Варианты названия праздника и их история
У празднества два общепринятых названия – Пятидесятница и День Святой Троицы. Оба они связаны с библейскими событиями после воскрешения Христа.
Воскресший Спаситель в течение 40 дней представал перед своими учениками. Поднимаясь в Небеса, Господь уверил апостолов, что в последний день перед скончанием времен вернется на землю. А до того пошлет ученикам Духа-Утешителя. Апостолы не поняли, что означают эти слова Христа, но с нетерпением ждали события. С этой целью ежедневно приходили в один из домов, стоявший на иерусалимской горе Сион.
В этом доме апостолы молились, читали священные тексты. Так сбылось пророчество, что первым местом появления христианского храма станет Иерусалим.
На 50-ый день после воскрешения и на 10-ый после Христова Вознесения иудеи праздновали начало жатвы. Апостолы с Богоматерью находились в сионском доме. Вдруг в середине дня раздался оглушительный шум, как при урагане. Над головами присутствующих повисли языки пламени, они сияли, но не обжигали. Это был тот самый Дух-Утешитель, обещанный Спасителем. Огненные языки снизошли на апостольские головы. В тот же миг христовы ученики получили необыкновенный дар: они заговорили на языках других народов. Эта способность дала им возможность проповедовать евангельское учение во всех краях.
Первое название – Пятидесятница – дано церковному празднику, поскольку описанные события происходили в 50-ый день от воскрешения. А второе название – Троица – знаменует сошествие благодати на христовых учеников, явление Божественной тройственности. То есть перед апостолами предстала Троица: Святой Дух сошел от Бога-Отца по велению Бога-Сына.
Молитва Святой Живоначальной Троице
Пресвята́я Тро́ице, Единосу́щная Держа́во, всех благи́х Вина́, что воздади́м Тебе́ за вся́, я́же воздала́ еси́ нам, гре́шным и недосто́йным, пре́жде, не́же на свет произыдо́хом, за вся́, я́же воздае́ши коему́ждо нас по вся́ дни и я́же угото́вала еси́ всем нам в ве́це гряду́щем? Подоба́ше у́бо за толи́кия благодея́ния и щедро́ты благодари́ти Тя не словесы́ то́чию, но па́че де́лы, храня́ще и исполня́юще за́поведи Твоя́: мы же, страсте́м на́шим и злым обы́чаем вне́мше, в бесчи́сленные от ю́ности низверго́хомся грехи́ и беззако́ния. Сего́ ра́ди, я́ко нечи́стым и оскверне́нным, не то́чию пред трисве́тлое Лице́ Твое́ безсту́дно яви́теся, но ниже́ И́мене Твоего́ Пресвята́го изрещи́ довле́ше нам, а́ще бы не Ты Сама́ благоизво́лила во отра́ду на́шу возвести́ти, я́ко, чи́стыя и пра́ведныя лю́бящи, и гре́шники ка́ющиеся ми́луеши и благоутро́бне прие́млеши. При́зри у́бо, о Пребоже́ственная Тро́ице, с высоты́ Святы́я Сла́вы Твоея́ на нас, многогре́шных, и благо́е произволе́ние на́ше вме́сто благи́х дел приими́, и пода́ждь нам ду́ха и́стиннаго покая́ния, да возненави́девше всяк грех, в чистоте́ и пра́вде до конца́ дней на́ших поживе́м, творя́ще пресвяту́ю во́лю Твою́ и сла́вяще чи́стыми по́мыслы и благи́ми дея́ньми сладча́йшее и великоле́пое и́мя Твое́. Ами́нь.
Значение праздника в православии
Святая Троица – значимый общехристианский праздник. Схождение Святого Духа – 3-ей Божественной ипостаси – стало днем рождения Христианской церкви. Свидетелями схождения благодати были 3000 человек, сразу после этого принявших крещение. Со дня явления чудесного огня христианство начало свое распространение по всем народам.
До Пятидесятницы апостолы были, хоть и учениками христовыми, но простыми людьми, незащищенными от людских пороков: страха, неуверенности, горделивости. Получив Божественную благодать, апостолы стали бесстрашными распространителями христовой Истины. Они разносили евангельское учение по миру, не страшась ни презрения, ни осуждения, ни даже мученической смерти.
Чтобы благодать из века в век сохранялась в церкви, апостолы рукоположили епископов, а те – своих наследников. Так сменяются поколения благословленных церковных служителей. И каждый священник даже в маленькой церквушке на окраине мира несет внутри себя благодать, некогда полученную апостолами.
Всемогу́щая и Животворя́щая Свята́я Тро́ице…
Молитва ко Пресвятой Троице. Творение Марка монаха
Всемогу́щая и Животворя́щая Свята́я Тро́ице и светонача́льная, я́же мíрную вся́кую и премирную тварь, за еди́ну бла́гость от не су́щих приведы́й, и промышля́я и содержа́. Иже по про́чих Твои́х неизрече́нных о земно́м ро́де благодея́ниих, и покая́ние нам ра́ди плотска́го неможе́ния до сме́рти дарова́вый: не оста́ви нас окая́нных в лука́вых на́ших дея́ниих умре́ти, ниже́ злонача́льнику и зави́стцу, и губи́телю посме́шство бы́ти. Зри́ши бо Благосе́рде, ели́к у́бо о́наго на нас наве́т и вражда́, ели́ко же и на́ше страстова́ние, и сла́бость, и небреже́ние. Но неоску́дныя Твоя́ бла́гости соде́лай на нас, мо́лим на вся́кий день и час прогне́вающии Тя честны́х и животво́рных за́поведей преступле́нием. И вся у́бо всего́ преше́дшаго живота́ на́шего, и до ны́нешняго часа́ согреше́нная на́ми, в дея́ниих, или́ глаго́ланиих, или́ в помышле́ниих, оста́ви и прости́. Сподо́би же нас, про́чее сконча́ти житие́ в покая́нии, и умиле́нии, и соблюде́нии святы́х Твои́х повеле́ний. А́ще у́бо сла́достию прельсти́вшеся, многообра́зне согреши́хом, или́ ме́рзкими похотьми́ неполе́зными и вре́дными обольсти́вшеся препроводи́хом: а́ще гне́вом и я́ростию подви́гшеся безслове́сною, кого́ бра́та на́шего оскорби́хом, а́ще язы́ком неизбе́жных и стро́потных и кре́пких сете́й объя́хомся: а́ще ко́им чувств на́ших, или́ все́ми, во́лею или́ нево́лею, ве́дуще или́ не ве́дуще, от восхище́ния, или́ поуче́ния безу́мно поползо́хомся: а́ще же лука́выми по́мыслы и су́етными со́весть оскверни́хом: а́ще ли ко́им други́м о́бразом прегреши́хом, от предприя́тия и обы́чая томи́ми зла́го: прости́ нам, и оста́ви вся Всеще́дре, Пребла́же и Многоми́лостиве: и да́руй нам про́чее бо́дрость и си́лу, во е́же твори́ти во́лю Твою́ бла́гу, и благоуго́дну и соверше́нну: да нощна́го и мра́чнаго зла, светови́дным покая́нием преме́ншеся, и я́ко во дни благообра́зно ходя́ще, и очище́ни объяви́мся человеколю́бию Твоему́ недосто́йнии, воспева́юще Тя и велича́юще во ве́ки, ами́нь.
Богослужение в церкви
В День Святой Троицы в православных церквях проходит необычайно пышная и одна из самых сложных служб. Предшествующим субботним вечером прихожане сходятся на всенощную, на вечерне зачитываются 3 притчи:
- в первой рассказывается ветхозаветная история, как Святой Дух снизошел на праведных;
- вторая и третья рассказывают о схождении Духа-Утешителя на апостолов;
- после притч положено петь стих 6-го гласа – «Царю Небесный».
Этот стих повторяют еще 2 раза на утрене. С этого дня он становится 1-ым текстом при прочтении молитв и в церкви, и дома. Далее на утрене следует торжественное пение псалмов, читают 65-е начало Евангелия от Иоанна, поют 2 канона праздника.
Основное мероприятие праздничного дня – литургия, на ней читают 3-е начало Апостола и 27-е начало Евангелия от Иоанна. За литургией следует богослужение в 9-ый час, затем – Великая вечерня. На ней поют стихи, славящие схождение Святого Духа. Все участники службы преклоняют колени, тем временем священник зачитывает 7 молитв: во славу Церкви, о спасении живых и упокоении дух умерших. Так завершается период после Пасхи, в течение которого в церквях недопустимы коленопреклонения.
Кондак
Егда снишед языки слия, разделяше языки Вышний. Егда же огненныя языки раздаяше, в соединении вся чпризва, и согласно славим Всесвятаго Духа.
Когда Всевышний, сойдя, смешал языки (Быт. 11 гл.), Он разделил народы, когда же послал огненные языки, то призвал всех к единению. И поэтому мы единодушно прославляем Всесвятого Духа.
На Утрене поются два канона праздника. Первый из них написан святым Косьмой Маюмским; этот канон мы приводим здесь в русском переводе. Второй канон, написанный святым Иоанном Дамаскиным, мы здесь пропускаем из-за недостатка места.
Канон святого Косьмы — это гимн в честь Святой Троицы и, в частности, в честь Св. Духа. В каноне воспевается сошествие Св. Духа на апостолов как наглядное свидетельство исполненного обещания Спасителя. Вспоминаются здесь и древние пророчества о ниспослании Святого Духа на всякую плоть, и воспевается Бог Дух Святой, Третья Ипостась Пресвятой Троицы, во всем равная Богу Отцу и Богу Сыну. В каноне также излагаются основные моменты сошествия Святого Духа на апостолов и раскрывается важность этого события.
Иконография праздника
Первая икона, изображающая Святую Троицу, носит название «Гостеприимство Авраама». По ветхозаветному сюжету, праведник Авраам встретил в Мамврийском лесу трех странников, оказавшихся ангелами. Они поведали ему счастливую весть о родившемся наследнике Исааке, а также о том, что потомки его сына «благословят все народы».
Существует несколько икон, описывающих событие схождения Святого Духа на апостольские головы в сионском доме. Обычно иконописцы изображают благодать в виде отдельных языков пламени. Реже Святой Дух выглядит на иконах как поток небесного света, разделенный на лучи.
На некоторых полотнах фигурирует царь Давид с короной на голове, он держит отрез ткани, а на нем лежат 12 свитков. Царский образ на иконах символизирует человечество, все народы, к которым апостолы обратились с евангельским учением. Царь – пленник, узник, но апостольскими устами с ним заговорил Спаситель, донес до него Истину. На других иконах свитки держат сами апостолы, это символизирует их готовность нести свет просвещения.
Самая знаменитая икона, изображающая Троицу, написана Андреем Рублевым в 15 веке.
Специалисты называют его полноценным трактатом, созданным не словами, а образами.
Когда иконописец пишет пустой участок под сионским домом, так он изображает гробницу, оставшуюся пустой, когда Господь воскрес. На невидимое присутствие Спасителя указывает пустое пространство меж Павлом и Петром. На раннехристианских иконах Троицы есть образ Богоматери.
Тексты молитв на День Святой Троицы
Далее представлены канон, глас 4-ый, и акафист Пресвятой и Животворящей Троице.
Канон
Песнь 1
Ирмос: Божественным покровен медленоязычный мраком, извитийствова Богописанный закон: тину бо отряс очесе умнаго, видит Сущаго и научается Духа разуму, хваля Божественными песньми.
Рекоша чистая и честная уста: разлучения вам не будет, о друзи! Аз бо на Отчем Вышнем Престоле соседя, излию Духа, возсияти желающим благодать независтную.
Предел прешедшее истиннейшее Слово, тихообразно совершает сердце: дело бо скончав, возвесели други, дыханием нужным и огненными языки, подав Духа Христос, якоже обещася.
Песнь 3
Ирмос: Разверзе утробы нечадствовавшия узы, досаду же неудоботерпиму благочадствующия, едина молитва пророчицы древле Анны, носящия дух сокрушен, к Сильному и Богу разумов.
Непостижима есть Богоначальнейшая: вития бо изъяви безкнижныя, рыбари премудрыя, заушающия словом и от глубокия нощи изымающия люди безчисленны, блистанием Духа.
Бяше исходен от нерожденна Света всесильный сияющий Свет, Егоже Сыном Отеческия власти ныне являет срасленное озарение, огненный глас в Сионе языком.
Седален, глас 8
Спасовы рачителие радости исполнишася и дерзновение прияша прежде боящиися: яко Дух Святый днесь свыше сниде на дом ученический, и ин иная глаголаше к людем. Языцы бо разсеяшася, видими яко огнь, и сих не опали, но паче ороси.
Песнь 4
Ирмос: Царю царей, яковый от яковаго Един Слове произшедый от Отца безвиновнаго, равномощнаго Твоего Духа апостолом истинно послал еси, яко Благодетеля поющим: слава державе Твоей, Господи. Баню Божественную пакибытия словом растворив, ссложенное естество, дождоточиши ми струю от нетленнопрободеннаго Твоего ребра, о Божий Слове, запечатлея теплотою Духа.
Прекланяют вся Утешителю колена, Сыну же Отчу, Отцу срасленному, в Лицех бо видеша трегубых Существо же истинное, неприкосновенное, безлетное, единое: возсия бо свет благодать Духа.
Да исполнятся вси богоначальнейшим, елицы служителие Трисветлаго Существа: паче естества бо совершает яко Благодетель, и огнесветит Христос во спасение, всю дая благодать Духа.
Песнь 5
Ирмос: Решительное очищение грехов, огнедухновенную приимите Духа росу, о чада светообразная церковная: ныне от Сиона бо изыде закон, языкоогнеобразная Духа благодать.
Якоже благоволи самовластно, необладанный исходит Дух от Отца, умудряя в языцех апостолы, печатлея живоносное слово, отчесильное, сообразное, егоже Спас рече.
Да исцелит убо смысл от греха, и се устрояше апостолов, Бог Слово Всеначальное, пречистый дом, в немже единомощнаго же и ссущественнаго ныне вселяет Духа свет.
Песнь 6
Ирмос: Очищение нам Христе и спасение, Владыко, возсиял еси от Девы, да яко пророка от зверя морскаго персей Иону, от тли исхитиши всего Адама всеродна падшаго.
Истинный нам правый во утробах вечно приимшим Дух, да обновиши Отчеисходный, и всесовокупленно, вещества ненавистнаго палительный скверн, кала же смыслов чистительный, Вседержителю. Желательное достояние апостолом, сионяном чающим Твоего пришествия, познание Дух Отчерожденна Слова речь жестокую языческих ласкательств скоро показа, огнедохновенно утверждаеши.
Кондак, глас 8
Егда снизшед языки слия, разделяше языки Вышний, егда же огненныя языки раздаяше, в соединение вся призва, и согласно славим Всесвятаго Духа.
Икос
Скорое и известное даждь утешение рабом Твоим Иисусе, внегда унывати духом нашим, не разлучайся от душ наших в скорбех, не удаляйся от мыслей наших во обстояниих, но присно нас предвари. Приближися нам, приближися везде Сый, якоже со апостолы Твоими всегда еси, сице и Тебе желающим соедини Себе, Щедре, да совокуплени Тебе поем и славословим Всесвятаго Духа Твоего.
Песнь 7
Ирмос: Согласная возшуме органская песнь, почитати златосотворенный бездушный истукан; Утешителева же светоносная благодать почествует, еже вопити: Троице Единая, равносильная, Безначальная, благословена еси.
Гласа пророковещательнаго не разумевше, глаголаху безумнии виносотворенное пиянство, речи яко странны слышаша апостолов, благочестивии же Тебе вопием божественно: Благодетелю всех, благословен еси.
Божественное учение возгреме видяй видения Божественный Иоиль, Богоначальнейшаго, имже излию, рек, якоже Слова, Духа Моего свозопиющим: Естество Тривещанное Светлое, благословен еси. Троичную убо раздели зря благодать, яко да явит три Ипостаси, почитати в простоте власти, но во едином ныне дни Господском, Сын, Отец и Дух благословен.
Песнь 8
Ирмос: Разрешает узы и орошает пламень трисветлый Богоначалия образ, поют отроцы, благословит же Единаго Спаса и Вседетеля, яко Благодетеля, сотворенная всяческая тварь.
Память Христос человекоспасительных словес, яже от Отца слышав апостолом рече, Дух устрояет языкоогненным видением, посаждая благословенно усвоенную, учуженная же поет Тя тварь.
Спасительно самовладычный Един, Свет самосиятельный, и подательный света Сый, пришел еси исполняя апостолы, Честный яко верх Твоим рабом, насытительный же Дух подаваеши.
Пояху пророк духонасыщенная уста, Твое телесное, о Царю, пришествие, и Дух от недр Отчих произшедший, Несозданный, Зданнодетелен, сопрестолен Тебе, единаго вочеловечения верным честь.
Песнь 9
Ирмос: Радуйся, Царице, матеродевственная славо: всяка бо удобообращательная благоглаголивая уста витийствовати не могут, Тебе пети достойно, изумевает же ум всяк Твое Рождество разумети. Темже Тя согласно славим.
Пети подобаше естественножизненную Отроковицу: Едина бо во чреве скры Слово, таящееся недугующаго человеческаго естества. Иже в десных странах ныне седяй Отчих, посла Благодать Духа.
Елицем дхну боготочная благодать, светящеся, блистающе, изменяеми странным изменением благолепнейшим, равносильствующую несекомую уведевше премудрость, Трисветлое Существо славим.
Акафист
Кондак 1
Предвечный Царю веков и Господи, всея твари видимыя и невидимыя Содетелю, Емуже, в Троице Святей славимому Богу, всяко колено покланяется небесных, земных и преисподних; темже и мы, яко крещеннии в Трисвятое Имя Твое, аще и недостойнии, хвалебное сие дерзаем принести Тебе пение; Ты же, яко Творец, Промыслитель и Судия наш, вонми гласу раб Твоих, и не отстави милости Твоея от нас, да из глубины души выну зовем Ти:
Свят, свят, свят еси Господи Боже наш, помилуй ны, падшее создание Твое, имене ради Святаго Твоего.
Икос 1
Архангели и Ангели, Начала и Власти, Престоли и Господствия, предстояще самому Престолу славы Твоея, не довлеют изрещи величия совершенств Твоих: многоочитии же Херувими и шестокрилатии Серафими, закрывающе лица своя, точию с трепетом и любовию взывают друг ко другу: Свят, свят, свят Господь Саваоф; нам убо, иже прах и пепел есмы, кольми паче удобее любити молчание; но, да не толиких щедрот, в создании и искуплении на нас излиянных, непамятливи явимся и неблагодарнии, подражающе горнему славословию, с верою и любовию взываем:
Свят, свят, свят еси Господи Боже наш, неисповедимая совершенств Высото и неизследимая таин Пучино; свят еси Господи Боже наш, везде сый и вся исполняяй, единый и тойжде вчера, днесь и во веки.
Свят еси Господи Боже наш, вся могий, нарицаяй не сущая яко сущая, низводяй даже до ада и паки возводяй; свят еси Господи Боже наш, испытуяй сердца и утробы человеческия, исчитаяй звезды и всем им имена нарицаяй.
Свят еси Господи Боже наш, Егоже вси путие истинны и все судьбы оправданы вкупе и вожделенны; свят еси Господи Боже наш, отдаяй грехи отцев на чада, милуяй же и награждаяй в роды родов.
Свят, свят, свят еси Господи Боже наш, помилуй ны, падшее создание Твое, имене ради Святаго Твоего.
Кондак 2
Видев Тя Исаия на Престоле высоце и превознесенне, глаголаше: О окаянный аз, яко человек сый и нечисты устне имый, и Господа Саваофа видех очима моима. Егда же угль горящий, носимый от Ангела, прикоснеся устом его, чисте восхваляше Тебе Отца, и Сына, и Святаго Духа, Единаго Бога. Попали убо, о Пресвятая Троице, огнем Божества Твоего терние и наших многих беззаконий, да чистым сердцем возопием Тебе: Аллилуиа.
Икос 2
Разум неуразуменный разумети ища великий во пророцех Моисей, глаголаше: Яви мне лице Твое, да разумно вижду Тя. Ты же к нему: Задняя Моя узриши, лице же Мое не явится тебе: не бо узрит человек лице Мое и жив будет. Нам же, аще и недостойным, благоволил еси явити Себе в лице Единороднаго Сына Твоего: темже благодарне вопием:
Свят, свят, свят еси Господи Боже наш, Серафимов пламенногорящая Любы и Херувимов выну светящая Премудросте; свят еси Господи Боже наш, Небесных Престолов превышний Царю и премирных Господствий всеистинный Господи.
Свят еси Господи Боже наш, вышних сил непобедимая Крепосте и горних властей всемогущий Властителю; свят еси Господи Боже наш, архангелов всерадостное благовестие и ангелов неумолкающая проповедь.
Свят еси Господи Боже наш, разумных Начал верховное Всеначало, и всех прочих Небесных чинов державный Повелителю; свят еси Господи Боже наш, Един имеяй безсмертие и живый во свете неприступнем, со избранными же Твоими, яко со други, лицем к лицу беседуяй.
Свят, свят, свят еси Господи Боже наш, помилуй ны, падшее создание Твое, имене ради Святаго Твоего.
Кондак 3
Силою неизреченнаго могущества Твоего вся содержиши, Словом неизследимыя премудрости Твоея вся строиши, Духом уст .Твоих вся живиши и радуеши, о трисолнечне Вседетелю. Измерил еси небо дланию и землю пядию, носиши и питаеши всю тварь, вся по имени призываеши, и несть могий утаитися властительныя десницы и взора Твоего: сего ради со всеми вышними и нижними силами, со умилением припадающе, зовем Ти: Аллилуиа.
Икос 3
Имеяй всякое создание работно повелению Твоему, всюду являеши следы Промысла и неизчетных совершенств Твоих: темже невидимая Твоя и присносущную силу и Божество, твореньми помышляема, видяще, со удивлением и радостию зовем:
Свят, свят, свят еси Господи Боже наш, властительный Содетелю видимых и невидимых и любвеобильный Строителю настоящих и грядущих; свят еси Господи Боже наш от четырех стихий составивый тварь и четырьми времены круг лета венчавый.
Свят еси Господи Боже наш, повелевый солнцу светити во дни и луне со звездами просвещати нощь; свят еси Господи Боже наш, изводяй ветры от сокровищ, одеваяй небо облаки и посылаяй дождь и росу в прохлаждение зноя.
Свят еси Господи Боже наш, препоясуяй холмы радостию и долы веселием, украшаяй крины сельныя и венчаяй поля класами; свят еси Господи Боже наш, посылаяй пищу птенцем врановым, напаяяй вся звери сельныя, и полагаяй щедроты Своя на всех делех Своих.
Свят, свят, свят еси Господи Боже наш, помилуй ны, падшее создание Твое, имене ради Святаго Твоего.
Кондак 4
Бурю внутрь имея душепагубныя ереси, вторый Иуда, Арий безумный, отвержеся Тебе, Сына Божия, Единаго от Пребожественныя Троицы быти; мы же, аще и ино лице Отчее, ино Сыновне, ино Святаго Духа, глаголем: но Отчее, Сыновнее и Святаго Духа Едино Божество, равну силу, соприсносущно величество сердцем и устны исповедуем и, яко трисолнечным светом в купели крещения озареннии, Отцу,и Сыну, и Святому Духу, Единому Богу покланяемся, зовуще: Аллилуиа.
Икос 4
Слышавше пастырие и учителие Святыя Церкве Ариа, яко лютаго зверя, вторгшася в словесное Христово стадо и восхищающа овцы от истиннаго исповедания православныя веры, сошедшеся в Никеи на Соборе, Бога, а не тварь, Христа исповедаша, и равна Отцу Сына и Святаго Духа чтуще, громогласне возгласиша:
Свят, свят, свят еси Господи Боже наш, Боже Отче, Боже Сыне, Боже Душе Святый, Единый Истинный Боже, а не три бози; свят еси Господи Боже наш, несозданный Отче, несозданный Сыне, несозданный Душе Святый, Едине вкупе несозданне, а не три особь несозданны.
Свят еси Господи Боже наш, Отец раждаяй предвечно Сына, Сын раждаемый безлетно от Отца, Дух Святый, из Негоже от век происходяй, но не раждаяся; свят еси Господи Боже наш, Отец, воззвавый нас от небытия, Сын, искупивый нас, падших, Крестом Своим, Дух Святый, освящаяй и животворяй всех Своею благодатию.
Свят еси Господи Боже наш, в духе, душе и теле нашем трехчастную скинию на вселение Свое основати благоволивый и всеконечне грехом разрушитися ей в нас не попустивый; свят еси Господи Боже наш, знамение Триипостаснаго Существа Своего на всех делех рук Своих, в мире видимем и невидимем, положивый.
Свят, свят, свят еси Господи Боже наш, помилуй ны, падшее создание Твое, имене ради Святаго Твоего.
Кондак 5
Пребезначальная и Вседетельная Троице, создав нас по образу и по подобию Твоему, заповедала еси творити угодная пред Тобою, мы же, окаяннии, злую волю нашу возлюбивше, обеты крещения отвергохом, образ Твой помрачихом; ныне же паки к Тебе прибегаем и молимся: Подаждь нам благодать Твою, исхити нас из руки враг видимых и невидимых и спаси ны, имиже веси судьбами, да во веки веков зовем Тебе: Аллилуиа.
Икос 5
Видя разум превосходящая совершенства Твоя и неизреченная благодеяния к бедным сынам Адамлим в Тя бо, Триединаго Бога, истинно веруяй, мертвый духом оживляется, оскверненный совестию очищается, погибший спасается, благодарным умом, благодарным сердцем, благодарными усты, от Тебе созданными, преклоньше колена, глаголем:
Свят, свят, свят еси Господи Боже наш, в Триипостаснем Совете Твоем положивый сотворити человека и в тело его, от персти взятое, дыхание жизней из уст Твоих вдохнувый; свят еси Господи Боже наш, образом и подобием Твоим в лице Адама всех нас почтый и рая сладости наследники учинивый.
Свят еси Господи Боже наш, разумом превыше всего видимаго вознесый нас и тварь всю дольнюю под нозе наши покоривый; свят еси Господи Боже наш, древо жизни в пищу нам даровавый и даром безсмертия ны обогативый.
Свят еси Господи Боже наш, преслушавших заповедь прародителей наших и по грехопадении не оставивый, но на уповании спасения прямо Едема вселивый; свят еси Господи Боже наш, изведый и нас из чрева матере нашея и благодатию Евангелия, по рождении, освятивый.
Свят, свят, свят еси Господи Боже наш, помилуй ны, падшее создание Твое, имене ради Святаго Твоего.
Кондак 6
Проповедник правды и ревнитель Святаго Имене Твоего, Илия досточудный, воззван от Ангела, ста в горе Хориве: бысть же дух крепок, низлагаяй горы, бысть трус велий и огнь палящ, но не в сих Тя виде, и по огни глас хлада тонка, и тамо Господь; покрыв убо лице милотию, с веселием и страхом взываше: Аллилуиа.
Икос 6
Возсиял еси в просвещение всему миру, сияние трисветлаго Божества Твоего, отгнал еси вся идольская заблуждения, Триипостасный Боже и Господи; весь же род человеческий от долгия тьмы язычества в чудный свет Евангелия привел еси, имже озареннии, славим вседержавный Промысл Твой о нас, зовуще:
Свят, свят, свят еси Господи Боже наш, до конца растленную грехом тварь водами потопными потребивый и в лице Ноа обновивый весь род человечь; свят еси Господи Боже наш, отлучивый отца верующих Авраама от смешения язык и в потомстве его истинную Церковь основавый.
Свят еси Господи Боже наш, изведый люди Своя из Египта, препитавый их манною в пустыне и введый в землю, кипящую медом и млеком; свят еси Господи Боже наш, воздвигий Давида, исполнивый Духом Своим пророки и теми среди Израиля веру в Обетованнаго Искупителя сохранивый.
Свят еси Господи Боже наш, пленом вавилонским согрешшия люди Своя наказавый и по скончании его паки Иерусалиму возградитися повелевый; свят еси Господи Боже наш, Маккавеи в вере и преданиих отеческих непоколебимыми до смерти показавый, и Церковь подзаконную, яко невесту, до пришествия возлюбленнаго Жениха, целу соблюдый.
Свят, свят, свят еси Господи Боже наш, помилуй ны, падшее создание Твое, имене ради Святаго Твоего.
Кондак 7
Хотя проявити величие любве и милосердия Твоего к падшему роду человеческому, егда прииде кончина лета, послал еси Единороднаго Сына Твоего раждаема от Жены, бываема под законом, да подзаконныя искупит. Иже, пожив на земли яко человек и искупив ны Крестом Своим, вознесеся на Небо, отнюдуже, исполняяй обетование, низпосла нам Пресвятаго Духа Своего, да зовем вси: Аллилуиа.
Икос 7
Дивное воистину и новое показал еси чудо, дивный в высоких, Господи, егда, по низпослании Пресвятаго Духа на избранныя ученики и апостолы, извел еси их на проповедь всему миру, да возвестят великое имя Пресвятыя Троицы и пленят вся языки в послушание веры: темже, чудящеся силе и действию богодухновенных словес их, с радостию зовем:
Свят, свят, свят еси Господи Боже наш, избравый немощная, худородная и буия мира, да посрамят крепкия, славныя и премудрыя; свят еси Господи Боже наш, воодушевивый безчисленныя сонмы мучеников, да тьмами мучений и смертей запечатлеют истину Евангелиа и силу благодати Христовой.
Свят еси Господи Боже наш, сердце равноапостольнаго Константина знамением Креста преклонивый и тем конец лютым гонением на христиан положивый; свят еси Господи Боже наш, седмию Вселенскими Соборы богоносных отец, яко седмию столпы, Церковь оградивый и еретическим треволнением неприступну сотворивый.
Свят еси Господи Боже наш, богомудрым учителем и великим подвижником благочестия, яко пресветлым звездам на тверди Церкве, возсияти даровавый; свят еси Господи Боже наш, и владыку земли Российския Владимира к свету истинныя веры наставивый и тем всю страну нашу от прелести многобожия свободивый.
Свят, свят, свят еси Господи Боже наш, помилуй ны, падшее создание Твое, имене ради Святаго Твоего.
Кондак 8
Странно и чудно у дуба Мамврийска узрев Тя Авраам во образе Триех Мужей, аки к единому беседоваше, глаголя: Господи, аще обретох благодать пред Тобою, не мини раба Твоего. Трием убо, в Триех явльшихся ему Лицах, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, Единому же в существе Богу, до земли поклонися зовый: Аллилуиа.
Икос 8
Весь еси везде и всегда, не точию могуществом неизчетныя силы Твоея, но и богатством вседетельнаго промышления Твоего о всяцем создании Твоем: нам же, якоже рече Сын Твой, и власи главнии вси изочтени суть у Тебе, да ни един от них падет без воли Твоея, темже, уповающе на Промысл Твой, со дерзновением и любовию зовем:
Свят, свят, свят еси Господи Боже наш, благоволивый всему роду человеческому разделитися на племена и языки, и коемуждо их место и время жительства указавый; свят еси Господи Боже наш, Имже сильнии пишут правду, соблюдаяй избранных Своих, яко зеницу ока.
Свят еси Господи Боже наш, от Негоже исходит всяка премудрость и разум, всяка крепость и сила, всяко здравие и лепота; свят еси Господи Боже наш, наводяй и отъемляй брани, венчаяй победою правое оружие, неправое же, посреде самых побед, предопределяяй к сокрушению.
Свят еси Господи Боже наш, даяй знамения на Небеси и на земли, посылаяй огнь, язву и глад на люди, да не до конца заблудят от путей Твоих; свят еси Господи Боже наш, возносяй смиренныя от земли, еже посадити со князи людей Своих, и низлагаяй гордыя, яко не обрестися месту их.
Свят, свят, свят еси Господи Боже наш, помилуй ны, падшее создание Твое, имене ради Святаго Твоего.
Кондак 9
Всякое естество, горе и низу, непрестанно славит Тя, предвечнаго Творца и Бога: на небеси едини свят, свят, свят день и нощь взывают, друзии же венцы своя к подножию ног Твоих полагают: на земли со всею тварию мы, яко украшеннии образом присносущныя Твоея славы, к Тебе молимся и от Тебе великия и богатыя милости чаем, зовуще: Аллилуиа.
Икос 9
Вития многовещанныя, аще и много труждаются мыслию во испытании о таинстве Пресвятыя Троицы, но не могут разумети, како естеством Един есть Бог, в Триех же совершенных Лицех: мы же веруем точию сему и исповедуем, какоже, не испытуем, и неизчетная благодеяния к нам коегождо из Триех Божественных Лиц добре ведуще, с верою и благодарением зовем:
Свят, свят, свят еси Господи Боже наш, праведным судом Твоим всем нам в землю, от неяже взяты есмы, возвратитися и паки, в день воскресения, из нея востати положивый; свят еси Господи Боже наш, солнцу, луне и звездам некогда померкнути, земле и всему, еже на ней, огнем преобразитися предопределивый, да вместо их явится Небо ново и земля нова, в нихже правда живет.
Свят еси Господи Боже наш, уставивый день, воньже предстанут на суд вся племена и языцы, да восприимет кийждо по делом своим; свят еси Господи Боже наш, имеяй в день воздаяния рещи праведным: Приидите, благословеннии Отца Моего, и наследуйте Царствие, уготованное вам от сложения мира.
Свят еси Господи Боже наш, от Негоже нераскаяннии грешницы услышат тогда со страхом: Отъидите от Мене, проклятии, во огнь вечный, уготованный диаволу и аггелом его; свят еси Господи Боже наш, обещавый Церковь Свою до конца мира непоколебиму соблюсти, во еже неодоленней быти ей и от врат адовых.
Свят, свят, свят еси Господи Боже наш, помилуй ны, падшее создание Твое, имене ради Святаго Твоего.
Кондак 10
Спасти хотя мир, явилася еси на Иорданстей реце Пресвятая и Пребожественная Троице: Отец во гласе с Неба, свидетельствуяй о возлюбленнем Сыне, Сын, во образе человечестем, приемляй Крещение от раба, Дух Святый, сходяй на Крещаемаго в виде голубине, темже во имя Единаго Бога, в Три же Лица — Отца, Сына и Святаго Духа, научихомся просвещати крещением всякаго грядущаго в мир человека, зовуще: Аллилуиа.
Икос 10
Царю Превечный, сияяй солнце Свое на благия и злыя, праведныя любяй, грешныя же милуяй, скверну душевную и телесную нашу омый, обитель Свою в нас, аще и недостойных рабех Твоих, сотворити благоволи, потреби нечистая наша помышления, изглади неподобная деяния, направи язык глаголати благоугодная пред Тобою, да чистым сердцем и устны со умилением зовем:
Свят, свят, свят еси Господи Боже наш, о Немже апостольский лик яве глаголет, к Немуже пророческий собор выну взирает; свят еси Господи Боже наш, Егоже полк мученический боголепно исповедует, и преподобных воинство Пресвятое Имя славословит.
Свят еси Господи Боже наш, о Немже пустынников множество присно воздыхает, от Негоже постников подвиги венчаются; свят еси Господи Боже наш, Емуже святители и пастыри благодарственное приносят пение, Имже вселенстии учители во спасение наше богомудрствуют.
Свят еси Господи Боже наш, приими мольбу о нас и предстательство всех святых, паче же простирающую к Тебе о нас руце Своя Деву Пречистую; свят еси Господи Боже наш, огради нас святыми Твоими ангелы и отжени от нас духов злобы поднебесных.
Свят, свят, свят еси Господи Боже наш, помилуй ны, падшее создание Твое, имене ради Святаго Твоего.
Кондак 11
Пение всякое изнемогает, тщащееся принести должное благодарение Тебе, о всех и за вся, в Троице славимому Богу: не обретается бо ни разума, могуща сраспростретися мыслию ко множеству щедрот Твоих на нас, ни слова, во еже достойне изрещи я; обаче за вся, нами видимая и нам подаемая, буди Тебе, Пресвятая Троице, благодарение от нас, честь и слава, яковы же Ты Сама Твоего величества достойны и Тебе угодны веси; мы же, покланяющеся Тебе, со смирением и любовию зовем: Аллилуиа.
Икос 11
Яко светоподательна Тя во обетованиих Твоих светильника, сущим нам во тьме неведения о будущем жребии нашем явльшася, благодарно исповедующе, и поне единаго из блаженств, Единородным Сыном Твоим возвещенных, улучити желающе, всеумильно с верою вопием:
Свят, свят, свят еси Господи Боже наш, уготовавый избранным Своим блага, ихже око не виде, ухо не слыша и яже на сердце человеку не взыдоша; свят еси Господи Боже наш, Егоже вси чистии сердцем узрят, якоже есть, и познают, якоже от Него сами познани суть.
Свят еси Господи Боже наш, в Немже вси алчущии и жаждущии правды обретут николиже оскудевающее насыщение; свят еси Господи Боже наш, от Негоже миротворцы, яко подражатели вся умиротворившаго Единороднаго Сына Твоего, возлюбленными сынами нарекутся.
Свят еси Господи Боже наш, у Негоже кротцыи наследят землю и нищии духом улучат некончаемое Царствие; свят еси Господи Боже наш, обещавый вечное помилование милующим и безконечное радование плачущим.
Свят, свят, свят еси Господи Боже наш, помилуй ны, падшее создание Твое, имене ради Святаго Твоего.
Кондак 12
Благодать Твою всесильную подаждь нам, Пресвятая Троице, приими исповедание грехов наших пред величеством славы Твоея, призри на воздыхания наша, низпосли нам духа умиления и щедрот, да, очищеннии душею и сердцем, сподобимся неосужденно звати к Тебе на земли, якоже взывают ангели на небеси: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще Твое всечеловеколюбное смотрение, славим Тя вси, Пребезначальная Троице, веруем во Единаго Бога Отца, Бога Сына и Бога Духа Святаго, иного, разве Тебе, Господа не вемы, к Тебе припадаем и Тебе молимся вопиюще:
Свят, свят, свят еси Господи Боже наш, буди нам во спасение, да не убоимся никоегоже зла, и в зашищение живота нашего, да не устрашимся никоегоже врага; свят еси Господи Боже наш, грешныя кающияся спасаяй, спаси убо и нас, многогрешных.
Свят еси Господи Боже наш, умножаяй всем милость Твою, умножи ю и на нас и помилуй ны, яко немощни есмы; свят еси Господи Боже наш, продолжи нам век к покаянию и не осуди нас на посечение с смоковницею безплодною.
Свят, еси Господи Боже наш, избави ны искушений, от мира, плоти и диавола находящих, и укрепи в вере и любви к Тебе; свят еси Господи Боже наш, сподоби ны лицем к лицу узрети Тя и внити в светлый чертог Твой на брак Агнчий.
Свят, свят, свят еси Господи Боже наш, помилуй ны, падшее создание Твое, имене ради Святаго Твоего.
Кондак 13
(Читается трижды, затем 1-ый икос и 1-ый кондак).
О Пресвятая, Животворящая, Неразделимая и Вседетельная Троице, Отче, Сыне и Душе Святый, Едине истинный Боже и Творче наш! Нынешнее наше приемши благодарение, низпосли нам благодать и силу от высоты Святаго Престола Твоего, да, поправше вся плотския похоти, во всяком благочестии и чистоте поживем до конца дней наших, выну восхваляюще Пресвятое имя Твое и зовуще: Аллилуиа.
Молитва
Пресвятая Троице, Единосущная Державо, всех благих Вина, что воздадим Тебе за вся, яже воздала еси нам, грешным и недостойным, прежде, неже на свет произыдохом, за вся, яже воздаеши коемуждо нас по вся дни и яже уготовала еси всем нам в веце грядущем? Подобаше убо за толикия благодеяния и щедроты благодарити Тя не словесы точию, но паче делы, храняще и исполняюще заповеди Твоя: мы же, страстем нашим и злым обычаем внемше, в безчисленныя от юности низвергохомся грехи и беззакония. Сего ради, яко нечистым и оскверненным, не точию пред трисветлое Лице Твое безстудно явитися, но ниже имене Твоего Пресвятаго изрещи довлеяше нам, аще бы не Ты Сама благоизволила, во отраду нашу, возвестити, яко чистыя и праведныя любящи, грешники кающиися милуеши и благоутробне приемлеши. Призри убо, о Пребожественная Троице, с высоты Святыя Славы Твоея на нас, многогрешных, и благое произволение наше, вместо благих дел, приими: и подаждь нам духа истиннаго покаяния, да возненавидевше всякий грех, в чистоте и правде, до конца дней наших поживем, творяще пресвятую волю Твою и славяще чистыми помыслы и благими деяньми сладчайшее и великолепое имя Твое. Аминь.
Православные традиции
На Святую Троицу принято развешивать внутри храмов в качестве украшения зеленые ветки и пучки травы: это символы перерождения, схождения благодатного света. Церковные служители носят зеленую одежду, тем самым демонстрируют исцеляющую и оживляющую силу Святого Духа.
Наутро после Троицы отмечают Духов день, верующие славят Духа-Утешителя, снизошедшего на христовых учеников. А суббота до Пятидесятницы посвящена поминовению усопших родителей, ее называют «задушным днем».
До прихода христианства на славянских землях в эти дни праздновали Зеленые святки, когда весна уступает лету. Православная церковь переняла немало славянских обрядов, органично вписала их в свои праздники. Не обошло это и Троицу. Зеленые святки были связаны с культом растений, расцвета природы. На Троицкой неделе 8-12-летние девочки украшали жилище березовыми ветвями, водили хороводы в березовых рощах, взрослые распевали песни, устраивали застолья.
Важность праздника
Празднование дня Пресвятой Троицы крайне важно для всех христиан, поскольку является отличительной чертой догматов церкви. Признание святости Триединого Бога, принятие Его как Трех Личностей — Отца, Сына и Святого Духа является основополагающим для христианина.
Святая Троица
Множество сект и еретических течений утверждают, что нельзя почитать так, потому что Бог Один (об этом говорит ислам) или, что Иисус не имеет божественной природы (позиция свидетелей Иеговы) и это отличает их от истинного христианства.
Важно! Православная церковь празднует этот день с особенным почитанием, потому что именно тогда явился всему христианскому сообществу Святой Дух и люди познали Отца Небесного в трех ипостасях. Возвеличивают отныне имя Твое Господи, а также Сына и Духа вместе, как Триединого Создателя!
Этим православные христиане отличаются от сектантов и поэтому так важно отмечать великий день Пятидесятницы!
Часто задаваемые вопросы
Отвечаем на вопросы, которые наиболее часто задают верующие касаемо праздника Троицы.
Почему для украшения используют ветви березы?
Объяснение связано с историей праведника Авраама, к которому явились с вестью три ангела. Эта сцена, изображенная на иконе Троицы, происходила в лесу в Мамвре. Там росли преимущественно дубы, а славяне для своего празднования выбрали более распространенные березы.
Что запрещено в День Троицы?
Пятидесятница – великий праздник. Верующим запрещено выполнять тяжелую физическую работу, хлопотать по дому. День нужно провести в молитвах и доброжелательном общении с родными. Нельзя плавать в естественных водоемах: по поверью, русалки в этот праздник особенно шалят.
Как провести родительскую субботу перед Троицей?
В этот день необходимо сосредоточиться на молитвах об умерших родственниках. Верующие должны наведаться в церковь, вспомнить об ушедших из жизни, но оставшихся в сердце родных, пообещать себе и им измениться в лучшую сторону.
Какая еда разрешена на Троицу?
Есть можно все. В этот праздничный день нет поста.