«Кто Тебе не ублажит, Пресвятая Дево?»
Предлагаем читателям сайта Православие.Ru богословско-филологический комментарий к догматику шестого гласа.
Предположительно автором догматика является преподобный Иоанн Дамаскин
Песнопения воскресного богослужения наполнены не только поэтическими воспоминаниями о Воскресении Спасителя, но и множеством вероучительных истин. Особая концентрация догматических элементов содержится в воскресных песнопениях в конце циклов стихир на «Господи, воззвах», которые имеют соответствующее содержанию название – «Богородичен догматик». Предположительно автором этих текстов является преподобный Иоанн Дамаскин[1].
Сегодня мы остановимся на догматике воскресной великой вечерни шестого гласа. Сначала ознакомимся с текстом целиком, а затем разберем избранные места.
Приведем церковнославянский текст:
«Кто Тебе не ублажит, Пресвятая Дево; / кто ли не воспоет Твоего Пречистаго Рождества; / безлетно бо от Отца возсиявый Сын Единородный, / Тойже от Тебе, Чистыя, пройде, / неизреченно воплощься, / естеством Бог Сый, / и естеством быв Человек нас ради; / не во двою лицу разделяемый, / но во двою естеству / неслитно познаваемый. / Того моли, Чистая Всеблаженная, / помиловатися душам нашим»[2].
Греческий оригинал песнопения:
«Τίς μὴ μακαρίσει σε, Παναγία Παρθένε; τίς μὴ ἀνυμνήσει σου τὸν ἀλόχευτον τόκον; ὁ γὰρ ἀχρόνως ἐκ Πατρὸς ἐκλάμψας Υἱὸς μονογενής, ὁ αὐτὸς ἐκ σοῦ τῆς Ἁγνῆς προῆλθεν, ἀφράστως σαρκωθείς, φύσει Θεὸς ὑπάρχων, καὶ φύσει γενόμενος ἄνθρωπος δι’ ἡμᾶς, οὐκ εἰς δυάδα προσώπων τεμνόμενος, ἀλλ’ ἐν δυάδι φύσεων, ἀσυγχύτως γνωριζόμενος. Αὐτὸν ἱκέτευε, σεμνὴ Παμμακάριστε, ἐλεηθῆναι τὰς ψυχὰς ἡμῶν»[3].
И, наконец, проанализируем русский перевод протоиерея В. Успенского:
«Кто не станет прославлять Тебя, Пресвятая Дева? кто не прославит Твоего непорочного рождества? Сам Единородный Сын, Который от вечности возсиял от Отца, произошел от Тебя, Чистой, непостижимо воплотившись. Он, будучи Богом по естеству же ради нас сделавшись человеком, не разделяется на два лица, но исповедуется в двух, без смешения соединенных, естествах. Молись Ему, Чистая, Всеблаженная, о помиловании душ наших»[4].
Кто не ублажит?
Первые две строки церковнославянского текста оканчиваются точкой с запятой, что в русской пунктуации соответствует вопросительному знаку. Автор обращается к нам с призывом воспеть Пресвятую Деву в виде риторического вопроса к Богородице: есть ли такие, кто не будет ублажать Тебя и воспевать Твое Пречистое Рождество?
Показательно, что слово «ублажить» в русском языке, например, означает «угождать, доставлять удовольствие»[5], что достаточно странно при обращении к Пречистой Деве Марии. Для разъяснения обратимся к греческому языку, где употреблено «μακαρίσει».
Греческое «μακαρισμός» по-церковнославянски означает блаженство. Заповеди блаженства дал нам Сам Иисус Христос в Нагорной проповеди. Признак блаженства, по словам святителя Григория Нисского, – это «непрестанная и тени не имеющая радость, происходящая от добродетели»[6]. Такая радость о Пречистой Деве не может не выражаться в Ее прославлении, что так точно передано в переводе протоиерея В. Успенского: «Кто не станет прославлять Тебя, Пресвятая Дева?»
Безлетно возсиявый
Гимнограф продолжает песнопение, кратко рассказывая о некоторых аспектах православного вероучения.
Утверждая православный Символ веры и разрушая ложное учения Ария, который говорил о том, что Сын Божий имеет начало Своего бытия, отцы Первого Вселенского Собора в Никее дали следующую характеристику: «(Верую в) Рожденнаго прежде всех век», что означает – до начала самого времени.
Автор же догматика вторит святым отцам, говоря о «безлетном возсиянии» Единородного Сына от Отца. Греческое слово «ἄχρονος» может означать «вневременный» или «вечный»[7]. Исходя из этого, «безлетно бо от Отца возсиявый Сын Единородный» можно перевести следующим образом: «Единородный Сын, Который вневременно (или “от вечности”) возсиял от Отца».
Естеством Бог Сый
О термине «φύσις», который в догматике переведен на церковнославянский словом «естество», велось достаточно много споров триадологического характера, но, так как в данном случае слово употреблено в христологическом контексте, его можно передать еще и как «природа».
Четвертый Вселенский Собор, собравшийся в Халкидоне в 451 году в составе более 600 отцов, утвердил догмат о двух природах Сына Божия. Приведем полностью этот важнейший текст:
«Последуя Святым отцам, все единодушно поучаем исповедовать одного и того же Сына Господа нашего Иисуса Христа, совершенного в Божестве и совершенного в человечестве, истинно Бога и истинно человека, того же из души разумной и тела, единосущного Отцу по Божеству, и того же единосущного нам по человечеству, во всем подобного нам кроме греха, рожденного прежде веков от Отца по Божеству, а в последние дни ради нас и нашего ради спасения от Марии Девы Богородицы – по человечеству; одного и того же Христа, Сына, Господа, единородного, в двух естествах неслитно, неизменно, нераздельно, неразлучно познаваемого,– так что соединением нисколько не нарушается различие двух естеств, но тем более сохраняется свойство каждого естества и соединяется в одно Лице и одну Ипостась, – не на два лица рассекаемого или разделяемого, но одного и того же Сына и Единородного, Бога Слова, Господа Иисуса Христа, как в древности учили пророки о Нем, и как Сам Господь Иисус Христос научил нас, и как предал нам символ отцев»[8].
Гимнограф подчеркивает великое чудо одновременного пребывания Божественного и человеческого естеств во Христе
Автор догматика кратко и поэтически воспел это судьбоносное для Православия решение: «Естеством Бог Сый, и естеством быв Человек нас ради; не во двою лицу разделяемый, но во двою естеству неслитно познаваемый».
«ὁ ὤν» («Сый/Сущий») – одно из Имен Божиих, открытое пророку Моисею (Исх. 3: 13), – отсутствует в греческом тексте догматика. Слово же «ὑπάρχων» следует переводить как «пребывающий». Гимнограф подчеркивает этим великое чудо одновременного пребывания Божественного и человеческого естеств во Христе, Единородном Сыне Божием.
Неслитно познаваемый
Греческое слово «γνωριζόμενος» («познаваемый») в русском переводе иногда заменяют на «исповедуемый». Хотелось бы особо подчеркнуть, что именно знание о неслитном, неизменном, нераздельном и неразлучном соединении двух естеств во Христе, Слове Божием, было открыто Духом Святым и сказано через святых отцов Халкидонского Собора, и теперь уже только как следствие мы это исповедуем.
Удивительно, как изящно эта жемчужина из гимнографической сокровищницы Православия соответствует своему названию – богородичен догматик.
***
Автор догматика начинает с риторических вопросов о воспевании Чистой Девы Богородицы, указывая, что именно от Нее произошел Спаситель мира, истинное слово Бога – Иисус Христос. Далее гимнограф кратко описывает догматическое учение о воплощении Единородного Сына Божия и о соединении двух естеств в нашем Спасителе.
Завершается же текст вновь обращением к Богоматери: «Молись Ему, Чистая, Всеблаженная, о помиловании душ наших».
И ныне, Богородичен, глас тойже: Безневе́стная Де́во, / я́же Бо́га неизрече́нно заче́нши пло́тию, / Ма́ти Бо́га Вы́шняго, / Твои́х рабо́в мольбы́ приими́, Всенепоро́чная, / всем подаю́щи очище́ние прегреше́ний, / ны́не на́ша моле́ния прие́млющи, / моли́ спасти́ся всем нам.
На благословении хлебов: тропарь Димитрия дважды и Богоро́дице Де́во: единожды.
НА УТРЕНИ
На Бог Госпо́дь: тропарь трясения, глас 8:
Призира́яй на зе́млю и творя́й ю́ трясти́ся, / изба́ви ны стра́шнаго тру́са преще́ния, Христе́ Бо́же наш, / и низпосли́ нам бога́тыя ми́лости Твоя́ / моли́твами Богоро́дицы, и спаси́ ны. Дважды.
Слава, тропарь Димитрия, глас 3:
Вели́ка обре́те в беда́х тя побо́рника вселе́нная, страстоте́рпче, / язы́ки побежда́юща. / Я́коже у́бо Ли́еву низложи́л еси́ горды́ню, / и на по́двиг дерзнове́нна сотвори́в Не́стора, / та́ко, свя́те Дими́трие, / Христу́ Бо́гу моли́ся / дарова́ти нам ве́лию ми́лость.
И ныне, трясения.
По 1–м стихословии седален, глас 4.
Подобен: Яви́лся еси́ днесь:
Дими́трия днесь страстоте́рпца / пра́здник соверша́ем благочестивому́дренно, / я́ко Христу́ непреста́нно моля́щася / всем да́ти мир и ми́лость.
Слава, и ныне, Богородичен: Те́плое заступле́ние су́щим в беда́х / и Помо́щницу на́шу, и к Бо́гу премене́ние, / Е́юже тли изба́вихомся, / Богоро́дицу ве́рнии ублажа́ем.
По 2–м стихословии седален, глас 4.
Подобен: Ско́ро предвари́:
Па́мять твоя́, сла́вне му́чениче Дими́трие, / уясни́ днесь Це́рковь Христо́ву / и вся собра́ пе́сньми досто́йно восхвали́ти тя, Богому́дре, / я́ко и́стинно во́ина и враго́в потреби́теля. / Те́мже мольба́ми твои́ми изба́ви ны от искуше́ний.
Слава, и ныне, Богородичен: Пое́м Тя, Богоневе́сто, Ма́ти Христа́ Бо́га, / сла́вяще Рождество́ Твое́ непости́жное, / и́мже изба́вихомся от ле́сти диа́воли и вся́ческих бед, Влады́чице Богоро́дице, / и ве́рно взыва́ем: / поми́луй ста́до Твое́, Еди́на Всепе́тая.
Полиелей и величание:
Велича́ем тя, / страстоте́рпче святы́й Дими́трие, / и чтем честна́я страда́ния твоя́, / я́же за Христа́ / претерпе́л еси́.
Псалом избранный
1 лик Бог нам Прибе́жище и Си́ла. 2 Помо́щник в ско́рбех обре́тших ны зело́. 1 Сего́ ра́ди не убои́мся, внегда́ смуща́ется земля́. 2 Бо́же, кто уподо́бится Тебе́; да не премолчи́ши, ниже́ укроти́ши, Бо́же. 1 Я́ко се врази́ Твои́ возшуме́ша, и ненави́дящии Тя воздвиго́ша главу́. 2 На лю́ди Твоя́ лука́вноваша во́лею, и совеща́ша на святы́я Твоя́. 1 Положи́ша тру́пия рабо́в Твои́х, бра́шна пти́цам небе́сным. 2 Пло́ти преподо́бных Твои́х звере́м земны́м. 1 Пролия́ша кровь их я́ко во́ду. 2 Я́ко Тебе́ ра́ди умерщвля́еми есмы́ весь день. 1 Вмени́хомся я́ко о́вцы заколе́ния. 2 Положи́л еси́ нас в при́тчу во язы́цех. 1 И бых я́звен весь день. 2 Разже́гл еси́ ны, я́коже разжиза́ется сребро́. 1 Проидо́хом сквозе́ огнь и во́ду, и изве́л еси́ нас в поко́й. 2 Весели́теся о Го́споде, и ра́дуйтеся пра́веднии. 1 Я́ко Госпо́дь в ро́де пра́ведных. 2 И насле́дие их в век бу́дет. 1 Воззва́ша пра́веднии и Госпо́дь услы́ша их. 2 Свет возсия́ пра́веднику и пра́вым се́рдцем весе́лие. 1 В па́мять ве́чную бу́дет пра́ведник. 2 Святы́м, и́же суть на земли́ Его́, удиви́ Госпо́дь вся хоте́ния Своя́ в них. 1 Ди́вен Бог во святы́х Свои́х. 2 Пра́ведник я́ко фи́никс процвете́т, я́ко кедр, и́же в Лива́не, умно́жится. 1 Возвесели́тся пра́ведник о Го́споде и упова́ет на Него́. 2 И похва́лятся вси пра́вии се́рдцем.
Сла́ва, и ны́не: Аллилу́иа, трижды.
По полиелеи седален, глас 8.
Подобен: Прему́дрости:
Сия́ния чуде́с, я́ко лучи́, облиста́еши / и вся просвеща́еши мiра концы́, я́ко звезда́ пресве́тлая, / и ве́село благово́нствуеши, я́коже други́й рай, / и ду́ши весели́ши, и уставля́еши неду́ги: / те́мже тя, всеблаже́нне, по до́лгу пое́м / и любо́вию почита́ем честну́ю па́мять твою́, страстоте́рпче Дими́трие, / моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние / дарова́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Слава, и ныне, Богородичен:
Я́ко Де́ву и Еди́ну в жена́х, / Тя, безсе́менно ро́ждшую Бо́га пло́тию, / вси блажи́м ро́ди челове́честии. / Огнь бо всели́ся в Тя Божества́ / и, я́ко Младе́нца, дои́ши Зижди́теля и Го́спода. / Тем, А́нгельский и челове́ческий род, / досто́йно сла́вим пресвято́е Рождество́ Твое́ и согла́сно вопие́м Ти: / моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти / покланя́ющимся ве́рою пресвято́му Рождеству́ Твоему́.
LiveInternetLiveInternet
Служба святому Саве Сторожевскому Звенигородскому
На малеи вечерни стихиры, глас 1.
Подобен: Прехвалнии.
О
тче Саво боговозлюбленне, яко и Елисеи Илии святому Сергию повинуяся, всем взирающим в лавре, непорочное послушания зерцало был еси, вне же ангельстии чини с радостию приницаху, адстии же василиски от него тако повреждахуся, яко и с рыданием восклицати им, не к тому уже искушении сети препинаем ти. От них же и нас избави святе молитвами си.
О
тче Саво треблаженне, ты яко кедр насадился еси глубиною добродетелеи на горе Стороже, ветви смирения прорастил еси, чистоты плод Богу всеблагоуханныи плодоносил еси. С ним же ныне завременная вечных в Небеси насыщаяся, услади нас, память твою всесладкую почитающих.
О
тче Саво благоухищренне, Небеснаго ты Учителя Духа Святаго премудростию уцеломудрився, вся мiрская красования аки уметы вменил еси. Единое же житие безмолвное аки утварь царьскую возлюбил еси. Сего ради бегая мiра, аки молния в мiре протекл еси блистанием жестокаго жития. Тем в Небесных ныне скиниях водворяяся, просвещаи и наша сердца светом ходатаиства твоею.
Слава, глас 5.
А
ще бы горы и холми Сторожевския вещали, не бы твоя, отче, стража верна труды и поты умолчали: в плоти бо аки безплотныи жительствуя, многая нечеловеческая, но ангельская деяния сотворил еси. Бдения убо твоя всенощедневная кто исповесть! Посты и моления с коленопреклоненьми кто исчислит! По имени твоему воистинну и житие твое бяше. Упокоил бо еси вся телесных страстеи стремления и повинул еси, яко хуждьшая духу лучшему, отнюду же по всему изрядныи Духу Святому орган от внутрь благосочинен, духовная вся со слезами сеяи на земли, мудровал еси. Тем же и на Небеси с радостию от Духа Царство Небесное пожал еси. В нем же величествию Царя всех веков предъстоя, испроси царю нашему одоление на супостаты, яко же некогда князю Георгию на болгары испросил еси, мир церквам и благолепие и душам нашим велию милость.
И ныне, Богородичен.
На стиховне стихеры, глас 2.
Подобен: Дом Евфрафов.
К
раце мощеи твоих прибегаем вси, святе, исцели наша страсти, яко же исцелил еси различныя многих болезнеи.
Стих: Честна пред Господем смерть преподобных его.
Ч
то ти принесем, блаженне, за твоя еже к нам щедроты! Ничто же, разве слезную молитву. Приими, отче, яко от сынов дар, и испроси дати нам умиление.
Стих: Блажен муж, бояися Господа.
З
абрало Москве, утвержение царствию, всем грешным прибежище, целуем мощи твоя честныя устнами недостоиными.
Слава, и ныне, Богородичен.
М
ноговидна волнения многовидных смущении нападают на ны, но ты, Пречистая, со святым Савою от сих заступи нас.
Тропарь, глас 8:
П
устыни явился еси доброе прозябение, преподобне: от юности бо изволи чистое житие, духовному си учителю последуя, и того учением ум к Небесным вперив, и стаду своему премудр наставник показася. Тем и Христос яко пресветла тя светилника чюдесы обогати, Саво, отче наш, моли спастися душам нашим.
Слава, и ныне.
Богородичен и отпуст.
На велицеи вечерни.
На Господи возвах. Стихеры на 8, глас 6.
Подобен: Все упование.
М
iра возненавидев, Христа возлюбил еси, Сиона мысленаго житель показася, наставлением учителя своего совершенаго послушания достиже, многа искушения претерпел еси. Божественым Духом себе вооружив к борению льстиваго, радуяся, изшел еси и сего победил еси силою от Девы восиявшаго.
От
юности, преподобне, плотьская мудрования покорил еси духови и в живоносную мертвость одеявся, светилник блаженне, явися пресветлыи, благодатию Божественаго Духа истинен пастырь показася. Словесною, Саво, цевницею собранное стадо о Христе добре упасл еси и на пажить духовную возвел еси.
3
рети желая мысленую светлость Божественаго обожения, житие возжелев невещественое, мiра оставил еси, пустыню достигл еси и слезами сею напоил еси. Желание улучи, еже ко Владыце своему предстояние, и ныне священнолепно предстоиши, со ангелы ликоствуя.
Ины стихиры, глас 8.
Подобен: О преславное.
От
чистыя души твоея, иноком наставниче, прогнал еси квас злобы и лукавства ветхии, и сокровище добродетелеи стяжав, возлюбил еси истины и чистоты безквасие, им же, о чюдо, чюдотворную силу дал еси чювственному пиемому квасу. Квас бо твои, его же в угашение жажды пияше чюдодеиствуяи, отверзает глухим ушеса и посвещение слепым, тя чтущим, источает.
В
озводяи иноческая твоя очеса в гору, был еси, преподобне, велия добродетелеи и благомыслия гора. Кто бо крадущих исполни ужаса и прогна от Богородична храма. Гора велия, от земныя горы, на неи же иноческих твоих подвигов течение совершися блазе, яко непорочен рукама и чист сердем, возшел еси на Небесную гору Господню, на неи же веселяся, моли о нас, всечестную память твою славящих.
Я
ко же во обители иноческои, богосозданныи светильниче, пресветлая души твоею свеща, немрачным благочестия сиянием нощныи нечестия мрак разрешаше, тако ныне на жертвенице Божии в Небеснеи церкви поставленная и Божественым огнем запаленая светосиятельными чюдес лучами разрешает мрачную тму духов темных и просвещает слепых, с верою к тебе вопиющих. Просвети и наша темная очеса.
Слава, глас 6, самогласен.
И
же по образу соблюд невредимо, ума владыку на страсти пагубныя постнически поставив и на подобьствие, яко же мощно, возшел еси, мужески бо естество понудив, потщался еси хуждьшее покорити лучшему и плоть поработи духу. Тем же иноком явися наставник и житель пустынныи, добре текущим обучитель, правило добродетелеи известное. И ныне на Небесех зерцалом разрешьшимся, отче Саво, чисте зриши святую Троицу, сыи посреде, моля за чтущыя ты верою и любовию,
И ныне, Богородичен: Кто Тебе не блажит.
Выход. Прокимен дню. Чтения 3.
От премудрости Соломони, чтение.
П
раведници во веки живут, и от Господа мзда их, и строение их от Вышняго. Сего ради приимут Царствие благолепия и венец доброты от руки Господни. Яко десницею покрыет их и мышцею защитит их. Приимет все оружие ревности его, и оружие сотворит тварь в месть врагом, облечется во броня правды и возложит шлем суд нелицемерен, приимет щит непобедим преподобие, поострит же напрасен гнев во оружие, споборет с ним мiр на безумныя, и поидут доброполучны стрелы молниины. И яко от благокругла лука облаков на намерение перут. И от пращ камень яростны исполнь, падут грады, вознегодует на них воды морьская, реки же потопятъ напрасно. И против станет им дух силы и, яко молния, разженет их, И опустит вся землю беззаконие, и злодеяние превратит престолы силных. Слышети убо, царие, и разумеите, и навыкнете судеи концем земли, внушите держащеи множества, и гордящиися о народех язык, яко дана бысть от Господа держава вам и сила от Вышняго.
От премудрости Соломони, чтение.
П
раведных душя в руце Божии, и не прикоснется их мука. Непщевани быша воочию безумных умрети, и вменися озлобление исход их, и еже от нас шествие сокрушение, они же суть в мире. Ибо пред лицем человеческим, аще и муку приимут, упование их безсмертия исполнь. И малом показани быша, великая воспримут. Яко Бог искуси их и обрете их достоины Себе. Яко злато в горниле искуси их, и яко всеплодну жертву преят их, и во время посещения их восияют, и яко искры по стеблию потекут. Судят языком и обладают людьми. И воцарится в них Господь во веки. Надеющиися Нань разумеют истину, и вернии в любви пребудут о Нем. Яко благодать и милость на преподобных Его, и посещение во избранных Его.
От Премудрости Соломони, чтение.
П
раведник, аще постигнет скончатися, в покои будет. Старость бо честна немноголетна, ни в числе лет исчитается, седины же суть мудрость человеком, и возраст старости житие нескверно. Благоугоден Богови быв, возлюблен бысть и живыи посреди грешник поставлен бысть, восхищен бысть, да не злоба изменит разума его или лесть прельстит душю его. Рачение бо злое губит добрая, и парение похоти пременяет ум незлобив. Скончався в мале, исполнит времена долга. Угодна бо бе Господеви душа ею. Сего ради потщася от среды лукавствия. Людие же видевше и не разумеша, ни положиша в помышлении таковаго, яко благодать и милость на преподобных Его и посещение во избранных Его.
На литии, стихеры, глас 1.
Н
а земли сыи богонасажденным при исходищих животных вод древом благоплодныя сердца твоего, розги животною напоил еси покаянных слез водою, преподобне отче, и духовныя возрастил еси велия кротости и смирения плоды. Тем же вознесенныи на горнюю высоту блаженства и насажденныи десницею Божиею в раи Небеснем, наслаждаешися нетленныя пищи от животнаго древа Христа Бога. Его же молиши прилежно о спасении душ наших.
Глас 2:
П
рехвалне отче Саво, храм древяныи Пречистеи Богоматери назидая, наздал еси Сыну Ея Христу Богу в души твоеи храм всезлатыи, многоценными украшенныи боголюбезных добродетелеи бисерьми. Ими же, яко доблии купец, у Небеснаго бисера Христа Бога купил еси в жилище тебе храм Небесныи. В нем же живыи, ликуеши со ангельскими лики и Пребезначальному Неботворцу молишися непрестанно о нас, с любовию к тебе притекающих и тя усердно хвалящих. Приемше Небесное слова семя, достохвалне отче, в Небеснем источнице, Христе Спасе, почерпл еси животныя благодати Духа Святаго воды, и мысленную ими напоивше души твоея ниву, изобилныя угобзил еси благих деянии класы, с ними же в Небесную житницу вшед, на трапезе ангельскои животнаго насыщаешися хлеба Христа Спаса и нас Небесным питаеши заступления и благодати твоея хлебом, им же мы наслаждающеся, тя, Божию престолу предстояща, молим, молися Христу Богу, спастися душям нашим.
В
щит веры и шлем надежды облегся, яко храбрыи Христов воин, оружием постничества плотския победил еси страсти, земныи и лестныи мiр поправ, последовал еси Небесному Вожду и адския сокрушил еси темных врагов полки. Тем же, яко победоносец, в горнии град Сион вшед, неувядаемым венчаешеся венцем славы, и победоносныя поя песни, радуешися со ангельскими чинми, священне отче, и молише Христа Бога, да победит враги душ и телес наших.
Глас 3:
Д
ождем слезным плотскии сластеи житеиских огнь погасив, духовным любве Божия огнем распалил еси твою богомысленую душю, и озарив ю светлым добродетелеи сиянием, приступил еси к невещественному огню Вседетелю Богу, и златозарными его благодатеи лучами просветився, просвещаеши тебе величающих. Тем же в твои прехвалныи праздник мы, стегшеся, тя, преблаженне отче, величаем и усердно молим, светом твоея благодати просвети душя нашя.
Слава, глас 4:
Т
ерпения столб непоколебимыи, ясное чистоты зерцало, богописанныи кротости образ, и в церковнем саде был еси, треблаженне отче, плодоносная маслина, духовная родящая масло. Тем же в Небеснем саде насажденныи питаешися Божественым вечныя радости маслом и прозябаеши нам благовонныя исцелении цветы, ими же исцеляются всякия недуги душ и телес наших.
И ныне, Богородичен.
На стиховне стихиры, глас 4:
Подобен: Яко добля.
Б
ожиею силою укрепляем, мысль свою горе возвышая, Небесное наследие, отче, приял еси. И на земли благочестно собранного ти стада чада упасл еси, доблим своим нравом, и равноангельным житием, Духа светлостьми святыми осияваем, о всех присно молися, творящих священную память твою.
Стих: Честна пред Господем смерть преподобных его.
Ж
елая улучити Небесную доброту, на земли, яко бесплотен, отче, подвизася. Имыи пособие непобедимо, силу Владыки своего, над страстьми воцарися и ныне Вечному Цареви предстоиши. Его же моли, Саво преподобне, спастися душам нашим.
Стих: Блажен муж, бояися Господа, в заповедех Его восхощет зело.
Ж
итие твое благочестно добродетельми украшено. Правдою, яко Божественым венцем, одеявся, Владычню Престолу предстоиши, со ангельскими ликуя воинствы. Сего ради тя в песнех почитаем. Саво преподобне, отче наш, моли спастися стаду твоему от всех искушении.
Слава, глас 8:
И
нок множества наставника тя чтем, отче наш Саво. Тобою бо путь воистину правыи ходити познахом. Блажен еси, яко Христу работав, и вражию обличил еси силу. Ангелом собеседниче и преподобным единокровне и праведным. С ними же молися Господеви, помиловатися душям нашим.
И ныне, Богородичен: Безневестная Дево.
На утрени.
По 1-м стихологии седален, глас 4:
3
аконно устроив свою жизнь, страстная взыграния до конца увядил еси. Победы венец от Бога прият, Саво, отче наш, моли спастися душам нашим.
Дважды.
Слава, и ныне, Богородичен:
В
кров Твои, Пречистая Дево, прибегающих, молитву приемши от нас, не престаи молящи Человеколюбца спастися рабом Твоим,
По 2-м стихологии седален, глас 1:
С
овершеную к Богу любовь стяжал еси, отче, земная преобидев, к Небесным возшел еси, радуяся. Венченосче преблаженне, моли Христа Бога спастися душам нашим.
Дважды.
Слава, и ныне, Богородичен:
У
пование християном, Пречистая Дево, Его же родила еси паче ума и слова, непрестанно моли с вышними силами, дати оставление грехов всем и исправление житию верою и любовию присно Тя славящим.
По полиелеосе, седален, глас 8:
В
ладыце Христу во всем, отче Саво, угодил еси, и своего царства с наследника тя сотвори. И по своем преставлении честныя твоя мощи источают различная исцеления. Тем же вопием ти, моли спастися душам нашим.
Дважды.
Слава, и ныне, Богородичен:
От
всякого прещения и озлобления человек спаси нас, Пресвятая Дево. Тебе бо имамы Покров и Заступление прибегающии к Тебе, Богомати, и рожденнаго ис Тебе Бога нашего, Его же моли избавитися от бед рабом Твоим.
Степенна, глас 4. Антифон 1.
Прокимен.
Ч
естна пред Господем смерть преподобных его.
Стих:
Ч
то воздам Господеви о всех, их же воздаст ми.
Евангелие от Матфея, зачало 43.
По 50-м псалме стихера, глас 2:
П
реподобне отче, изъмлада в добродетели прележно постився, сосуд бысть Святаго Духа, тем и преем чюдес деиство. Научил еси человеки преобидети сладких. И ныне Божественым светом осияваем просвети наша разумы молитвами си, Саво, отче наш.
Канон Богородице на 6 и святому на 8.
Глас 6.
Песнь 1, ирмос.
Я
ко по суху ходив Израиль по бездне стопами, гонителя фараона видя потопляема, Богу победную песнь поя, вопияше.
Н
астави мя, Господи Боже мои, да возмогу благочестно угодника Твоего, преподобнаго Савы, славное и честное восхвалити торжество.
М
ужески подвизася и зарю духовную восприем, взятся к высоте Небеснеи и ныне со ангелы прославляешися.
О
ружием крестным ограждаем, преподобне, всю силу сопротивнаго победил еси и до конца сего без вести сотвори.
Богородичен.
П
ресущное Слово, существо прием от чистых кровеи Твоих, богосодела нас, ис тления избави, Чистая. Сего ради Тя присно славим.
Песнь 3.
Ирмос:
Н
есть свята, яко же Ты, Господи Боже мои, вознесыи рог верных си, Блаже, и утвержь их на камени исповедания Ти.
М
олчанием язык обуздал еси и немятежным житием во плоти ангельски, отче, пожил еси.
В
оистину, благия жизни сподобися, преподобне, чистотою и пощением сию обрет. И ныне со бесплотными вопиеши: несть свята, паче Тебе, Господи.
Т
рисиянным светом озарен, и благодать Духа Святаго вселися в тя, преподобне, возлюбльши чистую твою душу. И непрестанно вопиеши: несть свята, паче Тебе, Господи.
Богородичен:
Р
азумети Рожества Твоего, Чистая, неизглаголанную глубину недоумеет ум человеч. Бог бо излияв себе за милосердие во утробе Твоеи, всего мя обнови.
Седален, глас 4:
М
раз нощныи претерпел еси и тяготу вара дневнаго понесе, и сих ради вечное наслаждение и пищю присноживущую восприял еси, Христов угодниче, блаженне Саво. Моли спастися душям нашим.
Дважды.
Слава, и ныие, Богородичен:
Ч
истая, Всенепорочная и Неискусобрачная, Яже едина безлетнаго Сына и Слова Божия в лета порождьши, Сего со святыми и честными патриархи, с мученики и пророки, и преподобными, моли даровати нам очищение и велию милость.
Песнь 4. Ирмос:
Х
ристос мне Сила, Бог и Господь, честная церкви боголепно зовет, вопиющи от совести чисты, о Господе празднующи.
Б
езмерное смирение возлюбив, своею мысли зрителное очистил еси. И ныне в раиских селениих водворяяся, вопиеши: слава силе Твоеи, Господи.
С
лезъными потоки, преподобне, землю сердца своего напоил еси, предстоя в молитве непоколеблем, Творцу всех взываше: слава силе Твоеи, Господи.
Н
е забуди стадо Твое, преподобне, еже мудре собрал еси и в жизни сеи упасе благочестно. Потщися, отче наш Саво, привлещи во ограду Небесную.
Богородичен:
Ч
истоте жилище, селение Владыке всех и пророком всем събытие, Богорадованная Чистая, поющыя Тя ущедри.
Песнь 5. Ирмос:
Б
ожиим светом ти, Блаже, утренюющих ти душя, любовию просвети, молюся, Тя ведети, Слово Божие, Истиннаго Бога, от мрака греховнаго изимающа.
Б
одреными бдении, блаженне, и частыми воздыхании благодать Духа возрасте в тебе, отче, и славна тя, Саво, показа.
В
ладычне смирение восприим, воду почерпая, на раму своею носити изволил еси, началника трудоположна во всем себе показал еси.
П
реблаженне богоприятне отче наш Саво, непрестанно стадо твое вопиет ти, молитвами си ко Господу спаси нас, молимся.
Богородичен:
П
о рождении страшнем пребысть Девою, яко же прежде. Бог бе рождеися, устрояи вся волею, Безневестная Марие Богоблагодатная.
Песнь 6. Ирмос:
Ж
итеискаго моря воздвизаема зря напастеи бурею, в тихо пристанище притек, вопию Ти, возведи от тли живот мои, Многомилостиве.
С
традании подвиг твоих, преблаженне, клас Божественыи возрастил еси и питаеши благочестно восхваляющих тя, Саво преподобне, отче наш.
К
няжо прошение, отче, со тщанием исполняя, храм Богоматере воздвиже. В нем же праздничною радостию инок множества веселятся, память твою прославляюще.
К
аплями потов твоих, преподобне, врагов ополчения попрал еси и достигл еси ангельския невещественыя лики.
Богородичен.
В
себлагая Владычице, Яже Преблагаго Бога плотию рождьши, озлобленое страстьми мое сердце очисти, да верою и любовию величаю Тя.
Кондак, глас 2:
Г
осподним желанием распалився, страсти плотьския воздержанием отряс, Божественаго света незаходимое светило явися. Чюдес лучами всех просвещаеши, притекающих к раце мощеи твоих, Саво преподобне, отче наш.
Икос:
В
сесилное Духа Святаго деиство боговидно в тя вселися, и боголепными мановении благотечне идыи в горе, идеже хотяше обитель воздвигнуги. И якоже Небесныи раи, благовонными насажден цветы, сию обрет, вселился еси и храм Богоматере чюден воздвиже, инок множество собрал еси. И сих добродетельными деянии светло облистая, воздеръжании мудростная воображ. И ныне в память твою сшедъшеся, вопием ти: моли о нас, Саво преподобне, отче наш.
Песнь 7. Ирмос:
Х
ладодателну убо пещь сотвори ангел преподобным детем, халдея же опали велением Божиим. Мучителя увеща вопити: благословен Бог отец наших.
П
учиною слез твоих, пребогате, злоначальнаго змия потопил еси. Яко победоносец изряден, к Небесным возлетел еси, непрестанно вопиеши: благословен Бог отец наших.
Ж
итие незлобиво имел еси и непорочно, и украшено поты страдания прехвалне, Божественаго светолития исполнь, взываше: благословен Бог отец наших.
Х
валится, преподобне, град твои, яко венцем царским обложися. Имея мощи твоя в себе, яко добра гражданина от Бога приял есть.
Богородичен:
П
репетая Дево, Препетаго Бога порождьшая, поющыя Тя причастники покажи света и избави геены огня и всякого вреда вражия молитвами Твоими.
Песнь 8. Ирмос:
И
с пламене святым росу источи, а праведнаго жертву и воду попали. Вся бо твориши, Христе, елико хощеши. Тем тя превозносим, Господа, во веки.
М
удрование плотьское умертвил еси, чести имения совлечеся, от земли к небесным взьгги тщася и всех пети научая: Господа поите и превозносите его во веки.
С
ердца своего бразды, отче Саво, мудре возделал еси, слезными тучами сия напоил еси. И благоуханно мvро принесеся Христови. Ему же вопиеши: Господа поите и превозносите Его во веки.
Х
ристове принося, блаженне, пощение и слезы, и непорочную молитву, ризную лепоту и мяккия одежды власяными рубы применил еси, сим показуя глубочайшее смирение.
Богородичен:
И
збавльшеся первыя клятвы Рожеством Ти, Всеблагословенная Отроковице Богорадованная, Гавриилов Тебе глас возсылаем: радуися, виновная всех спасению.
Песнь 9. Ирмос:
Б
ога человеком неудобь видети, Нань же не смеют чини ангельстии зрети. Тобою бо, Пречистая, явися нам Слово Воплощенно. Его же величающе, с Небесными вои тя величаем.
В
идети славу Вседержителя желая, обновил еси души крепость и славою обогатися Небесною. Честное украшение благодати, отче преподобне Саво, испроси державному царю нашему во бранех крепость и здравие телеси, яко да непрестанно тя величаем.
Ч
ини ангельстии тебе, отче, сретоша, и праведных соборе возвеселишася. И от Вседержительныя десницы Владычни венчася, тем же тя достоино величаем.
Богородичен:
С
ветом Твоим мя, Богорадованная в женах Дево, просвети, молюся, и огня вечнаго избави мя, яко да величаю Тя, яко да подолгу воспою величие Ти.
Светилен:
П
омыслом лучшим страсти удержав, и бесом шатания разорил еси. И ныне со дерзновением предстоя Христове, молися о стаде своем, отче наш.
Богородичен:
С
Богом на Тя уповаем, Пречистая, Иже ис Тебе прошедшему сраспинаеми Христу своими, иже к нему мольбами невредимы до конца нас сохрани.
На хвалитех стихеры на 4, глас 8. Самогласны:
Б
ожественою силою одеявся, умертвив себе мiрови, житие непорочно пожив преславне, единожитель Сергию божественому был еси.
Ч
истоты сосуд показася, исцелением зари облистал еси, постником удобрение, инокующым похвала, Саво преподобне, отче наш.
У
мертвив себе мiрови, жизнь равноангельну на земли пожил еси, и яко дар освящен Владыце, преподобне, свою душю, Саво, принесл еси, исцелением зари облистал еси, и Божественаго царствия достоино получил еси. Моли спастися душям нашим.
С
ветлое и богоугодное житие твое, яко свет, воистину, на земли показася. Божественую видети светлость, Саво, сподобися, тем же и видимая вся оставил еси и Непостижимаго зрети сподобися. Его же моли, преподобне, спастися душям нашим.
Слава, глас 6:
П
реподобне отче Саво, во всю землю изыде вещание исправлении твоих. Тем же на Небесех обретем мзду трудов своих. Демонъския разорил еси полки и ангельския достигл еси чины, их же житию бес порока поревновал еси. Дерзновение имея ко Господу, мир испроси душям нашим.
И ныне, Богородичен:
Б
огородице, ты еси Лоза истинная.
Славословие великое и отпуст.
На литургии.
Блаженна, песнь 3 и 6-я.
Прокимен:
Ч
естна пред Господем смерть преподобных его.
Апостол, к галатом. Зачало 213.
Евангелие от Матфея, зачало 43.
Причастен:
В
память вечную будет праведник.