Текст книги «Житие святителя Луки Крымского в пересказе для детей»


Предисловие

Архиепископ Лука (в миру Валентин Феликсович Войно-Ясенецкий) жил и работал в тяжелой период для нашей страны – в конце 19 и в первой половине 20 века, в годы духовного кризиса, отступления народа от веры, войн, революций, политических репрессий, гонений на Церковь. Это наш современник – выдающийся врач и ученый, гениальный хирург, спасший тысячи жизней, пастырь и проповедник, богослов, подвижник, восстанавливавший храмы Божии в немыслимое для этого время, прославленный Церковью исповедник, в земле Российской просиявший, совершающий чудеса доныне по молитвам с верою притекающих к нему. Узкий путь страдания за истину и служения людям, всегда против «удобного» течения, всегда верность Богу и любви к человеку – яркая и удивительная жизнь христианина во времена отступничества, страха и предательства. Святитель Лука прожил одиннадцать лет в тюрьмах, лагерях, ссылках. Своим духовным подвигом и самоотверженной работой хирурга и «мужицкого» врача он обрел всенародную любовь.

В 20-е годы в разгар гонений на Церковь и ее служителей он стал священником, принял постриг в монахи с именем Лука в честь апостола и евангелиста, и затем был тайно рукоположен в епископа Ташкентского и Туркестанского. Дальше были Красноярская и Тамбовская кафедры. В 1946 году архиепископа Луку перевели в Симферополь – последнее место службы.

Где бы он ни был, везде без страха и сомнения служил, проповедовал и лечил людей, защищал православную веру и Церковь делом, словом и писанием.

Умер святитель Лука 11 июня 1961 года в воскресенье, в день Всех святых, в земле Российской просиявших. Канонизирован Русской Православной Церковью в сонме новомучеников и исповедников Российских для общецерковного почитания в 2000 г оду.

Святейший Патриарх Московский и всея Руси Кирилл, совершая пастырское посещение Украинской Православной Церкви, поклонился мощам святителя Луки, покоящимся в соборном храме Свято-Троицкого женского монастыря в г. Симферополе. В своем слове к пастве Святейший Владыка сказал:

«…С трепетом прикоснулся я к мощам святителя Луки, практически нашего современника. Мне не приходилось лично встречаться с ним, но довелось много слышать о нем от тех, кто служил с владыкой Лукой, кто его хорошо знал. Это действительно был дивный архипастырь, сочетавший служение Церкви и служение науке, сочетавший способность работать в светской системе в условиях атеистического государства и одновременно быть архипастырем Церкви.

Пример святителя Луки учит нас тому, как находить выход из, казалось бы, безнадежной жизненной ситуации, как, не идя на компромисс с совестью, быть мирным и спокойным и разумно устроять свое земное бытие.

Святитель Лука был таким человеком: казалось бы, внешние обстоятельства подавляли его, но он никогда не ломался от этого давления и сохранял свою внутреннюю силу, потому что сила эта была в вере православной. Он чувствовал присутствие Господа в своей жизни и поэтому ничего не боялся, ничего не страшился, ни от чего не уклонялся, но мужественно, с любовью к людям и в мире осуществлял свое архипастырское служение. Сегодня святитель Лука для многих из нас – великий и светлый пример». [16.]

Господь Иисус Христос всегда Тот же. Надо понять нам, суетящимся в современном «цивилизованном» обществе, вспомнить всей душой своей и всем сердцем, что все мы даны друг другу Господом для спасения. Очень важно именно сейчас, когда стираются границы между добром и злом, между истиной и ложью, еще и еще раз обратиться к жизни святителя Луки, чтобы научиться у него мужеству стояния в истине, молитвенно просить его помощи во всех делах.

Жизнь святителя Луки пусть будет для нас примером христианского пути в наше время, образом деятельной веры, бескорыстия и самоотвержения, труда любви к Церкви до последнего вздоха.

В этой книге собраны свидетельства о подвиге святителя Луки, архиепископа Симферопольского и Крымского – человека, врача, пастыря, святого.

Елена Круглова

Акафист святителю Луке, исповеднику, архиепископу Крымскому

Кондак 1 Возбранный святителю Церкви Православныя и исповедниче, возсиявый стран нашей в земле Крымстей, яко светозарное светило, добре потрудивыйся и за имя Христово гонение претерпевый, прославляюще прославльшаго тя Господа, даровавшаго нам тебе новаго молитвенника и помощника, похвальное воспеваем ти пение; ты же, яко имеяй велие дерзновение ко Владыце небес и земли, от всяких недугов душевных и телесных свободи нас и добре стояти в Православии укрепи, да вси во умилении зовем ти; Радуйся, святителю Крымский исповедниче Луко, врачу благий и милостивый.

Икос 1 Ангелов собеседниче и человеков наставниче, Луко преславный, подобно Евангелисту и Апостолу Луке, емуже тезоименит сый, от Бога дар целити недуги человеческия приял еси, во врачевании болезней ближних, многия труды подъемля, и, плоть нося, о плоти нерадел ее делы добрыми Отца Небеснаго прославил еси. Темже благодарне во умилении зовем ти; Радуйся, от юности разум свой игу Христову покоривый. Радуйся, пречестное Святыя Троицы селение бывый; Радуйся, блаженство милостивых, по Слову Господа, унаследовавый. Радуйся, верою Христовою и знанием богодарованным многия недужныя исцеливый; Радуйся, страждущих недугами телесными врачу милосердный. Радуйся, во дни брани вождей и воинов исцелителю; Радуйся, всех врачей наставниче. Радуйся, скорый в нуждах и скорбех сущим помощниче; Радуйся, Церкви Православныя утверждение. Радуйся, земли нашея озарение; Радуйся, крымския паствы похвало. Радуйся, града Симферополя украшение. Радуйся, святителю Крымский исповедниче Луко, врачу благий и милостивый.

Кондак 2 Видя в человецех во время врачеваний, аки в зерцале, премудрость и славу Творца всяческих Бога, к Нему Духом выну возносился еси, богомудре, светом же богоразумия твоего и нас озари, да вопием купно с тобою; Аллилуиа.

Икос 2 Разум твой Божественными ученьми просветил еси, Луко всеславне, отвергнув всяко плотское мудрование, с разумом же и волю повинул еси Господеви. Подобен апостолом быв, тии бо по Слову Христову; «Грядита по Мне, и сотворю вы ловцы человеков» оставиша вся и по Нем идоша, и ты, святе, услышавав зовущаго тя на служение Господа Иисуса чрез раба Своего архиепископа Ташкентского Иннокентия абие приемлеши священство в Церкви Православней. Сего ради, яко богомудраго наставника, тя ублажающе, воспеваем сице: Радуйся, Ангела Хранителя увеселение. Радуйся, яко того николиже опечалил еси; Радуйся, во учении преспевавый и тем мудрецы мира сего удививый. Радуйся, от творящих беззаконие уклонивыйся; Радуйся, Божия Премудрости созерцателю и проповедниче. Радуйся, истиннаго богословия златословесный учителю; Радуйся, апостольских преданий блюстителю. Радуйся, свеще, Богом возженная, мрак нечестия разгоняющая; Радуйся, звезде, путь ко спасению показующая. Радуйся, Православия ревнителю; Радуйся, раскольников Обличителю. Радуйся, свидений и оправданий Господних возжадавый; Радуйся, святителю Крымский исповедниче Луко, врачу благий и милостивый.

Кондак 3 Силою благодати Божия, еще во временней жизни приял еси дар, святе Луко недуги целити, да вси, усердно притекающии к тебе недугов телесных и паче душевных исцеления сподобляются вопия, Богу: Аллилуиа.

Икос 3 Имея неусыпное попечение о спасении душ, вверенных тебе от Бога, Луко блаженно, пастырски к душеспасительной жизни, и словом и самым делом непрестанно наставлял еси. Сего ради приими от нашего усердия достойныя похвалы тебе: Радуйся, Божия разума исполненный. Радуйся, благодатию Духа Святаго преосененный; Радуйся, нищеты Христовы подражателю. Радуйся, пастырю добрый, уклоняющихся от веры православныя и блуждающих по горам суемудрия, взыскавый; Радуйся, делателю винограда Христова, чад Божиих укрепляяй в истинной вере православней. Радуйся, щите, защищаяй благочестие; Радуйся, непоколебимое Православия основание. Радуйся, твердый каменю веры; Радуйся, душепагубного неверия и злотворного обновленчества обличителю и искоренителю. Радуйся, в делании духовнем подвизающихся мудрый укрепителю; Радуйся, от мира изгнанным пристанища тихаго указателю. Радуйся, яко приим крест Христу последовал еси; Радуйся, святителю Крымский исповедниче Луко, врачу благий и милостивый.

Кондак 4 Бурю внутрь имея помышлений многих, недоумеваше раб Божий, что речет о нем Господь, егда проразумеваху его достойна быти епископом граду Ташкенту: обаче всего себе Христу Богу предаде, Тому о всем благодарение возсылая, зовый: «Благословен Бог, изливаяй благодать Свою на архиереи Своя». И поя Ему: Аллилуиа.

Икос 4 Слышавше людие православнии, в гонении сущий, о благоплодных добротах души твоея, богоносе Луко, и видеша на степени святительства, яко достойный сосуд Божественныя благодати, вся немощная врачуящая и оскудевающая восполняющая, дивятся чудному промышлению Бога о тебе и приносят ти сицевая благохваления: Радуйся, архиерею, от Самого Господа пронареченный. Радуйся и в надписании книги твоея сан епископа тебе предуказавый; Радуйся, иерархов украшение. Радуйся, пастырю добрый, яко готов был еси душу твою положити за овцы своя словесныя; Радуйся, многосветлый Церкве светильниче. Радуйся, апостолов сопричастниче; Радуйся, исповедников украшение. Радуйся, о себе попечение всякое отвергий; Радуйся, скорбей утолителю. Радуйся, о людских невежествиих печальниче; Радуйся, искавших спасения правым учением оглашавый. Радуйся, житием твоим сего учения не посрамивый; Радуйся, святителю Крымский исповедниче Луко, врачу благий и милостивый.

Кондак 5 Боготочною кровию от вечныя смерти искупленныя соблюдая, егда сан епископа в дни страшных гонений по благословению святаго Патриарха Тихона от рук епископов православных приял еси, святителю Луко, дело благовестника добре сотворил еси, обличая, запрещая, умоляя, со всяким долготерпением и учением, и поя Богу: Аллилуиа.

Икос 5 Видевше Ангельстии чинове великия твоя подвиги, егда по заповеди Господней: «Блажени изгнани правды ради; яко тех есть Царствие Небесное», в крепости сердечней безропотно понесл еси заточение и изгнание в Сибирь за имя Господа и святую Церковь Христову, терпением велиим устрояя свое спасение, примером же своим верных душ назидая. Мы же тя усердно любовию почитающе чествуем похвалами сими: Радуйся, светильниче на свещнице церковном поставленный. Радуйся, яко слово Писания: «Любы долготерпит», на тебе оправдася; Радуйся, защищати тя верным воспретивый. Радуйся, властем повинувыйся и сего ради волею к руки воинов нощию предавыйся; Радуйся, клевреты неправедных судей уничиженный. Радуйся, в заточение со смирением безропотно шедый; Радуйся, из управляемыя тобою Ташкентския епархии правды ради изгнанный. Радуйся, верными оплаканный; Радуйся, за Господа распятого изъязвленный и заушенный. Радуйся, уста лживых неверов заградивый; Радуйся, праведными устами небесныя истины и в изгнании вещавый. Радуйся, яко мученицы на небесех о терпении твоем ликоваху; Радуйся, святителю Крымский исповедниче Луко, врачу благий и милостивый.

Кондак 6 Проповедник немолчный тайны Пресвятыя, Единосущныя и Неразделимыя Троицы был еси и в темнице, и во градех сибирского изгнания, терпя глад, мраз северныя страны и жестокость клевретов безбожных. Сего ради проповедует Церковь Крымская величия Божия явленныя на тебе, святителю Луко, яко приял еси дар целити недуги душевныя и телесныя и в стране изгнания, да вси единым сердцем и едиными усты, воспеваем Богу: Аллилуиа.

Икос 6 Возсиял еси, яко звезда лучезарная, красноярстей пастве и тамбовстей, озаряя душу верных и разгоняя тьму нечестия и безбожия. И исполнишася на тебе слова Христовы; «Блажени есте, егда поносят вам, и ижденут, и рекут всяк зол глагол на вы лжуще, Мене ради». Ты же, гонимый из града во град и клеветы терпя, архипастырское служение усердно исполнял и сладостию писаний твоих насыщал вся алчущия и жаждущия правды, иже благодарно взывают тебе: Радуйся, наставниче всех к небеси наставляяй. Радуйся, славы Божией истинный ревнителю; Радуйся, воине Христов непобедимый. Радуйся, за Христа Господа темницы и биения терпевый; Радуйся, смирения Его истинный подражателю. Радуйся, вместилище Духа Святаго; Радуйся, вшедый с мудрыми в радость Господа твоего. Радуйся, корыстолюбия обличителю; Радуйся, пагубу тщеславия показавый. Радуйся, беззаконники ко обращению призывавый; Радуйся, имже сатана посрамися. Радуйся, имже Христос прославися; Радуйся, святителю Крымский исповедниче Луко, врачу благий и милостивый.

Кондак 7 Хотя достойно совершити подвиг, возложенный на тя от Бога, облеклся еси вся оружия Божия и стал на брань противу миродержителей века сего, духовом злобы поднебесным, препоясав чресла своя истиною и облекшись в броню правды, угасил, исповедниче Луко, вся стрелы лукаваго, поя Содетелю и Богу: Аллилуиа.

Икос 7 Новое гонение воздвиже беззаконных человек и безбожных на Церковь Православную и в дальнюю таежную глубину угнаша тя, святителю Луко, и близ смерти быв, рукою Божиею сохранен, взывал с Павлом апостолом: «До нынешнего часа и алчем, и жаждем, и наготуем, и страждем, и скитаемся… Гоними, терпим; якоже отреби миру быхом сем попрание доселе». Сего ради, ведуще таковая, ублажаем тя: Радуйся, исповедниче Христов блаженный.Радуйся, мраз лютый претерпевый; Радуйся, близ смерти бывый, Господом сохраненный. Радуйся, самоотвержение всецелое показавый; Радуйся, уневестивый душу твою Жениха Христу. Радуйся, Господа распятаго на кресте присно пред собою предзревый; Радуйся, яко во бдениях и молитвах неослабно пребывал еси. Радуйся, Единосущныя Троицы истинный ревнителю; Радуйся, скорый от всякия болезни безмездный врачу. Радуйся, ломотныя и опухлыя уврачевавый; Радуйся, от неисцельныя гнойныя болезни костей и ран здрави возставивый. Радуйся, яко верою твоею и трудами врачебными расслабленнии исцелеша; Радуйся, святителю Крымский исповедниче Луко, врачу благий и милостивый.

Кондак 8 Странник; во юдоли земней быв, терпения, воздержания и чистоты образ показал еси, исповедниче Луко. Любовь евангельскую явил еси, егда отечество в опасности от нашествия иноплеменник пребываше, денно и нощно во врачебнице трудился, исцеляя недуги и раны вождей и воинов отечества земнаго, непамятозлобием и любовию удивляя всех творящих ти напасти и многия сим обратил ко Христу во еже пети Ему: Аллилуиа.

Икос 8 Весь исполнь любве Христовы, Луко благосерде, душу твою полагал еси за други твоя, и яко Ангел Хранитель присущ был еси ближним и дальним, озлобленныя укрощая, враждующия примиряя и спасение всем устрояя. Поминая труды твоя во благо людей отечествия твоего, благодарне взываем ти: Радуйся, дивную любовь ко отечеству земному показавый. Радуйся, смирения и незлобия учителю; Радуйся, изгнание и жестокия муки мужемудренно претерпевый. Радуйся, за Христа пострадавши и мучимый; Радуйся, твердо Его исповедавый. Радуйся, злобу врагов любовию Христовою победивый; Радуйся, отче благосердный, взыскавый спасения многих. Радуйся, яко великими скорбями был искушаем; Радуйся, в гонениих терпение дивное явивый. Радуйся, яко за враги умолял еси Господа; Радуйся, егоже любовь победи всяку вражду. Радуйся, егоже незлобие покори жестокия сердца; Радуйся, святителю Крымский исповедниче Луко, врачу благий и милостивый.

Кондак 9 Всем был еси вся, якоже и святый Павел, да всяко некия спасеши, святителю Луко, архипастырский подвиг совершая в тамбовстем крае, многими труды храмы обновляя и созидая, уставы святоотеческия строго соблюдая, спасению паствы твоея служити не престал еси, чисто Богови поюще: Аллилуиа.

Икос 9 Витии человечестии не возмогут по достоянию изрещи твоих благодеяний множество, егда явился на Крымстей земли, яко отец чадолюбивый, святителю отче Луко. Щедродательная бо десница твоя всюду досязаше. Мы же благосердию твоему подражати хотяще, во удивлении взываем к тебе: Радуйся, лучу любве Божия. Радуйся, сокровище милосердия Спасова неисточимое; Радуйся, яко вся своя неимущим раздавал еси. Радуйся, ближния твоя паче себе возлюбивый; Радуйся, безматерних сирот питателю и окормителю. Радуйся, безпомощных старцев и стариц попечителю; Радуйся, яко болящия и в темнице заключенныя посещал еси. Радуйся, яко нужды бедных предварял в различных местах отечества своего; Радуйся, яко нищия поминая, обеды им устроял еси. Радуйся, яко коемуждо в горестех, аки ангел утешитель являлся еси; Радуйся, ангеле земный и человече небесный. Радуйся, яко о глубине милосердия твоего Мати Божия возрадовася; Радуйся, святителю Крымский исповедниче Луко, врачу благий и милостивый.

Кондак 10 Опасению крымский паствы твоея служити многолетне не престал по образу пастыреначальника Христа на рамех заблудшее взем естество Богу и Отцу привел еси. Божиим бо милосердием утешая, ко исправлению жития словесы учительными твоими влекл еси вся, во еже сердцем чистым пети Богу: Аллилуиа.

Икос 10 Царя Небеснаго Христа Бога верный служителю быв, святителю отче Луко, неустанно возвещал слово истины во всех храмах земли нашея Таврическия, душеспасительною пищею учения евангельского верныя чада научая и устав церковный строго исполняти повелевая. Темже тя, яко пастыря добраго, сице прославляем: Радуйся, неутолимый проповедниче правды евангельския. Радуйся, яко Богом врученное тебе стадо словесное добре пасый; Радуйся, яко овцы своя словесныя от душегубных волков охранявый. Радуйся, чина церковного строгий блюстителю; Радуйся, чистоты веры православныя охранителю. Радуйся, тобою бо Дух Святый написа словеса спасительныя; Радуйся, яко тайну богословия о духе, душе и теле явил еси нам. Радуйся, яко слово твое, аки в ризы позлащены, тайны веры одеяшася; Радуйся, молние, гордыню низлагающая. Радуйся, громе, беззаконно живущия устрашаяй; Радуйся, церковного благочестия насадителю. Радуйся, архипастырю, пастыри духовныя наставляяй и вразумляяй непрестанно; Радуйся, святителю Крымский исповедниче Луко, врачу благий и милостивый.

Кондак 11 Пение у гроба твоего, угодниче Божий; умолкаше во днех блаженнаго успения твоего. Мнози бо ведяху тя богоносна и равноангельна суща собрашася от всех предел земнаго твоего отечествия совершити соборное моление о душе твоей восходящия в горния обители отечествия небеснаго, воспевая и поя Богу: Аллилуиа.

Икос 11 Свеща еси в Церкви Христовой, горящая невещественным светом благодати Божией был еси, святителю Луко, вся концы земли нашея озаряя. Егда же приспе время отшествия твоего, ангели прияша святую душу твою, и в небесныя обители вознесоша. Темже, поминающе блаженное успение и велие твое на небеси и на земли прославление, с радостию приносим ти благохваления сия: Радуйся, светильниче немеркнущий Света Невечерняго. Радуйся, яко мнози прославиша чрез твои добрыя дела Отца Небеснаго; Радуйся, яко свет добрых дел твоих просветился пред человеки. Радуйся, угодниче Божий, течение благочестне скончавый. Радуйся, веру, надежду и любы от Господа стяжавый; Радуйся, со Христом, Его же возлюбил еси, на веки соединивыйся. Радуйся, Царствия Небеснаго и славы вечныя наследниче; Радуйся, архиерею, от вечного Архиерея Христа благодатными дарами исполненный. Радуйся, скорый помощниче призывающим тя; Радуйся, земли Крымския новое светило утверждение. Радуйся, рода христианскаго благодатный покровителю; Радуйся, святителю Крымский исповедниче Луко, врачу благий и милостивый.

Кондак 12 Благодать свыше ти данную познавше, благоговейно лобызаем честнаго лика твоего изображение, святителю Луко, чающе тобою получити просимое от Бога. Темже припадая ко святым мощем твоим со умилением молим тя: Укрепи нас добре стояти в вере православней и угождающе благими делы немолчно пети Богу: Аллилуиа.

Икос 12 Поюще Бога, дивнаго во святых Своих, хвалим тя, Христова исповедника, святителя и предстателя пред Господем. Весь бо еси в вышних, но и нижних не оставляеши, святителю отче Луко, присно со Христом царствуеши и о нас грешных пред престолом Божиим ходатайствуеши. Сего ради во умилении зовем ти: Радуйся, света неприступнаго зрителю. Радуйся, емуже сорадуются Ангелы, и о нем же веселятся человецы; Радуйся, научивый заповедем Христовым и сотворивый я. Радуйся, яко достоин явился еси Царствия Небеснаго; Радуйся, путем исповедничества райских селений достигший. Радуйся, поношения Христа ради терпевый и вечную с Ним славу приявый; Радуйся, души наша к Царствию Небесному путеводяй. Радуйся, предстателю пред Престолом Божиим за нас грешных; Радуйся, Православия похвало и земли нашея радование. Радуйся, в сонме святых быти сподобивыйся; Радуйся, собору всех Крымских святых сопричастниче. Радуйся, святителю Крымский исповедниче Луко, врачу благий и милостивый.

Кондак 13 О великий и преславный угодниче Божий, святителю отче наш Луко, приими сие похвальное пение от нас недостойных, обаче любовию сыновнею тебе приносимое. Предстательством твоим у Престола Божия и молитвами твоими всех нас в вере православней и добрых делех утверди. От всяких бед скорбей, болезней и напастей в сей жизни находящих сохрани, от мучений в будущем веце избави. И сподоби в вечней жизни купно с тобою и со всеми святыми пети Творцу нашему: Аллилуиа. (Этот кондак читается трижды)

Икос 1 Ангелов собеседниче и человеков наставниче, Луко преславный, подобно Евангелисту и Апостолу Луке, емуже тезоименит сый, от Бога дар целити недуги человеческия приял еси, во врачевании болезней ближних, многия труды подъемля, и, плоть нося, о плоти нерадел ее делы добрыми Отца Небеснаго прославил еси. Темже благодарне во умилении зовем ти; Радуйся, от юности разум свой игу Христову покоривый. Радуйся, пречестное Святыя Троицы селение бывый; Радуйся, блаженство милостивых, по Слову Господа, унаследовавый. Радуйся, верою Христовою и знанием богодарованным многия недужныя исцеливый; Радуйся, страждущих недугами телесными врачу милосердный. Радуйся, во дни брани вождей и воинов исцелителю; Радуйся, всех врачей наставниче. Радуйся, скорый в нуждах и скорбех сущим помощниче; Радуйся, Церкви Православныя утверждение. Радуйся, земли нашея озарение; Радуйся, крымския паствы похвало. Радуйся, града Симферополя украшение. Радуйся, святителю Крымский исповедниче Луко, врачу благий и милостивый.

Кондак 1 Возбранный святителю Церкви Православныя и исповедниче, возсиявый стран нашей в земле Крымстей, яко светозарное светило, добре потрудивыйся и за имя Христово гонение претерпевый, прославляюще прославльшаго тя Господа, даровавшаго нам тебе новаго молитвенника и помощника, похвальное воспеваем ти пение; ты же, яко имеяй велие дерзновение ко Владыце небес и земли, от всяких недугов душевных и телесных свободи нас и добре стояти в Православии укрепи, да вси во умилении зовем ти; Радуйся, святителю Крымский исповедниче Луко, врачу благий и милостивый.

Молитва святителю Луке, исповеднику, Архиепископу Крымскому

О всеблаженный исповедниче, святителю отче наш Луко, великий угодниче Христов! Со умилением приклоньше колена сердец наших, и припадая к раце честных и многоцелебных мощей твоих, якоже чадо отца молим тя всеусердно: услыши нас грешных и принеси молитву нашу к Милостивому и Человеколюбцу Богу, Ему же ты ныне в радости святых и с лики ангел предстоиши. Веруем бо, яко ты любиши ны тою же любовию ею же вся ближния возлюбил еси, пребывая на земли. Испроси у Христа Бога нашего да утвердит во святей своей Православней Церкви дух правыя веры и благочестия: пастырям ея да даст святую ревность и попечение о спасении вверенных им людей: право верующия соблюдати, слабыя и немощныя в вере укрепляти, неведущия наставляти, противная обличати. Всем нам подай дар коемуждо благопотребен, и вся яже к жизни временней и к вечному спасению полезная. Градов наших утверждение, земли плодоносие, от глада и пагубы избавление. Скopбящим утешение, недугующим исцеление, заблудшим на путь истины возвращение, родителем благословение, чадом в страсе Господнем воспитание и научение, сирым и убогим помощь и заступление. Подаждь нам всем твое архипастырское и святое благословение, да тобою осеняеми избавимся от козней лукаваго и избегнем всякия вражды и нестроений, ересей и расколов. Даруй нам богоугодно прейти поприще временной жизни, настави нас на путь ведущий в селения праведных, избави нас воздушных мытарств и моли о нас Всесильнаго Бога, да в вечней жизни с тобою непрестанно славим Отца и Сына и Святаго Духа, Ему же подобает всякая слава, честь и держава во веки веков. Аминь.

Жизнеописание святителя Луки

Детство и юность

27 апреля 1877 года в городе Керчи у Феликса Станиславовича Войно-Ясенецкого и его жены Марии Дмитриевны (в девичестве Кудриной) родился третий сын – Валентин.

Род Войно-Ясенецких известен с ХVI столетия, и его представители служили при дворе польских и литовских королей. Но постепенно род обеднел, и уже дед Валентина Феликсовича жил в Могилевской губернии в курной избе, ходил в лаптях, но, правда, имел мельницу.

«Три предшествующих колена потомственных дворян влачило довольно жалкое существование, пока Феликс Станиславович не разорвал этой вековой череды вечно нуждающегося, почти нищего дворянства: получил провизорское образование, вырвался из деревенской глуши и по селился в г. Керчи», – пишет В. А. Лисичкин, внучатый племянник будущего архиепископа Луки. [9, с. 21.]

Аптека, владельцем которой Феликс Станиславович был в течение двух лет, больших доходов не приносила. Он перешел на государственную службу и до самой смерти оставался служащим транспортного общества.

Феликс Станиславович был тихим, добрым и спокойным человеком. Он исповедовал, как и его предки, католическую веру, но своих взглядов детям не навязывал. В автобиографии святитель Лука вспоминает о нем с любовью: «Мой отец был католиком, весьма набожным, он всегда ходил в костел и подолгу молился дома. Отец был человеком удивительно чистой души, ни в ком не видел ничего дурного, всем доверял, хотя по своей должности был окружен нечестными людьми. В нашей православной семье он, как католик, был несколько отчужден». [1, с. 9.]

Тон в семейной жизни задавала волевая Мария Дмитриевна. Она была воспитана в православных традициях, и вера ее была деятельной. «Мария Дмитриевна регулярно передавала домашнюю сдобу для арестованных в тюрьму, устраивала возможность заработать арестантам, посылая им, к примеру, для перетяжки матрацы. Когда началась первая мировая война, в доме постоянно кипятилось молоко, которое отправлялось раненым воинам. Но живое религиозное чувство Марии Дмитриевны было жестоко травмировано одним неприятным случаем. Справляя поминки по умершей дочери, она принесла в храм блюдо с кутьей и после панихиды случайно оказалась свидетельницей дележа ее приношения. После этого она более никогда не переступала порога церкви». [10, с. 8.]

Всего в семье Войно-Ясенецких было пятеро детей: Павел, Ольга, Валентин, Владимир и Виктория. Святитель Лука вспоминал о своих близких: «Два брата мои – юристы – не проявляли признаков религиозности. Однако они всегда ходили к выносу Плащаницы и целовали ее, и всегда бывали на Пасхальной утрени. Старшая сестра – курсистка, потрясенная ужасом катастрофы на Ходынском поле, психически заболела и выбросилась из окна третьего этажа, получив тяжелые переломы бедра и плечевой кости и разрывы почек; от этого впоследствии образовались почечные камни, от которых она умерла, прожив только двадцать пять лет. Младшая сестра, доселе здравствующая, прекрасная и очень благочестивая женщина». [1, с. 9, 10.]

Дети росли в атмосфере христианской любви и послушания. Валентин был активным, очень наблюдательным и любознательным ребенком. С колыбели он видел, как благоговейно молились отец и мать с большим числом поклонов много раз в день; с трех лет и Валентин присоединялся к ним. Как пишет В. А. Лисичкин: «Гимназист Валентин находился под строгим контролем и дома, и в гимназии. Строгое домашнее религиозное и гимназическое воспитание привило Валентину с детства глубокое чувство ответственности перед Богом за все свои поступки и деяния. От матери мальчик приобрел сильную волю и властный характер, от отца благочестивость… Семья жила очень дружно, все помогали и любили друг друга». [9, с. 22.] В своих мемуарах святитель Лука также упоминает, что, не получив как такового религиозного воспитания, он унаследовал религиозность, «главным образом, от своего очень набожного отца». [1, с. 10.]

В 1889 году Войно-Ясенецкие переехали в Киев и обосновались в центре города, на Крещатике. Валентин поступил во Вторую Киевскую гимназию. Правила поведения здесь были так же строги, как и в предыдущей гимназии. Учился Валентин очень хорошо, с увлечением. Особенно любил уроки истории и рисования. Родители серьезно отнеслись к дару мальчика. Поэтому, когда ему исполнилось 13 лет, его отдали в Киевскую художественную школу.

Рядом была Киево-Печерская Лавра. Церковная жизнь, бившая здесь ключом, толпы богомольцев со всей России шли на поклонение киевским святыням – все это не могло не оставить след в жизни юного Валентина.

«На формирование мировоззрения Валентина в старших классах гимназии заметное влияние оказал старший брат Владимир – студент юридического факультета. В студенческой среде тех лет было сильное увлечение народническими идеями. Хождению в народ интеллигентов-народников способствовали и книги И. С. Тургенева, Л. Н. Толстого и др. Вместе с братьями Валентин разделили и увлечение этикой Льва Толстого» [9, с. 23.], – пишет В. А. Лисичкин. Увлечение было сильным, Валентин подражал Л. Н. Толстому во всем: «спал на полу на ковре, а летом, уезжая на дачу, косил траву и рожь вместе с крестьянами, не отставая от них». [1, с. 11.] Он написал 30 октября 1897 года письмо Л. Н. Толстому, в котором просил повлиять на свою суровую мать, не одобрявшую его планы стать толстовцем. Валентин просил разрешения у графа приехать в Ясную Поляну и жить под его присмотром. Письмо осталось без ответа. Ответ был дан Господом: в руки юноши попала книжка Л. Толстого «В чем моя вера?», изданная за границей, поскольку в России этот труд был запрещен. Но среди студентов эта книжка ходила по рукам и старшие братья принесли ее домой. Прочтя книгу, Валентин понял, что толстовство есть не что иное, как издевательство над Православием, а Толстой – еретик, безмерно далекий от истины. Духовный мир Валентина трудами родителей и учителей строился, как на прочном камне, на святом Православии.

Итак, Валентин успешно оканчивает гимназию, и при вручении аттестата зрелости директор дарит выпускнику Новый Завет. Многие места этой святой книги произвели неизгладимое впечатление на юношу. В мемуарах святитель Лука так вспоминает об этом: «Но ничто не могло сравниться по огромной силе впечатления с тем местом Евангелия, в котором Иисус, указывая ученикам на поля созревшей пшеницы, сказал им: Жатвы много, а делателей мало. Итак, молите Господина жатвы, чтобы выслал делателей на жатву Свою

(Мф. 9: 37). У меня буквально дрогнуло сердце, я молча воскликнул: «О, Господи! Неужели у Тебя мало делателей?!» Позже, через много лет, когда Господь призвал меня делателем на ниву Свою, я был уверен, что этот евангельский текст был первым призывом Божиим на служение Ему». [1, с. 13.] В семье хранится эта книга с пометками Валентина, сделанными тогда красным карандашом.

Одновременно с гимназией он заканчивает и Киевскую художественную школу, «в которой проявил немалые художественные способности, участвовал в одной из передвижных выставок небольшой картинкой, изображавшей старика-нищего, стоящего с протянутой рукой». [1, с. 10.]

Увлечение живописью было очень серьезным, так что по окончании гимназии Валентин решил поступать в Петербургскую Академию Художеств.

Удивительное решение было принято молодым человеком, обдумывающим выбор своего жизненного пути:

«Недолгие колебания кончились решением, что я не вправе заниматься тем, что мне нравится, но обязан заниматься тем, что полезно для страдающих людей. Из Академии я послал матери телеграмму о желании поступить на медицинский факультет, но все вакансии уже были заняты, и мне предложили поступить на естественный факультет с тем, чтобы после перейти на медицинский». [1, с. 10.]

Нелюбовь к естественным наукам изменила этот план. Валентин поступает на юридический факультет и в течение года увлеченно изучает историю и философию права, политическую экономию и римское право.

Любовь к живописи не отпускает, и через год он отправился в Мюнхен в частную художественную школу профессора Книрр. «Однако уже через три недели тоска по родине неудержимо повлекла меня домой, я уехал в Киев и еще год с группой товарищей усиленно занимался рисованием и живописью». [1, с. 11.]

Каждый день, а иногда и дважды в день ездил Валентин в Киево-Печерскую Лавру, часто бывал в киевских храмах и, возвращаясь оттуда, делал зарисовки сцен, что видел в Лавре и храмах. Множество талантливых зарисовок, набросков и эскизов молящихся людей, лаврских богомольцев было сделано за почти год усиленной работы.

Наметилось направление художественной деятельности Валентина, в котором работали и Васнецов, и Нестеров. «К этому времени я ясно понял процесс художественного творчества. Повсюду: на улицах и в трамваях, на площадях и базарах – я наблюдал все ярко выраженные черты лиц, фигур, движений и по возвращении домой все это зарисовывал. На выставке в Киевской художественной школе получил премию за эти свои наброски». [1, с. 12.]

Это ежедневное общение с паломниками и молящимися людьми в течение этого «довольно странного года» было школой духовного опыта. Валентин поневоле соприкасался с духом и душой этих людей. Именно тогда ему пришла мысль, что это его паства.

Поиск правильного жизненного пути, нераздельно связанного уже тогда с служением народу, продолжался. Святитель Лука вспоминает: «Можно было бы поступить на медицинский факультет, но опять меня взяло раздумье народнического порядка, и по юношеской горячности я решил, что нужно как можно скорее приняться за полезную практическую для простого народа работу. Бродили мысли о том, чтобы стать фельдшером или сельским учителем, и в этом настроении я однажды отправился к директору народных училищ Киевского учебного округа с просьбой устроить меня в одну из школ. Директор оказался умным и проницательным человеком: он хорошо оценил мои народнические стремления, но очень энергично меня отговаривал от того, что я затевал, и убеждал поступить на медицинский факультет». [1, с. 13.]

Это решило, наконец, вопрос о выборе дела жизни. Преодолев отвращение к естественным наукам, Валентин поступает на медицинский факультет Киевского университета, чтобы стать полезным для крестьян, облегчить их жизнь и принести пользу народу.

Университет

Итак, в 1898 году Валентин стал студентом медицинского факультета Киевского университета имени святого князя Владимира.

Учился блестяще. Вот как архиепископ Лука вспоминает эти годы: «Когда я изучал физику, химию, минералогию, у меня было почти физическое ощущение, что я насильно заставляю мозг работать над тем, что ему чуждо. Мозг, точно сжатый резиновый шар, стремился вытолкнуть чуждое ему содержание. Тем не менее, я учился на одни пятерки и неожиданно чрезвычайно заинтересовался анатомией. Изучал кости, рисовал и дома лепил их из глины, а своей препаровкой трупов сразу обратил на себя внимание всех товарищей и профессора анатомии. Уже на втором курсе мои товарищи единогласно решили, что я буду профессором анатомии, и их пророчество сбылось. Через двадцать лет я действительно стал профессором топографической анатомии и оперативной хирургии». [1, с. 14.]

То, что многих от медицины отпугивало, привлекло его более всего. На третьем курсе Валентин увлекся изучением операций на трупах. «Произошла интересная эволюция моих способностей: умение весьма тонко рисовать и моя любовь к форме перешли в любовь к анатомии и тонкую художественную работу при анатомической препаровке и при операциях на трупах. Из неудавшегося художника я стал художником в анатомии и хирургии». [1, с. 14.]

Валентина выделяли высокие моральные требования к себе и другим, чуткость к чужому страданию и боли, открытый протест против несправедливости и насилия. Скоро его избрали старостой курса, что было выражением уважения и доверия со стороны однокашников. «На третьем курсе я неожиданно был избран старостой. Это случилось так: перед одной лекцией я узнал, что один из товарищей по курсу – поляк – ударил по щеке другого товарища – еврея. По окончании лекции я встал и попросил внимания. Все примолкли. Я произнес страстную речь, обличавшую безобразный поступок студента-поляка… Эта речь произвела столь большое впечатление, что меня единогласно избрали старостой». [1, с. 15.]

Государственные экзамены Валентин сдавал на одни пятерки, и профессор общей хирургии сказал ему на экзамене: «Доктор, вы теперь знаете гораздо больше, чем я, ибо вы прекрасно знаете все отделы медицины, а я уж многое забыл, что не относится прямо к моей специальности». [1, с. 15.]

Принципиальность и правдивость, отвращение к малейшей лжи всегда отличали Валентина: «Только на экзамене по медицинской химии (теперь она называется биохимией) я получил тройку. На теоретическом экзамене я отвечал отлично, но надо было сделать еще исследование мочи. Как это, к сожалению, было в обычае, служитель лаборатории за полученные от студентов деньги рассказал, что надо найти в первой колбе и пробирке, и я знал, что в моче, которую мне предложили исследовать, есть сахар. Однако, благодаря маленькой ошибке, троммеровская реакция у меня не вышла, и, когда профессор, не глядя на меня, спросил: «Ну, что вы там нашли?» – я мог бы сказать, что нашел сахар, но сказал, что троммеровская реакция сахара не обнаружила». [1, с. 15.]

Эта единственная тройка не помешала ему получить диплом лекаря с отличием.

В университете он приводил в изумление студентов и профессоров своим принципиальным пренебрежением к карьере и личным интересам. После окончания университета этот прирожденный ученый объявил, что будет… земским врачом – занятие самое непрестижное, тяжелое и малоперспективное.

«Когда все мы получили дипломы, товарищи по курсу спросили меня, чем я намерен заняться. Когда я ответил, что намерен быть земским врачом, они с широко открытыми глазами сказали: «Как, Вы будете земским врачом?! Ведь Вы ученый по призванию!» «Я был обижен тем, что они меня совсем не понимают, ибо я изучал медицину с исключительной целью быть всю жизнь деревенским, мужицким врачом, помогать бедным людям». [1, с. 15, 16.]

Рейтинг
( 1 оценка, среднее 5 из 5 )
Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Для любых предложений по сайту: [email protected]