На самом деле Петра звали Давид Юрьевич, а Февронию — Евфросиния. Это были совершенно реальные люди. С 1205 по 1228 год они правили Муромом. Перед смертью они постриглись в монашество под именами Петра и Февронии.
Долгое время про Петра и Февронию сочиняли причудливые легенды, где совершенно языческий эротизм и магия смешивались с христианскими понятиями. В XVI веке Иван Грозный велел супругов канонизировать. Для составления их полной официальной биографии был нанят известный московский журналист Ермолай. У него было два псевдонима. «Хипстерский» — Еразм (не иначе как в честь Эразма Роттердамского). И доморощенный — Прегрешный.
Собрав устные предания, Еразм-Ермолай Прегрешный сочинил «Повесть о Петре и Февронии» — восхитительную историю с чудесами, эротикой, поножовщиной, тайнами и живыми трупами. Повесть стала литературным хитом на целые столетия. А муромские князь и княгиня превратились в суперпопулярных святых. Их просили о счастливой любви, сексуальном здоровье, супружеском согласии и чадородии. Очевидно, все это им удавалось, — население России росло.
В бытность свою президентом Дмитрий Медведев решил их церковный праздник 8 июля сделать общенародным Днем семьи, любви и верности. И Петр и Феврония ступили в XXI век.
Факт 3
Интересна история Петра и Февронии. Муромский князь Петр победил летучего змея, однако перед смертью змей успел укусить воина. Петр покрылся язвами, которые не мог вылечить ни один врач. Спасти Петра удалось Февронии, которая была дочерью простого бортника. Князь обещал жениться на девушке, однако свое обещание не сдержал, так как не мог связать себя узами брака с простолюдинкой. Из-за этого Бог наказал Петра и болезнь вернулась к нему снова. Князь понял, что должен жениться на девушке, и после того, как была сыграна свадьба, болезнь отступила навсегда.
Как разместить икону с ликом святых дома
Икона Петра и Февронии Муромских – это не личная, а семейная реликвия, если говорить не о тех, что в храмах, а о домашних иконах. В отличие от именных или мерных икон, которые обычно вешают или ставят в личном пространстве, икону святых покровителей семьи принято располагать в месте, где чаще всего бывают все ее члены. Поэтому наилучшим вариантом, чтобы повесить ее, является гостиная или зал.
Икона — не украшение, не предмет интерьера, а святыня, поэтому красный угол должен быть оформлен соответственно. Нужно проследить:
- возле иконы рядом не должно быть никаких технических приспособлений – телевизора, радио, телефона, компьютера. Располагайте ее максимально далеко от таких предметов, чтобы при молитве не отвлекаться;
- не надо рядом с иконой ставить глиняные и фарфоровые статуэтки, часы, картины, фото и т.д.;
- пространство над ликом святых должно быть чистым, ничего не стоит вешать выше;
- если икону ставят на полочку, то выбирают специальные навесные иконные полки и под икону кладут кружевную белую салфетку;
- возле иконы можно расположить живые цветы или вышитые полотна;
- не надо рядом ставить книги — в красном углу желательно располагать только молитвенные предметы — молитвослов, Библия, лампада, свечи, святая вода, освященное масло от икон и т.д..
Можно также повесить икону в холле, если такое помещение есть. Тогда все члены семьи, проходя мимо, будут сдерживаться и вспоминать о благочестии, глядя в умиротворенные, праведные лица Петра и его верной спутницы жизни Февронии.
Факт 13
После революции мощи Петра и Февронии были вывезены в музей. Вернуть их Церкви удалось только в 1989 году.
Теперь вы знаете больше об истории Дня любви, семьи и верности, а также о невероятной любви князя Петра и простой девушки Февронии, которые служат примером для современных пар и помогают сохранить любовь и понимание всем тем, кто обращается к ним с искренней молитвой!
Если хотите порадовать себя и своих близких шикарным подарком от журнала Colady, подарочным сертификатом на услуги наших экспертов. Спешите приобрести! (количество сертификатов ограничено) Выбрать сертификат в магазине
Змий и заяц
Сегодня миф о Петре и Февронии выглядит на диво актуальным. Православная риторика лишь стыдливо прикрывает его мощную языческую энергетику. Экранизировать эту историю стоило бы в духе «Игры престолов». Здесь много крови, волшебства и откровенного неприличия. Неудивительно, что этой легендой на протяжении столетий так увлекались наши предки.
Начинается история с того, что к жене старшего брата Петра начинает ходить «на блудное дело» «злой крылатый змий». Змей — это древнейший эротический символ славянского фольклора. Он не опасен — никого не убивает, не выдыхает огонь, только предается любовным утехам. Земной женщине, вступившей с ним в связь, змей дарует невероятное потомство — героев, волшебников, красавцев.
В нашей истории змей еще и оборотень — сначала он является княгине под видом ее мужа. А потом предается с ней любовным утехам уже в виде чудовища. Проявляя своеобразный юмор, он в облике князя сидит вместе с княгиней во дворце, и придворные ничего не замечают. Ни о чем не догадывается и муж.
Наконец, жена все-таки рассказывает князю про змея. Проявляя разумную осторожность, он не кидается на врага, а велит ей разузнать у любовника, как его вообще можно убить. Разомлев от ласк, змей доверчиво рассказывает княгине: «Смерть мне суждена от Петрова плеча, от Агрикова меча».
Тогда князь зовет на помощь младшего брата, которого как раз зовут Петром. Тому во время молитвы является некий отрок и указывает тайное место, где хранится Агриков меч. Очень заметно, что Ермолай-Еразм Прегрешный хорошо знаком с европейским фольклором. Агриков меч и история его обретения близко напоминает историю с мечом короля Артура.
Ворвавшись в спальню княгини, Петр убивает змея, однако кровь чудовища попадает ему на кожу, и княжич весь покрывается струпьями. Его лечат разные врачи, но безуспешно. Прослышав, что в Рязанской земле живет много искусных лекарей, Петр велит везти себя туда. Там, в деревне Ласково, слуга Петра видит в одном доме девушку. Она сидит и ткет, а на полу перед ней скачет заяц.
Заяц появляется в легенде неспроста. Он главный герой так называемых «целовальных песен» и всего брачного фольклора. Для славян-язычников заяц — популярный и мощный дух плодородия. Он отвечает за половую силу и может обеспечить обильное потомство. Все эти «заинька, поскачи!» донесли до наших времен отголосок древних языческих заклинаний. Прыгая перед девушкой, заяц признаёт ее силу и служит ей. Значит, это очень непростая девушка.
Феврония и заяц. Петр убивает змия
© wikipedia.org
Акафист святым благоверным князю Петру и княгине Февронии, Муромским
Кондак 1
Избраннии чудотворцы и велицыи угодницы Господни, града Мурома заступницы и приснии о душах наших молитвенницы, святии благовернии княже Петре и княгине Февроние! Пение похвальное вам приносяще, молим вы усердно: яко имущии дерзновение ко Господу, предстательством вашим от всяких бед нас свободите, и наследники Царствия Небеснаго нас соделайте, да зовем вам радостно: Радуйтеся, святии и преславнии чудотворцы Петре и Февроние.
Икос 1
Ангели земнии и человецы небеснии воистинну явистеся, блаженнии Петре и Февроние, от юности вашея чистую совесть имущии к Богу, и добре во благочестии и чистоте вкупе пожившии, нам же оставльшии в пример подражания житие ваше богоугодное, емуже чудящеся и чудесы вашими озаряеми, зовем вам гласы хвалебными сице: Радуйтеся, от юности вашея Христа возлюбившии и Тому от души поработавшии; радуйтеся, целомудрия хранители и душевныя и телесныя чистоты рачители. Радуйтеся, души ваша и телеса на земли в обиталище Духа Святаго уготовившии; радуйтеся, исполненнии премудрости и разума божественнаго. Радуйтеся, яко во плоти, яко безплотни, вкупе пожисте; радуйтеся, яко равноангельную честь достойне приясте. Радуйтеся, яко от земли на Небо преидосте и тамо со Ангелы Троице предстоите; радуйтеся, яко со безплотными лики трисвятую песнь Ей воспеваете. Радуйтеся, на Небеси и на земли от Господа прославленнии; радуйтеся, обретшии вечное всесветлое место упокоения. Радуйтеся, града Мурома сокровища пребогатая; радуйтеся, источницы неистощимии чудес. Радуйтеся, святии и преславнии чудотворцы Петре и Февроние.
Кондак 2
Видев князь Петр в возвратной болезни своей, знамение гнева Божия, за неисполнение обета своего, пояти в супруги себе премудрую Февронию, потщася сие исполнити и сочетася с нею браком законным, Обаче и в супружестве целомудренно и богоугодно пожисте, блаженнии, имуще едину мысль во двою телу, еже благоугождати Богу; темже выну поете Ему ныне со Ангелы песнь: Аллилуиа.
Икос 2
Разумом богопросвещенным свыше одареннии, Петре и Февроние святии, любовь и милосердие к бедным и сирым явисте, обидимым и безпомощным заступницы бысте, и иными добродетельми многими украсисте княжение свое земное. Сего ради вопием к вам сице: Радуйтеся, блаженнии и треблаженнии, в боголюбии пожившии и благоверие сохраншии; радуйтеся, милости и сострадания преисполненнии. Радуйтеся, безпомощных скории помощницы; радуйтеся, печальных блазии утешители. Радуйтеся, сирот и вдовиц кормители; радуйтеся, сущих в бедах предстатели. Радуйтеся, болезней душевных и телесных искуснии целители; радуйтеся, скорбных сердец радостотворнии посетители. Радуйтеся, любовь вашу к Богу, любовию к ближним своим показавшии; радуйтеся, княжение ваше земное праведно и богоугодно содержавшии. Радуйтеся, князей православных похвало и града Мурома утверждение; радуйтеся, всея земли Российская заступление. Радуйтеся, святии и преславнии чудотворцы Петре и Февроние.
Кондак 3
Силою благодати Божия укрепляемь, блаженне княже Петре, восхотел еси паче оставити град отечества твоего и княжение Муромское, неже бракоразвестися с премудрою Феврониею по настоянию гордых боляр твоих. Сего ради Бог тя прослави и сотвори, да темиже боляры возвращенный вкупе с супружницею твоею, на престоле княжения Муромскаго паки утвердился еси, нам же пример хранения закона Божия показуеши подвигом твоим, да подражающе тебе в святости хранения соуза брачнаго, воспеваем подвигоположнику Христу: Аллилуиа.
Икос 3
Имуще попечение о людех своих, преблаженнии Петре и Февроние, неусыпно подвизастеся ко благу их, благочестие насаждая, нечестие искореняя и вражду умиротворяя. Темже и Господь, видя таковыя подвиги ваша, землю Муромскую плодоносием благослови и мир глубок княжению вашему дарова, подвизая люди ваша благодарственно воспевати вам сице: Радуйтеся, угодницы Божии, житию великих святых сопричастницы; радуйтеся, правителие предобрии, люди муромския ко спасению путеводившии. Радуйтеся, христианскаго благочестия блюстители; радуйтеся, нестроения, раздоров и всякаго нечестия искоренители. Радуйтеся, супругов христиан ко благочестному житию наставницы; радуйтеся, целомудрия и воздержания супружеская образи преизящнии. Радуйтеся, праведнаго суда рачители; радуйтеся, немздоимства и безкорыстия ревнители. Радуйтеся, святых царей Константина и Елены добродетелей стяжатели; радуйтеся, равноапостольнаго князя Владимира и блаженныя княгини Ольги достойнии преемницы. Радуйтеся, двоице пречестная и благое сочетание, лучами чудес немерцаемо сияющии; радуйтеся, отечества вашего пресветлии светилъницы. Радуйтеся, святии и преславнии чудотворцы Петре и Февроние.
Кондак 4
Буря скорбей и напастей, воздвизаемая злобою мира сего, не ослаби крепкую любве вашея яже к Богу, Петре и Февроние блаженнии, но паче научи вас благоискусно отражати разжженныя стрелы искушений диавольских: вы бо оболкшеся в броню веры Христовы, в мире глубоце преидосте многомятежную пучину житейскаго моря, и достигосте в тихую пристань спасения, к нейже и нас молитвами вашими приведите, да вкупе с вами поем Богу: Аллилуиа.
Икос 4
Слышавше ближнии и дальнии благочестное житие ваше, благовернии Петре и Февроние, прославляху человеколюбца Бога, даровавшаго вам крепость на вся дела благая, имиже яко лучами пресветлыми, просияете в отечестве вашем, идеже и доныне имена ваша честны, и подвиги ваша воспеваются похвалами сими: Радуйтеся, двоице пресветлая, Богом совокупленная; радуйтеся, светом благочестнаго жития вашего, яко светила богосветлая, просиявшии. Радуйтеся, милостынею и молитвами Небесное Царствие стяжавшии; радуйтеся, смирением и пощением вечное блаженство улучившии. Радуйтеся, яко мзда ваша многа на Небесех есть; радуйтеся, яко радость ваша вечна во светлостех святых. Радуйтеся, раби Христовы возлюбленнии; радуйтеся, святых всех приснии друзи. Радуйтеся, звезды непрелестнии, путь супружескаго жития богоугоднаго верно указующии; радуйтеся, облацы росоноснии, зной страстей и нечестия прогоняющии. Радуйтеся, Божиих милостей и щедрот нам податели; радуйтеся, отечества вашего украшение не отъемлемое. Радуйтеся, святии и преславнии чудотворцы Петре и Февроние.
Кондак 5
Богопросвещеннии светильницы благочестия и предивнии чудотворцы Петре и Февроние, Бога от всея души возлюбивше, вся заповеди Его сохранисте; темже и Христос, яко солнце и луну пресветлыя, показа вас, преблаженнии, чудес многих зарею озаряющия область Муромскую и всю страну Российскую, прославив нетлением святыя и многоцелебныя мощи ваша, к нимже припадающе, по достоянию ублажаем вас и выну благодарственно поем дивному во святых Своих Богу: Аллилуиа.
Икос 5
Видевше житие ваше праведное и щедроты ваша, людие муромстии славляху нас, своих правителей милостивых, благовернии Петре и Февроние, вы же смирение истинное возлюбивше и похвалы человеческия небрегше, гордынею неуязвлени пребысте, и тем показасте нам образ вышшаго смирения, емуже поучаяся, с любовию вопием вам таковая: Радуйтеся, славу человечу ни во что же вменившии; радуйтеся, смирение Христово усердно возлюбившии. Радуйтеся, заповедей Господних вернии исполнители; радуйтеся, учения Евангельскаго истиннии последователи. Радуйтеся, раби Бога Вышняго, волю Его сотворшии; радуйтеся, веру Христову до конца соблюдшии. Радуйтеся, христоименитым людем благочестия учители; радуйтеся, хотящих богоугодно жити богомудрии наставницы. Радуйтеся, молитвами вашими спасающии нас от всяких бед; радуйтеся, вся благая прошения наша исполняющии. Радуйтеся, в недузех страждущих благодатнии врачеве; радуйтеся, милостивии страны Муромския покровителие. Радуйтеся, святии и преславнии чудотворцы Петре и Февроние.
Кондак 6
Проповедницы веры православныя и ревнители благочестия не словом токмо, но всем житием своим бысте во граде Муроме, прехвальнии Петре и Февроние; темже и святая Церковь достойне почитает подвиги и труды ваша, имиже трудистеся во славу Бога Вышняго, немолчно воспевая Ему: Аллилуиа.
Икос 6
Возсиясте во граде Муроме светом добродетельнаго жития вашего, яко звезды богосветлыя, преблаженнии Петре и Февроние, и память ваша в нем с похвалами до днесь, яко и по смерти своей не престаете озаряти нас, многая чудесы совершающе, и теми светлую зарю безсмертия нам от мощей ваших возсиявающе, да ублажаем вас благохвалениями сицевыми: Радуйтеся, чина и уставов святыя Церкве вернии хранители; радуйтеся, служителей олтаря Господня благоговейнии почитатели. Радуйтеся, благих обычаев и преданий святоотеческих ревнители; радуйтеся, обычаев злых и суемудрий языческих искоренители. Радуйтеся, суды нелицеприятны людем вашим творившии; радуйтеся, суды ваша с милостию соединившии. Радуйтеся, кротцыи и незлобивии последователи Христовы; радуйтеся, злобу добром препобеждавшии. Радуйтеся, нетления благоухающии цвети; радуйтеся, безсмертия немерцающии лучи. Радуйтеся, на земли величием чудес блистающии; радуйтеся, на Небеси со Ангелы Бога славящии. Радуйтеся, святии и преславнии чудотворцы Петре и Февроние.
Кондак 7
Хотяй человеколюбец Господь явити в житии вашем, Петре и Февроние, образ назидания не токмо людем мирским, но и ликом иноческим, внуши вам в старости маститей оставити славу княжения земнаго, и восприяти образ иноческий, в немже подвизастеся добре постом, бдением и молитвою, воспевающе непрестанно Триединому Богу ангельскую песнь: Аллилуиа.
Икос 7
Новую благодать Божию во иночестем пострижении приемше, преподобнии, новыми подвигами украсисте равноангельное житие ваше и тако сугуб плод совершенства духовнаго Христу принесосте, и мзду преподобных достойне от Него восприясте. Поминая убо таковую ревность вашу к подвигом духовным, прославляем вас сими достодолжными похвалы: Радуйтеся, яко любве ради Господа, мира сего княжение и славу остависте; радуйтеся, яко иноческое равноангельное житие усердно восприясте. Радуйтеся, совершеннаго терпения подвижницы; радуйтеся, вольныя нищеты блаженнии стяжатели. Радуйтеся, прежде кончины вашея вся страсти умертвившии воздержанием; радуйтеся, восприявшии святую схиму в броню спасения. Радуйтеся, багряницу княжескую на власяницу иноческую пременившии; радуйтеся, постом, бдением и непрестанными молитвами Богу добре угодившии. Радуйтеся, боголюбезнаго уединения взыскатели; радуйтеся, спасительнаго безмолвия любители. Радуйтеся, слезами молитвенными орошаеми; радуйтеся, в сонме преподобных на Небеси прославленнии. Радуйтеся, святии и преславнии чудотворцы Петре и Февроние.
Кондак 8
Странное и дивное бе чудо, егда ты, блаженне Петре, на кончине живота твоего, прошения ради супружницы твоея, святыя Февронии, исходом своим умедлил еси, дондеже сконча она пелену церковную, ею сшиваему и вкупе с тобою к исходу смертному приспе, и тако неразлучнии в житии, неразлучнии в кончине явистеся, и во един день и час святыя души своя в руце Божии предасте, зовуще присно живыми и мертвыми обладающему Владыце Богу: Аллилуиа.
Икос 8
Вси чудяхуся и славляху дивнаго во святых Своих Бога, егда святыя ваша телеса, в разных гробех положенная, чудесно обретошася лежаща в общей гробнице, юже уготовасте себе, преподобнии, в соборней церкви града Мурома, идеже и доныне неразлучно почиваете, чудотворцы святии, неоскудныя источающе исцеления всем, с верою прибегающим к вам и зовущим: Радуйтеся, союз любве вашея до гроба и за гробом верно сохраншии; радуйтеся, не токмо в жизни, но и по смерти, о Господе соединеннии. Радуйтеся, в супружестем благочестнем житии вам подражающим крепцыи помощницы; радуйтеся, теплотою любве вашея и нас согревающии. Радуйтеся, смертию временною прешедшии к жизни вечней; радуйтеся, от Господа нетлением и чудесы прославленнии. Радуйтеся, яко память ваша с похвалами и успение со святыми; радуйтеся, яко имена ваша честна суть и благословенна в отечестве вашем. Радуйтеся, Российския страны удобрение благодатное; радуйтеся, града Мурома ограждение несокрушимое. Радуйтеся, о любящих и чтущих вас небеснии предстатели; радуйтеся, приснопросящии нам у Господа дары благости Его. Радуйтеся, святии и преславнии чудотворцы Петре и Февроние.
Кондак 9
Вси Ангели и святых лики радовахуся радостию велию, егда святыя души ваша достигоша вечнаго в обителех райских селения, и Сам Творец Ангелов и Святейший святых Царь Славы Христос, безсмертия венцы увенча вас и дарова вам благодать молитися Ему со дерзновением многим о всех ищущих вашего заступления, егоже не лишите и нас грешных, Петре и Февроние достохвальнии, смиренномудренно воспевающих прославльшему вас Богу хвалебную песнь: Аллилуиа.
Икос 9
Ветийство человеческое не довлеет к достойному прославлению дивнаго жития вашего, святии чудотворцы Петре и Февроние; кто бо исповесть вся моления и пощения, болезни и труды ваша? кто изочтет вся слезы и воздыхания ваша яже к Богу? Обаче мы любовию к вам подвизаеми, дерзаем воспевати вам сия малыя и нехитростныя похвалы: Радуйтеся, благодати Святаго Духа избраннии сосуди; радуйтеся, радости нам вечныя благоприятнии ходатаи. Радуйтеся, богобоязненных супругов в благочестии утверждение; радуйтеся, нарушителей супружескаго целомудрия и согласия грозное обличение. Радуйтеся, гнев Божий, праведно движимый на нас, молитвами вашими утоляющии; радуйтеся, о мире всего мира непрестанно Господа умоляющии. Радуйтеся, на враги видимыя и невидимыя крепцыи нам споборницы; радуйтеся, ангелонравнии человецы. Радуйтеся, преподобных и праведных сонаследницы; радуйтеся, Пресвятыя Троицы вернии угодницы. Радуйтеся, блаженнии обитатели горняго града Иерусалима Небеснаго; радуйтеся, со святыми торжествующии в скиниях райских. Радуйтеся, святии и преславнии чудотворцы Петре и Февроние.
Кондак 10
Спасение вечное унаследовавше богоблаженнии Петре и Февроние, душами вашими в обителех горних неразлучно в Бозе пребываете, святыми же мощами вашими в храме Божием нетленно вкупе почиваете, и обильныя исцеления источаете, да чудесы вашими благодатно озаряеми, хвалебно взываем Верховному Творцу чудес Богу: Аллилуиа.
Икос 10
Стену заступления, благоприятныя молитвы ваша к Богу, обретше, святии чудотворцы Петре и Февроние, благодарение Отцу Небесному усердно возсылаем за вся благодеяния Его, вами всем нам обильно являемая, вам же, предстателям нашим, сицевое приносим пение: Радуйтеся, всесветлаго Царствия Христова наследницы; радуйтеся, ангельских ликов собеседницы. Радуйтеся, Бога во славе неприступней созерцающии; радуйтеся, Трисияннаго Божества таинницы. Радуйтеся, со святыми на Небеси вечно царствующии; радуйтеся, от горних высот к земнородным милостивно приникающии. Радуйтеся, крини благоуханнии небеснаго прозябения; радуйтеся, кипариси чудоточнии рая Иисусова. Радуйтеся, податели независтнии безмезднаго врачевания; радуйтеся, совершители достохвальнии многих чудес. Радуйтеся, благодеяний множество нам источающии; радуйтеся, милостию сострадания вашего всех объемлющии. Радуйтеся, святии и преславнии чудотворцы Петре и Февроние.
Кондак 11
Пение молебное приносим вам, угодницы Божии Петре и Февроние, и с любовию припадаем к раце святых и многоцелебных мощей ваших, прославляя житие ваше богоугодное и подвиги многи. Молимся вам усердно, чудотворцы святии, помозите нам подражати вашим добродетелем, да возможем богоугодно пети Создателю нашему: Аллилуиа.
Икос 11
Света небеснаго исполнен бе соборный храм града Мурома, егда благоволением Божиим святыя мощи ваша Петре и Февроние, целы и благоуханны обретошася в нем, и из недр земных, яко сокровище драгоценное, изнесены быша, идеже и до ныне почивают, исцеления неоскудныя источающе недужным и болящим. Сего ради песненно вопием к вам: Радуйтеся, злато нетленное, в недрех земных обретенное; радуйтеся, бисери сияющии и благодатно просвещающии человеков. Радуйтеся, святыя Православныя Церкве похвало; радуйтеся, ересей и расколов обличение. Радуйтеся, свети умнии, зарею Святаго Духа облистающии; радуйтеся, мира благоухания Христова преисполненнии. Радуйтеся, облеченнии в ризу в благодатного нетления; радуйтеся, препоясаннии силою многих чудес. Радуйтеся, яко рака ваша честная врачебница явися недугом человеческим; радуйтеся, яко от нея всяк с верою приходяй дары целебныя приемлет. Радуйтеся, светлостию чудес ваших мрак душ наших озаряющии; радуйтеся, нетлением святых мощей ваших зарю общаго всех воскресения нам показующии. Радуйтеся, святии и преславнии чудотворцы Петре и Февроние.
Кондак 12
Благодать свыше вам дарованную, познавше, святии чудотворцы Петре и Февроние, с благоговением и любовию покланяемся нетленным и многоцелебным мощем вашим и от них приемлем в недузех исцеление, в скорбех утешение, в бедах благодатную помощь: темже и прославляем вас по достоянию, небесных предстателей и заступников наших, воспевающе хвалы и благодарения вами благотворящему нам Владыце Богу: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще многая и преславная ваша чудеса, велицыи угодницы Божии Петре и Февроние, ублажаем вас, яко целителей, утешителей и помощников от Господа нам дарованных, и молитвенно торжествуем святую память вашу, от любве сердечныя воспевающе вам благодарственно и хвалебно: Радуйтеся, во благоухании святыни нетленно почивающии; радуйтеся, с верою приходящих к раце мощей ваших благодатно освящающии. Радуйтеся, призывающих молитвенно честная имена ваша скории услышатели; радуйтеся, упование на вас по Бозе возлагающих дивнии помощницы. Радуйтеся, известнии умилостивители Царя Небеснаго; радуйтеся, сильнии защитницы наши от врагов невидимых. Радуйтеся, приснии всем нам ходатаи спасения; радуйтеся, неотступнии хранители града Мурома. Радуйтеся, князей российских пречудная доброто; радуйтеся, отечества вашего Богом дарованнии покровители. Радуйтеся, телес наших благодатнии целебницы; радуйтеся, о душах наших усерднии ко Господу молитвенницы. Радуйтеся, святии и преславнии чудотворцы Петре и Февроние.
Кондак 13
О святии и преславнии чудотворцы, благовернии княже Петре и княгине Февроние! Приимите милостивно сие похвальное пение от нас недостойных во умилении вам приносимое, и вашим предстательством у Господа испросите нам утверждение в вере и добрых делех, и избавление от всех скорбей и болезней временных и вечных, да сподобимся вкупе с вами и всеми святыми во Царствии Небеснем пети Пресвятей Троице вечно хвалебную песнь: Аллилуиа.
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)
Молитвы святым благоверным князю Петру и княгине Февронии, Муромским
Молитва первая
О велицыи угодницы Божии и предивнии чудотворцы благовернии княже Петре и княгине Февроние, града Мурома предстатели и хранители, и о всех нас усерднии ко Господу молитвенницы! К вам прибегаем и вам молимся с упованием крепким: принесите за нас грешных святыя молитвы ваша ко Господу Богу и испросите нам у благости Его вся благопотребная душам и телесем нашим: веру праву, надежду благу, любовь нелицемерну, благочестие непоколебимое, в добрых делех преуспеяние, мира умирение, земли плодоносие, воздуха благорастворение, душам и телесем здравие и вечное спасение. Исходатайствуйте у Царя Небеснаго: верных рабов Его, в скорби и печали день и нощь вопиющих к Нему, многоболезный вопль да услышит и да изведет от погибели живот наш. Испросите Церкви святей и всей державе Российстей мир, тишину и благоустроение, и всем нам житие благополучное и добрую христианскую кончину. Оградите отечество ваше, град Муром, и вся грады Российския от всякаго зла и вся правоверныя люди, к вам приходящия и мощем покланяющияся, осените благодатным действом благоприятных молитв ваших, и вся прошения их во благо исполните. Ей, чудотворцы святии! Не презрите молитв наших, со умилением вам возносимых, но будите о нас приснии предстатели ко Господу и сподобите нас помощию вашею святою спасение вечное получити и Царствие Небесное унаследовати; да славословим неизреченное человеколюбие Отца, и Сына, и Святаго Духа, в Троице покланяемаго Бога, во веки веков. Аминь.
Молитва вторая
О угодницы Божии, благовернии княже Петре и княгине Февроние, к вам прибегаем и к вам со упованием крепким молимся: вознесите о нас, грешных (имена), святыя молитвы ваши ко Господу Богу и испросите у благости Его вся благопотребная душам и телесем нашим: веру праву, надежду благу, любовь нелицемерну, благочестие непоколебимо, в добрых делех преуспеяние. И ходатайствуйте нам у Царя Небеснаго житие благополучное и добрую христианскую кончину. Ей, чудотворцы святии! Не презрите молитв наших, но будите о нас приснии предстателие ко Господу, и сподобите нас помощию вашею спасение вечное получити и Царствие Небесное унаследовати, да славословим неизреченное человеколюбие Отца и Сына и Святаго Духа, в Троице покланяемаго Бога во веки веков.
Тропарь благоверному князю Петру, в иночестве Давиду, и Февронии, в иночестве Евфросинии, Муромским чудотворцам
Тропарь, глас 8
Яко благочестиваго корене пречестная отрасль был еси, добре во благочестии пожив, блаженне Петре, тако и с супружницею твоею, премудрою Феврониею, в мире Богу угодивше и преподобных житию сподобистеся. С нимиже молитеся Господеви сохранити без вреда отечество ваше, да вас непрестанно почитаем.
Величание
Ублажаем вас, святии чудотворцы Петре и Февроние, и чтим святую память вашу, вы бо молите за ны Христа, Бога нашего.
Защита и опора: кара за посягательство на слабых
Пожалуй, больше всего с современными представлениями согласуются эпизоды средневековых источников, где святые карают людей за злодеяния против тех, кто значительно слабее преступника. Описания этих случаев пугали даже спустя столетия. Например, в XIX веке издатель жития Геральда Аврилакского (Орильякского) в серии Patrologia Latina не решился включить следующий эпизод в печатный текст — фрагмент увидел свет гораздо позже.
Итак, одна женщина из Лиможа посетила гробницу святого Геральда. На обратном пути ее изнасиловал некий всадник. Хотя любое нападение на паломников осуждалось, его не остановил ни тот факт, что она возвращалась из святого места, ни само имя Геральда. Вскоре — очевидно, по воле святого — у преступника разложились и отвалились гениталии. Даже после этого он не раскаялся в содеянном, хотя составитель жития явно ожидал этого: для средневекового человека такая внезапная болезнь была понятным знаком, требующим покаяния. Однако грешник не признал своей вины, поэтому через несколько дней утонул в реке, а значит, не смог покаяться в грехах даже перед смертью — такой участи страшился любой христианин той эпохи.
Такой тип наказания свыше вполне понятен и сегодня. Но в этом житии немало других примеров пугающе, с нашей точки зрения, жестоких кар, причем за куда меньшие преступления. По воле святого нарушителей норм поражают внезапные болезни, у них отсыхают руки, с их тел в одно мгновение слезает кожа. Парадоксально, но все эти факты не делают Геральда жестоким, с точки зрения составителей его жития.
Напротив, они постоянно подчеркивают, насколько мягким человеком он был. Святой происходил из знатной семьи и мог стать воином, как и поколения его предков. Вместо этого он отказался от светской жизни и брака и основал на своих землях монастырь, где потом и упокоился. В житии упоминается, что приближенные Геральда называли его робким, застенчивым, едва ли не женоподобным. Также агиографы сообщают, что за всю жизнь в миру он не нанес ни единой раны — как и сам не был ранен, хотя участвовал в боях.
В какой-то мере эти описания можно считать общим местом, характерным для житий, — святого необходимо изображать благостным и кротким, не приемлющим насилия. Однако отчасти в этих характеристиках проявился и специфический средневековый взгляд на суровые кары. Исследователь жития Геральда Мэтью Кюфлер пишет:
«…их жестокость была до такой степени встроена в структуру мира и была такой распространенной чертой человеческой жизни, что даже святые могли неистовствовать».
Среди чужих: жестокость святых к иноверцам
Другой традиционный тип «удара святого» связан с защитой интересов христианства от иноверцев. Такие эпизоды присутствуют, например, в житиях святых, обращавших в свою веру другие народы.
Таким образом Леонтию Ростовскому удалось привести к христианству поселение язычников-мерян. Прибыв в чужие земли, он решил, что увещевать взрослых, чьи взгляды уже сложились, бесполезно, и обращался исключительно к юным язычникам. Возмущенные меряне явились к Леонтию и его спутникам «ови с оружием, а друзии со дрекольем», планируя если не убить миссионера, то хотя бы прогнать из города.
В ответ будущий святой устроил крестный ход, и при виде его часть иноверцев упала замертво, а остальные вмиг ослепли. Впрочем, Леонтий немедленно оживил мертвых и вернул зрение слепым, — поразившись его чудесам, меряне добровольно крестились.
Не всем христианским миссионерам везло так, как Леонтию (впрочем, некоторые редкие варианты его жития сообщают, что впоследствии он таки был убит язычниками). Куда чаще клирики, отправляющиеся в чужие земли, становились жертвами местных жителей, не желающих отказываться от своей веры. Образы святых, способных уложить толпу чужеземцев замертво, а потом оживить, показывали и силу христианской веры, и то, какие почти невыносимые трудности ждали тех, кто отправлялся в дальние края с духовной миссией.