Житие святого Никиты Столпника Переславского
Русский православный святой Никита Столпник служил у князя Юрия Долгорукого сборщиком податей. Он был безжалостен к плательщикам податей, использовал свое положение для личного обогащения. В 1152 году князь решил построить новую столицу княжества на берегу Плещеева озера (Переславль Залесский).
Для строительства нужны были средства. Никита с еще большим рвением стал собирать подати, не забывая про свой карман. Разорившееся от непомерных сборов люди умирали от голода, кончали жизнь самоубийством, становились разбойниками. Имя сборщика податей внушало ужас подданным князя.
Однажды во время богослужения в церкви преподобного поразили слова, произнесенные священником. Это было изречение пророка Исайи о раскаянии: «…омойтеся и чисты будете…». Проснувшаяся совесть напомнила ему, скольких людей он погубил своим бессердечием.
Но, вернувшись домой, сборщик податей решил заглушить голос совести и созвать гостей на веселый пир. Он повелел жене сварить мясо для угощения. Когда вода в котле закипела, жена Никиты увидела, что варятся человеческие конечности и головы. В ужасе она позвала мужа. Никита увидел ту же страшную картину и понял, что Господь второй раз напоминает ему о грехах.
Святой отправился в Никитский монастырь, чтобы покаяться в грехах. Настоятель решил испытать, насколько искренне раскаяние сборщика податей. Он повелел Никите в течение 3-х дней прилюдно каяться в своих прегрешениях у входа в монастырь. Никита со смирением выполнил, что было сказано игуменом, а затем исчез.
Обнаружил его монах, отправившийся в лес за грибами. Насельник увидел в болоте полуголого человека, облепленного комарами и мошками, в крови. Он сообщил о виденном настоятелю, который отправился к болоту, чтобы удостовериться в личности человека. Это был Никита, таким образом пожелавший наказать себя за грехи.
Настоятель обители поверил раскаявшемуся грешнику, постриг его в монахи и принял в монастырскую братию. С благословения игумена Никита выкопал рядом с монастырской стеной узкий и глубокий колодец, соединенный с монастырским храмом подземным ходом.
Никита выходил из колодца на воскресные богослужения по подземному ходу. В остальные дни стоял в колодце, обвешанный тридцатикилограммовыми веригами с крестом, творя беспрестанные покаянные молитвы Господу. Колодец был закрыт крышкою, чтобы ни солнечный, ни лунный свет не проникал внутрь.
Весть о подвижнике разнеслась по округе. К колодцу стали приходить верующие, попросить защиты, совета, молитвы об исцелении, прикоснуться к веригам столпника. Бывшие приятели по застольям, зная о его богатстве, решили, что цепи сделаны из серебра. Они не верили в искренность раскаяния и посчитали, что бывший мытарь таким образом бережет свои сокровища.
Ночью 24 мая 1186 года завистники пришли к колодцу, убили столпника и забрали вериги. На берегу озера убийцы и грабители обнаружили, что цепи и крест сделаны из железа, и бросили их на берегу озера. На другой день монахи обнаружили тело Никиты, а затем брошенные вериги. Святого похоронили в монастыре, вериги положили на гроб.
Новое в блогах
С давних времен христианские монахи-аскеты и Христа ради юродивые носили под одеждой на голом теле вериги, чтобы усмирить плоть и подавить страсти. Само слово «верига» переводится со старославянского языка как «цепь», однако на деле могли использоваться и другие тяжелые металлические предметы: кресты, различные пластины, кольца, медные большие иконы, железные шапки и даже подошвы обуви. Вот как писал о них святитель Григорий Богослов: «Другие изнуряют себя железными веригами, и, истончевая плоть, истончевают вместе грех». Вес вериг мог достигать десятков килограммов.
Древние подвижники основывали подвиг веригоношения на некоторых словах Нового Завета, например, на словах апостола Павла: Аз бо язвы Господа Иисуса на теле моем ношу (Гал. 6: 17), чтобы распять плоть свою со страстьми и похотьми (Ср.: Гал. 5: 24). В Послании к римлянам апостол писал, что мы крестимся во Христа, чтобы упразднено было тело греховное, чтобы не быть уже рабами греху.
Древние традиции на Руси
На Руси ношение вериг уже в XI–XII веках получило широкое распространение среди монахов-подвижников. Читая Киево-Печерский патерик, мы узнаем о том, что преподобные Феодосий († 1074), Марк Пещерник († около 1102) и Иоанн Многострадальный († около 1160) носили на теле своем железо. Так, преподобный Феодосий, будучи еще отроком, «пришел к одному кузнецу и приказал ему сковать железный пояс, которым и препоясался».
Древнее предание донесло до нас сведения о том, что основательница Полоцкого Спасского монастыря преподобная Евфросиния также в течение многих лет совершала подвиг ношения вериг. По милости Божией, в наше время были обретены вериги святой — железные цепи весом 7 кг. В 1991 году они были найдены в древней Спасо-Преображенской церкви, сейчас хранятся в Спасо-Евфросиниевской обители.
Особое делание
Ношение вериг составляло особый подвиг, требующий духовного рассуждения и благословения опытного духовника, ибо, как известно, нет добродетели без рассуждения. Как писал святитель Филарет (Дроздов), «для … [вериг] есть люди, и времена, и причины». Например, вериги возлагал на себя преподобный Сергий Радонежский, который к тому времени уже творил чудеса. Но молодому монаху, находящемуся в самом начале аскетического пути, для которого вопрос борьбы со страстями более актуален, опытный духовник вряд ли благословит ношение их. Это не средство достижения святости, а инструмент для подавления страстей, используемый в настоящее время крайне редко.
Для пользы души
У слова «верига» есть и переносный смысл. Это бремя, обычно нравственное или душевное. Вериги можно рассматривать как составляющую высокой и сложной культуры самоограничения. Многие люди, далекие от желания нравственного усовершенствования, говорят: «Зачем нужен молитвенный труд, посты, терпение обид и волевое укрощение страстей — словом, все то, что противно биологической природе живого существа? Зачем это издевательство над собой? К чему изнемогать под тяжестью вериг? Не лучше ли идти по жизни радостно и налегке?»
Вспомним слова царя Соломона из Песни Песней: «Крепка, как смерть, любовь». Любовь в них понимается не как чувство, как думает большинство людей. Любовь — это сила, а сущностью любой силы является ее стремление выразиться в действии, в данном случае — переориентировать себя с заботы о теле на заботу о душе, о вечной душе, о вечном человеке. Посты, бдения, столпничество — тоже своего рода вериги. Верить, что душа важнее, чем тело, — подвиг. Человек, который решился на это, положил веру в основу своей жизни. И совсем не трудно носить духовные «вериги», если знать, что это — «гири» святых, а для нас — упражнение в любви.
11.02.2020
Тексты молитв
Акафист святому был составлен в XIX веке протоиреем Никитского монастыря.
Тропарь
Правосла́вным смы́слом ю́ношская возжеле́ния возненави́дев и до́блественныя нра́вы восприи́м, врага́ победи́л еси́, и во благоразу́мии Бо́гу угоди́л еси́, и свы́ше от Него́ прие́м да́р чуде́с, бе́сы прогоня́ти, неду́ги исцеля́ти, Ники́то пресла́вне, моли́ Христа́ Бо́га, да спасе́т ду́ши на́ша.
Кондак
Христа́ ра́ди от твои́х рабо́в ну́ждную смерть претерпе́л еси́ / и вене́ц нетле́ния от Него́ восприя́л еси́, / приходя́щим же с ве́рою от честна́го твоего́ гро́ба подае́ши цельбы́, / о Ники́то преподо́бне, // моли́твенниче о душа́х на́ших.
Канон
Ирмос: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.
Све́том благода́ти озаря́емь, преподо́бне, ве́рою па́мять твою́ торжеству́ющия светови́дную тмы́ грехо́вныя моли́твами твои́ми изба́ви, Ники́то пресла́вне.
К Бо́гу вводя́щь несовра́тно ше́ствовал еси́ пу́ть, ко гра́ду небе́сному, Ники́то, дости́гл еси, и́бо Святы́й наста́ви тя́ Ду́х, почива́яй в се́рдцы твое́м.
Вознося́щее смире́ние, Ники́то, име́л еси́, те́м мо́лимся тебе́: уще́дри, преподо́бне, смире́ние на́ше и боле́зни вся́ облегчи́ серде́ц на́ших.
Богородичен: Ра́дости на́м Хода́таица, я́ко прие́мши исполне́ние всего́ Божества́, яви́лася еси́, Всенепоро́чная, те́м вси́ Тебе́, — ра́дуйся, — Ангелово согла́сно зове́м, Богора́дованная.
Пе́снь 3
Ирмос: Не му́дростию, и си́лою, и бога́тством хва́лимся, но Тобо́ю, Отчею Ипоста́сною Му́дростию, Христе́, не́сть бо свя́т, па́че Тебе́, Человеколю́бче.
Пре́жднее весе́лие измени́л еси́ бу́дущих ра́ди благи́х же́стостию, доброде́тельно пожи́в, блаже́нне, на исто́чнице в гора́х, я́ко вели́кий Илия́, пребыва́я.
Пу́ть пра́вый, его́же возжеле́в поще́ния ра́ди, удивле́нием бра́шен тебе́ показа́ Бо́г, его́же обре́л еси́ безме́здно я́коже приста́нище, му́дре.
Коле́блемых разли́чными страстьми́ ко твоему́ столпу́, Ники́то, приходя́щих, честны́м твои́м хода́тайством все́х на́с посети́, моля́ Человеколю́бца.
Богородичен: Тя́ Му́дрость Бо́жия всечестны́й орга́н обре́тши, от Твои́х чи́стых крове́й воплоща́ется и по рождестве́ нетле́нну показа́.
Седа́лен, гла́с 5
Те́лом возше́д на сто́лп, у́м же возвы́сив на преми́рная, труды́ ко трудо́м прилага́еши, жела́я дости́гнути угото́ванных тебе́ бла́г на небесе́х, и́хже получи́в, помина́й на́с, почита́ющих свяще́нную па́мять твою́.
Други́й седа́лен, гла́с 4
Яко всесве́тлая звезда́, возсия́в светоза́рными доброде́тельми, богоно́се, всю́ ду́шу просвети́л еси́ Ду́хом. Те́м преше́л еси́ к невече́рнему Све́ту, разреша́я страсте́й на́ших те́мныя о́блаки, па́мять твою́ при́сно творя́щих се́рдца пра́востию.
Сла́ва, и ны́не, Богородичен
Нечи́стых по́мысл мои́х мно́жество и безме́стных мы́слей обурева́ния кто́ изрещи́ мо́жет, Всенепоро́чная? Настоя́ния же безпло́тных вра́г мои́х кто́ испове́сть и си́х зло́бу? Но Твое́ю мольбо́ю, Блага́я, си́х мне́ все́х избавле́ние да́руй.
Пе́снь 4
Ирмос: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́ во о́блаце ле́гце, при́иде Иису́с Пребоже́ственный, Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.
Столпу́, богоно́се, согражда́ему непоколе́блемою душе́ю са́м ся пре́дал еси́, бу́дущую жи́знь предзря́, ея́же улучи́ти жела́я, я́ко хра́бр во́ин.
Ла́вры честны́я дости́гл еси́, му́дре, возвы́сився смире́нием, верхи́ де́монския смири́л еси́ и в не́й до́блествовал еси́, сла́ва мона́хов и утвержде́ние.
Моли́твами и посто́м вооружи́вся и стра́хом себе́ умертви́в Госпо́дним, блаже́нне, отсту́пника изсека́еши, неви́димаго зми́я, о́тче, побе́дник бы́л еси́.
Ве́сь Боже́ственным Ду́хом разже́н бы́в, о́тче, труды́ подъя́л еси́ на мно́га ле́та, в хлеви́не у́зце терпя́, взыска́я Го́спода, благода́тию тя́ Боже́ственною укрепля́ющаго.
Богородичен: На престо́ле высо́це стра́шно седя́й на ма́тернюю руку́, Младе́нец бы́в, седи́т, низпа́дший о́браз возводя́ и обоже́ние су́щим подава́я.
Пе́снь 5
Ирмос: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га, и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м, воспева́ющим Тя́, ми́р подава́ющая.
Ходи́л еси́, преподо́бне, по у́зкому пути́, боже́ственными восхожде́нии се́рдца распространя́яся и прича́стием обожа́яся, всему́дре. Те́м бы́л еси́ мона́хом све́тлость.
Око очи́стившу у́мное, преподо́бне, благода́ть даде́ся тебе́, а́ки проро́ку, е́же пре́дняя предзре́ти и предглаго́лати я́ко су́щая да́льняя и безве́стная.
Боле́знь облегчи́ ми грехо́в и скорбе́й, и преста́ви се́рдца моего́ боле́зни, и согреше́ний разреше́ние да́руй, Благоде́теля Бо́га име́я, послу́шающаго честны́х твои́х моли́тв.
Богородичен: Ума́ моего́ исцели́ превраще́ние, Пречи́стая, уврачу́й стра́сти души́ моея́ и ле́ностную тму́ отжени́, я́ко да хвала́ми Тя́ при́сно ублажа́ем, Всенепоро́чная.
Пе́снь 6
Ирмос: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, богому́дрии, Богома́тере, прииди́те, рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.
Умертви́л еси́ стра́сти теле́сныя, я́ко дре́во ви́деся высокове́рхо, плоды́ чуде́с принося́, Ники́то богоблаже́нне.
Иже безчи́сленным боле́знем прибли́жихся, те́лом не́мощен пребы́в, преподо́бне. Те́м зову́ ти ве́рою: боле́зни уста́ви се́рдца моего́.
От душе́вных не́мощей, о́тче, коле́блемых, ве́рою тя́ призыва́ющих ны́не посети́ моли́твами твои́ми, я́же к Бо́гу, я́ко да благоче́стно тя́ сла́вим.
Богородичен: Еди́на Помо́щнице, помози́ ми, погиба́ющу, и ру́ку ми́ простри́, и ко приста́нищу наведи́ покая́ния, Де́во Богора́дованная.
Конда́к, гла́с 8
Христа́ ра́ди от твои́х рабо́в ну́ждную сме́рть претерпе́л еси́ и вене́ц нетле́ния от Него́ восприя́л еси́, приходя́щим же с ве́рою от честна́го твоего́ гро́ба подае́ши цельбы́, о Ники́то преподо́бне, моли́твенниче о душа́х на́ших.
Икос
Земны́й Ангел, небе́сный челове́к бы́л еси́, преподо́бне, посто́м и бде́нием ду́шу просвети́в, алка́нием, и жа́ждею, и на земли́ лега́нием Бо́гу угоди́л еси́ и вся́ку доброде́тель мона́шескаго жития́ испра́вил еси́, к си́м же и ну́ждную сме́рть от твои́х рабо́в восприи́м, возше́л еси́ к жела́емому Христу́, ра́дуяся, о Ники́то преподо́бне, моли́твенниче о душа́х на́ших.
Пе́снь 7
Ирмос: Не послужи́ша тва́ри богому́дрии, па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.
Се́рдце твое́ Тро́ическое жили́ще соде́лав, три́ кресты́ и тя́жкая желе́за, Ники́то, на себе́ поне́с, от ни́хже Боже́ственною благода́тию цельбы́ истека́ют на просвеще́ние и очище́ние ве́рно притека́ющим ти́.
Душа́ твоя́ светозаре́нием Боже́ственнаго Ду́ха сия́ющи при́сно, ду́ши ви́дяще притека́ющих ти́ ве́рою све́тло, блаже́нне, проро́ческими прорече́нии, те́м тя́ ублажа́ем.
Неду́гов тружда́ющих, блаже́нне, ду́ши и телеса́ твои́ми святы́ми моли́твами вско́ре измени́ и пе́ти сотвори́: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.
Богородичен: Непреме́ннаго ро́ждши, еди́на Богора́дованная, десни́цею Его́, Чи́стая, премени́ти ми́ у́м на лу́чшее молю́ Ти ся, лю́те превраща́емый жите́йскими упраждне́нии.
Пе́снь 8
Ирмос: Отроки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть, тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.
Стоя́ на столпе́ вы́спрь, я́ко на све́щнице свеща́, преподо́бне, светя́щи, все́м ра́зумы ве́рным просвеща́я, пока́зовал еси́ до́бре словесы́ и дея́нии стезю́ живота́ и возводи́л еси́ сия́ боже́ственным смы́слом к высоте́ безстра́стия.
Ум безстра́стием очи́щь, бесе́довал еси́ ко Го́споду Вседержи́телю, от Него́же неизрече́нная, преподо́бне, навыка́я, проро́чески предглаго́лал еси́, просвеща́я ду́ши, я́ко вели́кий, преблаже́нне, проро́к; те́м тя́ согла́сно ве́рою воспева́ем.
Наидо́ша ми́ ра́ны тя́жкия, и неду́зи ча́сто тружда́ют, те́х мя́ измени́, о́тче, молю́ ти ся, я́ко от Бо́га прии́м, Ники́то, благода́ть исцеля́ти стра́сти и боле́зни облегча́ти.
Тро́ичен: Со все́ми го́рними во́инствы Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, Тро́ицу Неразде́льну, Несозда́нно Божество́, песносло́вяще: Свя́т, Свя́т, Свя́т, — возопие́м ра́достно, — Еди́на Вла́сть, Нача́ло и Ца́рство.
Богородичен: Иже все́ми непристу́пен Сы́й Зижди́тель го́рними, Отрокови́це, чи́нми, всели́вся в ложесна́ Твоя́, неопа́льну соблюде́ Тя и по рождестве́ нетле́нну. Ему́же ны́не при́сно пое́м: Го́спода воспева́йте дела́ и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.
Пе́снь 9
Ирмос: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.
Воздвиза́я ру́ки твоя́ к Бо́гу, моли́лся еси́, крепя́ у́м тво́й удержа́ти от страсте́й, а́ки Ангел, в телеси́, о́тче, ты́ бы́л еси́. Те́м со Ангелы всегда́ на небесе́х живе́ши, сла́вному престо́лу предстоя́, Све́та невече́рняго исполня́емь.
Яко на небеси́, в хлеви́не у́зце пожи́л еси́, преподо́бне: те́м ти́ умири́шася ди́вии зве́рие, покори́вшему стра́сти теле́сныя и злостремле́ния, Ники́то преподо́бне. Сего́ ра́ди ве́рою тя́ почита́ем.
Твоя́ честны́я и святы́я мо́щи, во гро́бе лежа́ще, погружа́ют неду́ги, и попаля́ют то́лпы де́монския всегда́, преподо́бне Ники́то, Боже́ственною благода́тию, и источа́ют все́м исцеле́ния, ве́рно тя́ блажа́щим.
Уже́ к Бо́гу приближа́яся я́сне и чи́сте, помяни́ ве́рою тя́, Ники́то, помина́ющих, грехо́в оставле́ние на́м испроси́, и неду́гов все́х избавле́ние, и Бо́жия Ца́рства селе́ние.
Богородичен: Све́том мя́ озари́ Твои́м, Непоро́чная, ро́ждшая Све́т непристу́пный, разжени́ о́блак страсте́й души́ моея́, и от тмы́ изми́, молю́ Ти ся, и Боже́ственнаго спасе́ния сподо́би, Чи́стая, еди́на Присноде́ва.