Последование Часов (1,3,6,9) в субботу (воспоминание всех святых и поминовение усопших). Для домашнего (келейного) совершения


Время Церкви: Часы

Приблизительное время чтения: 4 мин.

После Всенощного бдения в храмах читается первый час. Перед Литургией третий и шестой, а иногда и девятый. А еще есть «великие или царские часы». Что это за чинопоследования, и какое отношение они имеют к реальному времени?

Часы – это краткое богослужение. Существуют первый, третий, шестой и девятый часы. Их основу составляют псалмы (в каждом – по три), а также песнопения, связанные с днем недели, спамятью того или иного святого или иным праздником.

Само название часов связано с древними системами подсчета времени. В Античности и Средневековье сутки делились у разных народов на несколько частей. В традиции православного богослужения отражен так называемый римский счет:

«Сутки делились на часы неодинаковой протяженности; это были более или менее христианизированные старые римские часы. Час был примерно равен нашим трем: утреня (около полуночи), хвалины (3 часа пополуночи), час первый (6 часов утра), час третий (9 часов), час шестой (полдень), час девятый (15 часов), вечерня (18 часов), навечерие (21 час)» (Жак Ле Гофф. Цивилизация Средневекового Запада).

Заметим, что порядок богослужений связан с суточным кругом, и часы в идеале должны были совершаться в промежутках между службами. На практике же даже в монастыре невозможно сделать так, чтобы иноки постоянно были в храме, а потому часы постепенно стали примыкать к главным службам (Всенощному бдению и Литургии).

Но в самих текстах остались привязки ко времени суток или к новозаветным событиям.

Первый час посвящен «мыслям и чувствам верующих при наступлении утра» (М. Скаблланович «Толковый типикон»). Это чинопоследование появляется в палестинских монастырях не раньше IV века. Как и остальные часы, первый час состоит из псалмов (5, 89, 100), нескольких молитв и тропарей.

Гораздо раньше христиане стали выделять Третий, Шестой и Девятый часы, связанные с сошествием Святого Духа на апостолов, распятием и смертью Спасителя. Уже во II веке христиане читали в это время молитву «Отче наш», постепенно сформировалось и особое чинопоследование каждой из служб..

Тексты третьего часа (примерно 9 утра) тесно связана с воспоминанием о двух событиях Новозаветной истории – суде Пилата над Христом и сошествию Святого Духа на апостолов: «Общая тема 3-го часа — естественная в начале дня молитва о сохранении Праведности». Но сообразно двум воспоминаниям, связанным для христианина с этим часом, эта тема двоится: по «Учительному известию» Служебника, 3-й час воспоминает суд над Спасителем у Пилата с бичеванием и поруганием, имевший место именно между 9 и 12 ч. дня, и сошествие Св. Духа на

апостолов, последовавшее точно в этот час». (М. Скаблланович «Толковый типикон»).

Третий час также состоит из трех псалмов (16, 24, 50), нескольких тропарей и молитв.

Шестой час (примерно 12 дня) посвящен воспоминанию о распятии Христа. Такая привязка к страданиям Спасителя связана с со свидетельством Евангелия от Матфея: «От шестого же часа тьма была по всей земле до часа девятого; а около девятого часа возопил Иисус громким голосом: Или, Или! лама савахфани? то есть: Боже Мой, Боже Мой! для чего Ты Меня оставил?Некоторые из стоявших там, слыша это, говорили: Илию зовет Он». (Мф. 27, 45-47). Все три псалма (53, 54 и 90) описывают чувства праведников, находящихся в окружении врагов.

В современной приходской практике Русской Православной Церкви Третий и Шестой час обычно читают перед литургией (священник в это время совершает в алтаре проскомидию).

Довольно часто к ним примыкает и Девятый час (примерно 15 часов), который посвящен воспоминанию о смерти Спасителя на кресте. И эта привязка основывается на свидетельстве Евангелистов, например Матфея: «И тотчас побежал один из них, взял губку, наполнил уксусом и, наложив на трость, давал Ему пить; а другие говорили: постой, посмотрим, придет ли Илия спасти Его. Иисус же, опять возопив громким голосом, испустил дух. И вот, завеса в храме раздралась надвое, сверху донизу; и земля потряслась; и камни расселись»(Мф. 27, 47-51) . Три псалма (83, 84, 85) посвящены теме разлучения души от тела.

По уставу Церкви Девятый час совершается перед Вечерней, но во многих приходских храмах его опускают, или читают перед литургией, когда священнику не хватает времени для совершения проскомидии.

Эти четыре часа (1,3,6, и 9) читаются в храме круглый год, но в особых случаях Церковь использует и другие службы, которые тоже называются часами.

Во время Великого поста к обычным часам добавляются тексты кафизм ( Псалтырь разделена на 20 примерно равных частей для удобства использования за богослужением. Кафизмой называют одну из таких частей) великопостный тропари, молитва преподобного Ефрема Сирина «Господи и владыка живота моего» и чтение Ветхого Завета (паремии из книги пророка Исаии) на шестом часе. Такие расширенные часы называются «великопостными».

Нам осталось рассказать о Великих (царских) часах, которые совершаются три раза в год – накануне Рождества Христова и Богоявления Господня, а также в страстную пятницу. В них входят все обычные часы подряд (с 1 по 9), к которым добавляются чтения из Ветхого Завета, Евангелия и Апостола, а также особые тропари.

Название «царские» распространено только в России. Наша богослужебная традиция была взята из Византийской империи, На этих торжественных часах должен был присутствовать сам император. Византийские правители и русские цари оставляли все другие дела и спешили в храм. В память об этом и чтобы подчеркнуть особую торжественность этих богослужений на Руси, а затем и в России и стали пользоваться названием «царские часы».

Есть и еще один вид этого богослужения – Пасхальные часы, которые на Светлой седмице не только поются в храмах вместо обычных часов, но и заменяют для верующих утреннее и вечернее правило. Они очень короткие. Состоят из пасхального тропаря, песнопения «Воскресение Христово видевше», пасхального кондака и еще нескольких тропарей и молитв. Никаких псалмов, почти никакого чтения. Только радостные песнопения в честь Спасителя.

На анонсе миниатюра из средневекового Часослова.

Смотрите также:

Время церкви: что такое неделя и седмица

Полный домашний Часослов

Сла́ва в вы́шних Бо́гу, и на земли́ мир, в челове́цех благоволе́ние.

Го́споди, устне́ мои отве́рзеши, и уста́ моя́ возвестя́т хвалу́ Твою́.

Псало́м 62

Бо́же, Бо́же мой! К Тебе́ у́тренюю; возжада́ Тебе́ душа́ моя́, коль мно́жицею Тебе́ плоть моя́ в земли́ пу́сте, и непрохо́дне, и безво́дне! Та́ко во святе́м яви́хся Тебе́, ви́дети си́лу Твою́ и сла́ву Твою́: я́ко лу́чше ми́лость Твоя́ па́че живо́т. Устне́ мои́ похвали́те Тя; та́ко благословлю́ Тя в животе́ мое́м, о и́мени Твое́м воздежу́ ру́це мои́. Я́ко от ту́ка и ма́сти, да испо́лнится душа́ моя́, и устна́ма ра́дости восхва́лят Тя уста́ моя́. А́ще помина́х Тя на посте́ли мое́й, на у́тренних поуча́хся в Тя: я́ко был еси́ Помо́щник мой, и в кро́ве крилу́ Твое́ю возра́дуюся. Прильпе́ душа́ моя́ по Тебе́, мене́ же прия́т десни́ца Твоя́.

Сла́ва Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, и ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Аллилу́иа, аллилу́иа, аллилу́иа, сла́ва Тебе́, Бо́же. (3 раза)

Пе́сни Тро́ичны, глас 3

Тро́ице Единосу́щная и Неразде́льная, / Еди́нице Триипоста́сная и Соприсносу́щная, / Тебе́, я́ко Бо́гу, А́нгельскую песнь вопие́м: / Свят, Свят, Свят еси́, Бо́же наш, моли́твами Предте́чи Твоего́, поми́луй нас.

Слава Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху. Отца́ Безнача́льна, Сы́на Собезнача́льна, Ду́ха Соприсносу́щна, / Божество́ Еди́но, / херуви́мски славосло́вити дерза́юще, глаго́лем: / Свят, Свят, Свят еси́, Бо́же наш, моли́твами всех святы́х Твои́х, поми́луй нас.

И ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь. Напра́сно Судия́ прии́дет, и коего́ждо дея́ния обнажа́тся, / но стра́хом зове́м в полу́нощи: / Свят, Свят, Свят еси́, Бо́же наш, Богоро́дицею поми́луй нас.

Моли́тва ко Пресвято́й Тро́ице

От сна воста́в, благодарю́ Тя, Свята́я Тро́ице, яко, мно́гия ра́ди Твоея́ бла́гости и долготерпе́ния, не прогне́вался еси́ на мя, лени́ваго и гре́шнаго, ниже́ погуби́л мя еси́ со беззако́ньми мои́ми, но человеколю́бствовал еси́ обы́чно и, в неча́янии лежа́щаго, воздви́гл мя еси́, во е́же у́треневати и славосло́вити держа́ву Твою́. И ны́не просвети́ мои́ о́чи мы́сленныя, отве́рзи моя́ уста́ поуча́тися словесе́м Твои́м, и разуме́ти за́поведи Твоя́, и твори́ти во́лю Твою́, и пе́ти Тя во испове́дании серде́чнем, и воспева́ти всесвято́е и́мя Твое́, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Псалмы́ из Псалти́ри
(по одной Славе в день — совершается сидя) Пс.137-139 Если нет времени или возможности, то этот отдел псалмопения пропускается.

Стихословия перед чтением Псалтири:

Го́споди, поми́луй. (3 раза)

Сла́ва Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, и ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Псалти́рь

Псалом 137 Псало́м Дави́ду, Агге́а и заха́рии. 1 Испове́мся Тебе́, Го́споди, все́м се́рдцем мои́м, и пред а́нгелы воспою́ Тебе́, я́ко услы́шал еси́ вся́ глаго́лы у́ст мои́х: 2 поклоню́ся ко хра́му свято́му Твоему́ и испове́мся и́мени Твоему́ о ми́лости Твое́й и и́стине Твое́й, я́ко возвели́чил еси́ над все́м и́мя Твое́ свято́е. 3 В о́ньже а́ще де́нь призову́ Тя, ско́ро услы́ши мя́: умно́жиши мя́ в души́ мое́й си́лою Твое́ю. 4 Да испове́дятся Тебе́, Го́споди, вси́ ца́рие зе́мстии, я́ко услы́шаша вся́ глаго́лы у́ст Твои́х: 5 и да воспою́т в путе́х Госпо́дних, я́ко ве́лия сла́ва Госпо́дня: 6 я́ко высо́к Госпо́дь, и смире́нныя призира́ет, и высо́кая издале́ча ве́сть. 7 А́ще пойду́ посреде́ ско́рби, живи́ши мя́: на гне́в вра́г мои́х просте́рл еси́ ру́ку Твою́, и спасе́ мя десни́ца Твоя́. 8 Госпо́дь возда́ст за мя́: Го́споди, ми́лость Твоя́ во ве́к: де́л руку́ Твое́ю не пре́зри. Псалом 138 В коне́ц Дави́ду, псало́м заха́риин, в разсе́янии. 1 Го́споди, искуси́л мя́ еси́ и позна́л мя́ еси́: Ты́ позна́л еси́ седа́ние мое́ и воста́ние мое́. 2 Ты́ разуме́л еси́ помышле́ния моя́ издале́ча: 3 стезю́ мою́ и у́же мое́ Ты́ еси́ изсле́довал и вся́ пути́ моя́ прови́дел еси́. 4 Я́ко не́сть льсти́ в язы́це мое́м: се́, Го́споди, Ты́ позна́л еси́ 5 вся́ после́дняя и дре́вняя: Ты́ созда́л еси́ мя́ и положи́л еси́ на мне́ ру́ку Твою́. 6 Удиви́ся ра́зум Тво́й от мене́, утверди́ся, не возмогу́ к нему́. 7 Ка́мо пойду́ от Ду́ха твоего́? И от лица́ Твоего́ ка́мо бежу́? 8 А́ще взы́ду на небо, Ты́ та́мо еси́: а́ще сни́ду во а́д, та́мо еси́. 9 А́ще возму́ криле́ мои́ ра́но и вселю́ся в после́дних мо́ря, 10 и та́мо бо рука́ Твоя́ наста́вит мя́, и удержи́т мя́ десни́ца Твоя́. 11 И ре́х: еда́ тма́ попере́т мя́? И но́щь просвеще́ние в сла́дости мое́й. 12 Я́ко тма́ не помрачи́тся от Тебе́, и но́щь я́ко де́нь просвети́тся: я́ко тма́ ея́, та́ко и све́т ея́. 13 Я́ко Ты́ созда́л еси́ утро́бы моя́, восприя́л мя́ еси́ из чре́ва ма́тере моея́. 14 Испове́мся Тебе́, я́ко стра́шно удиви́лся еси́: чу́дна дела́ Твоя́, и душа́ моя́ зна́ет зело́. 15 Не утаи́ся ко́сть моя́ от Тебе́, ю́же сотвори́л еси́ в та́йне, и соста́в мо́й в преиспо́дних земли́. 16 Несоде́ланное мое́ ви́десте о́чи Твои́, и в кни́зе Твое́й вси́ напи́шутся: во дне́х сози́ждутся, и никто́же в ни́х. 17 Мне́ же зело́ че́стни бы́ша дру́зи Твои́, Бо́же, зело́ утверди́шася влады́чествия и́х: 18 изочту́ и́х, и па́че песка́ умно́жатся: воста́х, и еще́ е́смь с Тобо́ю. 19 А́ще избие́ши гре́шники, Бо́же: му́жие крове́й, уклони́теся от мене́. 20 Я́ко ревни́ви есте́ в помышле́ниих, прии́мут в суету́ гра́ды Твоя́. 21 Не ненави́дящыя ли Тя́, Го́споди, возненави́дех, и о вразе́х Твои́х иста́ях? 22 Соверше́нною не́навистию возненави́дех я́: во враги́ бы́ша ми́. 23 Искуси́ мя, Бо́же, и уве́ждь се́рдце мое́: истяжи́ мя и разуме́й стези́ моя́: 24 и ви́ждь, а́ще пу́ть беззако́ния во мне́, и наста́ви мя́ на пу́ть ве́чен. Псалом 139 1 В коне́ц, псало́м Дави́ду. 2 Изми́ мя, Го́споди, от челове́ка лука́ва, от му́жа непра́ведна изба́ви мя́: 3 и́же помы́слиша непра́вду в се́рдцы, ве́сь де́нь ополча́ху бра́ни: 4 изостри́ша язы́к сво́й я́ко змии́н: я́д а́спидов под устна́ми и́х. 5 Сохрани́ мя, Го́споди, из руки́ гре́шничи, от челове́к непра́ведных изми́ мя, и́же помы́слиша запя́ти стопы́ моя́. 6 Скры́ша го́рдии се́ть мне́ и у́жы, препя́ша се́ть нога́ма мои́ма: при стези́ собла́зны положи́ша ми́. 7 Ре́х Го́сподеви: Бо́г мо́й еси́ Ты́, внуши́, Го́споди, гла́с моле́ния моего́. 8 Го́споди, Го́споди, си́ло спасе́ния моего́, осени́л еси́ над главо́ю мое́ю в де́нь бра́ни. 9 Не преда́ждь мене́, Го́споди, от жела́ния моего́ гре́шнику: помы́слиша на мя́, не оста́ви мене́, да не когда́ вознесу́тся. 10 Глава́ окруже́ния и́х, тру́д усте́н и́х покры́ет я́. 11 Паду́т на ни́х у́глия о́гненная, низложи́ши я́ во страсте́х, и не постоя́т. 12 Му́ж язы́чен не испра́вится на земли́: му́жа непра́ведна зла́я уловя́т во истле́ние. 13 Позна́х, я́ко сотвори́т Госпо́дь су́д ни́щым и ме́сть убо́гим. 14 Оба́че пра́веднии испове́дятся и́мени Твоему́, и вселя́тся пра́вии с лице́м Твои́м.
По окончании стихословия псалмов:

Сла́ва Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, и ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Аллилу́иа, аллилу́иа, аллилу́иа, сла́ва Тебе́, Бо́же. (3 раза)

Моли́тва св. Мака́рия Вели́кого

К Тебе́, Влады́ко Человеколю́бче, от сна воста́в, прибега́ю, и на дела́ Твоя́ подвиза́юся милосе́рдием Твои́м, и молю́ся Тебе: помози́ ми на вся́кое вре́мя, во вся́кой ве́щи, и изба́ви мя от вся́кия мирски́я злы́я ве́щи и диа́вольскаго поспеше́ния, и спаси́ мя, и введи́ в Ца́рство Твое́ Ве́чное. Ты бо еси́ мой Сотвори́тель и вся́кому бла́гу Промы́сленник и Пода́тель, о Тебе́ же все упова́ние мое́, и Тебе́ сла́ву возсыла́ю, ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Чтение Евангелие (совершается сидя): (Лк.22:39-42,45-23:1).

Моли́тва перед чте́нием Ева́нгелия

Бо́же мой, просвети́ мя све́том богоразу́мия Твоего́ и отве́рзи мы́сленныя о́чи се́рдца моего́, во ева́нгельских Твои́х пропове́даний разуме́ние.

Ѿ Лукѝ

Глава 22 39 И изше́д и́де по обы́чаю в го́ру Елео́нскую: по Не́м же идо́ша ученицы́ Его́. 40 Бы́в же на ме́сте, рече́ и́м: моли́теся, да не вни́дете в напа́сть. 41 И Са́м отступи́ от ни́х я́ко верже́нием ка́мене, и покло́нь коле́на моля́шеся, 42 глаго́ля: О́тче, а́ще во́лиши мимонести́ ча́шу сию́ от Мене́: оба́че не Моя́ во́ля, но Твоя́ да бу́дет. 45 И воста́в от моли́твы [и] прише́д ко ученико́м, обре́те и́х спя́щих от печа́ли 46 и рече́ и́м: что́ спите́? Воста́вше моли́теся, да не вни́дете в напа́сть. 47 Еще́ же Ему́ глаго́лющу, се́ наро́д, и нарица́емый Иу́да, еди́н от обоюна́десяте, идя́ше пред ни́ми, и приступи́ ко Иису́сови целова́ти Его́. Сие́ бо бе́ зна́мение да́л и́м: Его́же а́ще лобжу́, То́й е́сть. 48 Иису́с же рече́ ему́: Иу́до, лобза́нием ли Сы́на Челове́ческаго предае́ши? 49 Ви́девше же, и́же бе́ху с Ни́м, быва́емое, ре́ша Ему́: Го́споди, а́ще уда́рим ноже́м? 50 И уда́ри еди́н не́кий от ни́х архиере́ова раба́, и уре́за ему́ у́хо десно́е. 51 Отвеща́в же Иису́с рече́: оста́вите до сего́. И косну́вся у́ха его́, исцели́ его́. 52 Рече́ же Иису́с ко прише́дшым На́нь архиере́ом и воево́дам церко́вным и ста́рцем: я́ко на разбо́йника ли изыдо́сте со ору́жием и дреко́льми я́ти Мя́? 53 По вся́ дни́ су́щу Ми́ с ва́ми в це́ркви, не простро́сте руки́ на Мя́: но се́ е́сть ва́ша годи́на и о́бласть те́мная. 54 Е́мше же Его́ ведо́ша, и введо́ша Его́ во дво́р архиере́ов. Пе́тр же восле́д идя́ше издале́ча. 55 Возгне́щшым же о́гнь посреде́ двора́ и вку́пе седя́щым и́м, седя́ше Пе́тр посреде́ и́х. 56 Узре́вши же его́ рабы́ня не́кая седя́ща при све́те, и воззре́вши на́нь, рече́: и се́й с Ни́м бе́. 57 О́н же отве́ржеся Его́, глаго́ля: же́но, не зна́ю Его́. 58 И пома́ле други́й ви́дев его́, рече́: и ты́ от ни́х еси́. Пе́тр же рече́: челове́че, не́смь. 59 И мимоше́дшу я́ко часу́ еди́ному, и́н не́кий крепля́шеся глаго́ля: вои́стинну и се́й с Ни́м бе́: и́бо Галиле́анин е́сть. 60 Рече́ же Пе́тр: челове́че, не ве́м, е́же глаго́леши. И а́бие, еще́ глаго́лющу ему́, возгласи́ пе́тель. 61 И обра́щься Госпо́дь воззре́ на Петра́: и помяну́ Пе́тр сло́во Госпо́дне, я́коже рече́ ему́, я́ко пре́жде да́же пе́тель не возгласи́т, отве́ржешися Мене́ трикра́ты. 62 И изше́д во́н, пла́кася го́рько. 63 И му́жие держа́щии Иису́са руга́хуся Ему́, бию́ще: 64 и закры́вше Его́, бия́ху Его́ по лицу́, и вопроша́ху Его́, глаго́люще: прорцы́, кто́ е́сть ударе́й Тя́? 65 И и́на мно́га ху́ляще глаго́лаху На́нь. 66 И я́ко бы́сть де́нь, собра́шася ста́рцы людсти́и и архиере́е и кни́жницы, и ведо́ша Его́ на со́нм сво́й, 67 глаго́люще: а́ще Ты́ еси́ Христо́с? Рцы́ на́м. Рече́ же и́м: а́ще ва́м реку́, не и́мете ве́ры: 68 а́ще же и вопрошу́ [вы́], не отвеща́ете Ми́, ни отпустите́: 69 отсе́ле бу́дет Сы́н Челове́ческий седя́й одесну́ю си́лы Бо́жия. 70 Ре́ша же вси́: Ты́ ли у́бо еси́ Сы́н Бо́жий? О́н же к ни́м рече́: вы́ глаго́лете, я́ко А́з е́смь. 71 Они́ же ре́ша: что́ еще́ тре́буем свиде́телства? Са́ми бо слы́шахом от у́ст Его́. Глава 23 1 И воста́вше все́ мно́жество и́х, ведо́ша Его́ к Пила́ту.
По окончании Чтения:

Псало́м 50

Поми́луй мя, Бо́же, по вели́цей ми́лости Твое́й, и, по мно́жеству щедро́т Твои́х, очи́сти беззако́ние мое́. Наипа́че омы́й мя от беззако́ния моего́ и от греха́ моего́ очи́сти мя; я́ко беззако́ние мое́ аз зна́ю и грех мой предо мно́ю есть вы́ну. Тебе́, Еди́ному, согреши́х и лука́вое пред Тобо́ю сотвори́х; я́ко да оправди́шися во словесе́х Твои́х и победи́ши, внегда́ суди́ти Ти. Се бо, в беззако́ниих зача́т есмь, и во гресе́х роди́ мя ма́ти моя́. Се бо, и́стину возлюби́л еси́, безве́стная и та́йная прему́дрости Твоея́ яви́л ми еси́. Окропи́ши мя иссо́пом — и очи́щуся; омы́еши мя — и па́че сне́га убелю́ся. Слу́ху моему́ да́си ра́дость и весе́лие: возра́дуются ко́сти смире́нныя. Отврати́ лице́ Твое́ от грех мои́х и вся беззако́ния моя́ очи́сти. Се́рдце чи́сто сози́жди во мне, Бо́же, и дух прав обнови́ во утро́бе мое́й. Не отве́ржи мене́ от лица́ Твоего́ и Ду́ха Твоего́ Свята́го не отыми́ от мене́. Возда́ждь ми ра́дость спасе́ния Твоего́ и Ду́хом Влады́чним утверди́ мя. Научу́ беззако́нныя путе́м Твои́м, и нечести́вии к Тебе́ обратя́тся. Изба́ви мя от крове́й, Бо́же, Бо́же спасе́ния моего́; возра́дуется язы́к мой пра́вде Твое́й. Го́споди, устне́ мои́ отве́рзеши, и уста́ моя́ возвестя́т хвалу́ Твою́. Я́ко а́ще бы восхоте́л еси́ же́ртвы, дал бых у́бо: всесожже́ния не благоволи́ши. Же́ртва Бо́гу — дух сокруше́н; се́рдце сокруше́нно и смире́нно Бог не уничижи́т. Ублажи́, Го́споди, благоволе́нием Твои́м Сио́на, и да сози́ждутся сте́ны Иерусали́мския. Тогда́ благоволи́ши же́ртву пра́вды, возноше́ние и всесожега́емая; тогда́ возложа́т на oлта́рь Твой тельцы́.

Библе́йские пе́сни

Песня 2

На 12: Вонми́, не́бо, и возглаго́лю, и да слы́шит земля́ глаго́лы уст мои́х. Припев: Пра́веден еси́, Го́споди, сла́ва Тебе́! Бог, и́стинна дела́ Его́, и вси путие́ Его́ — суд. Припев: Пра́веден еси́, Го́споди, сла́ва Тебе́! На 10: Бог ве́рен, и несть непра́вды в Нем; пра́веден и преподо́бен Госпо́дь. Припев: Пра́веден еси́, Го́споди, сла́ва Тебе́! Помяни́те дни ве́чныя, разуме́йте ле́та ро́да родо́в. Припев: Пра́веден еси́, Го́споди, сла́ва Тебе́! На 8: Я́ко су́дит Госпо́дь лю́дем Свои́м, и о рабе́х Своих умоле́н бу́дет. Припев: Пра́веден еси́, Го́споди, сла́ва Тебе́! Ви́де бо я разсла́блены, и иста́явша во вре́мя, и изнемо́гша. Припев: Пра́веден еси́, Го́споди, сла́ва Тебе́! На 6: Возвесели́теся, небеса́, ку́пно с Ним, и да покло́нятся Ему вси а́нгели Бо́жии. Припев: Пра́веден еси́, Го́споди, сла́ва Тебе́! Возвесели́теся, язы́цы, с людьми́ Его́, и да укрепя́тся Ему́ вси сы́нове Бо́жии. Припев: Пра́веден еси́, Го́споди, сла́ва Тебе́! На 4: Я́ко кровь сыно́в Свои́х отмща́ет и отмсти́т, и возда́ст месть враго́м, и ненави́дящим Его́ возда́ст. Припев: Пра́веден еси́, Го́споди, сла́ва Тебе́! И очи́стит Госпо́дь зе́млю люде́й Свои́х. Сла́ва Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху. И ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Песня 8

На 12: Благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода. Припев: Го́спода по́йте, дела, и превозноси́те Его́ во ве́ки. Благослови́те, а́нгели Госпо́дни, небеса́ Госпо́дня, Го́спода. Припев: Го́спода по́йте, дела, и превозноси́те Его́ во ве́ки. На 10: Благослови́те, во́ды вся, я́же превыше небе́с, вся си́лы Госпо́дни, Го́спода. Припев: Го́спода по́йте, дела, и превозноси́те Его́ во ве́ки. Благослови́те, со́лнце и ме́сяц, зве́зды небе́сныя, Го́спода. Припев: Го́спода по́йте, дела, и превозноси́те Его́ во ве́ки. На 8: Благослови́те, вся пти́цы небе́сныя, зве́рие и вси ско́ти, Го́спода. Припев: Го́спода по́йте, дела, и превозноси́те Его́ во ве́ки. Благослови́те, сы́нове челове́честии, да благослови́т Израиль, Го́спода. Припев: Го́спода по́йте, дела, и превозноси́те Его́ во ве́ки. На 6: Благослови́те, свяще́нницы Госпо́дни, раби́ Госпо́дни, Го́спода. Припев: Го́спода по́йте, дела, и превозноси́те Его́ во ве́ки. Благослови́те, ду́си и ду́ши пра́ведных, преподо́бнии и смире́ннии се́рдцем, Го́спода. Припев: Го́спода по́йте, дела, и превозноси́те Его́ во ве́ки. На 4: Благослови́те, Ана́ния, Аза́рия, Мисаи́л, Го́спода. Припев: Го́спода по́йте, дела, и превозноси́те Его́ во ве́ки. Благослови́те, апо́столи, проро́цы и му́ченицы Госпо́дни, Го́спода. Благослови́м Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, Го́спода. И ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Песня 9

Пресвято́й Богоро́дицы

Вели́чит душа́ Моя Го́спода, и возра́довася дух Мой о Бо́зе Спа́се Мое́м. Припев: Богоро́дицу и Ма́терь Све́та в пе́снех велича́ем. Я́ко призре́ на смире́ние Ра́бы Своея́, се бо, от ны́не ублажа́т Мя вси ро́ди. Припев: Богоро́дицу и Ма́терь Све́та в пе́снех велича́ем. Я́ко сотвори́ Мне вели́чие Си́льный, и свя́то и́мя Его́, и ми́лость Его́ в ро́ды родо́в боя́щимся Его́. Припев: Богоро́дицу и Ма́терь Све́та в пе́снех велича́ем. Сотвори́ держа́ву мы́шцею Свое́ю, расточи́ го́рдыя мы́слию се́рдца их. Припев: Богоро́дицу и Ма́терь Све́та в пе́снех велича́ем. Низложи́ си́льныя со престо́л и вознесе́ смире́нныя, а́лчущия испо́лни благ и богатя́щияся отпусти́ тщи. Припев: Богоро́дицу и Ма́терь Све́та в пе́снех велича́ем. Восприя́т Изра́иля, о́трока Своего́, помяну́ти милости, я́коже глаго́ла ко отце́м на́шим, Авраа́му и се́мени его, да́же до ве́ка. Припев: Богоро́дицу и Ма́терь Све́та в пе́снех велича́ем.

Св. Заха́рии

На 12: Благослове́н Госпо́дь Бог Изра́илев, я́ко посети́ и сотвори́ избавле́ние лю́дем Свои́м. Припев: Хва́лим, благослови́м, покланя́емся Го́сподеви, пою́ще и превознося́ще во вся ве́ки. И воздви́же рог спасе́ния нам в дому́ Дави́дове, о́трока Своего́. Припев: Хва́лим, благослови́м, покланя́емся Го́сподеви, пою́ще и превознося́ще во вся ве́ки. На 10: Я́коже глаго́ла усты́ святы́х, су́щих от ве́ка проро́к Его́: спа́сение от враг на́ших и из руки́ всех, ненави́дящих нас. Припев: Хва́лим, благослови́м, покланя́емся Го́сподеви, пою́ще и превознося́ще во вся ве́ки. Сотвори́ти ми́лость со отцы́ на́шими и помяну́ти заве́т святы́й Свой. Припев: Хва́лим, благослови́м, покланя́емся Го́сподеви, пою́ще и превознося́ще во вся ве́ки. На 8: Кля́тву, е́юже кля́тся ко Авраа́му, отцу́ на́шему, да́ти нам без стра́ха, из руки́ враг на́ших изба́вльшимся. Припев: Хва́лим, благослови́м, покланя́емся Го́сподеви, пою́ще и превознося́ще во вся ве́ки. Служи́ти Ему́ преподо́бием и пра́вдою пред Ним вся дни живота́ на́шего. Припев: Хва́лим, благослови́м, покланя́емся Го́сподеви, пою́ще и превознося́ще во вся ве́ки. На 6: И ты, отроча́, проро́к Вы́шняго нарече́шися, преды́деши бо пред лице́м Госпо́дним, угото́вати пути́ Его́. Припев: Хва́лим, благослови́м, покланя́емся Го́сподеви, пою́ще и превознося́ще во вся ве́ки. Да́ти ра́зум спасе́ния лю́дем Его́ во оставле́ние грех их, милосе́рдия ра́ди ми́лости Бо́га на́шего. Припев: Хва́лим, благослови́м, покланя́емся Го́сподеви, пою́ще и превознося́ще во вся ве́ки. На 4: В ни́хже посети́ нас Восто́к с высоты́, яви́тися во тьме и се́ни сме́ртней седя́щим. Припев: Хва́лим, благослови́м, покланя́емся Го́сподеви, пою́ще и превознося́ще во вся ве́ки. Напра́вити но́ги на́ша на путь ми́рен. Сла́ва Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху. И ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Моли́тва по оконча́нии Библе́йских пе́сней

Бо́же, Бо́же наш, у́мныя и слове́сныя соста́вивый си́лы Твое́ю во́лею! Молю́ Тя: приими́ мое́, по си́ле, славосло́вие, со все́ми созда́нии Твои́ми, и бога́тыми Твоея́ бла́гости возда́ждь дарова́ньми. Я́ко Тебе́ преклоня́ется вся́кое коле́но небе́сных, и земны́х, и преиспо́дних, и вся́кое дыха́ние и созда́ние пое́т непостижи́мую Твою́ сла́ву: Еди́н бо еси́ Бог, И́стинный и Многоми́лостивый.

Псало́м 148

Хвали́те Го́спода с небе́с, хвали́те Его́ в вы́шних. Хвали́те Его́, вси ангели Его́, хвали́те Его́, вся си́лы Его́. Хвали́те Его́, со́лнце и луна́, хвали́те Его́, вся зве́зды и свет. Хвали́те Его́, Небеса́ небе́с и вода́, я́же превы́ше небе́с. Да восхва́лят и́мя Госпо́дне: я́ко Той рече́ — и бы́ша, Той повеле́ — и созда́шася. Поста́ви я в век и в век ве́ка, повеле́ние положи́ — и не ми́мо и́дет. Хвали́те Го́спода от земли́: ца́рие зе́мстии и вси лю́дие, кня́зи и вси судии́ зе́мстии, ю́ноши и де́вы, ста́рцы с ю́нотами да восхва́лят и́мя Госпо́дне, я́ко вознесе́ся и́мя Того́ Еди́наго, испове́дание Его́ на земли́ и на небеси́.

Псало́м 149

Воспо́йте Го́сподеви песнь но́ву: хвале́ние Его в це́ркви преподо́бных. Восхва́лятся преподо́бнии во сла́ве и возра́дуются на ло́жах свои́х. Возноше́ния Бо́жия в горта́ни их, и мечи́ обою́ду остры́ в рука́х их, сотвори́ти отмще́ние во язы́цех, обличе́ния в лю́дех, связа́ти цари́ их пу́ты и сла́вныя их ручны́ми око́вы желе́зными, сотвори́ти в них суд напи́сан. Сла́ва сия́ бу́дет всем преподо́бным Его́.

Псало́м 150

Хвали́те Бо́га во святы́х Его́, хвали́те Его́ во утверже́нии си́лы Его́. Хвали́те Его́ на си́лах Его́, хвали́те Его́ по мно́жеству вели́чествия Его́. Хвали́те Его́ во гла́се тру́бнем, хвали́те Его́ во псалти́ри и гу́слех. Хвали́те Его́ в тимпа́не и ли́це, хвали́те Его́ во стру́нах и орга́не. Хвали́те Его́ в кимва́лех доброгла́сных, хвали́те Его́ в кимва́лех восклица́ния. Вся́кое дыха́ние да хва́лит Го́спода.

Славосло́вие у́треннее

Сла́ва в вы́шних Бо́гу, и на земли́ мир, в челове́цех благоволе́ние. Хвалю́ Тя, благословлю́ Тя, кла́няюся Тебе, славосло́влю Тя, благодарю́ Тя, вели́кия ра́ди сла́вы Твоея́. Го́споди Царю́ Небе́сный, Боже О́тче Вседержи́телю, Го́споди Сы́не Единоро́дный, Иису́се Христе́, и Святы́й Ду́ше! Го́споди Бо́же, А́гнче Бо́жий, Сы́не Оте́чь, взе́мляй грех ми́ра, поми́луй мя. Взе́мляй грехи́ ми́ра, приими́ моли́тву мою́; Седя́й одесну́ю Отца́, поми́луй мя. Я́ко Ты еси́ Еди́н Свят, Ты еси́ Еди́н Госпо́дь, Иису́с Христо́с, во сла́ву Бо́га Отца́, ами́нь.

На всяк день благословлю́ Тя, и восхвалю́ и́мя Твое́ во ве́ки и в век ве́ка.

Го́споди, прибе́жище был еси́ нам в род и род. Аз рех: Го́споди, поми́луй мя, исцели́ ду́шу мою́, я́ко согреши́х Тебе́. Го́споди, к Тебе́ прибего́х, научи́ мя твори́ти во́лю Твою́, я́ко Ты еси́ Бог мой. Я́ко у Тебе́ исто́чник живота́, во све́те Твое́м у́зрим свет. Проба́ви ми́лость Твою́ ве́дущим Тя.

Сподо́би, Го́споди, в день сей без греха́ сохрани́тися мне. Благослове́н еси́, Го́споди Бо́же оте́ц на́ших, и хва́льно, и просла́влено и́мя Твое́ во ве́ки, ами́нь.

Бу́ди, Го́споди, ми́лость Твоя́ на мя, я́коже упова́ю на Тя. Благослове́н еси́, Го́споди, научи́ мя оправда́нием Твои́м. Благослове́н еси́, Влады́ко, вразуми́ мя оправда́нием Твои́м. Благослове́н еси́, Святы́й, просвети́ мя оправда́нии Твои́ми.

Го́споди, ми́лость Твоя́ во век, дел руку́ Твое́ю не пре́зри: Тебе́ подоба́ет хвала́, Тебе́ подоба́ет пе́ние, Тебе́ сла́ва подоба́ет, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в, ами́нь.

Моли́тва к А́нгелу Храни́телю

Святы́й А́нгеле, предстоя́й окая́нной мое́й души́ и стра́стной мое́й жи́зни! Не оста́ви мене́, гре́шнаго, ниже́ отступи́ от мене́ за невоздержа́ние мое́. Не даждь ме́ста лука́вому де́мону облада́ти мно́ю, наси́льством сме́ртнаго сего́ телесе́. Укрепи́ бе́дствующую и худу́ю мою́ ру́ку и на́стави мя на путь спасе́ния. Ей, святы́й А́нгеле Бо́жий, храни́телю и покрови́телю окая́нныя моея́ души́ и те́ла! Вся мне прости́, ели́кими тя оскорби́х во вся дни живота́ моего́, и а́ще что согреши́х в преше́дшую нощь сию́. Покры́й мя в настоя́щий день и сохрани́ мя от вся́каго искуше́ния проти́внаго, да ни в ко́ем гресе́ прогне́ваю Бо́га, и моли́ся за мя ко Го́споду: да утверди́т мя в стра́се Свое́м и досто́йна пока́жет мя раба́ Своея́ бла́гости. Ами́нь.

Моли́тва к свято́му, имя кото́рого но́сишь

Моли́ Бо́га о мне́, святы́й уго́дниче Бо́жий (имярек), я́ко аз усе́рдно к тебе́ прибега́ю, ско́рому помо́щнику и моли́твеннику о душе́ мое́й.
Помя́нник
Помяни́, Го́споди Иисусе Христе́, Бо́же на́ш, ми́лости и щедро́ты Твоя́, от ве́ка сущия, и́хже ра́ди и вочелове́чился еси́, и распя́тие, и сме́рть, спасе́ния ра́ди пра́во в Тя́ ве́рующих, претерпе́ти изво́лил еси́; и воскре́с из ме́ртвых, возне́слся еси́ на небеса́ и седи́ши одесную Бо́га Отца́, и призира́еши на смире́нныя мольбы́ все́м се́рдцем призыва́ющих Тя́. Приклони́ ухо Твое́ и услы́ши смире́нное моле́ние мене́, непотре́бнаго раба́ Твоего́, в воню́ благоуха́ния духо́внаго, Тебе́ за вся́ лю́ди Твоя́ принося́щаго.

И, в пе́рвых, помяни́ Це́рковь Твою́ Святую Собо́рную и Апо́стольскую, ю́же снабде́л еси́ Честно́ю Твое́ю Кро́вию, и утверди́, и укрепи́, и разшири́, умно́жи, умири́ и непреобори́му а́довыми враты́ во ве́ки сохрани́; раздира́ния Церкве́й утиши́, шата́ния язы́ческая угаси́, и ересе́й воста́ния ско́ро разори́ и искорени́, и в ничто́же си́лою Свята́го Твоего́ Духа обрати́. (Поклон)

Спаси́, Го́споди, и поми́луй богохрани́мую страну на́шу, вла́сти и во́инство ея́, да ти́хое и безмо́лвное житие́ поживе́м, во вся́ком благоче́стии и чистоте́. (Поклон)

Спаси́, Го́споди, и поми́луй Святе́йшаго Патриа́рха Кирилла, преосвяще́нныя митрополи́ты, архиепи́скопы и епи́скопы правосла́вныя, иере́и же и диа́коны, и ве́сь при́чет церко́вный, я́же поста́вил еси́ па́сти слове́сное Твое́ ста́до, и моли́твами и́х поми́луй и спаси́ мя́, гре́шнаго. (Поклон)

Спаси́, Го́споди, и поми́луй отца́ моего́ духо́внаго (имярек), и святы́ми его́ моли́твами прости́ моя́ согреше́ния. (Поклон)

Спаси́, Го́споди, и поми́луй роди́телей мои́х (имярек), бра́тию и сестры́, и сро́дники моя́ по пло́ти, и вся́ бли́жняя ро́да моего́, и дру́ги (имярек), и да́руй и́м ми́рная Твоя́ и преми́рная блага́я. (Поклон)

Спаси́, Го́споди, и поми́луй ста́рцы и ю́ныя, ни́щия и сироты́, и вдови́цы, и сущия в боле́зни и в печа́лех, беда́х же и ско́рбех, обстоя́ниих и плене́ниих, темни́цах же и заточе́ниих, изря́днее же — в гоне́ниих, Тебе́ ра́ди и ве́ры правосла́вныя, от язы́к безбо́жных, от отступник и от еретико́в сущия рабы́ Твоя́, и помяни́ их, посети́, укрепи́, уте́ши и вско́ре, си́лою Твое́ю, осла́бу, свобо́ду и изба́ву и́м пода́ждь. (Поклон)

Спаси́, Го́споди, и поми́луй по́сланныя в службу, путеше́ствующия и вся́ правосла́вныя христиа́ны. (Поклон)

Спаси́, Го́споди, и поми́луй, и́хже а́з безумием мои́м соблазни́х и от пути́ спаси́тельнаго отврати́х, к де́лом злы́м и неподо́бным приведо́х; Боже́ственным Твои́м Про́мыслом к пути́ спасе́ния па́ки возврати́. (Поклон)

Отступи́вшия от правосла́вныя ве́ры и поги́бельными ересьми́ ослепле́нныя, све́том Твоего́ позна́ния просвети́ и Святе́й Твое́й Апо́стольстей Собо́рней Це́ркви причти́. (Поклон)
Моли́тва, во вре́мя распростране́ния вредоно́сного пове́трия чтомая
Го́споди Бо́же наш, не вни́ди в суд с рабы́ Твои́ми, и огради́ нас от губи́тельнаго пове́трия, на ны дви́жимаго. Пощади́ нас, смире́нных и недосто́йных рабо́в Твои́х, в покая́нии, с те́плою ве́рою и сокруше́нием серде́чным к Тебе́, милосе́рдному и благопремени́тельному Бо́гу на́шему, припа́дающих и на ми́лость Твою́ упова́ющих. Твое́ бо есть, е́же ми́ловати и спаса́ти ны, Бо́же наш, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́. Ами́нь.

Здесь вы можете добавить сугубые молитвы на потребу своей души

Досто́йно есть я́ко вои́стину блажи́ти Тя, Богоро́дицу, Присноблаже́нную и Пренепоро́чную, и Ма́терь Бо́га на́шего. Честне́йшую херуви́м и сла́внейшую без сравне́ния серафи́м, без истле́ния Бо́га Сло́ва ро́ждшую, су́щую Богоро́дицу, Тя велича́ем.

Сла́ва Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, и ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Го́споди, поми́луй. (3 раза)

Го́споди Иису́се Христе́, Сы́не Бо́жий, моли́твами Пречи́стыя Твоея́ Ма́тере, преподо́бных и богоно́сных оте́ц на́ших и всех святы́х, поми́луй и спаси́ мя, я́ко Благ и Человеколю́бец. Ами́нь.

Последовательность проведения Божественной Литургии

Таинство причастия в православии называется Евхаристией, богослужение, на котором совершается Причастие, и есть Литургия. Это слово на греческом языке состоит из двух составляющих, первая означает общественная, произошла от части слова «литос», вторая — «эргос» в переводе означает служба.

Литургия, как правило, совершается до обеда и состоит из трех частей:

  • Проскомидии;
  • Литургии оглашенных;
  • Литургии верных.

Истоки великого служения начались в раннем христианстве, изменения произошли в самой церкви, но неизменными остались как основа, так и символика.


Предметы для проведения Литургии

Богослужения, во время которых совершается Евхаристия, проходят практически ежедневно, исключение составляют некоторые дни во время Поста Великого, Рождественского, в среду и пятницу недели, предшествующей Пасхальному воздержанию и несколько дней, о них можно узнать в расписании храма.

Во время великого богослужения вспоминается жизнь Спасителя, начиная от Благовещения до Его Воскрешения.

Проскомидия

Во время чтения заздравной и заупокойной молитвы двери алтаря закрыты, за ними иерей готовит хлеб и виноградное вино для Евхаристии.

Когда Великие Дары готовы, читается Третий и Шестой час, вспоминая все пророчества из Старого завета о рождении Мессии и само Рождество Иисуса. Во время Проскомидии вспоминаются ушедшие к Богу Святые, пророки и апостолы.

Литургия оглашенных

Необычность названия этого богослужения исходит из того, что к нему допускались не только люди, принявшие православие через Крещение, но и те, кто готовится это сделать, оглашенные. Это часть Божественного служения призвана подготовить присутствующих к принятию Святых Даров.

Антифонное пение начинает вторую часть службы пением «Единородный сын», далее священники выносят евангелие, после чего продолжаются пения, прокимен и начинается проповедь.


Литургия оглашенных

Хор поет «Аллилуйя» и стихи из Псалтыря, после чего снова читается проповедь, которую завершает ектения — молитвенное прошение. В этой части служение отличается от остальных двух тем, что на каждый стих звучит «Аминь» или «Господи, помилуй», после чего верующие накладывают на себя крестное знамение.

На заметку! Ранее оглашенные покидали храм, в настоящее время они остаются на месте, но только, как наблюдатели, а не участники.

Литургия верных

Херувимская песня звучит перед Великим ходом, открывающим третью часть Божественной Литургии. Открыв Царские Ворота алтаря, диакон, читая псалом 50, делает обход:

  • престола;
  • алтаря;
  • иконостаса;
  • священника;
  • прихожан.

Святые дары переносятся на престол, после чего Царские врата закрываются и читают «Символ веры».

Анафора, читаемая далее, является основной частью Литургии. Это евхаристическая молитва, в которой вспоминается Тайная вечеря, призывается Дух Святой и звучит ходатайственное прошение за живущих и ушедших в Небеса. Во время анафоры происходит божественное превращение хлеба и вина в Святые Дары — Тело Господнее и Его Кровь.


Анафора представляет собой евхаристическую молитву, читаемую священником

Причащение начинается после прочтения Господней молитвы «Отче наш». Христиане перед принятием Причастия три дня должны проводить в посте. Божественная Литургия является символом воспроизведения жизни Спасителя на земле, каждое действие великого богослужения имеет свое значение.

После Евхаристии диаконом произносится краткая ектения с благодарением Всевышнего за Причастие, после чего отпускают прихожан с миром по домам.

Рейтинг
( 1 оценка, среднее 5 из 5 )
Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Для любых предложений по сайту: [email protected]