Собор 70-ти апостолов. Кого Церковь чтит в числе этих святых?


Собор 70-ти апостолов. Кого Церковь чтит в числе этих святых?

Библия наполнена числовым символизмом. Числа 70, 40, 12, 10, 7, 4, 3, 2 и 1 периодически повторяются на страницах Священного Писания и имеют определённое сакральное значение.

В частности, число «70» на страницах Библии упоминается 106 раз. Так, от праотца Ноя произошло семьдесят народов. Семьдесят толковников переводили Ветхий Завет на греческий язык (см. «Септуагинта»). Это число является символом завершения и полноты. Вероятно, именно поэтому, помимо двенадцати ближайших учеников, Господь Иисус Христос избрал ещё семьдесят других апостолов.

Первые семьдесят апостолов

Семьдесят апостолов впервые упоминаются в десятой главе Евангелия от Луки: «После сего избрал Господь и других семьдесят (учеников), и послал их по два пред лицом Своим во всякий город и место, куда Сам хотел идти, и сказал им: жатвы много, а делателей мало; итак, молите Господина жатвы, чтобы выслал делателей на жатву Свою» (Лк. 10:1-2).

Отправляя семьдесят апостолов на проповедь, Господь не просто поручил им возвещать своё учение, но и наделил их даром чудотворений и исцелений. Об этом говорится далее по тексту десятой главы. Возвратившись, ученики радостно сообщали Спасителю: «Господи! и бесы повинуются нам о имени Твоем».

Апостолы были свидетелями великих чудес, которые совершал Господь, и сами во время своих путешествий дивились полученной ими силе чудотворений. Удивительно, но несмотря на всё это, незадолго до начала искупительного пути Спасителя, практически все семьдесят апостолов навсегда оставили Его.

В Евангелии от Иоанна это описано так: «И сказал: для того-то и говорил Я вам, что никто не может прийти ко Мне, если то не дано будет ему от Отца Моего. С этого времени многие из учеников Его отошли от Него и уже не ходили с Ним. Тогда Иисус сказал двенадцати: не хотите ли и вы отойти? Симон Петр отвечал Ему: Господи! к кому нам идти? Ты имеешь глаголы вечной жизни: и мы уверовали и познали, что Ты Христос, Сын Бога живого» (Ин. 6:66-69).

Таким образом, в соборе 70-ти апостолов мы чтим вовсе не этих первых учеников Христовых. Но тогда кого же?

Другие семьдесят

В пятнадцатой главе Первого послания к Коринфянам апостол Павел свидетельствует о том, что ко времени крестной смерти Спасителя и Его воскресения из мёртвых за ним следовало порядка 500 учеников, так как по воскресении Он: «явился более нежели пятистам братий в одно время, из которых большая часть доныне в живых, а некоторые и почили» (1Кор. 15:6).

В V-VI веках Святыми Отцами из этих первых 500 учеников и проповедников христианства был составлен список новых 70-ти апостолов (в разных источниках их 72-73). Наиболее ранний такой список приписывают святому Дорофею, епископу Тирскому и датируют 361 годом.

В этот перечень апостолов вошли те святые I века, которые в Новом Завете были упомянуты по именам: Братья Господни и другие родственники Спасителя по Его названому отцу Иосифу Обручнику, евангелисты Марк и Лука, помощники 12-ти апостолов и апостола Павла в проповеди Евангелия, шестеро из семи первых диаконов, а также некоторые из первых епископов.

Стоит отметить, что среди новых 70-ти апостолов могли оказаться также и некоторые из 70-ти изначально избранных Господом. Ведь, по свидетельству Евангелия: «отошли от Него и уже не ходили с Ним» многие из Его учеников, а не вообще все они.

Празднование именно Собора семидесяти апостолов было установлено Церковью для того, чтобы подчеркнуть их равное достоинство в церковном почитании, так как все они трудились на ниве благовестия. В течение всего церковного года каждый из 70-ти апостолов также вспоминается отдельно.

Наиболее известные апостолы от 70-ти

Святой апостол Иаков, брат Господень

Старший сын праведного Иосифа Обручника. По Преданию, он сопутствовал своему отцу и Пресвятой Деве при бегстве в Египет от царя Ирода и возвращении оттуда. Апостол отличался строгим исполнением закона Моисеева, почему также имел в народе прозвище «праведный» и был глубоко уважаем всеми евреями.

Когда праведный Иосиф пожелал разделить своё имение между сыновьями и наделить одной долей Спасителя, все сыновья Иосифа по плоти воспротивились этому решению. И только Иаков, во избежание распри, разделил с названым братом свою части имения. За этот поступок апостола и именуют «Братом Господним».

По воскресении из мёртвых, Господь отдельно явился многим ученикам и, отдельно, апостолу Иакову. Позже, этот Брат Господень стал первым епископом Иерусалима и обратил в христианство несколько тысяч человек.

Из боязни обращения ко Христу всего народа, фарисеи сбросили праведного Иакова с крыши Иерусалимского храма и добили камнями. Погибая, апостол молил Господа простить своих обидчиков.

Святой апостол Лука

Бывший раб, отпущенный на волю своим господином (ему посвящается Евангелие). Сподвижник и многолетний спутник апостола Павла. Автор, помимо Евангелия, также книги Деяний святых апостолов.

По профессии врач и, вероятно, художник. Кисти апостола Луки приписывают несколько образов Божией Матери. Например, Владимирская икона Пресвятой Богородицы (Третьяковская галерея).

Святой апостол Марк

Автор другого из четырёх канонических Евангелий. Сподвижник апостола Петра и племянник другого апостола от 70-ти Варнавы.

Основатель Александрийской Церкви (Александрия Египетская). Авторству апостола Марка также приписывается одна из Литургий.

Святой апостол Стефан

Один из 7-ми первых диаконов, которых 12-ть апостолов избрали себе в помощь, чтобы сосредоточиться на проповеди. Диаконы первоначально занимались хозяйственной деятельностью Церкви.

Архидиакон и первомученик Стефан был одним из первых христиан, пострадавших от иудеев за свою веру. Радикально настроенные гонители христиан схватили апостола во время его проповеди и побили камнями. По Преданию, апостол Павел (тогда ещё не обратившийся ко Господу Савл Тарсянин) сторожил одежды убийц, пока они расправлялись с праведником.

Святой апостол Климент

Ученик первых апостолов (см. «Мужи апостольские»). Третий епископ Рима. Ему приписывают авторство двух посланий к Коринфянам. Также от его лица написана книга «Апостольских постановлений», содержащая некоторые правила ранней Церкви.

Во время гонений был сослан в Крым, где трудился в каменоломнях. Даже в этот период не оставлял проповеди, за что был схвачен властями и утоплен в Севастопольской бухте.

Список апостолов от 70-ти

В открытой православной энциклопедии «Древо» помещён список апостолов от 70-ти, содержащий 73 имени, который мы приводим ниже. Кликнув по имени, вы можете прочесть больше о каждом из них:

  1. Иаков, брат Господень
  2. Марк евангелист
  3. Лука евангелист
  4. Клеопа
  5. Симеон
  6. Варнава
  7. Иуст (Иосиф, Варсава, Иосия)
  8. Фаддей
  9. Анания
  10. Стефан Первомученик, архидиакон
  11. Филипп
  12. Прохор
  13. Никанор
  14. Тимон
  15. Пармен
  16. Тимофей
  17. Тит
  18. Филимон
  19. Онисим
  20. Епафрас
  21. Архипп
  22. Сила
  23. Силуан
  24. Крискент
  25. Крисп
  26. Епенет
  27. Андроник
  28. Стахий
  29. Амплий
  30. Урван
  31. Наркисс
  32. Апеллий
  33. Аристовул
  34. Родион (Иродион)
  35. Агав
  36. Руф
  37. Асинкрит
  38. Флегонт
  39. Ерм
  40. Патров
  41. Ермий
  42. Лин
  43. Гаий
  44. Филолог
  45. Лукий
  46. Иасон
  47. Сосипатр
  48. Олимп (Олимпан)
  49. Тертий
  50. Ераст
  51. Куарт
  52. Евод
  53. Онисифор
  54. Климент
  55. Сосфен
  56. Аполлос
  57. Тихик
  58. Епафродит
  59. Кесарь
  60. Карп
  61. Кодрат
  62. Марк
  63. Зина
  64. Аристарх
  65. Пуд
  66. Трофим
  67. Марк
  68. Артема
  69. Акила
  70. Фортунат
  71. Ахаик
  72. Дионисий Ареопагит
  73. Симеон Нигер

Интересные факты

Святитель Дмитрий Ростовский в своих «Четьих-минеях» относит дополнительно к числу апостолов от 70-ти бывшего начальника мытарей Закхея, епископа Антиохии Игнатия Богоносца (из числа «мужей апостольских»), Иосифа Аримафейского, Лазаря Четверодневного, а также сотников Лонгина и Корнилия.

Также им по ошибке включён в список 70-ти апостолов «Кифа» (то есть апостол Пётр).

Некоторые из 70-ти апостолов никогда лично не видели Спасителя и были уже учениками его учеников. Например, Онисим, Дионисий Ареопагит, Климент Римский.

Андрей Сегеда

Вы можете поаплодировать автору (хоть 10 раз)18

Канон Собору святых семидесяти апостолов

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ:

Ѿве́рзꙋ ᲂу҆ста̀ моѧ̑, и҆ напо́лнѧтсѧ дх҃а, и҆ сло́во ѿры́гнꙋ цр҃и́цѣ мт҃ри, и҆ ꙗ҆влю́сѧ свѣ́тлѡ торжествꙋ́ѧ, и҆ воспою̀, ра́дꙋѧсѧ, тоѧ̀ чꙋдеса̀.

Хрⷭ҇то́вы ᲂу҆ч҃ницы̀ бы́вше, на́съ ра́ди ве́щїю тѣле́сною ꙗ҆́вльшагѡсѧ, всехва́льнїи, просвѣти́сте мі́ръ ве́сь заре́ю бл҃гоче́стїѧ, тмꙋ̀ разори́вше безбо́жїѧ.

Тлѣ́нныхъ ѡ҆ста́вльше ѡ҆скверне́нное и҆ нестоѧ́нное, хрⷭ҇тꙋ̀ послѣ́доваша крі́спъ, и҆ про́хѡръ, и҆ а҆ндроні́къ, ѳадде́й и҆ нїкано́ръ, свѣти́льницы бы́вше бг҃ови́днѣйшїи.

Крѣ́пость гꙋби́телѧ побѣди́сте, сла́внїи крѣ́постїю дх҃а: неи́стовствомъ же безбо́жїѧ коне́чнѣ ѡ҆сла́блєнныѧ крѣ́пости и҆спо́лнисте и҆ бжⷭ҇твеннагѡ разꙋмѣ́нїѧ.

Пло́ти подо́бїемъ ꙗ҆́вльшагосѧ гдⷭ҇а а҆мплі́й проповѣ́да, стахѵ́й и҆ фїлі́ппъ, ꙗ҆́кѡ а҆пⷭ҇ли, ꙗ҆́кѡ бж҃е́ственнїи і҆ера́рси, ꙗ҆́кѡ вои́стиннꙋ слꙋжи́телїе сꙋ́щихъ па́че ᲂу҆ма̀.

Бг҃оро́диченъ:

Бжⷭ҇твеннꙋю пала́тꙋ цр҃е́вꙋ почти́мъ, въ ню́же всели́сѧ, ꙗ҆́коже восхотѣ̀, неискꙋсомꙋ́жнꙋю и҆ є҆ди́нꙋ бцⷣꙋ, є҆ѧ́же ра́ди ѡ҆божи́хомсѧ, воспѣсносло́вимъ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ:

Твоѧ̑ пѣсносло́вцы, бцⷣе, живы́й и҆ незави́стный и҆сто́чниче, ли́къ себѣ̀ совокꙋ́пльшыѧ дх҃о́внѡ ᲂу҆твердѝ, въ бжⷭ҇твеннѣй твое́й сла́вѣ вѣнцє́въ сла́вы сподо́би.

Ꙗ҆́коже рѣ́ки, ва́съ сло́во посла̀ во всю̀ зе́млю, наполнѧ́ющыѧ сїю̀, всемꙋ́дрїи, напоє́нїи бжⷭ҇твеннагѡ дх҃а, и҆ пла́мень ѿе́млющыѧ безбо́жїѧ бл҃года́тїю.

Воспои́мъ ті́мѡна бжⷭ҇твеннаго, сі́лꙋ же и҆ сїлꙋа́на, и҆ вѣ́рою восхва́лимъ є҆пене́та сла́внаго, и҆ ᲂу҆рва́на и҆ а҆га́ва, и҆́стинныѧ хрⷭ҇топроповѣ́дники.

Бл҃же́ни ᲂу҆жѐ бы́вше, ꙗ҆́кѡ и҆́стиннѡ бл҃же́ннаго бг҃а ᲂу҆чт҃лѧ стѧжа́вше: и҆̀же пе́рвѣе ѡ҆каѧ̑нныѧ, всемꙋ́дрїи, прича̑стники показа́сте бжⷭ҇твеннагѡ бл҃же́нства.

Бг҃оро́диченъ:

Чиста̀ пре́жде ржⷭ҇тва̀, и҆ въ ржⷭ҇твѣ̀, и҆ по ржⷭ҇твѣ̀ вои́стиннꙋ, дв҃а мт҃и, была̀ є҆сѝ: бг҃а бо породила̀ є҆сѝ, є҆го́же а҆пⷭ҇лѡвъ сосло́вїе пресвѣ́тлѡ проповѣ́да.

Сѣда́ленъ, гла́съ г҃.

Столпѝ непоколеби́мїи цр҃кве, ѡ҆снова̑нїѧ благоче́стїѧ бы́вше ᲂу҆ченицы̀ бг҃а на́шегѡ, соблюди́те сїю̀ невре́днꙋ, ѿгонѧ́юще льсти́вагѡ собла́зны, и҆ молѧ́ще хрⷭ҇та̀ бг҃а всегда̀ дарова́ти на́мъ ве́лїю ми́лость.

Сла́ва, и҆ ны́нѣ:

І҆и҃сꙋ ро́ждшꙋсѧ ѿ дв҃ы мр҃і́и, и҆ во і҆ѻрда́нѣ кре́щшꙋсѧ ѿ і҆ѡа́нна, дх҃ъ сни́де на него̀, зри́мый въ ви́дѣ голꙋби́нѣ. Сегѡ̀ ра́ди прⷪ҇ро́къ со а҆́гг҃лы глаго́лаше, зовы́й: сла́ва прише́ствїю твоемꙋ̀, хрⷭ҇тѐ, сла́ва црⷭ҇твїю твоемꙋ̀, сла́ва смотре́нїю твоемꙋ̀, є҆ди́не чл҃вѣколю́бче.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ:

Неизслѣ́дный бж҃їй совѣ́тъ, є҆́же ѿ дв҃ы, воплоще́нїѧ тебє̀ вы́шнѧгѡ прⷪ҇ро́къ а҆ввакꙋ́мъ ᲂу҆смотрѧ́ѧ, зовѧ́ше: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Мо́ре возмꙋти́ша ꙗ҆зы́ческое, въ сїѐ вше́дше, всемꙋ́дрїи, ꙗ҆́коже ко́ни, сп҃сови ᲂу҆ченицы̀, и҆ вѣ̑рныѧ спасо́ша водо́ю ст҃о́ю и҆ дх҃омъ.

Ѡ҆блиста́ша, ꙗ҆́кѡ со́лнце на землѝ, пꙋ́дъ, а҆пе́ллїй и҆ фїлоло́гъ, и҆ и҆рѡдїѡ́нъ, рꙋ́фъ же и҆ патро́въ: и҆ вѣ̑рныѧ просвѣти́ша, ѿ тмы̀ невѣ́дѣнїѧ и҆зба́вльше.

Напрѧ́гъ посла̀ стрѣ́лы вы̀, ꙗ҆́кѡ и҆з̾ѡщре́нны, бл҃гоꙋтро́бный, стрѣ́лы сокрꙋша́ющѧ вра̑жїѧ, и҆ лю́тѣ ᲂу҆ѧ́звлєнныѧ, сла́внїи, благода́тїю бж҃їею и҆сцѣлѧ́ющѧ.

Хвалꙋ̀ принесе́мъ и҆зба́вителю, пѣсносло́вѧще рѡдїѡ́на бг҃оглаго́ливаго, и҆ є҆рмі́а сла́внаго, и҆ мꙋ́драго а҆сѷгкрі́та, лі́на же бжⷭ҇твеннаго и҆ га́їа.

Бг҃оро́диченъ:

Тѧ̀, бл҃же́ннѣйшїй дре́вле ли́къ прⷪ҇ро́чествꙋющихъ дх҃омъ, бг҃оглагѡ́ланїи сщ҃е́нными, бг҃олѣ́пнѡ и҆менꙋ́етъ, всечⷭ҇таѧ, две́рь же и҆ го́рꙋ приѡсѣне́ннꙋю.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ:

Оу҆жасо́шасѧ всѧ́чєскаѧ ѡ҆ бжⷭ҇твеннѣй сла́вѣ твое́й: ты́ бо, неискꙋсобра́чнаѧ дв҃о, и҆мѣ́ла є҆сѝ во ᲂу҆тро́бѣ надъ всѣ́ми бг҃а, и҆ родила̀ є҆сѝ безлѣ́тнаго сн҃а, всѣ̑мъ воспѣва́ющымъ тѧ̀ ми́ръ подава́ющаѧ.

Вѧза́ти же, всехва́льнїи, и҆ рѣши́ти, ꙗ҆́кѡ а҆пⷭ҇толи, прїи́мше вы̀ вла́сть, свѧ̑занныѧ ѕловѣ́рїѧ ᲂу҆́зами разрѣши́сте. тѣ́мже ва́шꙋ па́мѧть пра́зднꙋемъ, вѣ́рнѡ ликꙋ́юще.

Бж҃е́ственными а҆рїста́рхъ да почти́тсѧ пѣснопѣ́ньми, те́ртїй, і҆ассѡ́нъ и҆ сѡсѳе́нъ, ке́сарь и҆ ма́ркъ, лꙋка̀, сѡсїпа́тръ, кꙋа́ртъ и҆ бж҃е́ственный а҆пе́ллїй, кли́мъ и҆ є҆пафроді́тъ и҆ всемꙋ́дрый є҆ра́стъ.

Ва́съ, ꙗ҆́кѡ двана́десѧть, посла̀ гдⷭ҇ь всѐ и҆скоренѧ́ющыѧ безбо́жїе, всѣ̑мъ человѣ́кѡмъ насажда́ющыѧ зна́нїе бж҃е́ственное свѣ́тлѡ, сла́внїи а҆пⷭ҇толи, моли́твєнницы ѡ҆ дꙋша́хъ на́шихъ.

Бг҃оро́диченъ:

Ѻ҆́чи просвѣтѝ, дв҃о, се́рдца моегѡ̀, ѡ҆сїѧ́й мѝ зарю̀ покаѧ́нїѧ: тмы́ мѧ и҆зба́ви вѣ́чнꙋющїѧ, две́ре свѣ́та, хрⷭ҇тїа́нъ всѣ́хъ прибѣ́жище, вѣ́рнѡ воспѣва́ющихъ тѧ̀.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ:

Бжⷭ҇твенное сїѐ и҆ всечⷭ҇тно́е соверша́юще пра́зднество, бг҃омꙋ́дрїи, бг҃ома́тере, прїиди́те, рꙋка́ми воспле́щимъ, ѿ неѧ̀ ро́ждшагосѧ бг҃а сла́вимъ.

Въ ве́сь мі́ръ кропитѐ во́дꙋ жи́зни спаси́тельнꙋю, ѻ҆́блацы ѡ҆дꙋшевле́ннїи ꙗ҆́вльшесѧ, а҆пⷭ҇толи, и҆ вѣ́рныхъ сердца̀ ѡ҆роси́сте.

Глагѡ́лъ бжⷭ҇твенныхъ си́ла ва́ша ри́торѡвъ побѣдѝ мно́гꙋю лю́тость, и҆ немꙋ̑дрыѧ ᲂу҆мꙋдрѝ, ѡ҆б̾юродѣ́вшыѧ ра́зꙋмомъ пре́лести, всемꙋ́дрїи.

Бжⷭ҇твенный пꙋ́дъ и҆ трофі́мъ, фїлимѡ́нъ сла́вный, и҆ а҆рїста́рхъ, ѻ҆нисі́форъ же и҆ тѷхі́къ всеизрѧ́днѣйшїй, ꙗ҆́кѡ ᲂу҆ченицы̀ сло́ва да возвели́чатсѧ.

Бг҃оро́диченъ:

Пою́ тѧ, є҆ди́на всепѣ́таѧ, сла́влю тѧ̀ при́снѡ, бг҃осла́внаѧ, и҆ блажꙋ́ тѧ, ю҆́же ро́ди бл҃жа́тъ родѡ́въ, дв҃о бг҃облаже́ннаѧ.

Конда́къ, гла́съ в҃.

Хрⷭ҇то́выхъ ᲂу҆ч҃нкѡ́въ ли́къ се́дмьдесѧтъ бжⷭ҇твеннѡ, вѣ́рнїи, въ пѣ́снехъ восхва́лимъ: тѣ́ми бо всѝ навыко́хомъ трⷪ҇цꙋ почита́ти нераздѣ́льнꙋю, и҆ пребыва́ютъ свѣти́льницы бжⷭ҇твенныѧ вѣ́ры.

І҆́косъ:

Се́дмьдесѧти а҆пⷭ҇лѡвъ ли́къ согла́снѡ, вѣ́рнїи, сщ҃е́нными пѣснопѣ́ньми да восхва́лимъ: стефа́на, про́хѡра же и҆ сі́лꙋ, и҆ нїкано́ра: ті́мѡна, и҆ а҆мплі́а, и҆ парме́на: а҆пе́ллїа же, і҆а́кѡва, фїлі́ппа, а҆рїста́рха, и҆ ма́рка, и҆ матѳі́а, и҆ и҆рѡдїѡ́на. Криске́нта и҆ фле́гонта, варна́вꙋ, лі́на и҆ ѻ҆лі́мпа, а҆на́нїю, лꙋкꙋ̀ и҆ а҆сѷгкрі́та, и҆ про́чыѧ: пребыва́ютъ бо свѣти́льницы бжⷭ҇твенныѧ вѣ́ры.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ:

Не послꙋжи́ша тва́ри бг҃омꙋ́дрїи, па́че созда́вшагѡ, но ѻ҆́гненное преще́нїе мꙋ́жески попра́вше, ра́довахꙋсѧ, пою́ще: препѣ́тый ѻ҆ц҃є́въ гдⷭ҇ь и҆ бг҃ъ бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Оу҆лови́вше сло́вомъ, и҆звлеко́сте и҆з̾ глꙋбины̀ безбо́жїѧ ꙗ҆зы́ки многоразсѣ̑ѧнныѧ, зна́меньми и҆ чꙋдесы̀ ᲂу҆тверди́вше мꙋдрова̑нїѧ си́хъ, мꙋ́дрїи а҆пⷭ҇ли, пꙋтевождѝ заблꙋ́ждшихъ.

Вше́дше въ приста́нище тиша́йшее, волнꙋ́ющымсѧ въ мо́ри лю́тыхъ спаси́телїе ꙗ҆ви́стесѧ и҆ прави́телїе мꙋ́дрїи, воспѣва́юще: ѻ҆ц҃є́въ гдⷭ҇ь и҆ бг҃ъ бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Всѝ є҆ѵо́да и҆ ка́рпа ᲂу҆блажи́мъ, и҆ тѷхі́ка и҆ ки́фꙋ, і҆ꙋ́ста и҆ а҆рте́мꙋ, зи́нꙋ же сла́внаго, ꙗ҆́кѡ хрⷭ҇то́вы ᲂу҆ченикѝ, воспѣва́юще: ѻ҆ц҃є́въ гдⷭ҇ь и҆ бг҃ъ бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Молнїезра́чнїи дх҃омъ бы́вше хрⷭ҇то́вы а҆пⷭ҇толи ѡ҆держи̑мыѧ но́щїю невѣ́дѣнїѧ и҆зба́висте, и҆ къ свѣ́тꙋ жи́зни наста́висте вопїю́щыѧ всегда̀: бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ:

Ѡ҆чисти́лище, всенепоро́чнаѧ, была̀ є҆сѝ грѣша́щихъ при́снѡ, ро́ждши преесте́ственнѡ мі́ра взе́млющаго грѣ́хъ, хрⷭ҇та̀, є҆мꙋ́же зове́мъ: ѻ҆ц҃є́въ гдⷭ҇ь и҆ бг҃ъ бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ:

Ѻ҆́троки бл҃гочести̑выѧ въ пещѝ ржⷭ҇тво̀ бг҃оро́дичо спасло̀ є҆́сть, тогда̀ ᲂу҆́бѡ ѡ҆бразꙋ́емое, ны́нѣ же дѣ́йствꙋемое, вселе́ннꙋю всю̀ воздвиза́етъ пѣ́ти тебѣ̀: гдⷭ҇а по́йте дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.

Ѡ҆бно́вльше ра́зꙋмы ѡ҆лѧденѣ́вшыѧ, ра́ломъ сло́ва, всесла́внїи, и҆ въ ни́хъ спаси́тєльнаѧ сѣ́мена насѣ́ѧсте, и҆ благоче́стїѧ кла́съ стори́чный пожа́сте, спа́сшихсѧ мно́жество, гдⷭ҇ни а҆пⷭ҇толи всемꙋ́дрїи.

Похвала́ми і҆а́кѡва бжⷭ҇твенными, клеѡ́пꙋ, варна́вꙋ же и҆ стефа́на, наркі́сса всемꙋ́драго, ма́рка, а҆рїстовꙋ́ла, и҆ а҆пе́ллїа почти́мъ а҆пⷭ҇толы хрⷭ҇то́вы, вопїю́ще: гдⷭ҇а по́йте дѣла̀, и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Крⷭ҇тъ вмѣ́стѡ бронѧ̀ носѧ́ще, ко всѣ̑мъ мꙋ́жески ѡ҆полчи́стесѧ полкѡ́мъ ѕмі́ѧ, всемꙋ́дрїи а҆пⷭ҇ли и҆ ты́ѧ погꙋби́вше: ꙗ҆̀же плѣнѝ человѣ́ки, ᲂу҆лови́сте вѣ́рою, и҆ жизнода́вцꙋ приведо́сте влⷣцѣ.

Бг҃оро́диченъ:

Ѽ чꙋ́до вы́шше чꙋде́съ! ка́кѡ ражда́еши, и҆ пребыва́еши дѣ́вствꙋющи, всечⷭ҇таѧ бг҃оневѣ́сто; сло́во бо родила̀ є҆сѝ ѻ҆ц҃ꙋ̀ собезнача́льное. Є҆мꙋ́же всѝ пое́мъ: гдⷭ҇а по́йте дѣла̀, и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ:

Всѧ́къ земноро́дный да взыгра́етсѧ, дх҃омъ просвѣща́емь, да торжествꙋ́етъ же безпло́тныхъ ᲂу҆мѡ́въ є҆стество̀, почита́ющее свѧще́нное торжество̀ бг҃ома́тере, и҆ да вопїе́тъ: ра́дꙋйсѧ, всеблаже́ннаѧ бцⷣе, чи́стаѧ приснодв҃о.

И҆сцѣлѝ на̑ша, хрⷭ҇тѐ, сокрꙋшє́нїѧ сердє́чнаѧ, моли́твами возлюби́вшихъ тѧ̀, и҆ проповѣ́давшихъ во всѣ́хъ ꙗ҆зы́цѣхъ бг҃а кꙋ́пнѡ и҆ гдⷭ҇а, содѣ́телѧ всѣ́хъ, и҆ і҆́дѡльское всѐ ѡ҆мраче́нїе ѿгна́вшихъ свѣ́томъ проповѣ́данїѧ.

Ꙗ҆́коже мо́лнїѧ мі́ръ ѡ҆свѣти́ша, лꙋка̀ вкꙋ́пѣ и҆ є҆́рмъ, ма́ркъ и҆ а҆на́нїа, и҆ съ матѳі́емъ свѧще́нный ѻ҆лѵ́мпъ, и҆ вѣ́рныхъ и҆сполне́нїе ꙗ҆́вѣ просвѣти́ша, ꙗ҆̀же вѣ́рою дне́сь почти́мъ сщ҃е́нными и҆ честны́ми пѣснопѣ́ньми.

Ста́немъ бл҃гоговѣ́йнѡ въ домꙋ̀ бг҃а на́шегѡ, и҆ ᲂу҆блажи́мъ сщ҃еннопроповѣ́дники и҆ ᲂу҆чи́тели, и҆ а҆гг҃ломꙋ̑дрыѧ, и҆ богати́тели, спаси́тели же и҆ защи́тники, и҆ предста́тели всѣ́хъ сꙋ́щыѧ, чтꙋ́щихъ и҆́хъ па̑мѧти.

Ѡ҆зари́шасѧ свѣ́томъ невеще́ственнымъ дх҃а а҆кѵ́ла, а҆ха́їкъ, лꙋкі́й сла́вный и҆ фꙋртꙋна́тъ, съ шестїю́десѧть и҆ шестїю̀ хрⷭ҇то́выми ᲂу҆гѡ́дники и҆ сщ҃е́нными ᲂу҆ченикѝ: и҆ сердца̀ всѣ́хъ ѡ҆зарѧ́ютъ свѣтоно́сною и҆́хъ па́мѧтїю дне́сь.

Бг҃оро́диченъ:

Сїѧ́нїе блиста́нїѧ ржⷭ҇тва̀ твоегѡ̀ просїѧ̀, и҆ ᲂу҆ѧснѝ всю̀ подсо́лнечнꙋю, и҆ предста́телѧ тмы̀ погꙋбѝ, бг҃ороди́тельнице всечⷭ҇таѧ, а҆́гг҃лѡвъ хвало̀, и҆ человѣ́кѡвъ всѣ́хъ спасе́нїе, непреста́нными гла́сы восхвалѧ́ющихъ тѧ̀.

Свѣти́ленъ.

А҆пⷭ҇ли всехва́льнїи хрⷭ҇та̀ всеще́драгѡ, и҆ ᲂу҆чн҃цы̀, и҆ бг҃ови́дцы, не премолчи́те, молѧ́ще ѡ҆ на́съ, любо́вїю ва́шꙋ па́мѧть соверша́ющихъ, да прегрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе и҆ бж҃е́ственнꙋю ѡ҆брѧ́щемъ бл҃года́ть въ де́нь сꙋда̀.

Что можно и нельзя делать 17 января

Запрещалось обижать животных. Иначе можно было навлечь на себя беды и болезни. К домашним любимцам и скоту весь день относились с заботой и любовью. Им отдавали остатки еды со стола.

Крошками можно было покормить птиц. Предполагали, что если на крошки быстро слетятся птицы и все склюют, то избавят человека от проблем.

Милосердие проявляли в этот день и к людям. Помогали малоимущим, больным и бездомным.

Нельзя было в нетрезвом виде выходить на улицу. Верили, что употребивших алкоголь заберет с собой нечисть.

Сквернословие, ругань, конфликты и обиды тоже карались нечистыми силами.

Беременным дамам не стоило знакомиться с новыми людьми.

Воздерживались от путешествий, отправления в дальний путь и похода в лес в одиночку. Не подходил день и для каких-либо начинаний, важных дел, охоты и рыбалки.

На столе 17 января обязательно должен был находиться мед.

Вечером разводили костры и прыгали через огонь. Считалось, что это позволяло очиститься от всего негативного и отпугнуть от себя нечисть.

Для изгнания нечисти также ходили вокруг своего дома с иконой, читая при этом молитву.

Незамужние девушки могли погадать на жениха.

Еще одной традицией стало изгнание из деревни черта. В него наряжали одного из жителей, которого в шутку выгоняли подальше от домов.

Не подходил день для водных процедур. Говорили, что вместе с грязью можно избавиться от воспоминаний.

Увиденные на 17 января кошмары нельзя было никому рассказывать, чтобы они не сбылись.

Чтение Евангелия 17 января 2021 года:

Евангелие от Марка, глава 1, стихи 1-8

Читать отрывок

1 Начало Евангелия Иисуса Христа, Сына Божия,

2 как написано у пророков: вот, Я посылаю Ангела Моего пред лицем Твоим, который приготовит путь Твой пред Тобою.

3 Глас вопиющего в пустыне: приготовьте путь Господу, прямыми сделайте стези Ему.

4 Явился Иоанн, крестя в пустыне и проповедуя крещение покаяния для прощения грехов.

5 И выходили к нему вся страна Иудейская и Иерусалимляне, и крестились от него все в реке Иордане, исповедуя грехи свои.

6 Иоанн же носил одежду из верблюжьего волоса и пояс кожаный на чреслах своих, и ел акриды и дикий мед.

7 И проповедывал, говоря: идет за мною Сильнейший меня, у Которого я недостоин, наклонившись, развязать ремень обуви Его;

8 я крестил вас водою, а Он будет крестить вас Духом Святым.

Свернуть

Комметриует священник Антоний (Борисов)

Евангелие от Луки, глава 10, стихи 1 — 15

Читать отрывок

1 После сего избрал Господь и других семьдесят учеников, и послал их по два пред лицем Своим во всякий город и место, куда Сам хотел идти,

2 и сказал им: жатвы много, а делателей мало; итак, молите Господина жатвы, чтобы выслал делателей на жатву Свою.

3 Идите! Я посылаю вас, как агнцев среди волков.

4 Не берите ни мешка, ни сумы, ни обуви, и никого на дороге не приветствуйте.

5 В какой дом войдете, сперва говорите: мир дому сему;

6 и если будет там сын мира, то почиет на нём мир ваш, а если нет, то к вам возвратится.

7 В доме же том оставайтесь, ешьте и пейте, что у них есть, ибо трудящийся достоин награды за труды свои; не переходите из дома в дом.

8 И если придёте в какой город и примут вас, ешьте, что вам предложат,

9 и исцеляйте находящихся в нём больных, и говорите им: приблизилось к вам Царствие Божие.

10 Если же придете в какой город и не примут вас, то, выйдя на улицу, скажите:

11 и прах, прилипший к нам от вашего города, отрясаем вам; однако же знайте, что приблизилось к вам Царствие Божие.

12 Сказываю вам, что Содому в день оный будет отраднее, нежели городу тому.

13 Горе тебе, Хоразин! горе тебе, Вифсаида! ибо если бы в Тире и Сидоне явлены были силы, явленные в вас, то давно бы они, сидя во вретище и пепле, покаялись;

14 но и Тиру и Сидону отраднее будет на суде, нежели вам.

15 И ты, Капернаум, до неба вознесшийся, до ада низвергнешься.

Свернуть

Комментирует священник Стефан (Домусчи)

Апостольское чтение:

Второе Послание Апостола Павла к Тимофею, глава 4, стих 4 — 8

Читать отрывок

4 и от истины отвратят слух и обратятся к басням.

5 Но ты будь бдителен во всем, переноси скорби, совершай дело благовестника, исполняй служение твое.

6 Ибо я уже становлюсь жертвою, и время моего отшествия настало.

7 Подвигом добрым я подвизался, течение совершил, веру сохранил;

8 а теперь готовится мне венец правды, который даст мне Господь, праведный Судия, в день оный; и не только мне, но и всем, возлюбившим явление Его.

Свернуть

Слушать комментарий на радио «Вера»

Послание Апостола Павла к римлянам, глава 8, стих 8 — 14

Читать отрывок

8 Посему живущие по плоти Богу угодить не могут.

9 Но вы не по плоти живете, а по духу, если только Дух Божий живет в вас. Если же кто Духа Христова не имеет, тот и не Его.

10 А если Христос в вас, то тело мертво для греха, но дух жив для праведности.

11 Если же Дух Того, Кто воскресил из мертвых Иисуса, живет в вас, то Воскресивший Христа из мертвых оживит и ваши смертные тела Духом Своим, живущим в вас.

12 Итак, братия, мы не должники плоти, чтобы жить по плоти;

13 ибо если живете по плоти, то умрете, а если духом умерщвляете дела плотские, то живы будете.

14 Ибо все, водимые Духом Божиим, суть сыны Божии.

Свернуть

Комментирует епископ Феоктист (Игумнов)

Рейтинг
( 2 оценки, среднее 4 из 5 )
Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Для любых предложений по сайту: [email protected]