Тропарь, кондак, величание и молитва преподобному Серафиму Вырицкому


Величание – что это?

Что такое величание Богородицы или святого? Термин «величание» происходит от слова «величать», то есть возвеличивать, воспевать, прославлять, воздавать хвалу. В Православии величанием называют краткое торжественное молитвенное песнопение, которым прославляют Господа, Божью Матерь, ангела или святого. Также существуют аналогичные песнопения в честь христианских праздников.


Пресвятая Богородица (византийская мозаика)

Мученику

Тропарь, глас 4-й

Му́ченик Твой, Го́споди, (имярек

), во страда́нии свое́м вене́ц прия́т нетле́нный от Тебе́, Бо́га на́шего; име́яй бо кре́пость Твою́, мучи́телей низложи́, сокруши́ и де́монов немощны́я де́рзости. Того моли́твами спаси ду́ши на́ша.

Кондак, глас 2-й

Звезда́ све́тлая яви́лся еси́ непреле́стная ми́рови, Со́лнца Христа́ возвеща́я заря́ми твои́ми, страстоте́рпче (имярек

), и пре́лесть погаси́л еси́ всю, нам же подае́ши свет, моля́ся непреста́нно о всех нас.

Величание

Велича́ем тя, страстоте́рпче святы́й (имярек

), и чтим честна́я страда́ния твоя́, я́же за Христа́ претерпе́л еси́.

Особенности жанра величания

Произведения данного жанра церковной гимнографии, как правило, начинаются со слова «Величаем». Другое начало имеют лишь общее величание Богородице и величание преподобному (святому монаху). В последнем случае песнопение начинается словом «Ублажаем». Далее поэтическим языком объясняется, за что священная личность почитается православными христианами. Также упоминаются её главные духовные «заслуги».

Существуют общеупотребительные устоявшиеся тексты величаний для различных категорий почитаемых в христианстве личностей. Например, величания ангелам, пророкам, апостолам, святителям, мученикам и т.д. В честь Господа, Богородицы, а также наиболее известных святых бывает и по нескольку вариантов величаний. Обычно они незначительно отличаются от стандартных.

Небесным силам бесплотным

Тропарь, глас 4-й

Небе́сных во́инств Архистрати́зи, мо́лим вас при́сно мы недосто́йнии, да ва́шими моли́твами оградите́ нас кро́вом крил невеще́ственныя ва́шея сла́вы, сохраня́юще нас, припа́дающих приле́жно и вопию́щих: от бед изба́вите нас, я́ко чинонача́льницы Вы́шних сил.

Кондак, глас 2-й

Архистрати́зи Бо́жии, служи́телие Боже́ственныя сла́вы, А́нгелов нача́льницы и челове́ков наста́вницы, поле́зное нам проси́те и ве́лию ми́лость, я́ко безпло́тных Архистрати́зи.

Величание

Велича́ем вас, Арха́нгели и А́нгели и вся во́инства, Херуви́ми и Серафи́ми, сла́вящия Го́спода.

История жанра величания

Истоки жанра величания видят в рефренах к 17-й кафизме Псалтири, звучащих на богослужении Великой субботы. Из исторических документов известно, что эти припевы использовались в Иерусалимской церкви ещё в 8 веке. Позднее возникли полноценные циклы подобных рефренов и для других праздничных богослужений. Так, в 13 веке появились аналогичные припевы на Успение Божьей Матери. А в 14 веке – на Усекновение главы Иоанна Предтечи.

В 13 веке трудами византийского церковного деятеля Никифора Влеммида возник особый жанр церковной гимнографии – избранный псалом. Так называют подборку строк из ветхозаветных произведений, которая используется для прославления новозаветных личностей и праздников. Изначально в качестве припева к избранным псалмам использовалось слово «Аллилуия», что переводится как «Восхваляйте Бога». Однако вскоре это восклицание заменили другие припевы. Они не прижились в славянских Православных Церквях, поэтому им на смену пришли собственные припевы-величания.

В конце 18 века был выпущен первый сборник величаний. Торжественные песнопения, среди которых и величание Божией Матери, были расположены в сборнике в том порядке, в каком они употребляются в церковном году.

Мученице

Тропарь, глас 4-й

А́гница Твоя́, Иису́се, (имярек

), зове́т ве́лиим гла́сом: Тебе́, Женише́ мой, люблю́, и Тебе́ и́щущи, страда́льчествую и сраспина́юся и спогреба́юся Креще́нию Твое́му и стражду́ Тебе́ ра́ди, я́ко да ца́рствую в Тебе́ и умира́ю за Тя, да и живу́ с Тобо́ю; но я́ко же́ртву непоро́чную приими́ мя, с любо́вию поже́ршуюся Тебе́. Тоя́ моли́твами, я́ко Ми́лостив, спаси́ ду́ши на́ша.

Кондак, глас 2-й

Храм твой всечестны́й, я́ко цельбу́ душе́вную обре́тше, вси ве́рнии велегла́сно вопие́м ти: де́во му́ченице (имярек

) великоимени́тая, Христа́ Бо́га моли́ непреста́нно о всех нас.

Величание

Велича́ем тя, страстоте́рпице Христо́ва (имярек

), и чтим честно́е страда́ние твое́, е́же за Христа́ претерпе́ла еси́.

Величание Богородицы и святых в богослужениях

Величания используются в богослужениях некоторых поместных православных Церквей. В греческом Православии практика пения величаний отсутствует. Схожим термином там обозначают припевы некоторых канонов.

В РПЦ величания поются на утренях праздничных дней вслед за полиелеем. Также эти торжественные песнопения могут звучать на праздничной Божественной литургии после произнесения священником отпуста (заключительного благословения).

Стоит отметить, что величания нередко именуются «припевами». Это связано с тем, что они употребляются как рефрены во время чтения избранного псалма. Величания также могут звучать на молебнах, крестных ходах и во время перенесения святых мощей. Согласно Типикону (богослужебному уставу), величание поётся поочередно двумя хорами.

Песнопения таких церковных жанров как тропарь, кондак и величание зачастую исполняются совместно, одно за другим. В совокупности они образуют праздничное славословие. К нему православный христианин может самостоятельно прибегнуть в день памяти какого-либо святого или праздника. Кондаки, величания, а также соответствующие тропари святым можно легко найти в православных молитвословах и на тематических интернет-сайтах.

Апостолу

Тропарь, глас 3-й

Апо́столе святы́й (имярек

), моли́ ми́лостиваго Бо́га, да прегреше́ний оставле́ние пода́ст душа́м на́шим.

Кондак, глас 4-й

Я́ко звезду́ пресве́тлую Це́рковь всегда́ стяжа́ тя, апо́столе (имярек

), чуде́с твои́х многоподава́нием просвеща́ема. Те́мже зове́м Христу́: спаси́ чту́щих ве́рою па́мять Твоего́ апо́стола, Многоми́лостиве.

Величание

Велича́ем тя, апо́столе Христо́в (имярек

), и чтим боле́зни и труды́ твоя́, и́миже труди́лся еси́ во благове́стии Христо́ве.

Примеры величаний

Величание Господу как Спасителю

Величаем Тя, Единородный Сыне Божий, Иисусе Христе, вся премудростию Твоею в начале сотворшаго и человеческий падший род от вечныя смерти всемилостивно искупившаго.

Господу в честь Его Нерукотворного Образа

Величаем Тя, Живодавче Христе, и почитаем вси Пречистаго Лика Твоего преславное воображение.

Величание Богородицы

Досто́йно есть велича́ти Тя, Богоро́дице, Честне́йшую Херуви́м и Сла́внейшую без сравне́ния Серафи́м.

Богородице в честь Её иконы

Велича́ем Тя, Пресвята́я Де́во Богоизбра́нная Отрокови́це и чтим о́браз Твой святы́й, и́мже то́чиши исцеле́ния всем с ве́рою притека́ющим.

Апостолам Петру и Павлу

Величаем вас, апостоли Христовы Петре и Павле, весь мир ученьми своими просветившия и вся концы ко Христу приведшия.

Святителю Николаю Чудотворцу

Величаем тя, святителю отче Николае, и чтим святую память твою, ты бо молиши за нас Христа Бога нашего.

Клирос

Велича́ние – краткое песнопение, прославляющее Иисуса Христа, Богородицу или какого либо святого. Начинается со слова «Величаем» (или «Ублажаем»). Поётся в праздничные дни на утрене после полиелея и на литургии после отпуста.

Тропари и Величания общие

Господу Богу и Спасу нашему Иисусу Христу, глас 2: Пречистому Твоему образу поклоняемся, Благий, / просяще прощения прегрешений наших, Христе Боже: / волею бо благоволил еси плотию взыти на Крест, / да избавиши яже создал еси от работы вражия. / Тем благодарственно вопием Ти: / радости исполнил еси вся, Спасе наш, / пришедый спасти мир. Ин тропарь, глас 8: С вышних призирая, убогия приемля. / посети ны, озлобленныя грехми, Владыко Всемилостиве, / молитвами Богородицы даруй душам нашим велию милость. Пресвятой Богородице, глас 4: К Богородице прилежно ныне притецем, / грешнии и смиреннии, и припадeм, / в покаянии зовуще из глубины души: / Владычице, помози, на ны милосердовавши, / потщися, погибаем от множества прегрешений, / не отврати Твоя рабы тщи, / Тя бо и едину надежду имамы. Величание: Достойно есть / величати Тя, / Богородице, / Честнейшую Херувим / и Славнейшую / без сравнения Серафим. Величание (Иконе Божией Матери): Величаем Тя, / Пресвятая Дево / Богоизбранная Отроковице / и чтим образ Твой святый, / имже точиши исцеления / всем с верою притекающим. Святым Ангелам и прочим безплотным Силам, глас 4: Небесных воинств Архистратизи, / молим Вас присно мы недостойнии,/ да вашими молитвами оградите нас / кровом крил невещественныя вашея славы, / сохраняюще ны припадающие прилежно и вопиющия: / от бед избавите ны, / яко чиноначальницы Вышних Сил. Величание: Величаем Вас /, Архангели и Ангели и вся воинства, / Херувими и Серафими, / славящие Господа. Пророку единому, глас 2: Пророка Твоего [имя-рек] память, Господи, празднующе, / тем Тя молим: / спаси души наша. Величание: Величаем тя, / пророче Божий [имя рек], / и чтем святую память твою, / ты бо молиши за нас / Христа Бога нашего. Апостолу единому, глас 3: Апостоле святый [имя рек], моли Милостиваго Бога, / да прегрешений оставление / подаст душам нашим. Величание: Величаем тя, / апостоле Христов [имя рек] / и чтим болезни и труды твоя, / имиже трудился еси / во благовестии Христове. Апостолам, глас 3: Апостоли святии, / молите Милостиваго Бога, / да прегрешений оставление / подаст душам нашим. Величание: Величаем вас, / святии апостоли [имя рек], / весь мир ученьми своими просветившия / и вся концы / ко Христу приведшия. Святителю единому, глас 4: Правило веры и образ кротости, / воздержания учителя / яви тя стаду твоему, / яже вещей истина: / сего ради стяжал еси смирением высокая, / нищетою богатая, / Отче [имя рек], / моли Христа Бога / спастися душам нашим. Величание: Величаем тя, / святителю отче [имя рек], / и чтем святую память твою / ты бо молиши за нас / Христа Бога нашего. Святителям, глас 4: Боже отец наших, / творяй присно с нами по Твоей кротости, / не остави милость Твою от нас, / но молитвами их / в мире управи живот наш. Величание: Величаем вас / святителие велиции, / и чтем святую память вашу: вы бо молите за нас / Христа Бога нашего. Преподобному единому, глас 8: В тебе, отче, известно спасеся еже по образу: / приим бо крест, последовал еси Христу, / и дея учил еси презирати убо плоть, преходит бо, / прилежати же о души, вещи безсмертней. / Темже и со ангелы срадуется, преподобне [имя рек], дух твой. Преподобному Печерскому, глас 8: Постом душу твою просветил еси, / молитвами непрестанными сердце твое сосуд Духа Святаго соделал еси, / преподобне отче наш [имя рек], / темже вся вражия ополчения крепко посрамил еси /и, яко победоносец истинный, воздаяния получил еси от Христа Бога. / Тому помолися о душах наших. Затворнику Печерскому, глас 2: Велия веры исправления, / в пещернем затворе, яко на воде упокоения, / преподобне отче [имя рек], радовался еси, / огнем бо любве Божественныя распаляемь, / бдением и молитвою безстрастия достигл еси / и явился еси равноангельный на земли. / Того молитвами, Христе Боже, спаси души наша. Величание (преподобному): Ублажаем тя, / преподобне отче [имя рек], / и чтим святую память твою, / наставниче монахов / и собеседниче ангелов. Преподобным, глас 4: Боже отец наших, / творяй присно с нами по Твоей кротости, / не остави милость Твою от нас, / но молитвами их / в мире управи живот наш. Преподобным Печерским, глас 3: Преблаженнии и Богоноснии отцы наши [имя рек], / яко стяжавший дерзновение ко Господу / равноангельным своим житием, / егоже ради обогати Христос нетлением и чудесы мощи ваша, / молим вас прилежно: / испросите душам нашим очищение / и велию и богатую милость. Величание (преподобным): Ублажаем вас, преподобные отцы, / и чтем святую память вашу, / наставницы монахов / и собеседницы ангелов. Мученику единому, глас 4: Мученик Твой, Господи, [имя рек], / во страдании своем венец прият нетленный от Тебе, Бога нашего: / имеяй бо крепость Твою, / мучителей низложи, / сокруши и демонов немощныя дерзости. / Того молитвами / спаси души наша. Величание: Величаем тя, / святый мучениче [имя рек], / и чтим честная страдания твоя, / яже за Христа / претерпел еси. Мученикам, глас 4: Мученицы Твои, Господи, / во страданиих своих венцы прияша нетленныя от Тебе, Бога нашего: / имуще бо крепость Твою, / мучителей низложиша, / сокрушиша и демонов немощныя дерзости. / Тех молитвами / спаси души наша. Величание: Величаем вас, / страстотерпцы святии, / и чтем честная страдания ваша, / яже за Христа / претерпели есте. Священномученику единому, глас 4: И нравом причастник, / и престолом наместник апостолом быв,/ деяние обрел еси, Богодухновенне, / в видения восход, / сего ради слово истины исправляя, / веры ради пострадал еси даже до крове, / священномучениче [имя рек], / моли Христа Бога / спастися душам нашим. Величание: Величаем тя, / священномучениче [имя рек], / и чтем святую память твою: / ты бо молиши за нас / Христа Бога нашего. Священномученикам, глас 4; Боже отец наших, / творяй присно с нами по Твоей кротости, / не остави милость Твою от нас, / но молитвами их / в мире управи живот наш. Величание: Величаем вас, /священномученицы Христовы, / и чтем святую память вашу: вы бо молите за нас / Христа Бога нашего. Преподобномученику единому, глас 8: В тебе отче, известно спасеся еже по образу: / приим бо крест последовал еси Христу, / и дея учил еси презирати убо плоть, преходит бо, / прилежати же о души, вещи безсмертной. / Темже и со ангелы срадуется, преподобне [имя рек], дух твой. Величание: Ублажаем тя, / преподобномучениче [имя рек], / и чтем святую память твою, / наставниче монахов / и собеседниче ангелов. Преподобномученикам, глас 4: Боже отец наших, / творяй присно с нами по Твоей кротости, / не остави милость Твою от нас, / но молитвами их / в мире управи живот наш. Величание: Ублажаем вас, / преподобнии мученицы, / и чтем святую память вашу, / наставницы монахов / и собеседницы ангелов. Мученице единой, глас 4: Агница Твоя, Иисусе, [имя рек], / зовет велиим гласом: / Тебе, Женише мой, люблю, / и Тебе ищущи страдальчествую, / и сраспинаюся и спогребаюся крещению Твоему, / и стражду Тебе ради, / яко да царствую в Тебе, и умираю за Тя, / да и живу с Тобою: / но яко жертву непорочную приими мя с любовию пожершуюся Тебе. / Тоя молитвами, / яко Милостив, спаси души наша. Величание: Величаем тя, / страстотерпице Христова [имя рек], / и чтем честное страдание твое, / еже за Христа / претерпела еси. Мученицам, глас 1: Агницы словесныя / Агнцу и Пастырю приведостеся мучением ко Христу, / течение скончавше, и веру соблюдше. / Темже днесь радостною душею совершаем, досточудныя, / святую вашу память, / Христа величающе. Величание: Величаем вас, / страстотерпицы святыя, / и чтем честная страдания ваша, / яже за Христа / претерпели есте. Преподобной жене, глас 8: В тебе, мати, известно спасеся еже по образу: / приимши бо крест, последовала еси Христу, / и деющи учила еси презирати убо плоть, преходит бо, / прилежати же о души, вещи безсмертней. / Темже и со ангелы срадуется, преподобная [имя рек], дух твой. Величание: Ублажаем тя, / преподобная мати [имя рек], / и чтем святую память твою: / ты бо молиши за нас / Христа Бога нашего. Преподобным женам, глас 2: Истинному желанию уневестившася, христославныя, / и временного обручника отвергшася совокупления, / и добродетельными подвигами возрастша, / на высоту востекосте нетления, / краснодушныя и многобогатыя, / столпи монашествующих жен и правило: / темже о нас молите непрестанно, / любовию вашу память празднующих. Величание: Ублажаем вас, / преподобнии матери, / и чтем святую память вашу: / вы бо молите за нас, Христа Бога нашего. Преподобномученице единой, глас 4: Агница Твоя, Иисусе, [имя рек], / зовет велиим гласом: / Тебе, женише мой, люблю, / и Тебе ищущи страдальчествую, / и сраспинаюся и спогребаюся крещению Твоему, / и стражду Тебе ради, / яко да царствую в Тебе, и умираю за Тя, / да и живу с Тобою: / но яко жертву непорочную приими мя с любовию пожершуюся Тебе, / тоя молитвами, / яко милостив, спаси души наша. Величание: Величаем тя, / страстотерпице святая [имя рек], / и чтем святую память Твою: / ты бо молиши за нас / Христа Бога нашего. Священноисповеднику и преподобноисповеднику, глас 8: Православия наставниче, / благочестия учителю и чистоты, / вселенныя светильниче, / архиереев богодухновенное удобрение, [имя рек] премудре, / ученьми твоими вся просветил еси, цевнице духовная, / моли Христа Бога спастися душам нашим. Величание Священноисповеднику: Величаем тя, / святителю отче [имя рек], / и чтем святую память твою, / ты бо молиши за нас / Христа Бога нашего. Величание преподобноисповеднику: Ублажаем тя, / преподобне отче [имя рек], / и чтим святую память твою, / наставниче монахов / и собеседниче ангелов. Безсребреникам, глас 8: Святии безсребреницы и чудотворцы, / посетите немощи наша: / туне приясте, туне дадите нам. Величание: Величаем вас, / чудотворцы славнии [имярек], / и чтем честная страдания ваша, / яже за Христа / претерпели есте. Христа ради юродивому, глас 1: Глас апостола Твоего Павла услышав глаголющ: / мы юроди Христа ради, / раб Твой, Христе Боже, [имя рек] / юрод бысть на земли Тебе ради: / темже память его почитающе, / Тебе молим. Господи, спаси души наша. Величание: Ублажаем тя, / святый праведный [имя рек], / и чтим святую память твою: / ты бо молиши за нас / Христа Бога нашего.

Преподобному

Тропарь, глас 4-й

В тебе́, о́тче, изве́стно спасе́ся е́же по о́бразу: прии́м бо крест, после́довал еси́ Христу́, и де́я учи́л еси́ презира́ти у́бо плоть, прехо́дит бо, прилежа́ти же о души́, ве́щи безсме́ртней; те́мже и со А́нгелы сра́дуется, преподо́бне (имярек

), дух твой.

Кондак, глас 2-й

Чистото́ю душе́вною боже́ственне вооружи́вся и непреста́нныя моли́твы, я́ко копие́, вручи́в кре́пко, пробо́л еси́ бесо́вская ополче́ния, (имярек

) о́тче наш, моли́ непреста́нно о всех нас.

Величание

Ублажа́ем тя, преподо́бне о́тче (имярек

), и чтим святу́ю па́мять твою́, наста́вниче мона́хов и собесе́дниче А́нгелов.

Мученикам

Тропарь, глас 4-й

Му́ченицы Твои́, Го́споди, во страда́ниих свои́х венцы́ прия́ша нетле́нныя от Тебе́, Бо́га на́шего: имуще бо кре́пость Твою́, мучи́телей низложи́ша, сокруши́ша и де́монов немощны́я де́рзости; тех моли́твами спаси́ ду́ши на́ша.

Кондак, глас 2-й

Свети́льницы све́тлии я́вльшеся, Боже́ственнии му́ченицы, тварь всю све́тлостию чуде́с озаря́ете, неду́ги разреша́юще и глубо́кую тьму всегда́ отгоня́юще, Христу́ Бо́гу моля́щеся непреста́нно о всех нас.

Христа ради юродивому

Тропарь, глас 1-й

Глас апостола Твоего Павла услы́шав, глаго́лющ: мы юро́ди Христа́ ради, раб Твой, Христе Боже (имярек

), юро́д бысть на земли́ Тебе́ ра́ди; темже память его почита́юще, Тебе молим, Господи, спаси души наша.

Кондак, глас 8-й

Вы́шния красоты́ жела́я, и ни́жния сла́сти теле́сныя то́щно оста́вил еси́, нестяжа́нием су́етнаго ми́ра Ангельское житие преходя́, сконча́вся, (имярек

) блаже́нне; с ни́миже Христа Бога моли непреста́нно о всех нас.

Священномученику

Тропарь, глас 4-й

И нра́вом прича́стник, и престо́лом наме́стник апо́столом быв, дея́ние обрел еси́, Богодухнове́нне, в виде́ния восхо́д: сего́ ра́ди, сло́во и́стины исправля́я, и ве́ры ра́ди пострада́л еси́ да́же до кро́ве. Священному́чениче (имярек

), моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.

Кондак, глас тот же

Во святи́телех благоче́стно пожи́в и муче́ния путь проше́д, и́дольския угаси́л еси́ же́ртвы, и побо́рник быв твое́му ста́ду, богом́удре. Те́мже тя почита́юще, та́йно вопие́м ти: от бед изба́ви ны при́сно твои́ми мольба́ми, о́тче наш (имярек

).

Рейтинг
( 2 оценки, среднее 4.5 из 5 )
Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Для любых предложений по сайту: [email protected]