абие познав Сея целование, радовашеся, и играньми, яко песньми, вопияше к Богородице:

Радуйся, Отрасли неувядаемыя розго; радуйся, Плода безсмертнаго стяжание.

Радуйся, Делателя делающая, Человеколюбца; радуйся, Садителя жизни нашея рождшая.

Радуйся, ниво, растящая гобзование щедрот; радуйся, трапезо, носящая обилие очищения.

Радуйся, яко рай пищный процветаеши; радуйся, яко пристанище душам готовиши.

Радуйся, приятное молитвы кадило; радуйся, всего мира очищение.

Радуйся, Божие к смертным благоволение; радуйся, смертных к Богу дерзновение.

Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 4 Бурю внутрь имея помышлений сумнительных, целомудренный Иосиф смятеся, к Тебе зря небрачней, и бракоокрадованную помышляя, Непорочная; уведев же Твое зачатие от Духа Свята, рече: Аллилуиа.

Икос 4 Слышаша пастырие Ангелов, поющих плотское Христово пришествие, и, текше яко к Пастырю, видят Сего, яко агнца непорочна, во чреве Мариине упасшася, Юже поюще реша:

Радуйся, Агнца и Пастыря Мати; радуйся, дворе словесных овец.

Радуйся, невидимых врагов мучение; радуйся, райских дверей отверзение.

Радуйся, яко небесная срадуются земным; радуйся, яко земная сликовствуют небесным.

Радуйся, апостолов немолчная уста; радуйся, страстотерпцев непобедимая дерзосте.

Радуйся, твердое веры утверждение; радуйся, светлое благодати познание.

Радуйся, Еюже обнажися ад; радуйся, Еюже облекохомся славою.

Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 5 Боготечную звезду узревше волсви, тоя последоваша зари, и яко светильник держаще ю, тою испытаху крепкаго Царя, и достигше Непостижимаго, возрадовашася, Ему вопиюще: Аллилуиа.

Икос 5 Видеша отроцы халдейстии на руку Девичу Создавшаго руками человеки, и Владыку разумевающе Его, аще и рабий прият зрак, потщашася дарми послужити Ему и возопити Благословенней:

Радуйся, Звезды незаходимыя Мати; радуйся, заре таинственнаго Дне.

Радуйся, прелести пещь угасившая; радуйся, Троицы таинники просвещающая.

Радуйся, мучителя безчеловечнаго изметающая от начальства; радуйся, Господа Человеколюбца показавшая Христа.

Радуйся, варварскаго избавляющая служения; радуйся, тимения изымающая дел.

Радуйся, огня поклонение угасившая; радуйся, пламене страстей изменяющая.

Радуйся, верных наставнице целомудрия; радуйся, всех родов веселие.

Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 6 Проповедницы богоноснии бывше волсви, возвратишася в Вавилон, скончавше Твое пророчество и проповедавше Тя Христа всем, оставиша Ирода, яко буесловна, не ведуща пети: Аллилуиа.

Икос 6 Возсиявый во Египте просвещение истины, отгнал еси лжи тьму; идоли бо его, Спасе, не терпяще Твоея крепости, падоша, сих же избавльшися вопияху к Богородице:

Радуйся, исправление человеков; радуйся, низпадение бесов.

Радуйся, прелести державу поправшая; радуйся, идольскую лесть обличившая.

Радуйся, море, потопившее фараона мысленнаго; радуйся, каменю, напоивший жаждущия жизни.

Радуйся, огненный столпе, наставляяй сущия во тьме; радуйся, покрове миру, ширший облака.

Радуйся, пище, манны приемнице; радуйся, сладости святыя служительнице.

Радуйся, земле обетования; радуйся, из неяже течет мед и млеко.

Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 7 Хотящу Симеону от нынешняго века преставитися прелестнаго, вдался еси яко младенец тому, но познался еси ему и Бог совершенный. Темже удивися Твоей неизреченней премудрости, зовый: Аллилуиа.

Икос 7 Новую показа тварь, явлься Зиждитель нам, от Него бывшим, из безсеменныя прозяб утробы и сохранив Ю, якоже бе, нетленну, да чудо ведяще, воспоим Ю, вопиюще:

Радуйся, цвете нетления; радуйся, венче воздержания.

Радуйся, воскресения образ облистающая; радуйся, ангельское житие являющая.

Радуйся, древо светлоплодовитое, от негоже питаются вернии; радуйся, древо благосеннолиственное, имже покрываются мнози.

Радуйся, во чреве носящая Избавителя плененным; радуйся, рождшая Наставника заблуждшим.

Радуйся, Судии праведнаго умоление; радуйся, многих согрешений прощение.

Радуйся, одеждо нагих дерзновения; радуйся, любы, всякое желание побеждающая.

Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 8 Странное рождество видевше, устранимся мира, ум на Небеса преложше: сего бо ради высокий Бог на земли явися смиренный человек, хотяй привлещи к высоте Тому вопиющия: Аллилуиа.

Икос 8 Весь бе в нижних и вышних никакоже отступи неописанное Слово: снизхождение бо Божественное, не прехождение же местное бысть, и рождество от Девы Богоприятныя, слышащия сия:

Радуйся, Бога невместимаго вместилище; радуйся, честнаго таинства двери.

Радуйся, неверных сумнительное слышание; радуйся, верных известная похвало.

Радуйся, колеснице пресвятая Сущаго на Херувимех; радуйся, селение преславное Сущаго на Серафимех.

Радуйся, противная в тожде собравшая; радуйся, девство и рождество сочетавшая.

Радуйся, Еюже разрешися преступление; радуйся, Еюже отверзеся рай.

Радуйся, ключу Царствия Христова; радуйся, надеждо благ вечных.

Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 9 Всякое естество ангельское удивися великому Твоего вочеловечения делу: неприступнаго бо, яко Бога, зряще всем приступнаго Человека, нам убо спребывающа, слышаща же от всех: Аллилуиа.

Икос 9 Вития многовещанныя, яко рыбы, безгласныя видим о Тебе, Богородице: недоумевают бо глаголати, еже како и Дева пребываеши, и родити возмогла еси. Мы же, таинству дивящеся, верно вопием:

Радуйся, премудрости Божия приятелище; радуйся, промышления Его сокровище.

Радуйся, любомудрыя немудрыя являющая; радуйся, хитрословесныя безсловесныя обличающая.

Радуйся, яко обуяша лютии взыскателе; радуйся, яко увядоша баснотворцы.

Радуйся, афинейская плетения растерзающая; радуйся, рыбарския мрежи исполняющая.

Радуйся, из глубины неведения извлачающая; радуйся, многи в разуме просвещающая.

Радуйся, кораблю хотящих спастися; радуйся, пристанище житейских плаваний.

Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 10 Спасти хотя мир, Иже всех Украситель, к сему самообетован прииде, и Пастырь сый, яко Бог, нас ради явися по нам человек: подобным бо подобное призвав, яко Бог слышит: Аллилуиа.

Икос 10 Стена еси девам, Богородице Дево, и всем, к Тебе прибегающим: ибо Небесе и земли Творец устрои Тя, Пречистая, вселься во утробе Твоей, и вся приглашати Тебе научи:

Радуйся, столпе девства; радуйся, дверь спасения.

Радуйся, начальнице мысленнаго наздания; радуйся, подательнице Божественныя благости.

Радуйся, Ты бо обновила еси зачатыя студно; радуйся, Ты бо наказала еси окраденныя умом.

Радуйся, тлителя смыслов упраждняющая; радуйся, Сеятеля чистоты рождшая.

Радуйся, Чертоже безсеменнаго уневещения; радуйся, верных Господеви сочетавшая.

Радуйся, добрая младопитательнице девам; радуйся, невестокрасительнице душ святых.

Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 11 Пение всякое побеждается, спростретися тщащееся ко множеству многих щедрот Твоих: равночисленныя бо песка песни аще приносим Ти, Царю Святый, ничтоже совершаем достойно, яже дал еси нам, Тебе вопиющим: Аллилуиа.

Икос 11 Светоприемную свещу, сущим во тьме явльшуюся, зрим Святую Деву, невещественный бо вжигающи Огнь, наставляет к разуму Божественному вся, зарею ум просвещающая, званием же почитаемая сими:

Радуйся, луче умнаго Солнца; радуйся, светило незаходимаго Света.

Радуйся, молние, души просвещающая; радуйся, яко гром враги устрашающая.

Радуйся, яко многосветлое возсияваеши просвещение; радуйся, яко многотекущую источаеши реку.

Радуйся, купели живописующая образ; радуйся, греховную отъемлющая скверну.

Радуйся, бане, омывающая совесть; радуйся, чаше, черплющая радость.

Радуйся, обоняние Христова благоухания; радуйся, животе тайнаго веселия.

Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 12 Благодать дати восхотев долгов древних, всех долгов Решитель человеком, прииде Собою ко отшедшим Того благодати и, раздрав рукописание, слышит от всех сице: Аллилуиа.

Икос 12 Поюще Твое Рождество, хвалим Тя вси, яко одушевленный храм, Богородице: во Твоей бо вселився утробе содержай вся рукою Господь, освяти, прослави и научи вопити Тебе всех:

Радуйся, селение Бога и Слова; радуйся, святая святых большая.

Радуйся, ковчеже, позлащенный Духом; радуйся, сокровище живота неистощимое.

Радуйся, честный венче царей благочестивых; радуйся, честная похвало иереев благоговейных.

Радуйся, Церкве непоколебимый столпе; радуйся, Царствия нерушимая стено.

Радуйся, Еюже воздвижутся победы; радуйся, Еюже низпадают врази.

Радуйся, тела моего врачевание; радуйся, души моея спасение.

Радуйся, Невесто Неневестная.

Кондак 13 О Всепетая Мати, рождшая всех святых Святейшее Слово! Нынешнее приемши приношение, от всякия избави напасти всех и будущия изми муки о Тебе вопиющих: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос «Ангел предстатель…» и 1-й кондак «Взбранной Водеводе…».

Молитва О, Пресвятая Госпоже Владычице Богородице, вышши еси всех Ангел и Архангел и всея твари честнейши, Помощнице еси обидимых, ненадеющихся надеяние, убогих Заступнице, печальных утешение, алчущих Кормительнице, нагих одеяние, больных исцеление, грешных спасение, христиан всех поможение и заступление. О, Всемилостивая Госпоже, Дево Богородице Владычице, милостию Твоею спаси и помилуй святейшия патриархи православныя, преосвященныя митрополиты, архиепископы и епископы и весь священнический и иноческий чин, и вся православныя христианы ризою Твоею честною защити; и умоли, Госпоже, из Тебе без семене воплотившагося Христа Бога нашего, да препояшет нас силою Своею свыше на невидимыя и видимыя враги наша. О, Всемилостивая Госпоже Владычице Богородице! Воздвигни нас из глубины греховныя и избави нас от глада, губительства, от труса и потопа, от огня и меча, от нахождения иноплеменных и междоусобныя брани, и от напрасныя смерти, и от нападения вражия, и от тлетворных ветр, и от смертоносные язвы, и от всякаго зла. Подаждь, Госпоже, мир и здравие рабом Твоим, всем православным христианом, и просвети им ум и очи сердечныя, еже ко спасению; и сподоби ны, грешныя рабы Твоя, Царствия Сына Твоего, Христа Бога нашего, яко держава Его благословена и препрославлена, со Безначальным Его Отцем и с Пресвятым, и Благим, и Животворящим Его Духом, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Поделиться:

  • Отправить ссылку в ВКонтакте (Opens in new window)
  • Отправить ссылку в Елицы (Opens in new window)
  • Поделитесь в Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on Facebook (Opens in new window)
  • Отправить ссылку в Мой Мир (Opens in new window)
  • Отправить ссылку в Одноклассники (Opens in new window)
  • Click to share on Google+ (Opens in new window)
  • Нажмите, чтобы распечатать (Opens in new window)

Песнь 7

Ирмос:

Не послужи́ша тва́ри богому́дрии па́че Созда́вшаго, но о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бог благослове́н еси́.

Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.

Воспева́ем Тя вопию́ще: ра́дуйся, Колесни́це Со́лнца у́мнаго, Лозо́ и́стинная, Грозд зре́лый возде́лавшая, вино́ источа́ющий, ду́ши веселя́щее ве́рою Тя сла́вящих.

Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.

Врача́ всех челове́к ро́ждшая, ра́дуйся Богоневе́сто, Же́зле та́йный, Цвет неувяда́емый процве́тший, ра́дуйся Влады́чице, Е́юже ра́дости наполня́емся, и жизнь насле́дствуем.

Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.

Вити́йствующий не мо́жет язы́к, Влады́чице, песносло́вити Тя, па́че бо Серафи́мов возвы́силася еси́, ро́ждши Царя́ Христа́; Его́же моли́ гра́ду сему́ изба́витися от мно́гих искуше́ний.

Слава:

Хва́лят Тя блажа́ще концы́, и любо́вию зову́т Тебе́: ра́дуйся Сви́тче, в не́мже персто́м написа́ся О́тчее Сло́во, Чи́стая; Его́же моли́, в кни́ги живо́тныя, рабо́м Твои́м написа́тися Богоро́дице.

И ныне:

Мо́лим раби́ Твои́, и приклоня́ем коле́но се́рдца на́шего: приклони́ ух́о Твое́, Чи́стая, и спаси́ скорбьми́ погружа́емыя при́сно, и соблюди́ от вся́каго вра́жия плене́ния Твой град Богоро́дице.

Молитвословия

Тропарь Субботы Акафиста, глас 8

Повеле́нное та́йно прие́м в ра́зуме,/ в кро́ве Ио́сифове тща́нием предста́ Безпло́тный,/ глаго́ля Неискусобра́чней:/ приклони́вый схожде́нием Небеса́/ вмеща́ется неизме́нно весь в Тя,/ Его́же и ви́дя в ложесна́х Твои́х прие́мша ра́бий зрак,/ ужаса́юся зва́ти Тебе́:// ра́дуйся, Неве́сто Неневе́стная

.

Кондак Субботы Акафиста, глас 8

Взбра́нной Воево́де победи́тельная,/ я́ко изба́вльшеся от злых, благода́рственная/ воспису́ем Ти раби́ Твои́, Богоро́дице:/ но я́ко иму́щая держа́ву непобеди́мую,/ от вся́ких нас бед свободи́, да зове́м Ти:// ра́дуйся, Неве́сто неневе́стная

.

Песнь 8

Ирмос:

О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дино спасло́ есть; тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте дела́ и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.

Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.

Ложесны́ Сло́во прияла́ еси́, вся нося́щаго носи́ла еси́, млеко́м пита́ла еси́, ма́нием пита́ющаго вселе́нную всю, Чи́стая, Ему́же пое́м: Го́спода по́йте дела́ и превозноси́те во вся ве́ки.

Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.

Моисе́й уразуме́ в купине́ вели́кое та́инство рождества́ Твоего́, о́троцы же прообрази́ша сие́ я́вственнее посреде́ огня́ стоя́ще, и не опаля́еми, нетле́нная свята́я Де́во; тем Тя почита́ем во вся ве́ки.

Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.

Пре́жде пре́лестию обнажи́вшийся, в ри́зу нетле́ния облеко́хомся Рождество́м Твои́м, и седя́щии во тьме прегреше́ний, Свет ви́дехом, Све́та жили́ще, Отрокови́це; тем Тя пое́м во вся ве́ки.

Слава:

Ме́ртвии Тобо́ю оживля́ются, Жизнь бо Ипоста́сную родила́ еси́, неми́и пре́жде, благоглаго́ливи быва́ют, прокаже́ннии очища́ются, неду́зи отгоня́ются, духо́в возду́шных мно́жества побежда́ются, Де́во, челове́ков спасе́ние.

И ныне: Ми́ру ро́ждшая Спасе́ние, И́мже от земли́ на высоту́ взя́та бы́хом, ра́дуйся, Всеблагослове́нная, Покро́ве и Держа́во, Стено́ и Утвержде́ние пою́щим, Чи́стая: Го́спода по́йте дела́ и превозноси́те во вся ве́ки.

Суббота Акафиста

Cуббота 5-ой седмицы Великого Поста имеет название субботы Акафиста, или Похвалы Пресвятой Богородицы. Богослужение этого дня не похоже ни на одно богослужение. Относительно причин установления этого праздника нужно сказать, что они довольно сложные. В синаксаре этого дня отмечено, что празднование установлено в честь неоднократного избавления Константинополя от нашествий и арабов, и персов, и даже россов по молитвам Пресвятой Богородицы, Которая всегда считалась заступницей, особой покровительницей Константинополя. Однако, строение и содержание богослужения очень мало связано с какими бы то ни было военными победами, с празднованиями по этому поводу.

Очень много в содержании богослужения посвящено Благовещению Пресвятой Богородицы, много текстов посвящено этому событию. Называется – суббота Акафиста, читается Акафист Божией Матери, основная тема которого – Благовещение Пресвятой Богородицы и Воплощение Сына Божия. Здесь нет противоречия, потому что Благовещение в древности мыслилось как Господский праздник, как день Воплощения. Есть предположение, что установление празднования субботы 5-ой седмицы также в какой-то мере связано с переносом неподвижных праздников на подвижные памяти. Разрешения совершать полную литургию на день Благовещения Лаодикийский Собор (IV в.) не предусматривал, лишь к VI веку относится разрешение совершать в день Благовещения полную литургию.

Возможно, установление этого праздника связано с тем, что праздник Благовещения переносился на воскресенье, а Суббота Акафиста являлась своего рода предпразднством. Но, конечно, заступничество Божией Матери и неоднократные чудесные избавления способствовали тому, что это празднование сохранялось и становилось все более торжественным.

Как же устроено богослужение этого дня? В пятницу вечером у нас на приходах совершается утреня субботы 5-ой седмицы Великого поста. На утрени поется Бог Господь и затем запевается особенный тропарь этого дня, в котором говорится о событии Благовещения Пресвятой Богородицы. Указано петь его “косно”, т.е. медленно, не спеша:

Рейтинг
( 1 оценка, среднее 5 из 5 )
Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Для любых предложений по сайту: [email protected]