Молитвы преподобной Марии Египетской, прожившей бурную молодость и ставшей святой, стали для христиан надежной помощью для достижения чистоты духа, души и тела. Нет в мире человека, которого бы не атаковал дьявол через похоть очей.
Как часто человек меняет свое поведение только потому, что в его голове поселилось навязчивое искушение, которое может быть духовным, душевным и телесным. Измучившись от борьбы с самим собой, православный верующий обращается с прошениями к святой Марии Египетской избавить разум, чувства и эмоции от блудливых как мыслей, так и деяний.
Мария Египетская
Тропарь, глас 8*
Аудио:
0:30
В тебе́, ма́ти, изве́стно спасе́ся, е́же по о́бразу,/ прии́мши бо крест, после́довала еси́ Христу́/ и, де́ющи учи́ла еси́ презира́ти у́бо плоть, прехо́дит бо,/ прилежа́ти же о души́ ве́щи безсме́ртней.// Те́мже и со А́нгелы сра́дуется, преподо́бная Мари́е, дух твой.
Перевод: В тебе, о мать, достоверно спаслось то, что в нас по образу [Божию]: ибо, приняв крест, ты пошла за Христом и делами своими учила презирать плоть, ибо она прейдет, усердствовать же о душе, вещи бессмертной. Потому и радуется вместе с ангелами, Преподобная Мария, дух твой.
Канон
Канон преподобной Марии Египетской, глас 4 Песнь 1
Ирмос: Моря чермную пучину невлажными стопами древний пешешествовав Израиль, крестообразныма Моисеовыма рукама Амаликову силу в пустыни победил есть.
Скверну прегрешений очисти смиренныя моея души, Твоею милостию, Христе, мглу и омрачение страстей отжени молитвами преподобныя Твоея.
Страстьми плотскими осквернивши душевное благородие, воздержанием паки, о, честная, твой ум просветила еси, тучами слез твоих душу уяснивши.
Египта страстей избегла еси, яко от греховна источника, и, фараона избавльшися лютаго осквернения, безстрастия ныне землю наследовала еси, и со Ангелы ликуеши присно.
Богородичен: Зрящи Твою икону, Владычице, Богородительнице Чистая, и рождшагося Слова от Твоея пречистыя, Дево, утробы, и поручницу Тя к Сему тепле просит преславная.
Песнь 3
Ирмос: Веселится о Тебе Церковь Твоя, Христе, зовущи: Ты моя крепость, Господи, и прибежище, и утверждение.
Возсмердешася душевныя и согнишася твоя раны, но источником слез твоих сия омыла еси тепле.
Побеждени быша тобою демонстии полцы, и страстная взыграния слезами уранила еси.
Яко утренний облак и якоже капля, каплющи, была еси всем, проливающи воды покаяния спасительнаго.
Богородичен: Тя Предстательницу, Чистая, и спасение, и крепость имущи, Креста святаго древу, честная, поклонися.
Кондак, глас 3
Блудами первее преисполнена всяческими, Христова невеста днесь покаянием явися, ангельское жительство подражающи, демона креста оружием погубляет. Сего ради Царствия невеста явилася еси, Марие преславная.
Седален, глас 8
Взыграния вся плотская обуздавши болезньми постническими, мужественное показала еси души твоея мудрование, Креста бо возжелевши образ видети, себе, приснопамятная, миру распяла еси, отонудуже и к ревности жития непорочнаго усердно воздвигла еси себе, всеблаженная, Марие преславная. Моли Христа Бога грехов оставление подати чествующим любовию святую память твою.
Песнь 4
Ирмос: Вознесена Тя видевши Церковь на Кресте, Солнце Праведное, ста в чине своем, достойно взывающи: слава силе Твоей, Господи.
Удалилася еси, бежавши, сущих в мире и сладких всех, едина же Единому чисто приобщилася еси крайним воздержанием и терпением дел твоих.
Телесная движения и разжжения воздержанием поистинне изсушила еси, отонудуже душу украсила еси, Марие всеславная, Божественными видении и детельми.
Добродетельною твоею силою, слезами и постом крайним, молитвою же и варом, зимою и наготою приятелище была еси Святаго Духа честно.
Богородичен: К Твоей иконе прибегши, и из Тебе Рожденнаго, Марие Дево, Тобою ныне обрете жизнь безсмертную, в раи ликующи.
Песнь 5
Ирмос: Ты, Господи, мой свет в мир пришел еси, Свет Святый, обращаяй из мрачна неведения верою воспевающия Тя.
В след Христа последовала еси, радующися, носящи крест свой на раме, Марие, и демоны уранила еси.
Показала еси нам покаяния лечбу, показала еси и стезю, ведущую паки к жизни негиблющей.
Ты буди ми, честная, заступница непобедима и избави страстей мя, болезни же всякия мольбами твоими ко Господу.
Богородичен: На Твою, Владычице Чистая, икону взираше, Тебе всегда молящися, страстей нападания преподобная посрамляше.
Песнь 6
Ирмос: Пожру Ти со гласом хваления, Господи, Церковь вопиет Ти, от бесовския крове очищшися ради милости от ребр Твоих истекшею Кровию.
Потом греховную скверну омыла еси, к нетленней же славе твоею мыслию смотряющи, ныне обрела еси благоплодие болезнем твоим, славная.
Всем грешником, Марие, житие твое образ показася, безмерно согрешившим, в житии востати и скверну очистити слезами.
Ущедри смиренную мою душу, Человеколюбче, юже оскверних, дея нечистая хотения плоти моея, но Ты мя преподобныя молитвами помилуй.
Богородичен: Всею твоею душею и сердцем возлюбила еси от Девы рожденнаго Бога Слова, Живаго и воплощенна, глас тебе, преподобная, принесша.
Кондак, глас 4
Греха мглы избежавши, покаяния светом озаривши твое сердце, славная, пришла еси ко Христу, Сего Всенепорочную и святую Матерь Молитвенницу милостивную принесла еси. Отонудуже и прегрешений обрела еси оставление и со Ангелы присно срадуешися.
Икос
Змия, древле во Едеме запеншаго Еве прелестию древа, низвергла еси в ров Древом Крестным, славная Марие, и, отбегши сласти, чистоты возжелела еси, отонудуже и с девами сподобилася еси внутрь чертога внити твоего Владыки, с сими насладитися достойно. Того убо прилежно моли, яко да многих грехов разрешение подаст и Своея жизни нас сподобит со Ангелы присно радоватися.
Песнь 7
Ирмос: В пещи Авраамстии отроцы персидстей, любовию благочестия паче, нежели пламенем опаляеми, взываху: благословен еси в храме славы Твоея, Господи.
Скорбную и тесную шествовавши стезю яве, добротою добродетелей уяснивши душу, Небесную достигла еси жизнь некончаемую, идеже Свет безконечный есть Христос.
Яже в мире поправши временная вся, ныне ликуеши со всеми воинствы Ангельскими, воспевающи: благословен еси в храме славы Твоея, Господи.
Коварства вражия и оружия оскудеша вся крепким постом и молитвою твоею, преподобная, и слезами, и ныне убо отгонятся и страстей настояния, Марие честная.
Богородичен: Неискусобрачно яже Бога безплотна порождши воистину и Дева пребывши поистинне, Твоею силою, Всечестная, отгнала еси страстей и демонов воинства.
Песнь 8
Ирмос: Руце распростер, Даниил львов зияния в рове затче: огненную же силу угасиша, добродетелию препоясавшеся, благочестия рачители отроцы, взывающе: благословите, вся дела Господня, Господа.
Весь сиянием добродетелей озаривши ум, Марие славная, Богу беседовавши, плоть бо истнивши постом многим и помыслом благочестивым, пела еси, радующися: благословите, вся дела Господня, Господа.
Креста знамением себе оградивши, Иорданския ногами немокренными твоими воды преплывши, Марие, верно и Небеснаго Христа, Телу и Крови Его, причащшися, — ныне отпущаеши рабу Твою, — рекла еси.
Священник Божественный Зосима, таинник благодати, быстрину яко виде тя Иорданскую, славная, прешедшу немокренными ногами, страхом и трепетом одержимь быв, радуяся, пояше: благословите, вся дела Господня, Господа.
Богородичен: Тобою, Пренескверная, тлю и скверну всю оттрясе, и облечеся, Владычице, в ризу безсмертну, и Тобою Твоему Сыну преподобная вопияше: благословите, вся дела Господня, Господа.
Песнь 9
Ирмос: Камень нерукосечный от несекомыя горы, Тебе, Дево, краеугольный отсечеся, Христос, совокупивый разстоящаяся естества, тем, веселящеся, Тя, Богородице, величаем.
Ныне нетленною и Божественною воистину пищею насыщаема и Светом наслаждающися мысленным и Невечерним в Небесных селех, идеже Ангельстии чини о нас Бога молят.
Славы текущия и тленныя же возгнушавшися, Марие, славу и жизнь наследовала еси блаженную. Христа моли о совершающих твою всесвятую память всегда.
Виждь мою скорбь, преподобная, и стенание сердца, виждь тесноту жизни моея, спаси мя от греха моего и душу мою ущедри твоими ходатайствы ко Господу.
Богородичен: Владычице Чистая Богородице, грешников спасение, приими мольбу сию, избави мя от грех моих, Твоему Сыну прибегающа, молитвами преподобныя Твоея.
Светилен
Образ покаяния нам дадеся, Марие, твоим бо теплым умилением возврати побеждение, Заступницу стяжавши Богородицу Марию, с Неюже о нас помолися.
Кондак, глас 3*
Блуда́ми пе́рвее преиспо́лнена вся́ческими,/ Христо́ва неве́ста днесь покая́нием яви́ся,/ а́нгельское жи́тельство подража́ющи,/ де́мона креста́ ору́жием погубля́ет.// Сего́ ра́ди Ца́рствия неве́ста яви́лася еси́, Мари́е пресла́вная.
Перевод: Будучи сначала объята всяческим блудом, сейчас ты явилась невестой Христовой через покаяние, подражая ангельской жизни и уничтожая демонов оружием креста. Поэтому ты стала невестой Царствия Небесного, Мария преславная.
Молитва 1‑я*
О, вели́кая Христо́ва уго́днице, преподо́бная Мари́е! На Небеси́ Престо́лу Бо́жию предстоя́щи, на земли́ же ду́хом любве́ с на́ми пребыва́ющи, име́ющи дерзнове́ние ко Го́споду, моли́ спасти́ рабы́ Его́, к тебе́ с любо́вию притека́ющия. Испроси́ нам у Великоми́лостиваго Влады́ки и Го́спода ве́ры непоро́чное соблюде́ние, градо́в и ве́сей на́ших утвержде́ние, от гла́да и па́губы избавле́ние, скорбя́щим – утеше́ние, неду́гующим – исцеле́ние, па́дшим – возста́ние, заблу́ждщим – укрепле́ние, в дела́х благи́х преспе́яние и благослове́ние, сирота́м и вдови́цам – заступле́ние и отше́дшим от сего́ жития́ – ве́чное упокое́ние, всем же нам в де́нь стра́шнаго Суда́ одесну́ю страны́ о́бщники бы́ти и блаже́нный глас Судии́ ми́ра услы́шати: прииди́те, благослове́ннии Отца́ Моего́, насле́дуйте угото́ванное вам Ца́рствие от сложе́ния ми́ра, и та́мо пребыва́ния во ве́ки получи́ти. Ами́нь.
Перевод: О, великая Христова угодница преподобная Мария! На Небесах Престолу Божию предстоя, на земле же духом любви с нами пребывая, имея дерзновение ко Господу, моли, спасти рабов Его, к тебе с любовью прибегающих. Испроси нам у Великого милостью Владыки и Господа веры непорочное соблюдение, городов и сёл наших утверждение, от голода и мора избавление, скорбящим – утешение, недужным – исцеление, падшим – восстание, заблудшим – укрепление, в делах добрых успех и благословение, сиротам и вдовам – защиту и отошедшим от жизни сей – вечное упокоение, всем же нам в день страшного Суда стать общниками стоящих с правой стороны и блаженный глас Судии мира услышать: «Придите, благословенные Отца Моего, наследуйте Царство, уготованное вам от сложения мира», – и пребывание там во веки получить. Аминь.
Молитва от блуда: как она помогает в борьбе со страстью
Как бы ни согрешил человек, Господь ждёт от него покаяния. Христос не осудил и отпустил приговорённую к смерти падшую женщину. Он лишь призвал её не возвращаться к греху (Ин.8:11). Святитель Феофан Затворник отмечает:
«Всякая нравственная проказа тотчас сходит, как только припадет кто к Господу с верой и покаянием… Во всякой непреодолимо являющейся страсти враг овладевает душой, но он тотчас отбежит, как только совершишь, с Божией помощью, поворот внутри» (Собрание творений).
Святые Отцы наставляют, что побороть блудную страсть возможно, лишь подчинив плоть душе и освятив своё естество спасительной Божественной благодатью. Необходимо уклоняться от соблазнов, укрощать тело постом и физическими трудами. Следует своевременно отсекать в зародыше нечистые помыслы, регулярно исповедоваться, причащаться и, конечно, молиться. Преподобный Иоанн Кассиан Римлянин учит:
«Одного телесного поста недостаточно для приобретения или сохранения чистоты, если не будут предшествовать сокрушение духа и постоянная молитва» («Писания»).
Приведём также наставление преподобного Ефрема Сирина:
«Если во время работы потревожит тебя дух блуда, не обленись простереть руки свои на молитву, и молитва веры противостанет за тебя» (Творения, том 1).
Искренняя горячая молитва соединяет человека со Всевышним, призывает Его благодать, освящает и преображает душу. Следует помнить, что для Бога важен настрой нашего сердца, вера и покаяние. А не автоматическое проговаривание священного текста. Это касается и тех случаев, когда читается молитва от блуда мужа.
Помощи для борьбы с блудом просят у Господа, Богородицы и святых. Традиционно покровителями страдающих от этой страсти почитаются преподобные Мария Египетская, Иоанн Многострадальный, Моисей Угрин, мученица Фомаида. Обращаться можно и к любому другому святому, в том числе своими словами. Например, некоторыми читается молитва Матронушке от блуда.
Молитва 2‑я
Аудио:
1:31
Свята́я и вели́кая уго́днице Христо́ва Мари́е, Ангелы удиви́вшая безприме́рным по́двигом свои́м! Мо́лим тя, блаже́нная, предстоя́ ны́не у Престо́ла Всесвяты́я Тро́ицы, умоли́ Го́спода, обре́тшая ве́лие дерзнове́ние пред Ним, да сподо́бит Он и нас подо́бно тебе́, пока́ятися в тмочи́сленных согреше́ниях на́ших, и да прости́т нас, и да наказа́в ны зде по Своему́ человеколю́бию, не погуби́т и нас в бу́дущем ве́це. Моли́, свята́я Мари́е, Пресвяту́ю твою́ Спору́чницу, укрепи́вшую тя в по́двизе твое́м тя́жцем, да укрепи́т о́на́ и нас, Всесвята́я, всеси́льною по́мощью Свое́ю, на сем земно́м терни́стом пути́, и я́ко ты, облобыза́в с ве́рою и любо́вию Всечестны́й Крест Христо́в, восприя́ла еси́ благода́ть Его́ Всеси́льную в борьбе́ со диа́волом, ми́ром и пло́тию и до́блестию разруши́ла еси́ вся ко́зни сатаны́, та́ко да сподо́бимся и мы по́мощию Животворя́щаго Дре́ва Креста́ Госпо́дня разруши́ти вся прегра́ды греха́ к достиже́нию го́рняго Ца́рствия, и удосто́ившись ве́чныя жи́зни, вку́пе с тобо́ю вы́ну воспева́ти Пресвяту́ю Тро́ицу во Еди́нем существе́, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Варианты икон
Для того чтобы помолиться может использоваться простая икона преподобной Марии Египетской, где она изображается на однотонном фоне с нимбом.
Помимо этого, распространены три варианта писания святой:
- образ в житии – сама святая стоит в центре, а по периметру в клеймах изображаются основные этапы жития (указанные ранее, чудеса в пустыне причастие и упокоение);
- икона святой Марии, где она пребывает в молитве Христу или Богородице;
- причащение и встреча со старцем Зосимой.
Старец Зосима был практически единственным человеком, с которым виделась святая. Именно он в начале подвижничества дал ей часть своей одежды прикрыть наготу и именно он принес причастие, когда Мария стала святой. Для того чтобы принять причастие, подвижница перешла по Иордану как по земле.
Молитва 3‑я
О, вели́кая Христо́ва уго́дница, преподо́бная ма́ти Мари́е! Услы́ши недосто́йную моли́тву нас, гре́шных (имена), изба́ви нас, преподо́бная ма́ти, от страсте́й, воюю́щих на ду́ши на́ша, от вся́кия печа́ли и находя́щия напа́сти, от внеза́пныя сме́рти и от вся́кого зла, в час же разлуче́ния души́ и те́ла отжени́, свята́я уго́дница, вся́кую лука́вую мы́сль и лука́вые бе́сы, я́ко да прии́мет ду́ши на́ша с ми́ром в ме́сто све́тло Христо́с, Госпо́дь Бог наш, я́ко от Него́ очище́ние грехо́в, и Той е́сть спасе́ние душ на́ших, Ему́же подоба́ет вся́кая сла́ва, че́сть и поклоне́ние со Отце́м и Святы́м Ду́хом, во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Краткое житие
Дни памяти 1/14 апреля, в Неделю 5‑ю Великого поста
Молодые годы провела в Александрии, утопая в разврате. Пристав к паломникам, едущим на поклонение святыням в Иерусалим, не была допущена в храм Воскресения Божественной силой. Покаявшись и горько оплакав свой грех, удалилась в пустыню, где пробыла одна в лишениях, посте и молитве почти 50 лет. Суровыми подвигами и покаянием прп. Мария совершенно искоренила в себе все греховные желания и соделала сердце свое чистым сосудом Святого Духа. Помощница в брани с блудом, наставница в целомудрии и воздержании, подательница покаянного чувства.
Минея. 1‑е апреля.
- Глас в Словаре.
- Акафист преподобной Марии Египетской.
- Канон преподобной Марии Египетской.
Значение преподобной Марии Египетской в православии
Марию Египетскую иногда путают с Марией Магдалиной, жившей на 5 столетий раньше. Мария Египетская была египтянкой, крещеной в христианство. В 12 лет она ушла из дома и стала блудницей. Ей нравились свободные отношения с мужчинами, вкусная еда, вино. На протяжении 17 лет Мария вела развратный образ жизни.
Однажды она от скуки решила примкнуть к группе христиан, направлявшихся в Иерусалим на празднование Воздвижения Креста Господня. Мария хотела войти вместе с другими христианами в церковь, но не смогла. Женщина поняла, что грехи тяжким камнем лежат на ее душе и не пускают помолиться.
В церковном притворе была икона Божьей Матери. К ней с покаянной молитвой воззвала блудница, после чего смогла войти в церковь и поклониться Кресту, на котором был распят Иисус Христос. На выходе она снова помолилась Богородице и услышала голос, указавший путь к спасению.
Охваченная раскаянием женщина отправилась в пустыню, расположенную за рекой Иордан. Там, в одиночестве, она провела почти полвека. Первые годы ее одолевали видения прошлой «веселой» жизни. С искушением Мария боролась, творя покаянные молитвы, преодолевая голод и жажду.
Спустя 20 лет Божественная благодать изменила ее душу и тело, но отшельница продолжала молить Господа о прощении грехов своих. Через 44 года после отшельничества в пустыне ей повстречался Зосима, иеромонах, удалившийся во время Великого поста из монастыря для уединенной молитвы и поста.
По его просьбе она поведала свою историю и попросила через год причастить ее на берегу реки Иордан. Зосима в Великий Четверг пришел к Иордану с просфорой и вином для причащения. На другом берегу реки он увидел Марию. Женщина заметила его и перешла реку, как по земной тверди.
После причащения она снова обратилась к Зосиме с просьбой через год прийти на то место, где он ее встретил в первый раз. Спустя год Зосима вернулся в пустынное место, где встретил святую, и увидел, что она мертва. Рядом с телом была надпись, в которой содержалась просьба похоронить здесь, в песках, и была указана дата смерти: 1 апреля, после причащения Божественных Даров.
Зосиме не под силу было выкопать в песке могилу, и он повелел оказавшемуся поблизости льву вырыть когтями могилу. Зверь подчинился и вырыл яму, в которой было погребено тело святой. Вернувшись в обитель, Зосима рассказал монастырской братии о великой подвижнице: ее греховной жизни и великом раскаянии.
Рассказ передавался в устной форме, пока в VII веке история о египетской подвижнице не была записана Софронием Иерусалимским. Жизнеописание святой является примером того, что не надо отчаиваться даже самым отъявленным грешникам. Никому не заказано получение милости Божьей, если раскаяние искреннее.
Христианское вероучение считает Марию образцом совершенного покаяния: она не перестала молить о прощении и после того, как ее сердце наполнилось Святым Духом. Православная церковь поминает святую 14 апреля (по новому стилю). В воскресенье пятой недели Великого поста в православных храмах читается житие Марии Египетской.