Житие апостола Варнавы и где лежат мощи святого, дни памяти и тексты молитв


Житие святого апостола Варнавы

Святой родился на Кипре. Получил еврейское имя – Иосиф. Так сына назвали родители, богатые вельможи. Варнава получил образование в престижной Иерусалимской школе. Он обучался грамоте вместе с Савлом, который впоследствии станет апостолом Павлом.

Варнаве довелось увидеть Иисуса из Назарета своими глазами. Он сразу поверил его учению, стал последователем Иисуса, воспылал к нему особой трепетной любовью. Сам Господь избрал его и поместил в число семидесяти учеников, именно поэтому Варнаву часто называют апостолом от 70. Иосиф получил имя «Варнава». По-еврейски это имя обозначает «Сын утешения». После того, как Господь вознесся на небо, он продал свои земли, которые принадлежали ему по правам наследия, и принес деньги апостолам.

По Евангелию можно отследить деяния и перемещения Варнавы. Известно, что апостол Павел, будучи Савлом в миру, услышал глас Божий перед прибытием в Дамаск и перешел к христианской вере Иисуса. Савл явился к апостолам, но они не приняли его, тогда Варнава заступился за будущего отца христианского богословия, Павла, стал его заступником перед братьями.

Сам Варнава после того, как услышал Господа, сразу стал помогать ему распространять учение среди язычников или неверующих, просил православных веровать Христу всем сердцем искренне.

После того, как царь Ирод заточил под стражу Петра, Варнава с Павлом бежали из темницы. Затем укрывались от преследователей, чтобы уехать из Селевкии проповедовать слово Божье.

Иудеи изгоняли Павла с Варнавой. Наконец, в Иконии удалось исцелить человека и привести народ на свою сторону. Но жители захотели почитать их за богов, чтобы поклоняться им. Павел с Варнавой возмутились, а потому вынуждены были покинуть этот город.

Наконец, ученики Христа разделились. Варнава продолжил обращать в христианство киприотов, затем отправился в Рим.

Исследователи считают, что, возможно, он был первым проповедником, провозгласившим об Иисусе Христе на территории Рима.

Затем Варнава вернулся на Кипр, продолжил распространять учение Иисуса. Иудеи Кипра настроили язычников против апостола. Язычники побили святого камнями, разожгли костер, чтобы сжечь. Бездыханное тело Варнавы кинули в костер. Но тело его осталось нетронутым. Марк, ученик апостолов от 70, вернулся за телом, взял его и похоронил в пещере. Он положил на его грудь Евангелие от Матфея. Так велел сам Варнава.

Труды

В V веке появилось подложное описание его странствий, из которого следует, что Варнава проповедовал христианство на своём родном острове, где и был побит камнями иудеями.

Евангелие от Варнавы

Ещё один подложный текст, так называемое «Евангелие от Варнавы», появился в средневековье; он описывает евангельские события с мусульманских позиций.

Послание Варнавы

Ему приписывается особое послание, греческий текст которого был открыт Тишендорфом в Синайском кодексе, ранее известное лишь по плохо сохранившемуся латинскому переводу. Вероятнее всего, оно было написано ок. 130 года в Александрии и пользовалось большим уважением среди ранних египетских христиан (таких, как Климент Александрийский).

Послание Варнавы трактует об отношении христиан к Ветхому Завету. Автор крайне отрицательно настроен к евреям, полагая, что для них Ветхий Завет — закрытая книга, а понять его могут только ищущие в тексте намёки относительно явления Христа.

Мощи и почитание

Известно, что Варнава умер, когда ему исполнилось 76 лет. Со временем пещера, где он был погребен, забылось. Но на место захоронения постоянно указывали чудесные знаки. Например, при императоре Зеноне Варнава был трижды явлен архиепископу Анфиму, тем самым он сам указывал на место погребения. Монахи, посланные священнослужителем, откопали нетронутое тело апостола со святым Евангелием на груди.

После того, как мощи были обретены, Кипрская церковь получила право избирать настоятеля самостоятельно. Это защитило остров Кипр от притязаний Вселенского собора, который возглавлял еретик Петр Канфея.

Святейшему Варнаве посвящены молитвы.

Кондак 1

Избраннаго угодника Христова и чудотворца предивнаго, изряднаго учителя подвижников земли Российския и заступника нашего, восхваляем тя любовию, преподобне отче Варнаво. Ты же, яко имеяй дерзновение велие ко Господу, молитвами твоими от всяких нас бед свобождай, да зовем ти: Радуйся, преподобне Варнаво Гефсиманский, пастырю богомудрый и преславный чудотворче.

Икос 1

Ангелов Творец и всея твари Содетель Господь, равноангельное житие твое провидев, преподобне, от юности избра тя служити Ему в преподобии и правде, последи же многими небесными дары тя украси: демоны прогоняти, недуги врачевати, скорбящия утешати, ожесточенныя сердца умягчати. Темже от нас, недостойных, приими хвалу, и молитву сотвори о спасении душ всех чтущих любовию память твою, да величаем тя сице:

Радуйся, во славу Божию поживый; радуйся, благодатию Духа Святаго осиянный. Радуйся, суету земную ни во чтоже вменивый; радуйся, небесная сокровища возлюбивый. Радуйся, подвигов отцев преподобных ревнителю; радуйся, дивных старцев и наставников духовный преемниче. Радуйся, пастырю добрый и долготерпеливый; радуйся, винограда Христова делателю усердный. Радуйся, даром чудотворений облагодатствованный; радуйся, равноангельнаго жития подражателю предивный. Радуйся, о всей земли Российстей богодарованный молитвенниче; радуйся, венцем славы от Господа увенчанный.

Радуйся, преподобне Варнаво Гефсиманский, пастырю богомудрый и преславный чудотворче.

Кондак 2

Видя Господь душу твою ко приятию благодати Духа Святаго предуготованную, яко волею по стези благочестия течеши, в немже родителями твоими христолюбивыми наставлен был еси, от юности храняше тя в болезнех и напастех. Ты же от лет малых прославлял еси Всещедраго Бога, Врача душ и телес, поя Ему песнь: Аллилуия.

Икос 2

Разум озаренный благодатию Божиею от юности имея, пришел еси, отче преподобне, к старцу Геронтию, да направит тя на путь истиннаго жительства и благословит на подвиги духовныя. Ты же обрел еси в нем монашескаго делания добраго наставника, его же отеческим советом повинуяся и всякое мирское попечение отлагая, молитве и смирению научался еси. Темже, творяще честную память твою, величаем тебя тако:

Радуйся, родителей благочестивых Илии и Дарии утешение богодарованное; радуйся, в вере и страсе Божии ими добре воспитанный. Радуйся, силою Божиею от смерти дивно сохраненный; радуйся, учением благочестия издетска напоенный. Радуйся, Господа всем сердцем возлюбивый; радуйся, от малых лет сладость молитвы вкусивый. Радуйся, душу свою к Богу устремивый; радуйся, от юности твоея добродетели христианския стяжавый. Радуйся, верою, надеждою и любовию измлада украшенный; радуйся, благое иго Христово на себе восприемый. Радуйся, яко послушанием старцу смирение в себе воспитал еси; радуйся, яко от юных лет ко иночеству себе приуготовил еси.

Радуйся, преподобне Варнаво Гефсиманский, пастырю богомудрый и преславный чудотворче.

Кондак 3

Сила Божия укрепляше тя, отче преподобне, егда совету старца Геронтия последуя, отечество и дом свой оставил еси и во обитель Троице-Сергиеву вселился еси, идеже в посте, молитве, неустанном труде и бдении пребывая и всякая мира искушения побеждая, единому Богу воспевал еси: Аллилуия.

Икос 3

Имеяй старцев-наставников богомудрых Григория и Даниила, проречение от них приял еси, преподобне, яко многих ко спасению путевождствовати будеши. Послужил же еси ты преданно наставником своим до самыя их кончины, с терпением житие подвижническое проводя и восходя от силы в силу. Темже и мы, твоей верности и послушанию старцем дивящеся, вопием ти таковая:

Радуйся, ревности Божественныя исполненый; радуйся, суету мира сего и вся блага его презревый. Радуйся, яко чистоту и безмолвие от юности возлюбил еси; радуйся, яко от лет отроческих иноческаго жития возжелал еси. Радуйся, любве ради ко Господу дом отеческий оставивый; радуйся, в Лавру преподобнаго Сергия вселивыйся. Радуйся, повиновение старцу твоему и во обители сохранивый; радуйся, наставников твоих благословений верный исполнителю. Радуйся, старцем-подвижником Григорию и Даниилу в подвизех подражавый; радуйся, до блаженныя их кончины добре им послуживый. Радуйся, постом и воздержанием плоть твою духови покоривый; радуйся, сердце свое во обитель Духа Святаго уготовавый.

Радуйся, преподобне Варнаво Гефсиманский, пастырю богомудрый и преславный чудотворче.

Кондак 4

Бури искушений обители многолюдней избегая, в Гефсиманский скит вселился еси, отче преподобне, в безмолвии житие проводити желая и с Богом невозбранно беседовати, за вся люди Спасителю мира молитвы вознося и поя Ему песнь: Аллилуия.

Икос 4

Слышавше о богоугодном житии твоем, преподобне, прихождаху к тебе от всех концев земли Российстей ближнии и дальнии, их же ты с любовию принимая, руководствовал еси ко спасению. Темже старец твой схимонах Григорий вручи тебе две просфоры, глаголя: сим питай алчущих – словом и хлебом, тако хощет Бог, и благослови тя на подвиг старчества и священства. Мы же, прославляюще укрепившаго тя Господа, радостно тебе вопием:

Радуйся, во обитель святую Богом призванный; радуйся, благословение старцев на путь иноческий получивый. Радуйся, образе истиннаго послушания; радуйся, иноков обители преподобнаго Сергия украшение. Радуйся, бдение и молитву возлюбивый; радуйся, от страстей себе подвигами очистивый. Радуйся, кротостию и смирением всех удививый; радуйся, Христовых заповедей делателю непорочный. Радуйся, спасения хотящим усердно послуживый; радуйся, яко притекающих к тебе с любовию принимал еси. Радуйся, ищущим спасения душевнаго благий помощниче; радуйся, яко многих к вере истинней привел еси.

Радуйся, преподобне Варнаво Гефсиманский, пастырю богомудрый и преславный чудотворче.

Кондак 5

Бооготечней звезде лучами благодати люди российския озаряющей подобен явился еси, угодниче Божий, егда образа монашескаго и священства сподобился еси, и от того часа многих к Солнцу Правды Христу приводил еси словом благодатным и примером жития твоего, еже все посвящено бысть служению Богу и ближним. И якоже видеша тя людие у престола храма Божия за всех и за вся Спасителю мира молящася, сице и ныне возноси молитвы твоя о Церкви Святей, Отечестве нашем и о всех чтущих тя и поющих Богу: Аллилуия.

Иконы и фрески монастыря

Сегодня в монастыре размещается интересный музей икон и археологии. Одна их сохранившихся фресок XII века называется «Пантократор» — Христос Вседержитель. Считается, что ее выполнил византийский мастер, расписывавший церковь Асизу на Сицилии.

На других фресках изображены следующие сюжеты: как архиепископ Анфим открывает склеп, а затем передает обнаруженное Евангелие византийскому императору; как Зенон вручает императорские подарки архиепископу за ценную находку. Большинство росписей XV века выполнено во франко-византийском стиле.

Иконы в монастыре относятся к XVIII–XIX векам, их авторами являются проживающие здесь монахи. Поэтому здесь изображены различные сцены, связанные со строительством монастыря.

В историческом музее монастыря представлены археологические находки: античная керамика, римские стеклянные изделия и древние ювелирные украшения. Интересно будет посетить ковровую мастерскую с изделиями местных авторов.

© rolf frische luft

Рейтинг
( 2 оценки, среднее 5 из 5 )
Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Для любых предложений по сайту: [email protected]