Житие святого
Когда Русскую землю завоевал хан Батый, опустошив ее мечом и огнем, вместе с его войском пришел сюда и прадед Пафнутия Боровского. И остался здесь в качестве баскака, — татарского чиновника, собиравшего подати с русских людей. Такой род занятий был присущ прадеду, а затем и деду будущего святого.
Последний из них во время восстания русских людей против татар был крещен в православную веру. И уже отец и мать Пафнутия Боровского отличались многими христианскими добродетелями, крепкой верой и благочестием. Своего сына Парфения (имя, данное в крещении) они вырастили как подобает православным христианам.
Чудотворец Пафнутий Боровский
Отрок Парфений рос и совершенствовался не только телесно, но и усваивал духовные истины, которые накрепко прививались на благодатную почву его души. Преуспевал он в грамоте, особенно в чтении Божественного Писания. Отрок рос кротким, незлобивым, целомудренным, избегал пустых разговоров и ненужного общения.
Когда ему исполнилось 20 лет, оставил дом, родителей, друзей и ушел в монастырь, отрекшись от любви к миру. И родные братья Парфения, коих в семье было трое, также выбрали для себя монашескую стезю. Это их решение благочестивые родители приняли как милость Божию, не смотря на то, что это прерывало их род, так как монахам предписано безбрачие.
Высоко-Покровская обитель, которую избрал для своих подвигов Парфений, находилась недалеко от того, места, где он родился и вырос (с. Кудиново, впоследствии г. Боровск). Здесь молодой послушник вскоре принял постриг с именем Пафнутий.
Интересно! Настоятель монастыря отдал молодого инока в послушание к старцу Никите, который в свое время находился на послушании у самого преподобного Сергия Радонежского. Так новопостриженный монах вступил на духовную стезю, проложенную задолго до него «игуменом земли Русской».
Пафнутий научился у старца Никиты многим иноческим добродетелям. Он завоевал всеобщее уважение и любовь. Когда настоятель Маркелл отошел в мир иной, братия монастыря единодушно избрала Пафнутия на его место. Всероссийским митрополитом св. Фотием был посвящен в сан игумена и получил от него благословение на должность. Новый игумен являл собой добрый образец для братии монастыря и заботливо относился к каждой из вверенных ему душ.
Будучи настоятелем обители, преподобный Пафнутий трудился больше всех. Весь день проводил в монастырских трудах, а ночью молился. И Господь наградил своего верного раба многими духовными дарами:
- дивными откровениями;
- вещими снами;
- рассудительностью;
- прозорливостью;
- исцелениями больных, страждущих;
- способностью читать на лице человека его страсти;
- другими дарованиями Святого Духа.
Так прошло больше десятка лет. Преподобный, как опытный врач, исцелял болезни и немощи тех из своей братии, кто стоял на пути греха. Подобно доброму пастырю он исторгал из волчьей пасти овцу, и нес на своих плечах домой в царство небесное.
Строительство монастыря
Около тридцати лет подвизался в Покровской обители, из них тринадцать лет — игуменом. В 45 лет он тяжело заболел. И, готовясь к кончине, принял Великую схиму. Но, как это часто бывает в духовной жизни, неожиданно выздоровел. Для Пафнутия это стало знаком свыше.
Он отказался от игуменства и направился на поиски тихого уединенного места. И нашел его недалеко от прежнего монастыря, на противоположном берегу реки Протвы, всего в четырех километрах. Так как к нему присоединяется все больше братьев, основал здесь обитель в честь Рождества Пресвятой Богородицы.
Новая обитель стала быстро расти. Благодаря авторитету святого Пафнутия монастырь стал одним из самых многочисленных среди других таких общин. Насчитывал 95 человек братии. Датой основания обители, которую сам преп. Пафнутий называл домом Пресвятой Богородицы, считается 1444 год.
Свято-Пафнутьев Боровский мужской монастырь в Калужской области
Именно тогда началось строительство деревянной церкви в честь Рождества Пресвятой Богородицы. И затем только через тридцать лет возникает на том же самом месте храм, выполненный уже из белого камня и так же названный в честь Матери Божьей.
Пафнутьево-Боровский монастырь исполнял, конечно, функции духовной обители. Безусловно был и оборонительным сооружением. Обитель много раз перестраивалась, но сохранила всю серьезность и суровость, присущую древним русским постройкам. Вначале все монастырские здания и ограда были деревянными. Монолитные высокие стены, превратившие обитель в суровую пограничную крепость, облик которой сохранился до нашего времени, появились лишь в конце 16-го века.
Здесь работал знаменитый зодчий Федор Конь, известный своими постройками в Кремле. Монастырь превращался именно в крепость благодаря тому, что находился в стратегически важном месте на подступах к Москве и на окраине княжества. Обитель была окружена не только стенами, но и башнями:
- Круглая (16 век), — самая древняя;
- Георгиевская (17 век), — через которую раньше осуществлялся въезд в монастырь;
- Оружейная, — где хранились оружейные запасы;
- Сторожевая, — самая высокая, на ней располагалась охрана;
- Измены, — через которую, возможно, проникли захватчики;
- Поваренная, — где находилась поварня.
Между поваренной и Георгиевской башней в 17 веке были проломлены еще одни ворота. Раньше их называли Проломными, сейчас — Святыми, потому что именно через них осуществляется единственный вход в обитель.
Собор Рождества Богородицы в Пафнутьев-Боровском монастыре
В красивейшем архитектурном ансамбле обители особо выделяется ее главный храм — собор Рождества Пресвятой Богородицы, где находятся рака с мощами преподобного Пафнутия. Самым высоким зданием монастыря, его архитектурной доминантой является пятиярусная колокольня, на стенах которой сохранились уникальные изразцы, выполненные мастером Степаном по прозвищу Полубес.
Подвиги и личность святого
Далеко неслась слава о подвигах св. Пафнутия, привлекая в новую обитель все больше любителей благочестия. Преподобный был строгим постником, выбирал себе все самое худшее: пищу, одежду, прочие необходимые для жизни вещи, удобства. Его мантия, обувь сгодились бы разве что последнему нищему, — в таком убогом состоянии они находились.
Он первым приходил на послушания, молитву. Выбирал для себя самую тяжелую работу:
- обрабатывал землю;
- ухаживал за садом;
- рубил и носил дрова;
- выполнял другие послушания.
Зимой, когда работы было меньше, уделял много времени чтению, плетению рыболовных снастей. Преподобный никогда и никому не позволял прикасаться к своему телу, — так строго он соблюдал правила целомудрия. Женщин вообще не пускал к себе в обитель ни под каким предлогом. Остальным монахам запрещал всяческие разговоры о них.
Преподобный Пафнутий Боровский
К нему, как к искусному лекарю, отовсюду шли миряне, простые и знатные люди, — и всех он принимал с радостью, вел поучительные беседы, утешал, наставлял. Подвижник был нелицеприятен, не боялся сильных мира сего. Со смиренными людьми был добр, ласков, но гордых — не жаловал.
Был также милостив, любил заботиться о нищих. Кормил бедняков в дни голода, нередко по тысяче человек в день, тем самым источая монастырские запасы. Но Господь, видя такую Боголюбивую щедрость, на следующий год посылал умножение земных даров многократно.
Чудеса святого
Преподобный Пафнутий был удивительно терпелив в житейских нуждах и никогда не терял надежду на помощь Божью. Однажды накануне праздника Пасхи в обители совершенно не было рыбы. Братия была опечалена и роптала. Но святой Пафнутий призвал их не гневить Господа и не печалиться, — все образуется с помощью Божьей.
Такая надежда преподобного подвижника принесла свои плоды. Вечером, накануне великого праздника, один из монахов заметил, что вода в реке разлилась и возле берега собралось огромное количество хорошей рыбы. Святой Пафнутий прославил Всемилостивого Бога и благословил забросить рыбацкие сети. Улов превзошел все ожидания. Рыбы хватило на всю Светлую седмицу, давать по два раза в день.
Еще один случай, красноречиво свидетельствующий о святости игумена Пафнутия. Иконописцам, работающим в обители, преподобный запретил вкушать на территории обители мясо. Вначале они соблюдали это правило, но затем, уступив соблазну, принесли в монастырь часть вареной туши ягненка.
Икона святого Пафнутия Боровского
Первым попробовал еду иконописец по имени Дионисий. Но внутри он обнаружил множество червей и вынужден был выбросить все собакам. Более того, этот человек вскоре покрылся струпьями. Он принес покаяние игумену и тот, собрав братию монастыря, провел соборный молебен. Омыл святой водой тело страждущего и струпья от его тела отпали сами собой.
Монастырь был окружен густым лесом, в котором водилось множество разных животных, птиц. Много было и воронов. Они гнездились у самых стен монастыря, и игумен часто наблюдал за ними из своего окна. Преподобный Пафнутий запретил ловить и убивать этих птиц.
Однажды один из охотников, проезжая мимо монастыря, увидел стаю летящих воронов и, натянув лук, убил одну птицу. Но тут заметил, что его голова, повернутая в сторону летящего ворона, так и не смогла повернуться в нормальное, естественное положение.
Раскаяние охватило незадачливого охотника и тот отправился к преподобному, просить прощения за нарушение его завета. Вновь были созваны все иноки монастыря, служился молебен. Юноша, осененный святым крестом в руках преподобного Пафнутия, был исцелен.
Кончина святого
Преподобный Пафнутий дожил до глубокой старости. Лишь, когда ему было 83 года, Господь за неделю возвестил старца о скорой кончине. Это случилось вскоре после Пасхальных праздников, весной 6 апреля 1477 года. Все оставшиеся дни жизни святой провел в молитве, допуская к себе лишь братию монастыря. Он отказывал во встрече мирянам, в том числе и самым знатным, богатым из них, отсылая обратно их дары.
Как и предсказал Господь, преподобный старец почил через неделю, успев за это время несколько раз причаститься, неоднократно побывать на литургии. Братья-монахи помогали святому выстоять службу, поддерживая его под руки. Преподобный скончался 1 мая 1477 года, около семи часов вечера, за час до захода солнца.
Святой преподобный Пафнутий Боровский
Святой Пафнутий заповедал похоронить его только в присутствии монахов родной обители. Но так как это случилось глубоким вечером, погребение отложили на 5 утра следующего дня. Как только похороны состоялись, весть о кончине преподобного просочилась за врата обители и сюда начали стекаться толпы мирян, желающих проститься с любимым батюшкой.
Канон святому преподобному Пафнутию Боровскому
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ:
Пѣ́снь побѣ́днꙋю пои́мъ всѝ бг҃ꙋ, сотво́ршемꙋ ди̑внаѧ чꙋдеса̀ мы́шцею высо́кою, и҆ спа́сшемꙋ і҆и҃лѧ, ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.
Но́во тебѣ̀ пѣ́нїе принестѝ моле́бнѡ, во ѿверзе́нїе ᲂу҆́стъ мои́хъ, пафнꙋ́тїе бг҃омꙋ́дре, пода́ждь мѝ твои́ми моли́твами бл҃года́ть, да воспою̀ тѧ̀.
Страсте́й ѡ҆мраче́нїемъ порабоще́на, ѻ҆́ч҃е, свѣ́тлыми твои́ми моли́твами, прпⷣбне пафнꙋ́тїе, ны́нѣ свободѝ: да ꙗ҆́кѡ хрⷭ҇то́ва тѧ̀ раба̀ бжⷭ҇твенными воспою̀ пѣ́сньми, ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.
Хрⷭ҇тꙋ̀ прилѣплѧ́ѧсѧ ѿ ю҆́ности, бл҃же́нне, ᲂу҆мо́мъ ѡ҆чище́ннымъ, чистото́ю и҆ цѣломꙋ́дрїемъ тѣле́снымъ дꙋ́шꙋ просвѣти́лъ є҆сѝ, ꙗ҆́кѡ безпло́тенъ на землѝ пожи́въ. и҆ ны́нѣ въ вы́шнихъ бг҃ови предстоѧ̀, на́съ чтꙋ́щихъ тѧ̀ помина́й.
Бг҃оро́диченъ:
Ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ вы́шши а҆́гг҃лъ, бг҃а вопло́щши ро́ждшагосѧ и҆ погребе́на, и҆ мє́ртвымъ нетлѣ́нїе, дв҃о чⷭ҇таѧ, пода́вшаго. є҆го́же молѝ, спастѝ на́съ, вѣ́рнѡ чтꙋ́щихъ тѧ̀.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ:
Да ᲂу҆тверди́тсѧ се́рдце моѐ, въ во́ли твое́й, хрⷭ҇тѐ бж҃е, и҆́же надъ вода́ми не́бо ᲂу҆твержде́й второ́е, и҆ ѡ҆снова́вый на вода́хъ зе́млю, всеси́льне.
Бжⷭ҇твеннымъ свѣтоли́тїемъ, бг҃омꙋ́дре, просвѣща́емь, ѻ҆́ч҃е, пребл҃же́нне: свѣ́тлое и҆ свѣтоно́сное твоѐ и҆ честно́е ᲂу҆спе́нїе любо́вїю чтꙋ́щыѧ, прпⷣбне, твои́ми моли́твами просвѣтѝ.
Оу҆ма̀ твоегѡ̀ ѻ҆́ко, прпⷣбне ѻ҆́ч҃е, ѿ страсте́й мглы̀ ѡ҆чи́стивъ, прест҃о́мꙋ дх҃ꙋ прїѧ́тно чи́стымъ блиста́нїемъ содѣ́лалъ є҆сѝ, бг҃облаже́нне.
Тве́рдостїю ра́зꙋма ᲂу҆крѣплѧ́емь, всебл҃же́нне, разли̑чнаѧ мечта̑нїѧ врагѡ́въ ѡ҆бличи́лъ є҆сѝ, мꙋ́дре, и҆ горды́ню тѣ́хъ возвы́шеннꙋю низложи́лъ є҆сѝ, преподо́бне.
Бг҃оро́диченъ:
И҆́же пре́жде вѣ̑къ рожде́йсѧ ѿ ѻ҆ц҃а̀, и҆ напослѣ́докъ неизрече́ннѡ и҆зъ ᲂу҆тро́бы твоеѧ̀ про́йде, и҆ ѡ҆божѝ на́ше є҆стество̀, мт҃и дв҃о, преподо́бныхъ ли́ки ꙗ҆́вѣ и҆зводѧ́й.
Сѣда́ленъ, гла́съ и҃:
Ѿ ю҆́ности, блаже́нне, всѧ̑ ѡ҆ста́вль житє́йскаѧ, кра̑снаѧ же и҆ лѣ́пѡтнаѧ, ᲂу҆се́рднѡ послѣ́довалъ є҆сѝ хрⷭ҇тꙋ̀, зва́вшемꙋ тѧ̀, прпⷣбне. посто́мъ, ѻ҆́ч҃е, тѣ́ло и҆знꙋри́лъ є҆сѝ въ моли́твахъ, непреста́ннѡ бдѧ̀: тѣ́мже тѧ̀ всевѣ́дый гдⷭ҇ь до́брѣ ᲂу҆строѧ́етъ па́стырѧ свои̑мъ ѻ҆вца́мъ словє́снымъ, пафнꙋ́тїе бг҃оно́се, молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе пода́ти чтꙋ́щымъ любо́вїю свѧтꙋ́ю па́мѧть твою̀.
Сла́ва, и҆ ны́нѣ:
Ꙗ҆́кѡ дв҃ꙋ и҆ є҆ди́нꙋ въ жена́хъ, тѧ̀ безъ сѣ́мене ро́ждшꙋю бг҃а пло́тїю, всѝ ᲂу҆блажа́емъ ро́ди человѣ́честїи: ѻ҆́гнь бо всели́сѧ въ тѧ̀ бжⷭ҇тва̀, и҆ ꙗ҆́кѡ млⷣнца млеко́мъ пита́еши зижди́телѧ и҆ гдⷭ҇а. тѣ́мъ а҆́гг҃льскїй и҆ человѣ́ческїй ро́дъ, досто́йнѡ сла́вимъ прест҃о́е ржⷭ҇тво̀ твоѐ, и҆ согла́снѡ вопїе́мъ тѝ: молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти покланѧ́ющымсѧ вѣ́рою прест҃о́мꙋ ржⷭ҇твꙋ̀ твоемꙋ̀.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ:
Дх҃омъ прови́дѧ, прⷪ҇ро́че а҆ввакꙋ́ме, словесѐ воплоще́нїе, проповѣ́далъ є҆сѝ вопїѧ̀: внегда̀ прибли́житисѧ лѣ́тѡмъ, позна́ешисѧ: внегда̀ прїитѝ вре́мени, пока́жешисѧ. сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.
Зако́нъ бж҃їй сохранѧ́ѧ невреди́мѡ, прпⷣбне, чистотꙋ̀ и҆ смиренномꙋ́дрїе ты̀ ѿ младе́нства и҆мѣ́лъ є҆сѝ, и҆ житїѐ нескве́рно, и҆ нра́въ ми́лостивенъ, досточꙋ́дне.
Возвы́силъ є҆сѝ къ бг҃ꙋ серде́чное жела́нїе, и҆ смири́лъ є҆сѝ па̑гꙋбныѧ стра̑сти, и҆ лꙋка̑вствїѧ бѣсѡ́въ низложи́лъ є҆сѝ, прпⷣбне, мона́шествꙋющихъ недви́жимое ѡ҆снова́нїе.
Въ нищетѣ̀ пожи́въ, блаже́нне, добродѣ́тельми ѡ҆богати́лсѧ є҆сѝ, и҆ житїѧ̀ свѣ́тлостїю бы́въ и҆спо́лненъ, преста́вилсѧ є҆сѝ къ вы́шнемꙋ гра́дꙋ, ѻ҆́ч҃е пафнꙋ́тїе, и҆ мо́лишисѧ и҆зба́витисѧ ѿ бѣ́дъ ста́дꙋ твоемꙋ̀.
Бг҃оро́диченъ:
Ст҃ы́хъ ст҃а́го, па́че смы́сла и҆ є҆стества̀ породила̀ є҆сѝ, бцⷣе, ѡ҆свѧще́нїе и҆ и҆збавле́нїе, и҆ ѡ҆ставле́нїе грѣхѡ́въ, вѣ̑рнымъ хода́тайствомъ твои́мъ подаю́щи, є҆гѡ̀ сла́вѧщымъ воскрⷭ҇нїе.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ:
Тво́й ми́ръ да́ждь на́мъ, сн҃е бж҃їй: и҆но́гѡ бо ра́звѣ тебє̀ бг҃а не зна́емъ, и҆́мѧ твоѐ и҆менꙋ́емъ, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ живы́хъ и҆ ме́ртвыхъ є҆сѝ.
Ѻ҆те́цъ си̑рымъ бы́лъ є҆сѝ, и҆ пита́тель вдови́цамъ, скорбѧ́щымъ ᲂу҆тѣше́нїе, ѡ҆би̑димымъ помо́щникъ, па́стырь и҆ наста́вникъ ста́дꙋ твоемꙋ̀, преподо́бне пафнꙋ́тїе: и҆ ны́нѣ прилѣ́жнѡ моли́сѧ влⷣцѣ ѡ҆ на́съ.
И҆́нокъ и҆́стиненъ бы́лъ є҆сѝ, простра́ннагѡ пꙋтѝ ᲂу҆далѧ́ѧсѧ, тѣ́сный предпочита́ѧ, дости́глъ є҆сѝ широты̀ ра́йскїѧ, и҆ дре́ва жи́зни причаща́ешисѧ: но и҆ на́съ вѣ́рою чтꙋ́щихъ тѧ̀ помина́й.
Се́рдце твоѐ скрижа́ль чи́стꙋ наше́дши, бл҃года́ть ст҃а́гѡ дх҃а, ѻ҆́ч҃е пафнꙋ́тїе, ѡ҆брѣ́те, дарова̀ тебѣ̀ соверше́нно безстра́стїе, вѣ́рꙋ тве́рдꙋ и҆ любо́вь нелицемѣ́рнꙋ.
Бг҃оро́диченъ:
Свѧще́нїѧ сѣ́нь ꙗ҆влѧ́ешисѧ, марі́е, ѡ҆скверне́ннꙋю сластьмѝ ѻ҆каѧ́ннꙋю мою̀ дꙋ́шꙋ ѡ҆свѧтѝ, и҆ бжⷭ҇твенныѧ сла́вы прича́стника мѧ̀ сотворѝ.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ:
Прⷪ҇ро́ка і҆ѡ́нꙋ подража́ѧ, вопїю̀: живо́тъ мо́й, бл҃же, свободѝ и҆зъ тлѝ, и҆ сп҃сѝ мѧ̀, сп҃се мі́ра, зовꙋ́ща: сла́ва тебѣ̀.
Стра́хомъ хрⷭ҇то́вымъ ᲂу҆тверди́всѧ, преподо́бне, тѣ́ло и҆ дꙋ́шꙋ, и҆ ᲂу҆́мъ ѡ҆чи́стилъ є҆сѝ ѿ всѧ́кїѧ скве́рны, и҆́миже зарю̀ прїѧ́тъ трисо́лнечнꙋю, бг҃омꙋ́дре ѻ҆́ч҃е пафнꙋ́тїе, всеблаже́нне.
Ве́сь распѧ́лсѧ є҆сѝ мі́рови, ѻ҆́ч҃е пафнꙋ́тїе, крⷭ҇тъ хрⷭ҇то́въ на ра́мо взе́мъ, блаже́нне, и҆ тогѡ̀ стрⷭ҇те́мъ подо́бѧсѧ, прича́стникъ бы́лъ є҆сѝ воскрⷭ҇нїѧ и҆ сла́вы лꙋ́чшїѧ, въ не́йже на́съ помина́й.
Хра́мъ тѧ̀ всѝ вѣ́рнїи ст҃а́гѡ дх҃а вѣ́мы. хра́мъ бо благолѣ́пенъ воздви́глъ є҆сѝ бг҃ꙋ, и҆ тогѡ̀ ро́ждшей и҆менова́лъ є҆сѝ, и҆ ѡ҆гра́дꙋ ве́лїю ᲂу҆стро́илъ є҆сѝ, и҆ мона́хѡвъ мно́жество совокꙋпи́лъ є҆сѝ. и҆ ны́нѣ моли́твами твои́ми всѧ́къ недꙋ́гъ ѿгонѧ́етсѧ.
Бг҃оро́диченъ:
Ви́дѣвши, є҆го́же родила̀ є҆сѝ бг҃а, ѿ ме́ртвыхъ воста́вша, ра́дости и҆спо́лниласѧ є҆сѝ, дв҃о мт҃и марі́е. того̀ ᲂу҆̀бо молѝ, всѧ́кꙋ печа́ль, чⷭ҇таѧ, на́шегѡ се́рдца до конца̀ потреби́ти.
Конда́къ, гла́съ и҃.
Бж҃їимъ свѣтоли́тїемъ просвѣще́нъ, ѻ҆́ч҃е, по́стническое стѧжа́въ жи́тельство, прпⷣбне, и҆́нокѡмъ предо́брый наста́вниче, и҆ по́стникѡмъ благо́е ᲂу҆краше́нїе. сегѡ̀ ра́ди гдⷭ҇ь трꙋды̀ твоѧ̑ ви́дѣвъ, чꙋде́съ да́ромъ ѡ҆богатѝ тѧ̀, и҆сточа́еши бо и҆сцѣлє́нїѧ. мы̀ же ра́дꙋющесѧ вопїе́мъ тѝ: ра́дꙋйсѧ, ѻ҆́ч҃е пафнꙋ́тїе.
І҆́косъ:
Пѣ́снь ѿ ᲂу҆сте́нъ скве́рныхъ, къ похвале́нїю пѡ́двигъ твои́хъ, ѻ҆́ч҃е, прино́ситсѧ, не и҆́мамъ бо се́рдца моегѡ̀ чи́стагѡ, ꙗ҆́кѡ сїѐ сра́мными дѣѧ́ньми ѡ҆скверни́хъ, и҆ дꙋ́шꙋ лꙋка́выми пѡ́мыслы ѡ҆смради́хъ. но ты̀ пода́ждь мѝ сло́во, преподо́бне, чи́стое твоѐ воспѣ́ти житїѐ, взыва́ющꙋ тебѣ̀ такова̑ѧ, преблаже́нне: ра́дꙋйсѧ, преподо́бныхъ всѣ́хъ похвало̀: ра́дꙋйсѧ, по́стникѡвъ подража́телю, и҆ пꙋсты́ни насади́телю: ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́кѡ въ не́й прече́стенъ хра́мъ бцⷣѣ воздви́глъ є҆сѝ: ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́кѡ въ не́мъ тобо́ю бг҃ъ сла́витсѧ: ра́дꙋйсѧ, до́брѣ пасы́й ста́до твоѐ ѿ навѣ̑тъ вра́жїихъ: ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́кѡ смири́лъ є҆сѝ ѕлонача́льнаго врага̀: ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́кѡ посрами́лъ є҆сѝ бѣсѡ́въ полкѝ: ра́дꙋйсѧ, мона́шествꙋющихъ свѣти́льниче пресвѣ́тлый, и҆ сто́лпъ терпѣ́нїѧ: ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́кѡ собра́лъ є҆сѝ мона́хѡвъ мно́жество во спасе́нїе: ра́дꙋйсѧ, ѡ҆ не́мже хва́лимсѧ всѝ: ра́дꙋйсѧ, є҆гѡ́же ра́ди и҆збавлѧ́емсѧ ѿ бѣ́дъ: ра́дꙋйсѧ, ѻ҆́ч҃е пафнꙋ́тїе.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ:
Сꙋ́щымъ въ пещѝ ѻ҆трокѡ́мъ твои̑мъ, сп҃се, не прикоснꙋ́сѧ, нижѐ стꙋжѝ ѻ҆́гнь. тогда̀ трїѐ, ꙗ҆́кѡ є҆ди́нѣми ᲂу҆сты̀ поѧ́хꙋ и҆ бл҃гословлѧ́хꙋ, глаго́люще: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Смотрѧ́ѧ бꙋ́дꙋщꙋю жи́знь, блаже́нне, мі́рови ᲂу҆мертви́лсѧ є҆сѝ вои́стиннꙋ, ꙗ҆́кѡ со́лнце возсїѧ́въ. стра́хъ бж҃їй воспрїи́мъ въ се́рдцы твое́мъ, вселе́ннꙋю всю̀ возвесели́лъ є҆сѝ ᲂу҆че́ньми, вопїѧ̀: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Зрѧ̀ мꙋчє́нїѧ та́мѡшнѧѧ мы́сленныма ѻ҆чи́ма, и҆ се́рдцемъ болѣ́знꙋѧ вы́нꙋ, чи́сто житїѐ пожи́лъ є҆сѝ, бг҃облаже́нне, и҆ къ нестарѣ́ющейсѧ преста́вилсѧ є҆сѝ пи́щи: въ не́йже на́съ чтꙋ́щихъ тѧ̀ помина́й.
Оу҆краси́въ добродѣ́тельми твоѐ житїѐ, свѧ́тѡ сконча́въ твою̀ жи́знь. ᲂу҆снꙋ́лъ є҆сѝ, преподо́бне, со́нъ ми́ренъ. тѣ́мже спаса́й ста́до твоѐ всегда̀, твою̀ па́мѧть пра́зднꙋющыѧ и҆ вопїю́щыѧ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Бг҃оро́диченъ:
Премꙋ́дрость ѵ҆поста́снꙋю и҆ сло́во присносꙋ́щное, врача̀ дꙋша́мъ и҆ тѣ́лѡмъ поро́ждшаѧ, ꙗ҆́звы и҆ гноє́нїѧ дꙋшѝ моеѧ̀ ᲂу҆врачꙋ́й, лю̑тыѧ и҆ лѣ̑тнїѧ се́рдца моегѡ̀ и҆сцѣлѝ болѣ̑зни, дв҃о.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ:
Є҆гѡ́же ᲂу҆жаса́ютсѧ а҆́гг҃ли и҆ всѧ̑ вѡ́инства, ꙗ҆́кѡ творца̀ и҆ гдⷭ҇а, по́йте, свѧще́нницы, просла́вите, ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, лю́дїе, и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Подвиза́всѧ на землѝ зако́ннѡ, ны́нѣ ра́дꙋешисѧ, преподо́бне, со ст҃ы́ми, нбⷭ҇ный ѡ҆брѣ́тъ поко́й, и҆ соприча́стникъ бы́лъ є҆сѝ весе́лїѧ тѣ́хъ и҆ ра́дости, взыва́ѧ: лю́дїе, превозноси́те гдⷭ҇а во вѣ́ки.
Посто́мъ ᲂу҆́мъ ѡ҆чища́ѧ, кро́токъ и҆ неѕло́бивъ ꙗ҆́вльсѧ на землѝ кро́ткихъ живе́ши, бг҃омꙋ́дре, со всѣ́ми пра́ведными и҆ и҆збра́нными поѧ̀: лю́дїе, превозноси́те гдⷭ҇а во вѣ́ки.
Ѡ҆лѧденѣ́вшꙋю страстьмѝ дꙋ́шꙋ мою̀ ѡ҆чи́сти твои́ми къ бг҃ꙋ свѧще́нными моли́твами: и҆ содержа́щагѡ мѧ̀ грѣхо́внагѡ плѣне́нїѧ и҆зба́ви, ѻ҆́ч҃е пафнꙋ́тїе бг҃оно́се, да ра́дꙋѧсѧ пою̀: лю́дїе, превозноси́те гдⷭ҇а во вѣ́ки.
Бг҃оро́диченъ:
Пощадѝ на́съ пою́щихъ твоѐ, гдⷭ҇и, є҆́же ѿ дв҃ы неизрече́нное ржⷭ҇тво̀, и҆ и҆зба́ви ѿ стра́стныхъ бѣ́дъ и҆ скорбе́й рабы̑ твоѧ̑, мольба́ми пречⷭ҇тыѧ твоеѧ̀ мт҃ре, ꙗ҆́кѡ милосе́рдъ и҆ є҆ди́нъ чл҃вѣколю́бецъ.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ:
Живопрїе́мный и҆сто́чникъ приснотекꙋ́щїй, свѣтоно́сный свѣти́льникъ бл҃года́ти, хра́мъ ѡ҆дꙋшевле́нный, сѣ́нь пречⷭ҇тꙋю, нб҃сѐ и҆ землѝ простра́ннѣйшꙋю, бцⷣꙋ вѣ́рнїи велича́емъ.
Ꙗ҆́кѡ ᲂу҆́трѡ, ꙗ҆́кѡ со́лнце возсїѧ́вши па́мѧть твоѧ̀, преподо́бне, вѣ́рныхъ сердца̀ просвѣща́етъ, и҆ тмꙋ̀ ѿгонѧ́етъ дꙋшетлѣ́нныхъ страсте́й, ю҆́же соверша́юще бл҃гоче́стнѡ восхвалѧ́емъ тѧ̀ ра́достными пѣ́сньми.
Ꙗ҆́кѡ въ раѝ, ѻ҆́ч҃е, воздержа́нїѧ процвѣ́лъ є҆сѝ, и҆ ꙗ҆́кѡ ма́слина ѱало́мски ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, ли́ца и҆ сердца̀ на̑ша помазꙋ́ѧ є҆ле́емъ трꙋдѡ́въ твои́хъ, ѻ҆́ч҃е пафнꙋ́тїе, благоче́стнѡ чтꙋ́щихъ свѧще́ннꙋю па́мѧть твою̀.
Дне́сь на́мъ возсїѧ̀ честна́ѧ па́мѧть твоѧ̀, пребл҃же́нне, просвѣща́ющи дꙋ́шы и҆ тѣлеса̀, и҆ страсте́й мглꙋ̀ ѿгонѧ́щи, преподо́бне, пода́ждь моли̑твы твоѧ̑, пафнꙋ́тїе ѻ҆́ч҃е, и҆ наста́ви на стезю̀ жи́зни. тѣ́мже досто́йнѡ чтꙋ́ще тѧ̀ велича́емъ.
Бг҃оро́диченъ:
Прїе́мли, пречⷭ҇таѧ ѻ҆трокови́це, бжⷭ҇твеннꙋю пѣ́снь, воздаю́щи благода́ть на тѧ̀ надѣ́ющымсѧ, и҆ ми́ръ и҆спросѝ цр҃квамъ при́снѡ пода́ти, да всѧ́къ ꙗ҆зы́къ хрїстїа́нскїй тѧ̀ велича́етъ.
Свѣти́ленъ:
Пꙋсты́ню гра́дъ сотвори́лъ є҆сѝ, премꙋ́дрыми ѻ҆́бразы, ѻ҆тцє́мъ ᲂу҆краше́нїе, пафнꙋ́тїе бг҃омꙋ́дре, и҆ сїю̀ соверши́лъ є҆сѝ ꙗ҆́кѡ мы́сленный ра́й, приносѧ́щь цвѣ́ты бжⷭ҇твєнныѧ, є҆диноѻбра́зныхъ мно́жєства, досто́йнѡ творѧ́щихъ па́мѧть твою̀.
Сла́ва, и҆ ны́нѣ:
Ꙗ҆́кѡ и҆мꙋ́щи милосе́рдїе и҆ ми́лость ве́лїю, при́зри, препѣ́таѧ бцⷣе дв҃о, на моѐ смире́нїе, и҆ страсте́й мглꙋ̀, и҆ собла́знъ житїѧ̀ разорѝ, ѻ҆трокови́це, и҆ ѻ҆гнѧ̀ гее́нскагѡ и҆зба́ви моли́твами твои́ми.
В чем помогает молитва святому
Святому возносят молитвы о даровании благочестия и крепкой веры, душевного и телесного здоровья. Он помогает молящимся вести богоугодную, тихую жизнь, получить прощение и оставление грехов, сподобиться доброй христианской кончины и райского блаженства.
Святому Пафнутию молятся о мире и благоденствии в родном Отечестве. Помогает он верующим супругам обрести долгожданное счастье иметь собственных детей. Существует мнение, что благодаря молитвам преподобному Пафнутию был зачат и рожден царь Иоанн Грозный.