«Спаси, Господи!». Спасибо, что посетили наш сайт, перед тем как начать изучать информацию, просим подписаться на наше православное сообщество в Инстаграм Господи, Спаси и Сохрани † — https://www.instagram.com/spasi.gospodi/ . В сообществе больше 60 000 подписчиков.
Нас, единомышленников, много и мы быстро растем, выкладываем молитвы, высказывания святых, молитвенные просьбы, своевременно выкладывам полезную информацию о праздниках и православных событиях… Подписывайтесь. Ангела Хранителя Вам!
Житие, и тем более смерть мученика Евстратия, несет немало разнополярных фактов. Они проявляют себя не только в христианской, но и в научной сфере. Особенно много разногласий вызвано его причислением к лику святых.
Житие святого Евстратия
В основном все упоминания о нем в большей части сосредоточены в тех, которые опубликованы в Киево-Печерской Лавре. Он относился к богатому роду. В один прекрасный момент он раздал все свое имущество, принял монашеский постриг и пошел служить к Антонию.
В 1096 году был совершен набег половцев, которые захватили представителей монастыря, включая и его. Позже Евстратий Печерский был продан в рабство купцу иудею из Херсонеса. Есть легенда о том, что он изначально запретил им пить воду и таким образом хотел, чтобы они отказались от Христа. Но святой уговаривал их держаться. После этого купец перестал их кормить. Все остальные прожили только 10 дней, а Евстратий – 14. Хозяин распял его на кресте в день иудейской Пасхи и проткнул копьем.
Лучшая статья для Вас, переходите: Икона «Жировицкая» в чем помогает и про что просить
Предварительно мученик поблагодарил Господа за такую участь. Далее над ним издевались зрители. В житие указано, что его тело было сброшено в море. Его выловили и похоронили в Ближних пещерах Лавры. Части мощей великомученика Евстратия есть в поселке Терновке в Крыму. Смерть довольно известного человека потянула за собой казни прочих еврейских представителей знати.
День памяти принято отмечать 10 апреля.
ХРАМ СВЯТОЙ КНЯГИНИ ОЛЬГИ В ОСТАНКИНЕ
Около 305 года, в эпоху безжалостных Диоклетиановых гонений, по всей Римской империи, не исключая самых отдаленных ее окраин, земля обильно орошалась кровью мучеников. Повсюду христиане, кем бы они ни были, должны были выбирать между отступничеством и мученической смертью.
В ту пору в армянском городе Сатале в Малой, или Римской, Армении жил знатный и богатый человек по имени Евстратий, носивший титул дукса и занимавший должность советника и главы императорских нотариев города. Он до времени хранил в тайне свою принадлежность к христианской Церкви. Возымев в душе желание, по примеру других мучеников и исповедников, удостоиться неувядаемого мученического венца, он все же мысленно содрогался при мысли об ожидавших его истязаниях, сомневаясь, достанет ли ему сил и мужества выдержать все муки и не отступиться от истинной веры. Желая узнать, благословляет ли его Господь на этот подвиг, он вручил свой пояс, знак высокой должности, одному из слуг, велев возложить его на церковный алтарь и посмотреть, не будет ли первым человеком, вошедшим в святилище и взявшим пояс, досточтимый пресвитер по имени Авксентий. Когда именно так и случилось, Евстратий, воодушевленный этим знамением, оставил всякий страх перед теми, кто имеет власть лишь над телом (ср.: Мф. 10: 28). Он пригласил всех друзей и близких разделить его радость и устроил большой пир, на котором объявил гостям, что собирается вскоре обрести нетленное сокровище.
На следующий день, когда дука Лисий велел привести к себе на суд христианских узников, Евстратий внезапно также предстал перед ним, исповедал себя христианином и заявил, что желает разделить их участь. Весьма изумившись, судья велел снять с Евстратия знаки его сана и, раздев донага, бить бичами, а затем привести к себе на допрос. После этого, подвешенный за руки над жаровней с раскаленными угольями, мученик был снова подвергнут бичеванию. Все это время святой оставался настолько безразличным к боли, как будто истязали вовсе не его тело. Евстратий возблагодарил Лисия за доставленную ему великую радость, сказав: «Теперь я знаю, что я – храм Божий и что Святой Дух обитает во мне!» Тогда его кровоточащие раны были политы уксусом и посыпаны солью, но в тот же вечер христианин чудесным образом получил исцеление.
Пораженный стойкостью мученика и зримым вмешательством Божественной благодати, один из его сограждан и подчиненных, по имени Евгений, исполнившись дерзновения, вышел к судье и в свою очередь изъявил желание пострадать вместе с Евстратием и прочими мучениками.
Когда рано утром всех узников повели в Никополь, Лисий, глумясь над Евстратием, велел почтить его сан, обув в сандалии, пробитые острыми гвоздями. Через два дня изнурительного пути мученики прибыли в Араураку, родной город Евстратия. Там святого случайно узнал местный житель по имени Мардарий. Потрясенный столь великим самоотречением и ободряемый призывами жены, Мардарий попрощался со своими двумя детьми, вручил семью заботам одного из друзей и предал себя в руки стражников. Он с радостью присоединился к тем, кто пожелал быть верным Христу даже до смерти.
Пресвитер Авксентий первым предстал перед Лисием. После недолгого суда его отвели в лесную чащу и там обезглавили, оставив тело на съедение зверям. Однако драгоценные мощи мученика с помощью Божией были вскоре обнаружены в лесу благочестивыми христианами, а на его отрубленную голову указал им ворон.
Следом за Авксентием перед судьей предстал Мардарий, который на все задаваемые ему вопросы отвечал только одно: «Я – христианин!» Тогда судья приказал повесить его вниз головой, пронзив лодыжки ног, и забить до смерти раскаленными металлическими прутьями. Незадолго до смерти Мардарий произнес молитву, ежедневно читаемую в Православной Церкви: «Владыко Боже, Отче Вседержителю, Господи Сыне Единородный, Иисусе Христе и Святый Душе, Едино Божество, Едина Сила, помилуй мя, грешного, и имиже веси судьбами спаси мя недостойного раба Твоего, яко благословен еси во веки веков. Аминь»[1].
Когда Евгений в свою очередь предстал перед тираном, его твердость и исполненные решимости слова привели того в неописуемую ярость. Он велел отрезать мученику язык и кисти рук, а затем изувечить его тело тяжелыми батогами, обрекая на мучительную смерть. Завершив расправу, Лисий отправился наблюдать за тренировкой своих солдат. Когда один из воинов, молодой новобранец по имени Орест, статный и крепкий телом юноша, метнул копье, тиран заметил блеснувший у него на шее золотой нательный крест. На вопрос дуки юноша без всяких колебаний ответил, что является христианином. Немедленно взятый под стражу, он был затем отправлен вместе с Евстратием к правителю Севастии Агриколаю, поскольку Лисий опасался новыми казнями восстановить против себя многочисленное христианское население Никополя.
Прибыв в Севастию после пятидневного перехода, Евстратий предстал перед правителем, желавшим вызвать его на диспут. Обладая обширными познаниями в различных предметах, доблестный христианин без труда доказал противнику бессмысленность языческих культов и бесплодность эллинской философии. Затем в немногих, но полных силы словах он описал благой Промысл Божий о людях от начала времен и рассказал о том, как Господь явил им Свое милосердие, послав на землю Своего Единородного Сына, Иисуса Христа. Однако же Агриколай, оставаясь непреклонным перед всеми доводами Евстратия, утверждал, что тот обязан безусловно повиноваться императору во всем и что, отказываясь поклоняться богам, признанным государственной религией, он заслуживает смерти.
После этого правитель велел привести Ореста и положить его на раскаленное железное ложе, дабы заставить Евстратия быть свидетелем жестокой казни. Устрашившись поначалу ожидавших его страшных мук, Орест, ободряемый Евстратием на подвиг, решительно шагнул навстречу мученической смерти, воскликнув: «Господи, предаю душу мою в руки Твои!»
Ночью, перед казнью, Евстратия тайно посетил в темнице епископ Севастийский святой Власий и обещал исполнить его последнюю волю и доставить мощи всех пяти мучеников в Араураку. Помолившись вместе с Евстратием и преподав ему утешительную беседу, епископ совершил Божественную литургию. Когда Евстратий принимал Святое Причастие, мрачный застенок внезапно озарился ослепительным светом и глас с неба произнес: «Евстратий, ты мужественно сражался, прими же теперь свой венец!» Пав ниц, мученик вознес горячую молитву Господу, прося укрепить его дух и послать силы для последнего испытания[2].
Поднявшись затем на ноги, он смело направился к пылающей печи, осенил ее крестным знамением и вошел внутрь, воспевая Господу благодарственную песнь, как некогда три отрока иудейских в Вавилоне (ср.: Дан. 3).На протяжении последующих веков и в наши дни пять честных мучеников не перестают совершать чудеса по молитвам и прошениям христиан через свои мощи, иконы и даже своим непосредственным явлением. Вот одно из преданий о подобном чуде. Однажды в небольшую одиноко стоявшую церковь пяти мучеников на острове Хиос в день ее престольного праздника не пришел ни один человек из-за крайне суровой зимы. Увидев, что храм пуст, благочестивый священник решил уже было править службу в одиночестве, когда неожиданно перед ним предстали пять мужей, во всем схожие с теми, что были изображены на иконе пяти мучеников. Став на клиросе, они пропели все положенные в этот день песнопения. Когда пришло время чтения мученических деяний, святой Орест возложил книгу на аналой посреди храма и начал читать. Дойдя до того места, где описывалось малодушие, охватившее его самого при виде пылающего огня, он слегка изменил стоявшее там слово и вместо «и он устрашился» произнес «и он улыбнулся». Тогда святой Евстратий прервал его и суровым голосом сказал: «Читай все так, как было на самом деле!» Покраснев от смущения, святой Орест заново прочитал это место в точности так, как было написано. Когда служба подошла к концу, святые мученики закрыли книги, потушили свечи и исчезли так же таинственно, как и появились.
Молитвы мученику Евстратию
Именные иконы советуют носить и приобретать те, имя того святого, которое ты носишь. Но это вовсе не означает, что другой человек не имеет права обращаться с прошением к Евстратию Печерскому преподобномученику. Это вовсе не запрещается. В основном у него просят:
- даровать материальную стабильность;
- помочь принять важное решение;
- вернуть долги;
- укрепить веру в сложных жизненных ситуациях.
Если проговорить их перед его ликом и преклонится к мощам, то будет сделано меньше половины дела. Важно еще делать все это с верой в Господа. Ведь простое чтение текста не принесет положительного результата. Если Вы не знаете специального обращения к нему, то постарайтесь высказать все своими словами.
Лучшая статья для Вас, переходите: Епископ Ишимский Евтихий (Курочкин)
Важно только, чтобы они шли от души. Вот как выглядит молитва Евстратию:
«Преподобнии и богоноснии отцы наши Антоние и Феодосие, и вси преподобнии Печерстии, светила земная пресветлая, от темных мест пещерных в земли Русской славно просиявшии, и сию многими светозарными ангелонравнаго вашего жития звездами онебесившии, всю же Вселенную высоких добродетелей светлостьми и чудес божественных блистаньми удивившии, и ныне смертным западом плотски на время во гроб зашедше, душами со Христом Солнцем Правды, суще праведницы просвещаетеся, яко солнце во Царствии Небеснем: идеже молитвенная ваша к Богу Свету лучи о Отечестве своем простирающе, не забудите и нас, всегдашния своя молитвенники, в нощи страстей и скорбей пребывающия, свыше благодатными призирати осиянии; яко да во свете добродетельнаго вашего жития право ходяще, сподобимся зрети свет неприкосновенныя славы Божия, хваляще Его купно с вами в нескончаемыя веки. Аминь.»
Не стоит забывать также и о том, что не лишними будут и слова благодарности за то, что нам уже послано небесами. Подобное действие только положительно повлияет на отношение к Вам святых.
Храни Вас Господь!
Лучшая статья для Вас, переходите: Косма Яхромский: житие, мощи и акафист святому
Вам будет интересно посмотреть еще и видео рассказ о святом мученике Евстратие:
Святой Евстратий Печерский, от жидов умученный
(28 марта – 10 апреля)
В России первым мучеником-христианином, погибшим от иудеев, считается святой Евстратий Печерский, память которого отмечается 10 апреля.
В последнее время неоднократно еврейские религиозные деятели и даже некоторые уважаемые представители христианства пытались склонить Церковь к деканонизации Евстратия Печерского в связи с явной антииудейской позицией его жития. Правда, в чем выражается эта позиция — непонятно. В том, что он был великим постником и глубоко верующим человеком? Или в том, что он принял мученическую смерть только за то, что остался верен Христу? Канонизация Гавриила Белостокского также часто подвергается критике, как пример кровавого навета на евреев и пропаганды антисемитизма. «Описанные пытки и человеческие жертвоприношения противоречат многим фактическим положениям иудаизма». Никто и не спорит, что противоречат, но факты этих преступлений есть. Давайте тогда перестанем считать святыми всех мучеников, погибших от рук язычников, мусульман, атеистов. Любое преступление, совершенное когда-либо евреями, почему-то категорически отвергается их потомками. Самокритичностью и способностью к раскаянию, к сожалению, они не страдают. Им бы поучиться у тех же немцев, которые не могут никак отмыться от последствий фашистского режима или у России, которая безропотно взяла на себя все грехи советского прошлого — мыслимые и немыслимые. Удивительным образом удается евреям убедить общественность в своей правоте. В докладах Конгресса США по антисемитизму возрождение почитания Гавриила Белостокского упоминается как нарушение религиозных свобод. Объясните, о каких религиозных свободах идет речь?
Следуя моде на толерантность в США появился новый «политически правильный» вариант перевода Священного Писания, который бы не ставил в неловкое положение представителей Иудаизма. Оказывается, Иисуса Христа распяли не иудеи, а римские язычники. Да и вообще неважно, кто распял – распяли и всё. Однако эти изречения противоречат словам из Талмуда о том, что иудейские «мудрецы поступили с Иисусом так, как он того заслуживал». Да речь вовсе не о том, кто виноват. Смысл священной истории Евангелия более глубокий. Это мы все, каждый раз нарушая Божьи заповеди, участвуем в распятии и предательстве Христа.
Преподобномученик Евстратий Печерский, живший в конце XI века, явился подражателем Спасителя, приняв то же страдание, что и Он.
Евстратий родился в Киеве в богатой семье. С юных лет он готовил себя к монашеской жизни и, когда пришло время, раздал свое имение нищим и принял постриг в Киево-Печерском монастыре. Смиренный инок строго исполнял молитвенное правило, проводя дни в строгом воздержании. Святой смирил себя послушанием, проведя в посте и непрестанной молитве сорок дней, за что и был прозван постником.
К югу от Киева жили половцы, которые нередко промышляли грабежом и разбоями, нарушая границы Киевской Руси. В 1096 году половецкий хан Боняк напал со своим войском на Киев и разорил Печерский монастырь. Много иноков истребили и надругались над святынями. Евстратия и еще 50 христиан половцы взяли в плен и продали в рабство в греческом городе Корсунь (ныне Херсонес Таврический) одному еврею-работорговцу. Местный епарх, будучи сам евреем, принявшим христианство, разрешал своим соплеменникам покупать христиан и обращать их в рабство, несмотря на то, что византийским евреям запрещалось владеть рабами-христианами. Новый хозяин стал принуждать пленников к отречению от Христа, вероятно, для того, чтобы их можно было беспрепятственно продать уже как рабов-нехристиан. Он запретил кормить пленников, пока они не откажутся от своей веры. Но мужественный инок Евстратий молитвенно наставлял своих товарищей по несчастью: «Братия! Кто из вас крестился… пусть тот не изменяет обету, данному при Крещении… Если живем — будем жить для Господа; если умрем — умрем в Господе и временною смертью обрящем вечную жизнь». Укрепленные словами преподобного, пленники предпочли умереть, но не отрекаться от Христа. Истощенные голодом и жаждой, все пятьдесят христиан умерли, один за другим. Через 14 дней оставался живым лишь преподобный Евстратий, организм которого был закален в постничестве, но и он уже готовился отойти в мир иной. Узнав о смерти своих рабов и о понесенных убытках, нечестивый хозяин решил отомстить святому иноку. Во время празднования иудейской Пасхи работорговец, собрав своих друзей, распял на кресте уже совсем обессилевшего Евстратия. Жестокие мучители насмехались над святым, предлагая ему вкусить свою пасху, на что тот отвечал: «Великой благодати сподобил меня ныне Господь. Он даровал мне милость пострадать за имя Его на кресте по образу Его страданий. Надеюсь, что и мне скажет Он, как некогда разбойнику: «Ныне же будешь со Мною в раю» (Лк.23:43)… Но ты, распявший меня, и все прочие твои единомышленники, восплачете и возрыдаете, ибо постигнет вас отмщение за кровь мою и кровь других, купленных вами христиан». Услышав это, разгневанный еврей схватил копье и пронзил им святого мученика. Тело страдальца было кинуто в море, а позднее было найдено и погребено в Ближних пещерах Киево-Печерской лавры, где мощи святого лежат и по сей день. Кончина Евстратия последовала в 1097 году.
Предсказание святого о том, что кровь его будет отомщена, исполнилось. Еще в 1095 году византийский император Алексей I Комнин издал указ, предписывающий освободить рабов, родившихся свободными. Новшества наконец дошли и до Корсуни. Императорским повелением были изгнаны оттуда и лишены имущества все евреи-рабовладельцы, а иудеи, виновные в смерти христиан, казнены. Предание повествует о постыдной смерти еврея-работорговца, замучившего святого инока. Смерть Евстратия и других христиан всколыхнуло население. Возможно, это негодование явилось причиной еврейского погрома, в результате которого был убит епарх, а работорговец повешен на дереве.
Несправедливо эту историю относят к так называемому кровавому навету на евреев, якобы она ложно обвиняет иудеев в ритуальных жертвоприношениях. Об этом в повествовании и речи нет. Евстратий был замучен за то, что он не отрекся от Христа. Подобных убийств было не мало. Мы почитаем святых мучеников за их праведность и безропотное принятие всех жизненных испытаний. Жития святых – пример всем нам и последующим поколениям, и отказываться от этих великих уроков благочестия – преступление. Нельзя выкинуть из истории и уж тем более забыть те факты убийств и издевательств, которые совершали над «иноверцами» якобы иудеи, якобы христиане, якобы мусульмане. Якобы – потому что ни одна из этих религий не пропагандирует насилие и жестокость. Все мы Божьи дети и должны любить друг друга, как велит Господь.
АКАФИСТ
(Акафист всем преподобным Киево-Печерским читается также святому Евстратию-Печерскому)
Кондак 1
Богоизбранный полче и личе богокрасный, преподобнии отцы наши Печерстии, чудес многих источницы, иноческаго, постническаго общежития на Руси первоучители и наставницы, сие вам от душевнаго желания дерзаем принести похвальное пение. Вы же, яко имущи велие дерзновение к подвигоположнику Христу Богу нашему, молитеся Ему, молим вы, от всяких бед и зол нам избавитися, да с благодарением зовем вам: Радуйтеся, вси преподобнии отцы наши Печерстии, всемирнии светильницы, великии и преславнии чудотворцы.
Икос 1
Ангелоподобнаго возжелаете жития, отцы богомудрии, мирския многомятежныя молвы избегосте, в пещерах тесных и темных вселистеся, идеже труды велии и подвиги подъясте, да Христа приобрящете; темже и слышите от немощных нас и грешных сия песнопения:
Радуйся, Антоние, воздержания, смирения, послушания и безмолвия зерцало;Радуйся, веры православныя крепкое забрало.Радуйся, Феодосие, монашеская похвало;Радуйся, обители твоея велелепная славо.Радуйся Михаиле, первый архипастырю наш и учителю;Радуйся, веры Христовой усердный насадителю и идолослужения искоренителю.Радуйся, Прохоре, чудотворче всеблаженный, хлебы сущими от былий и солию от пепла, гладом тающия люди пропитавый. Радуйся Иоанне, постом неизреченным просиявый.Радуйтеся, Феодоре и Василие, во временней жизни взаимным любве Христове союзом себе связавшии;Радуйтеся, от корыстолюбиваго князя Мстислава крепко пострадавшии.Радуйтеся, яко и по блаженней кончине вашей во единей раце дружелюбно почиете;Радуйтеся, яко во единем часе к престолу Божию предстасте. Радуйтеся, вси преподобнии отцы наши Печерстии; всемирнии светильницы, великии и пpecлавнии чудотворцы.
Кондак 2
Видя Христос Господь, яко во имя Его снидостеся купножительствовати, посреде вас обретеся, пособствуя вам в различных подвизех, наипаче же во брани со духи злобы поднебесной, и обогащаше вас благодатию Духа Пресвятаго: одному подая дар пророчества, другому же дары исцелений, иному власть изгоняти духи нечистии, вы же благодать сию приемши, не вознесостеся духом своим, но в простоте души и сердца со смирением и благодарением Благодателю Богу песнь воспесте: Аллилуиа.
Икос 2
Разум неуклонен имуще и крепкою верою в Бога вооружившеся, пути спасительнаго держастеся, отцы прехвальнии, егоже и совершисте преславно с помощию Христа и Пречистой Его Матери; сию помощь и нам, хотящим богоугодному житию вашему подражати, испросите у престола Всевышняго, да благодарно воспоем вам:
Радуйся, Поликарпе, главо пресветлая, жития святых конечнее списавый и воедино собравый;Радуйся, яко с ними у престола Троицы Пресвятыя представый. Радуйся, Варлааме, уме благодатный, пещеру темную и тесную светлым и пространным палатам предпочтый;Радуйся, златотканныя одежды на рубы иноческия пременивый. Радуйся, Дамиане, целебниче безмездный, молитвами и святым елеем болящих уврачевавый;Радуйся, купножития на небесех с преподобным Феодосием у Господа себе испросивый.Радуйся, Никодиме, в печении хлебов священных тридесят лет потрудивыйся.Радуйся, Лаврентие, в затворе теснейшем многолетно подвизавыйся.Радуйся, Афанасие, дар слез и умиления от Господа получивый. Радуйся, Еразме, за украшение храма Божия Матере палату красоты неизреченныя в Небесном Царстве от Христа стяжавый. Радуйся, Луко, заповедей Божиих усердный делателю.Радуйся, Нектарие, послушания неленостный исполнителю. Радуйтеся, вси преподобнии отцы наши Печерстии, всемирнии светильницы, великии и преславнии чудотворцы.
Кондак 3
Силою и благодатию, данною ти свыше, в животе твоем, Агапите блаженне, болезни различныя врачевавый. Благодать сия и сила тебе и ныне присущая, паче же и умножися. Темже молим тя: исцели наша недуги, уврачуй страсти душевныя и телесныя, да здрави суще душою и телом, воспоем прославльшему тя Христу: Аллилуиа.
Икос 3
Имущи к вам веру, любовь и усердие, ходатаи будете жизни вечныя, отцы богоприятнии! Ваши бо молитвы многомогущии у престола Божия; сего ради и прибегаем к вам, яко великим помощникам нашим и заступникам, славяще вас сице:
Радуйся, Иоанне, яко послушание и по кончине своей проявил еси; Радуйся, яко старшему брату свой смертный одр уступил еси. Радуйся, Феофиле, яко братним послушанием от гнева исцелился еси;Радуйся, яко вместо гнева умиление и слезы непрестанныя возымел еси.Радуйся, Кукшо священномучениче, яко язычников множество ко Христовой вере привел еси:Радуйся, яко за Христа со учеником твоим во главу усечен был еси. Радуйся, Алексие, молитвы умныя добрый делателю.Радуйся, Григорие, икон святых благоговейный писателю.Радуйся, Савво, чудес великих творителю.Радуйся, Сергие, послушания прехвальный рачителю.Радуйся, Меркурие, житию безплотных поревнователю.Радуйся, Пимене многоболезненный, крепкий на Бога упователю. Радуйтеся, вси преподобнии отцы наши Печерстии, всемирнии светильницы, великии и преславнии чудотворцы.
Кондак 4
Бурный и широкий жития мирскаго путь возненавидевше, возлюбисте же вседушно узкую и прискорбную жития монашескаго стезю и сею усердна потекосте, отцы богомудрии; темже и Господь, видя ваше благое произволение, заповеда Ангелом своим споспешествовати вам и укрепляти вас. Сего ради, хотящему всем человеком спастися Христу, поем: Аллилуиа.
Икос 4
Слышаще людие, яко Господь прославил святым нетлением телеса ваша и дарова вам благодать целити недуги и болезни, темже притекают к вам движимые верою, с Востока, Запада, Севера и Юга, похваляюще вас приветствии таковыми:
Радуйся Несторе, первый Русский бытописателю;Радуйся житий святых отцов Печерских сказателю и усердный им во всем подражателю.Радуйся, Евстратие, доблий мучениче и постниче, сообразно самому Христу пострадасший;Радуйся, все язвы Господа Иисуса на теле своем понесший. Радуйся, Елладие, затворников похвало.Радуйся, Иеремие, прозорливых славо.Радуйся, Моисее, целомудрия светило.Радуйся, Иоанне, девства победо.Радуйся, Марко, его же честнии руце гробы святым ископаша; Радуйся, его же гласа мертвии послушаша.Радуйся, Николо княже, в послушание братии Печерстей всецело себе предавый.Радуйся, Григорие, иже потоплением в реце кончину блаженную приявый, его же тело пречестное в келлии чудесно обретеся. Радуйтеся, вси преподобнии отцы наши Печерстии, всемирнии светильницы, великии и преславнии чудотворцы.
Кондак 5
Видя Дионисий богомудрый телеса ваша во гробех святолепно почивающа, яже вниде покадити в день Пасхи Христовой, от избытка любве и благоговения к вам воззва: «Святии отцы и братия, ныне есть велик денъ: Христос воскресе!» И, о чудесе! Слышит абие от вас громогласное: «Воистину воскресе!» Дивяшеся чудеси сему преславному, поем воскресшему и пребывающему во век века Христу Богу: Аллилуиа.
Икос 5
Разумнии звезды небесе пещернаго вы есте, отцы прехвальнии, путь иноческаго жития освещающии и на круге Русския Церкве православныя пресветло блистающии. Слава бо всечестных подвигов ваших во вся мира концы протече, исповедание же святыя веры вашея всю Вселенную облиста: того ради и дерзаем приносити вам сия убогия наша пения:
Радуйся, Онисиме, яко теснотою затвора пещернаго в пространная селения райския прошел еси;Радуйся, яко алчбою и жаждою насыщение бесконечное лицезрения Божия узрел еси.Радуйся, Матфее, яко за чистоту души и тела дара пророческаго сподоблен еси;Радуйся, яко кротостию и незлобием высоких добродетелей достигл еси.Радуйся, Исаие, кладезю глубокий смирения;Радуйся, источниче неиссякаемый чудотворений.Радуйся, Авраамие, сыне святаго трудолюбия.Радуйся, Нифонте святителю, поборниче Православия.Радуйся, Сильвестре, бисере пречестный.Радуйся, Пимене, сосуде Духа Святаго избранный.Радуйся, Онуфрие, языком молчаливый, умом хваливый Бога. Радуйся, Анатолие, терпеливый душею, разумом целомудренный. Радуйтеся, вси преподобнии отцы наши Печерстии, всемирнии светильницы, великии и преславнии чудотворцы.
Кондак 6
Проповедницей нам является честная десница твоя, Спиридоне богоприятне, ею же православных чад твоих поучаеши, како персты слагати подобает во изображение креста святаго на челе, уста же расколоучителей заграждаеши, яве обличая их неправое учение о перстосложении; сим бо образом осенив себе крестным знамением отошел еси ко Христу, Ему же предстоя молися, да угасит безмерно горящую пещь страстей наших, да дарует нам истинное усердие славословити Его непрестанно во псалмех и пениих духовных в сей жизни и в будущей да сподобит нас пети Ему: Аллилуиа.
Икос 6
Возсия яко пресветлое светило богознаменитая обитель ваша, отцы преподобнии и всю землю Русскую благодатию Божиею просвети: юже кровными поты воздвигосте и на ню же благодать свыше молитвами вашими и святыми подвиги привлекосте, ревнуя бо поревновасте пророчеству, еже рече: «На горах сих возсияет благодать Божия и вера умножится». Темже к вам, яко виновником пророчества онаго зовем:
Радуйся, Арефо, яко Господь милость свою на тебе удиви;Радуйся, яко Господь украденное богатство твое в милостыню тебе вмени.Радуйся, Феофиле, ему же земля бысть ложем, власяница одеждею. Радуйся, Сисое, ему же бдение бысть сном, слезы успокоением. Радуйся, Алипие, ему же Ангели в трудех святаго иконописания помощники быша.Радуйся, Симоне cвятитeлю, его же святии руцы жития святых написаша и нам на пользу душевную предаша.Радуйся, Никоне, Антония первый благоговейный учениче; Радуйся, Феодосия в делех монастырских усердный сотрудниче и в душеспасительных подвизех рачительный соучастниче.Радуйся, Феофане, яко тело постом умертвил еси.Радуйся, Онисифоре, яко душу бденными молитвами оживил еси. Радуйся, Макарие, яко за жизнь святую истлением тела от Господа почелся еси.Радуйся, Анастасие, диаконе благоговейный и страдальче предивный.Радуйтеся, вси преподобнии отцы наши Печерстии, всемирнии светильницы, великии и пpecлавнии чудотворцы.
Кондак 7
Хотя преблагий Господь страну нашу благодатию Своей обогатити и дати образ хотящим спастися, подвиже вас Духом Святым на вельми скорбное и богоугодное житие, им же удивисте не токмо человеков на земли, но и Ангелов на небеси: вы бо, о, отцы богоноснии, в пещерах заключившеся, аки во гробех, всеусердно в теплоте сердца и души, Единому Богу поработасте, богокрасно поюще песнь: Аллилуиа.
Икос 7
Новыя жизни иноческия отцами и учителям и явистеся, яже на Руси ниже именовася когда, сию вы насадисте и добре укоренисте. Темже безчисленныя множества монашествующих последующе душеспасительным стезям вашим благодарно вам воспевают:
Радуйся, Авраамие, яко Христа Господа всею душою и сердцем возлюбил еси;Радуйся, яко Его ради и труды велии затвора пещернаго подъял еси. Радуйтеся и вы, дванадесять братий прекраснии, яко церковь Божия Матере небеси подобную украсили есте;Радуйтеся, яко за труды ваша динарий от Сына Ея Христа Бога, Царство Небесное восприяли есте.Радуйся, Исаакие, яко премногими страдании диавольскую прелесть низложил еси.Радуйся, Илие, яко воздержания подвиги и безстрастия благодатию обогатился еси.Радуйся младенче мучениче Иоанне, яко кровь твою святую неповинно за Христа пролиял еси;Радуйся, Никоне, яко на кресте простершему волею длани Христу терпением и незлобием вельми угодил еси.Радуйся святителю Ефреме, яко пчела сот пресладок, тако ты Устав студийский в обитель Печерскую принесл еси.Радуйся, Тите блаженне, яко гневнаго беса смирением попрал еси; Радуйся, яко тьму лукавых демонов далече от нас прогоняеши. Радуйся, яко свет, еже не гневатися на ближняго, собою нам проливаеши.Радуйтеся, вси преподобнии отцы наши Печерстии, всемирнии светильницы, великии и преславнии чудотворцы.
Кондак 8
Странное и преславное чудо благодати небесныя проявися воочию всех верных: пещера разбойников в храм Божий соделася: идеже бо грех преизобилова, тамо благодать приумножися, идеже терн беззакония укоренися, тамо кедры рая Христова возрасташа, идеже блато смрадное греха бяше, тамо источницы безсмертия воскипеша, идеже смерть обладаше, тамо Господь воцарися. Дивящеся изменению десницы Вышняго, зовем: Аллилуиа.
Икос 8
Все ваше, преблаженные отцы, тщание, желание и попечение бяше, да всезлобному рода христианскаго врагу гордую главу попрати и сотрети, Господа же Иисуса Христа в душах и телесах ваших да возвеличите и прославите; сего ради приветствуем и вас сице:
Радуйся, священномучениче Лукиане, яко уготовася тебе небесное жилище;Радуйся, яко страдальцу, даровася тебе нескончаемое райское покоище.Радуйся, Лаврентие, яко суеты мирския избегл еси;Радуйся, яко к общежитию с миром ангельским востекл eси. Радуйся, Пафнутие, яко, помня час смертный, непрестанно слезил еси;Радуйся, яко при кончине от Ангелов утешения сподобился еси. Радуйся, Мартирие, яко за великую чистоту и постнические подвиги дара целити болезни сподоблен был еси.Радуйся, иерарше Иларионе, яко стадо словесных овец Христовых на пажитех Православия добре упасл еси.Радуйся, княже Феодоре, яко в честь и во славу Церкви православной много потрудился еси.Радуйся, Дионисие, яко «воистину воскресе Гоcподь» от преподобных отцев в день Пасхи услышал еси.Радуйся, Афанасие, яко красная мира сего презрев, блату вменил еси.Радуйся, святителю Феофиле, пастырю добрый, яко за пасомых тобою и живот положити готов был еси.Радуйтеся, вси преподобнии отцы наши Печерстии, всемирнии светильницы, великии и преславнии чудотворцы.
Кондак 9
Всем есте вся, отцы преподобнии, небесная бо врачества предлагаете нам и к безмездным лечбам своим вся ны созываете, не хитростьми человеческими, ни обязаньми, но действием Святаго Духа душевныя и телесныя исцеления преестественне подаете, еже приемлюще обильно, род всяк и возраст Благодателю и Промыслителю зовет благодарно: Аллилуиа.
Икос 9
Витии многовещаннии риторскими своими языки не возмогут достойно воспевати вашея святыни, тем паче аз убогий словом и разумом, киими песньми восхвалю вас, о отцы, Ангелом равночестнии, обаче побужден усердием и любовию яже к вам, дерзаю венчати вас сими недостойными моими похвалами:
Радуйся, Зиноне, постом и многими иными подвиги иноческаго жития светло просиявый;Радуйся, смирением, кротостию и послушанием землю кротких наследивый.Радуйся, Григорие, яко зелием, им же питался, здравие болящим преподавый.Радуйся, Ипатие, святым отцем в болезнех со всеусердием послуживый и за сия благодать Духа исцеляти недуги восприявый. Радуйтеся, отцы преподобнии, их же пречестнии главы во здравие душ и телес наших миро источают;Радуйтеся, их же пресвятии души в неизреченней славе Божию престолу предстоят.Радуйся, Моисее, яко молитвами, постом и веригами страсти умертвил еси.Радуйся, Иосифе, яко вратами смиреннаго и усерднаго послушания в вечный покой вшел еси.Радуйся, Павле, яко николиже в праздности времене препроводил еси, темже со труждающимися и обремененными водворился еси. Радуйся, Сисое, яко чрезмерными подвигами постничества не токмо человеков, но и Ангелов удивил еси.Радуйтеся, Леонтие и Геронтие, яко из младенчества Христа возлюбили есте;Радуйтеся, яко во отрочестве в подвизех наставником соравнялися есте.Радуйтеся, вси преподобнии отцы наши Печерстии, всемирнии светильницы, великии и преславнии чудотворцы.
Кондак 10
Спасти хотя многих, всех обращения и спасения милостивно ищай премилосердный Христос Бог наш, других вас отцев Египта, Фиваиды и Палестины, — Руси прояви, да вами многих вразумит и покажет вашим житием путь ко спасению, в чем вы потруждшеся, добре преуспеете, в неведении сущих Евангельстей истине неленостно поучая, к правоверию приведосте и к хранению Божиих заповедей и богоугодному и чистому житию словом и делом непрестанно возбуждасте, Богу Помощнику песнь поюще:
Аллилуиа.
Икос 10
Стеною твердою и ограждением крепким будете нам, всехвальнии отцы, с теплою верою, усердием и любовию к вам прибегающим, ограждающе нас противу чувственных и мысленных врагов наших, да не убоимся их, но да побеждаим тии молитвами вашими ко Христу Богу, зовуще с благодарением к вам сице:
Радуйся, Несторе, нижняя презревый, вышняя же возлюбивый; Радуйся, яко пред кончиною самого Господа Иисуса Христа со Ангелы видети сподобивыйся.Радуйся, Феодоре, яко хранение устом своим положил еси. Радуйся, Памво исповедниче, боги языческия проклявый, имя же Господа небесе и земли исповедавый.Радуйся, Софроние, затвором крепким и железом тело стеснивый, душею же и умом со псалмопением к небеси непрестанно паривый. Радуйся, Панкратие, яко болящим благодатию Духа Святаго исцеления источаеши.Радуйся, Антоние, яко духи лукавыя от приходящих к тебе с верою проганяеши.Радуйся, Мардарие, нищеты и нестяжания любителю.Радуйся, Аммоне, древним отцем святым в подвизех всеусердный подражателю.Радуйся, Пиоре, страсти телесныя огнем воздержания попаливый. Радуйся, Мартирие, добродетельным нравом душу просветивый. Радуйся Руфе, во образ житием своим постникам и подвижникам бывый.Радуйтеся, вси преподобнии отцы наши Печерстии, всемирнии светильницы, великии и преславнии чудотворцы.
Кондак 11
Пение всякое хвалебное побеждается множеством преславных ваших подвигов и трудов чрезмерных, превосходящих житие человеческое, но ангельскому подобное: и похвалам от Ангел паче, а не от человек вам приносимым быти достояше, обаче усердное наше видяще произволение, с верою и любовию приносимое нами приимите пение и испросите нам оставление грехов, и да в добром исправлении и покаянии скончаем временное сие житие наше, в вечном же да сподобимся молитвами вашими пети Богу: Аллилуиа.
Икос 11
Свет вам незаходимый возсия возненавидевшим страстей тьму, угодницы Божии преславнии: веселие же нескончаемое восприя вас, добрый подвиг со тщанием скончавшим. Темже предстояще престолу Христову, поминайте нас поющих вам сия:
Радуйся, Евфросиние, горняго Иерусалима дши пречестная; Радуйся, дольняго Иерусалима, нашею града Киева, мати пресветлая.Радуйся, Иулиане, дево, лилие прекрасная, произростшая в земном Христовом саде;Радуйся, процветшая в небесном Его вертограде.Радуйся, Макарие священномучениче, яко до смерти верен пастырь был еси;Радуйся, яко прежде, неже прияти ти престол на земли чувственный, на престолы мысленные предпослался еси.Радуйся, Кассиане, затворниче дивный.Радуйся, Арсение, яко за богоугодные временные, вечно от Христа упокоен еси.Радуйся, Евфимие, яко пощения ради твоего великаго и немолчнаго славословия Богу, райских сладостей насыщаешися и со Ангелы поеши.Радуйся, Вениамине, яко раздав имения твоя, на лоне Авраама почиваеши.Радуйся, Тите, яко земнаго царя воинство оставль, да Небесному Царю храбрейший воин будеши.Радуйся, Ахило, яко от юности распялся еси житию и страстем, да распеншагося волею на кресте Христа приобрящеши.Радуйтеся, вси преподобнии отцы наши Печерстии, всемирнии светильницы, великии и преславнии чудотворцы.
Кондак 12
Благодатию Всемилостиваго и Всещедраго Бога житием равноангельным пожисте, отцы духоноснии, чудеса многи содеясте, храм Пречистей Госпоже Деве Богородице пречуден создасте и яко невесту прекрасну златом, сребром и камением многоценным украсисте, в онь же людие от всея Вселенныя приходяще, восхваляют о вас Христа Бога, поюще Ему: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще ваше безмолвное житие, похваляем подвиги ваша — пост, молитвы, слезы, коленопреклонения, всенощныя бдения, плоти умервщления, духа сокрушение, долулегания, смирение, кротость, молчание, терпение, нищету, нeстяжание и вся та чтим, яже любви ради Христовы подъясте, тако воспевающе:
Радуйтеся, Паисие и Меркурие, яко в неразлучней жизни и единодушней любви братской пожисте на земли;Радуйтеся, яко единою жизнию и радостию вкупе наслаждаетеся со Христом и на небеси.Радуйся, Макарие, яко Самуил в юном возрасте в служение Господу предназначен был еси.Радуйся, Пимене, яко пшеница гумна Христова, в житницы небесныя предопределен еси.Радуйся, Силуане, яко на крилех поста и молитвы к Богу возлетел еси.Радуйся, Агафоне, яко на плещех добродетелей высоких в горныя подъят еси.Радуйся, Захарие, яко бесом страшен был еси, Ангелом же собеседник явился еси, с ними же и ко престолу Троицы Пресвятыя воспарил еси.Радуйся, Игнатие, княже пресветлый пещернаго града;Радуйся, пастырю преподобный богоизбраннаго стада.Радуйся, мучениче младенче, яко за Христа от Ирода бесчеловечнаго чашу смерти испивый;Радуйся, землю Востока кровию освятивый и нашу страну пришествием твоим благословивый.Радуйся, Лонгине, яко путем узким право шествовал еси, им же и рая Божия доспел еси.Радуйтеся, вси преподобнии отцы наши Печерстии, всемирнии светильницы, великии и преславнии чудотворцы.
Кондак 13
О Всеблаженнии и всяких похвалений превышнии, преподобнии отцы наши Печерстии, приимите сие малое вам приношение, якоже и Господь прият две лепты вдовицы: и не возгнушайтеся молением нашим, яко и Христос не возгнушался лобзания блудницы, и сподобите нас ходатайством вашим ко Господу в добром исправлении и покаянии скончати житие сие и с молитвою во устех, в сердце и душе отьити от сея временныя жизни к вечней, и предстати престолу Всевышняго, идеже вы предстоите и со Архангелы и Ангелы и со всеми святыми, песнь поюще: Аллилуиа.
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)
Молитвы всем преподобным Киево-Печерским
МОЛИТВА ПЕРВАЯ
Преподобнии и богоноснии отцы наши Антоние и Феодосие, и вси преподобнии Печерстии, светила земная пресветлая, от темных мест пещерных в земли Русской славно просиявшии, и сию многими светозарными ангелонравнаго вашего жития звездами онебесившии, всю же Вселенную высоких добродетелей светлостьми и чудес божественных блистаньми удивившии, и ныне смертным западом плотски на время во гроб зашедше, душами со Христом Солнцем Правды, суще праведницы просвещаетеся, яко солнце во Царствии Небеснем: идеже молитвенная ваша к Богу Свету лучи о Отечестве своем простирающе, не забудите и нас, всегдашния своя молитвенники, в нощи страстей и скорбей пребывающия, свыше благодатными призирати осиянии; яко да во свете добродетельнаго вашего жития право ходяще, сподобимся зрети свет неприкосновенныя славы Божия, хваляще Его купно с вами в нескончаемыя веки. Аминь.
МОЛИТВА ВТОРАЯ
О угодницы Христовы, преподобнии отцы наши Антоние и Феодосие и вси святии Киево-Печерстии, светильницы пресветлые, святостию иноческаго жития первые просиявшие на земле Российстей, покровители града Киева и всего отечества нашего! К вам, молитвенникам теплым и предстателям непостыдным, усердно притекаем, в нуждах и скорбях наших утешения и помощи просяще. Помозите нам, рабам Божиим (имена
), заступницы наши! Утвердите нас в вере святей, сохраните Церковь Божию от пагубных ересей и расколов, научите нас всегда творити заповеди Божия и вся предания церковная, от отец нам заповеданная, будите нам благосердые отцы и теплые молитвенницы, яко да прославим имя Живоначальныя Троицы, Отца и Сына и Святаго Духа во веки. Аминь.
ТРОПАРЬ
(Тропарь преподобномученика Евстратия Печерского, глас 7)
Постником и мучеником явился еси похвала, преподобне Евстратие, прежде бо воздержанием плоть умертвив, последовал еси Христу, нося крест свой. Последи же и сам на крест вознесен быв и копнем в ребра прободен, в руце Божий душу предал еси. Колесницею огненною возносим на Небеса, сугубо венчался еси от Христа Бога и Спаса душ наших.
Кондак, глас 8
(Преподобномученика Евстратия Печерского)
Яко ревнитель страсти Владычней и постников усердный последователь сый, пленники учением твоим наставль, Христови привел еси, Евстратие, и нас, плененных страстьми, мольбами своими свободи и подражатели честному твоему житию покажи, зовущих:радуйся, испивый сладостне чашу Христовых страданий.
Величание
Ублажаем тя, преподобномучениче Евстратие, и чтим святую память твою, наставниче монахов и собеседниче ангелов.
Фото иконы: https://rys-arhipelag.ucoz.ru/publ/22-1-0-926